Gå til innhold

Tilpasset opplæring og gym

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

Har elever krav på tilpasset opplæring i forbindelse med gymtimene?

Spørsmålet gjelder en gutt som etter å ha hatt fullt gymfritak en periode pga skadet arm nå har delvis gymfritak. Han skal ikke delta i ballspill og andre "kontaktidretter" der det er en viss risiko for at han faller overende og må ta seg for med armen. Men det er ikke noe galt med beina, og han får også lov til å gjøre det meste med armen, unntatt armhevinger og henge etter armene i ribbevegg og lignende som belaster armen med kroppsvekten.

Når de andre elevene har ballspill (hvilket er ofte, få ting er vel enklere for en gymlærere enn å kaste en ball til elevene og la de klare seg selv), så sitter gutten bare og ser på.

Er det for mye forlangt at gymlæreren legger opp eget opplegg for gutten, ettersom dette delvise gymfritaket skal vare i minst tre måneder (etter 2,5 måneders fullstendig gymfritak)?

Gutten kan jo f eks drible ball og øve seg på å skyte mot en baskeballkurv, eller han kan drive styrketrening el lign, men gymlæreren må organisere og sette i gang dette.

Jeg lurer på om vi skal be om et møte/samtale med gymlæreren og/eller kontaktlæreren for å diskutere hvordan de bør forholde seg til dette.

Takknemlig for synspunkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373394-tilpasset-oppl%C3%A6ring-og-gym/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han en grønnsak, eller kan han snakke selv?

Jeg er ikke trådstarter- men jeg har aktive sønner....

Gutter i skolealder er generelt umoden, og de kan godt finne på å "klare det meste" fordi de har lyst. Og dette til tross for at de bør avlaste en arm en periode!

Så når mine har hatt gips, så har jeg snakket/mailet med lærer for å ha direkte voksen-til-voksen kontakt. Jeg er foresatt til umyndig elev, og tar ansvar for at skolen også vet hva gutten bør/ikkebør gjøre i sin skadeperiode. Om gutten kunne, ville han sikkert ment han kunne spille håndball med gipset arm.

Jeg er ikke trådstarter- men jeg har aktive sønner....

Gutter i skolealder er generelt umoden, og de kan godt finne på å "klare det meste" fordi de har lyst. Og dette til tross for at de bør avlaste en arm en periode!

Så når mine har hatt gips, så har jeg snakket/mailet med lærer for å ha direkte voksen-til-voksen kontakt. Jeg er foresatt til umyndig elev, og tar ansvar for at skolen også vet hva gutten bør/ikkebør gjøre i sin skadeperiode. Om gutten kunne, ville han sikkert ment han kunne spille håndball med gipset arm.

Curlingforeldre...

Å spille fotball med gips er da ikke noe problem, alternativt bør poden kunne fikse noe med læreren selv.

Curlingforeldre...

Å spille fotball med gips er da ikke noe problem, alternativt bør poden kunne fikse noe med læreren selv.

Fotball - eller aktiviteter med beina er greit til tross for brukket arm. Det er jo dette det menes med tilpasset opplæring :)

Men når poden overvurderer seg selv, og mener basket og håndball også er supert med brukket arm- så må voksne ta styringen. Det er å ta ansvar, ikke å være curlingforeldre.

Annonse

Gjest trådstarter

Fotball - eller aktiviteter med beina er greit til tross for brukket arm. Det er jo dette det menes med tilpasset opplæring :)

Men når poden overvurderer seg selv, og mener basket og håndball også er supert med brukket arm- så må voksne ta styringen. Det er å ta ansvar, ikke å være curlingforeldre.

''så må voksne ta styringen. Det er å ta ansvar, ikke å være curlingforeldre.''

Enig.

Jeg ser heller ikke bort fra at gymlæreren er engstelig for hva han kan sette gutten til, og derfor heller lar han sitte på benken. Det har vært en del sider ved denne skadehistorien som har vært veldig spesielle og utenom 'mainstream' skader på barn.

Takk for svar - jeg kontakter skolen.

Høres ut som en lat gymlærer spør du meg. Da jeg gikk på vgs (for 25 år siden...) var ikke brukket kragebein en unnskyldning for ikke å ha gym engang - man kunne da jogge!

Heller en litt tam gymlærer enn vikaren vi hadde. Jeg hadde leddgikt og aktiv betennelse i ankelen, pluss et kne som nylig var blitt tappet for væske. Han mente dog jeg burde jogge fire kilometer, som de andre, for "det hadde jeg bare godt av"... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...