Gå til innhold

Psykiatri, ingen eksakt vitenskap

Anbefalte innlegg

Gjest Parasensible

Nå driver psykiatere, som ikke har vært i befattning med terrormannen, å betviler psykiaternes diagnose på han. Dette er igrunn typisk for psykiatrien. På tross av grundige undersøkelser, så trekkes diagnoser i tvil ved ett kjapt innfall.

Dette gjelder i den vanlige psykiatrien og, de som ikke er soleklart maniske, eller soleklart har full blomstrende hallusinasjonspsykose, opplever å få mange diagnoser tilfeldig utdelt, av tilfeldige psykiatere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373268-psykiatri-ingen-eksakt-vitenskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de heller skulle dele menneskeheten inn i to grupper; syk og frisk. Tenk hvor enkelt det da hadde vært! ;)

Men hva er syk og hva er frisk da?

Når er man frisk? Er det når man ikke har en eneste plage hverken fysisk eller psykisk? Og når er det?

Og når er man syk? Når man har alvorlige, identifiserbare sykdommer? Eller når man er sliten, nedfor, litt "uggen"?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når er man frisk? Er det når man ikke har en eneste plage hverken fysisk eller psykisk? Og når er det?

Og når er man syk? Når man har alvorlige, identifiserbare sykdommer? Eller når man er sliten, nedfor, litt "uggen"?

En klok person sa en gang at den er frisk som kan elske og arbeide.

Om du er i stand til å være i et gjensidig og likeverdig godt kjærlighetsforhold over tid, og også er i stand til å underholde deg selv og din familie ved eget arbeid, da er du frisk.

Gjest Frisk og provosert

Om du er i stand til å være i et gjensidig og likeverdig godt kjærlighetsforhold over tid, og også er i stand til å underholde deg selv og din familie ved eget arbeid, da er du frisk.

Jeg kjenner at jeg blir lei meg når du skriver dette, og faktisk også provosert.

Jeg føler meg frisk, og føler at jeg mestrer sosiale situasjoner og mange arbeidsoppgaver. Dette selvom jeg ikke har kjæreste eller ordinært arbeid.

Annonse

Jeg kjenner at jeg blir lei meg når du skriver dette, og faktisk også provosert.

Jeg føler meg frisk, og føler at jeg mestrer sosiale situasjoner og mange arbeidsoppgaver. Dette selvom jeg ikke har kjæreste eller ordinært arbeid.

Nhd skriver:

''Om du er i stand til å være i et gjensidig og likeverdig godt kjærlighetsforhold over tid, og også er i stand til å underholde deg selv og din familie ved eget arbeid, da er du frisk.''

Dersom det er selvvalgt at du ikke er i ordinært arbeid, så trenger jo ikke det bety at du ikke er i stand til det. Tilsvarende om du for tiden ikke lever i et kjærlighetsforhold.

Poenget er vel at dersom psykologiske vansker medfører at man ikke er i ordinært arbeid eller ikke er i stand til å leve i et forhold, så er det rimelig å si at de psykiske vanskene utgjør sykdom.

Surt, sårt, sant.

Ingen dum definisjon :)

Er ikke det litt fordomsfullt mot enslige?? Det finnes faktisk sunne, friske folk som velger å leve alene, og som likevel har mennesker rundt seg som de er glad i. Jeg håper virkelig ikke du mener det for alvor, at disse personene er pr. definisjon syke.

Er ikke det litt fordomsfullt mot enslige?? Det finnes faktisk sunne, friske folk som velger å leve alene, og som likevel har mennesker rundt seg som de er glad i. Jeg håper virkelig ikke du mener det for alvor, at disse personene er pr. definisjon syke.

Det dreier seg om evne, ikke valg.

Når det er sagt, er det fullt mulig å ha et bra liv uten jobb og partner. Venner og hobbyer kan være vel så tilfredsstillende, uten stresset som følger det førstnevnte alternativet.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg håper at jeg skrev "evne til å ...."

Jeg håper at jeg skrev "evne til å ...."

Jeg skjønner dem som blir lei seg over definisjonen.

Hvordan vet man at man "har evne til å være i et langvarig forhold" hvis man aldri har vært det? Er man syk hvis man ennå ikke har truffet noen det har klaffet med? Hvis andre ikke finner en attraktiv? Hvis man har trøblet med utdannelse/arbeid? Hvor gammel skal man være før denne definisjonen skal kunne brukes...?

For ordens skyld - jeg snakker ikke for meg selv her - jeg har både jobb og familie.

Annonse

Gjest ambrose

''Når er man frisk? Er det når man ikke har en eneste plage hverken fysisk eller psykisk? Og når er det?''

Er det ikke når man fungerer i jobb/skole og i privatliv (sosialt?) at man er frisk - om jeg ikke husker helt feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...