Gå til innhold

Å feire jul på institusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har feiret både jul og nyttår på institusjon. Det var ikke så veldig minneverdig.

Har også for ikke så lenge siden hatt 30-årsdag da jeg var innlagt på psykiatrisk avdeling. Ble fortalt av legen at jeg "hadde RETT til å bli bakt kake til når man hadde bursdag", på en måte som minnet om politiet i amerikanske filmer "You have the right to remain silent. Anything you say or do can and will be held against you in a court of law." Jeg takket nei, mens jeg inne i meg tenkte -bak den jævla kaka til meg. Det var en veldig kjip dag og tid.

Jeg kjenner ei som på sin runde fødselsdag ble holdt surpriseparty på taket til et fancy hotell med venner og gaver og fest, mens jeg fikk "You have the right to have a cake. But anything you say or do will be held against you in the court of law".

Når det er sagt, er det jo ikke sikkert hun på taket hadde det like bra inni seg som festen hennes så ut utenfra. Det kan man ikke vite. Og hun hadde sikkert ikke en lovfestet rett til å få kake;-)

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• frosken

5

• morsan

5

• cathlin

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Huff, undres hvorfor de ikke kunne gjøre litt mer ut av første juledag.

Når det gjelder julekvelden kan det jo være besøksforbudet var av hensyn til de som ikke hadde familie som kunne komme.

Bare muslimer og sikher som jobbet der og sparing på penger for kommunen tenker jeg. Det var jo nesten ingen av de gamle som skjønte det var jul engang. Det ene året hadde jeg kjøpt en kg Kong Håkon til mora mi og den tok de ansatte og spiste opp på kontoret, Tenk deg å gjøre seg til kjeltring for en kg Kong Håkon.

''Men jeg fikk ikke lov å feire jul med mora mi på gamlehjemmet heller altså og det er bare tre år siden. Vi kunne komme innom om morgenen med presanger og deretter komme 1,juledag som var en vanlig hverdag på gamlehjemmet med vanlig mat og vanlig påkledning.''

For meg er julaften selve jula, kunne droppet de andre dagene.

Hvordan tok moren din dette? Ser for meg at det må være trist å sitte der og ikke ha noen av sine rundt seg på julaften..

Hun var nesten amøbe og skjønte det ikke. Ikke fikk jeg lov å gi henne likør, det er forøvrig ulovlig å nekte de eldre å nyte alkohol i små mengder, og ikke var hun pyntet. Jeg var så sinna at jeg laget et rabalder og da sa en av de ansatte "Hvorfor hun være så sinna?" Jeg tvang dem til å ta på henne kjole også jeg og fortalte dem med ganske store ord at i Norge feirer nordmenn jul og at de i det minste kunne pyntet henne for min skyld og at det var en skam at de fikk brødskiver med syltetøy og gulost på 1.juledag

Gjest Baldriansen

''Er det visitt-tid på julaften også?''

Nå er det noen år siden Dorthe var 15 år og tror og håper det er adskillig romsligere på julaften nå til dags! :o) Nå oppfordres vel foreldre til å være sammen med ungene på sykehuset så mye som mulig.

Ikke bare oppfordres - det er ren internering, så lenge "barnet" er under 18 år. Det får ikke lov (av sykehuspersonalet) å være alene et minutt uten at man trygler og forklarer og oppgir tidspunkt fra og til omtrent på minuttet.

Siden man automatisk får pleiepenger ved innleggelse, bemanner de under forutsetning av at barnet har en voksen serviceperson der 24 / 7. Og det gjelder selv om barnet ikke er alvorlig sykt eller trenger praktisk hjelp.

Dette har jeg vært med på selv, med en tenåring som holdt på å bli gal av overvåkningen... Jeg ble sett på som vanskelig da jeg nektet å dra et yngre søsken (som ikke kunne være alene hjemme) fram og tilbake til sykehuset i bilen etter sengetid, men heller lot tenåringen være alene en snau time mens faren og jeg byttet "vakt".

Huff, ikke noe hyggelig minne nei Dorthe. Typisk at de sendte prest og ikke noen som kunne by på litt morro for barn og unge også... Snakket foreldrene dine om det i ettertid?

Nei, de nevnte det aldri. Jeg husker faktisk ikke så mye fra alle de mnd og heller ikke etterpå, regner med at det er det man kaller selektiv glemsel. Jeg husker mye fra jeg var liten, men det her er nesten helt borte.

Annonse

Jeg har feiret både jul og nyttår på institusjon. Det var ikke så veldig minneverdig.

Har også for ikke så lenge siden hatt 30-årsdag da jeg var innlagt på psykiatrisk avdeling. Ble fortalt av legen at jeg "hadde RETT til å bli bakt kake til når man hadde bursdag", på en måte som minnet om politiet i amerikanske filmer "You have the right to remain silent. Anything you say or do can and will be held against you in a court of law." Jeg takket nei, mens jeg inne i meg tenkte -bak den jævla kaka til meg. Det var en veldig kjip dag og tid.

Jeg kjenner ei som på sin runde fødselsdag ble holdt surpriseparty på taket til et fancy hotell med venner og gaver og fest, mens jeg fikk "You have the right to have a cake. But anything you say or do will be held against you in the court of law".

