Gå til innhold

For lite pinnekjøtt - HJELP!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Vi har jo helt klart nok mat - vanligvis beregner en et halvt hode på hver.''

Et halvt hode pr. pers er veldig lite mat! Min eks og kompisen vår spiser glatt tre halve, tenåringsguttene som spiser sammen med oss spiser også to, tre halve hver.

Selv spiser jeg et halvt hode + noen få pinnekjøttbein, og jeg er ganske småspist av meg.

''Et halvt hode pr. pers er veldig lite mat! Min eks og kompisen vår spiser glatt tre halve, tenåringsguttene som spiser sammen med oss spiser også to, tre halve hver.''

Hva? I all verden! De er jo ikke akkurat småspiste, mennene i vår gjeng heller - men ikke snakk om at noen ville klart tre. Det spørs jo selvsagt hvor mye du spiser av poteter og kålrabistappe til.

Vi hadde altså 12 halve til ti personer. Ei spiste bare pinnekjøtt, én spiste to halve - så det ble to til overs. Og det ble litt pinnekjøtt til overs og.

Jeg spiste meg stappmett på et halvt hode, 2 pinnekjøtt-bein, masse kålrabistappe, litt rødkål og ca 3 poteter :-)

Men - jeg er enig i at det ikke er så himla mye kjøtt på hodene - det er totalmåltidet en blir stappmett av!

En kriseløsning jeg har brukt: Kok det, tøm ut vannet og kok på nytt. Er det fortsatt for salt tømmer du ut vannet enda en gang og tar på nytt.

''En kriseløsning jeg har brukt: Kok det, tøm ut vannet og kok på nytt. Er det fortsatt for salt tømmer du ut vannet enda en gang og tar på nytt.

''

Slik gjorde jeg det:

*La pinnekjøttet (ikke røykt, om det har noe å si) i bløt 13.30

*15.30 la jeg det i ei gryte med vann, kokte det opp, lot det koke ca 20 minutter, og lot det ligge i det vannet en times tid. Smakte da på både vannet og litt på kjøttet, og det var lite salt.

*16.45 la jeg det nederst i den store gryta med rist, og la det andre kjøttet som hadde ligget i bløt over natta, øverst. Altså i samme gryte (vi hadde ikke nok plater på komfyren til å ha dem hver for seg.

*Så dampet alt kjøttet sammen i 3 timer. Vi tok av det røykte bløtlage kjøttet først, mens det andre putret i gryta i enda en halvtime.

*Jeg smakte begge deler. Det var absolutt ikek for salt, men det var nok en tanke fastere i fisken enn det andre.

Folk spiste jo mest smalahove, men de fleste spiste også av pinnekjøttet. Ungene skal få restene til middag i dag :-)

Så nødløsningnen fungerte!

Gjest Nickløsheletida

''En kriseløsning jeg har brukt: Kok det, tøm ut vannet og kok på nytt. Er det fortsatt for salt tømmer du ut vannet enda en gang og tar på nytt.

''

Slik gjorde jeg det:

*La pinnekjøttet (ikke røykt, om det har noe å si) i bløt 13.30

*15.30 la jeg det i ei gryte med vann, kokte det opp, lot det koke ca 20 minutter, og lot det ligge i det vannet en times tid. Smakte da på både vannet og litt på kjøttet, og det var lite salt.

*16.45 la jeg det nederst i den store gryta med rist, og la det andre kjøttet som hadde ligget i bløt over natta, øverst. Altså i samme gryte (vi hadde ikke nok plater på komfyren til å ha dem hver for seg.

*Så dampet alt kjøttet sammen i 3 timer. Vi tok av det røykte bløtlage kjøttet først, mens det andre putret i gryta i enda en halvtime.

*Jeg smakte begge deler. Det var absolutt ikek for salt, men det var nok en tanke fastere i fisken enn det andre.

Folk spiste jo mest smalahove, men de fleste spiste også av pinnekjøttet. Ungene skal få restene til middag i dag :-)

Så nødløsningnen fungerte!

Så bra at det ble vellykket :-))

Annonse

''Et halvt hode pr. pers er veldig lite mat! Min eks og kompisen vår spiser glatt tre halve, tenåringsguttene som spiser sammen med oss spiser også to, tre halve hver.''

Hva? I all verden! De er jo ikke akkurat småspiste, mennene i vår gjeng heller - men ikke snakk om at noen ville klart tre. Det spørs jo selvsagt hvor mye du spiser av poteter og kålrabistappe til.

Vi hadde altså 12 halve til ti personer. Ei spiste bare pinnekjøtt, én spiste to halve - så det ble to til overs. Og det ble litt pinnekjøtt til overs og.

Jeg spiste meg stappmett på et halvt hode, 2 pinnekjøtt-bein, masse kålrabistappe, litt rødkål og ca 3 poteter :-)

Men - jeg er enig i at det ikke er så himla mye kjøtt på hodene - det er totalmåltidet en blir stappmett av!

''Hva? I all verden! De er jo ikke akkurat småspiste, mennene i vår gjeng heller - men ikke snakk om at noen ville klart tre. Det spørs jo selvsagt hvor mye du spiser av poteter og kålrabistappe til.''

Er neimen ikke mye kjøtt på tre halve hoder for en voksen mann. Kjenner nå en del som har fått et halvt hode og som etterpå har flirt og sagt at de aldri har vært så sultne etter et festmåltid som da. :D

Det er jo kjøttet man skal bli mett på, ikke tilbehøret.

''Jeg spiste meg stappmett på et halvt hode, 2 pinnekjøtt-bein, masse kålrabistappe, litt rødkål og ca 3 poteter :-)''

Det gjør jeg også, men jeg spiser ikke tre poteter, maks en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...