Gå til innhold

Vaske nytt sengetøy

Anbefalte innlegg

Hehe, øh?

Var bare en liten reaksjon på det nedenfor siterte, relatert til lukt av sengetøyet, etter at nesten alle andre i tråden sa at de vasket sengetøy før bruk...;-)

''Nei, egentlig ikke - eller kanskje da jeg en gang kjøpte noe på Ikea?

Har inntrykk av at sengetøy av bedre kvalitet ikke er like innsatt.''

Fortsetter under...

Var bare en liten reaksjon på det nedenfor siterte, relatert til lukt av sengetøyet, etter at nesten alle andre i tråden sa at de vasket sengetøy før bruk...;-)

''Nei, egentlig ikke - eller kanskje da jeg en gang kjøpte noe på Ikea?

Har inntrykk av at sengetøy av bedre kvalitet ikke er like innsatt.''

Skjønte det, da! ;)

Og det er et faktum at tekstiler fra Ikea stinker før bruk.

''Vet det er anbefalt, men tro aldri vi har gjort det.''

Kjenner du ikke den ekle lukten når du åpner pakken? Æsj, jeg kunne aldri ha funnet på å lagt meg eller mine barn i noe slikt. Lukten av fargestoffer, kjemikalier og "nytt stoff". Det må vaskes bort, ja.

Og ikke minst alle hendene som har tatt på det under syingen, gått på do uten å vaske seg etc.

Så et tv program om nettopp dette, blodrester fra mentruasjonen til kvinnen som sydde klesplagget på det nye tøyet, uææææææ

Ikke at det nødvendigvis er noe gang med hygienen i utgangspunktet, til syerne, men mangel på tilgang til å vaske seg.

Man skal ALLTID vaske ALT tøy, helst flere ganger, for å bli kvitt hormonhermere, som brukes til å få tøyet til å se pent ut.

Det er en av de få "dette er fryktelig farlig"-tingene som det faktisk er noe i, men faren bygger seg opp over flere år. Samtlige av de jeg kjenner som er utdannet innen dette feltet advarer om det:

''hormonhermere, kjemiske stoffer som har større eller mindre grad av hormoneffekt uten å være naturlige hormoner. Vanligst er effekter som imiterer kvinnelige kjønnshormoner (østrogen). Hormonhermere kan føre til reproduksjonsforstyrrelser hos en rekke fiskearter, dyr og fugler.''

Fra SNL

Annonse

Gjest Middelthon

Man skal ALLTID vaske ALT tøy, helst flere ganger, for å bli kvitt hormonhermere, som brukes til å få tøyet til å se pent ut.

Det er en av de få "dette er fryktelig farlig"-tingene som det faktisk er noe i, men faren bygger seg opp over flere år. Samtlige av de jeg kjenner som er utdannet innen dette feltet advarer om det:

''hormonhermere, kjemiske stoffer som har større eller mindre grad av hormoneffekt uten å være naturlige hormoner. Vanligst er effekter som imiterer kvinnelige kjønnshormoner (østrogen). Hormonhermere kan føre til reproduksjonsforstyrrelser hos en rekke fiskearter, dyr og fugler.''

Fra SNL

Hmm, man lærer alltid noe nytt på DOL. Men det er ikke lenge siden jeg lærte her at olabukser skulle man aldri vaske oftere enn en gang i halvåret, og særlig når de var nye, for fargen skulle sette seg. Så kommer du og sier det er avgjørende for menneskehetens reproduksjonsevne at vi vasker tøy FLERE ganger FØR bruk. Da vil tøyet aldri være fint og nytt da? Så var det miljøspørsmålet, hvor bærekraftig er det å vaske nytt og rent tøy flere ganger i vaskemaskin (og tromle, som flere sier de gjør her)? Har du noe mer info om disse hormonhemmerne og klær, er det slik at billig tøy har mer av det enn dyrt f.eks.? Gjelder det kun tøy som er inntil kroppen, eller alt (har vondt for å se for meg stoffer som kryper inn i kroppen min fra klærne, ihvertfall gjennom flere lag)?

Skjønte det, da! ;)

Og det er et faktum at tekstiler fra Ikea stinker før bruk.

Mulig. Jeg har faktisk ikke kjøpt sengetøy på Ikea, rett og slett fordi de har svenske størrelser på putevar (ihvertfall sist jeg sjekket). Men jeg har kjøpt på Kid, Hansen & Dysvik o.l., og selv om det ikke er mye farge i dem, har de vært pakket inn i plast og har bretter på kryss og tvers, så det føles bedre å vaske dem før bruk, synes jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...