Når det er sagt, er det jo ikke sikkert hun på taket hadde det like bra inni seg som festen hennes så ut utenfra. Det kan man ikke vite. Og hun hadde sikkert ikke en lovfestet rett til å få kake;-)

Jeg må smile litt, til tross for alt det kjipe i din historie. Det var en fornøyelig beskrivelse av lovfestet rett til kakebakst :-)

Jeg har gjort det, men jeg var bare 15 år og det var fælt. Det var ensomt altså, presten kom inn på rommet og de spilte orgel i korridoren og ellers så var det egentlig bare trist.

Hva foreldrene mine tenkte aner jeg ikke, de hadde vært innom på søndagsvisittid og feiret jul hos tanten min.

Uff, så utrolig kjipt!

''Hva foreldrene mine tenkte aner jeg ikke, de hadde vært innom på søndagsvisittid og feiret jul hos tanten min.''

Høres skrekkelig ut!? Kan ikke se for meg at vi kunne feiret jul noe sted mens ett av barna lå på sykehus, i hvertfalla måtte vi ha stukket innom i løpet av julekvelden, om det overhodet var mulig.

''Kan ikke se for meg at vi kunne feiret jul noe sted mens ett av barna lå på sykehus, i hvertfalla måtte vi ha stukket innom i løpet av julekvelden, om det overhodet var mulig.''

Ja, tidene har endret seg siden Dorthe var 15 år, så dette ville nok vært annerledes i dag.

Har man kun dette ene barnet, som jo Dorthes foreldre hadde, er saken da grei: Man er hos barnet. Er det flere barn kan det jo spørres om det er så greit å ta med hele gjengen på sykehuset over lang tid, av hensyn til de andre pasientene. Men en visitt kunne man jo fått til - i dag.

Jeg har forresten en kusine som fødte på julaften for noen år siden. Av naturlige årsaker var da storesøskenet på 3 år hos besteforeldrene mens far var med mor på fødestua ;-)

Det er jeg ganske sikker på stemmer. Ingen lar unger ligge alene på sykehus i månedsvis i dag. Men jeg ble jo regnet som voksen da, jeg var ikke på barneavdeling.

Barneavdelingen nå (ihvertfall på Ahus) gjelder frem til fylte 18 år, og med klappseng for medfølgende foreldre. Mye på avdelingen er lagt opp for de minste barna, med bl a tegninger for å vise hva rommet "heter" osv, så det er nok litt pussig å være f eks 17,5 år og være innlagt der ;-)

Dette kommer vel litt an på hvilken form den syke er i, og om vedkommende har enerom. I tillegg betyr det vel en del hva evt. barn i familien mener om en annerledes jul.

Tror jeg ville ha drøftet situasjonen med personalet på institusjonen og høre om hvordan julaften pleier å være der. Et alternativ kan jo være å utsette julemiddagen hjemme og bli hos den syke frem til f.eks. klokken syv om kvelden. En annen mulighet er å spise middag hjemme først, og så være på sykehjemmet frem til f.eks kl åtte og så dra hjem til pakkeåpening.

Et godt eksempel på at rettighetsfesting ikke løser alt!

Annonse

Det var sånn før i tiden. Da min eldre søster tok mandler som femåring fikk mamma og pappa nesten ikke besøke henne, mens da jeg tok blindtarm femten år senere fikk en av dem sove over på rommet mitt. Verden har gått i riktig retning mao ;-)

Tror aldri jeg kommer over en histori i media, hvor noen hadde en dødsyk liten sønn på noen få år. De fikk ikke lov til å være sammen med han, husker ikke om det var fordi han lå på intensiven eller noe. Han døde en natt uten at de fikk være der. Det er sannelig bra at verden går fremover.

Tror aldri jeg kommer over en histori i media, hvor noen hadde en dødsyk liten sønn på noen få år. De fikk ikke lov til å være sammen med han, husker ikke om det var fordi han lå på intensiven eller noe. Han døde en natt uten at de fikk være der. Det er sannelig bra at verden går fremover.

Herreminhatt. Mer inhumant er det ikke mulig å organisere det :(

Nei, de nevnte det aldri. Jeg husker faktisk ikke så mye fra alle de mnd og heller ikke etterpå, regner med at det er det man kaller selektiv glemsel. Jeg husker mye fra jeg var liten, men det her er nesten helt borte.

Huff, kipt minne.

Gjest ambrose

Huffameg, dette var vondt å lese :-(

Jeg husker den historien. Det er ikke veldig mange år siden, og det var fryktelig trist å lese.

Gjest ambrose

Dette kommer vel litt an på hvilken form den syke er i, og om vedkommende har enerom. I tillegg betyr det vel en del hva evt. barn i familien mener om en annerledes jul.

Tror jeg ville ha drøftet situasjonen med personalet på institusjonen og høre om hvordan julaften pleier å være der. Et alternativ kan jo være å utsette julemiddagen hjemme og bli hos den syke frem til f.eks. klokken syv om kvelden. En annen mulighet er å spise middag hjemme først, og så være på sykehjemmet frem til f.eks kl åtte og så dra hjem til pakkeåpening.

Ja, vi driver og blir enig om hvordan vi skal gjøre det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...