Gå til innhold

Er det meningen at jeg skal ta iniativ selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Har fått brev fra Nav og det står at arbeidsgiver skal ta iniativ til å utarbeide en oppfølgingsplan sammen med meg etter 4 uker. Dette har ikke blitt gjort.

Etter 7 uker skal arbeidsgiver innkalle meg til dialogmøte. Nå har det gått 7 uker og jeg har ikke hørt noen ting.

Det står også at hvis jeg ikke samarbeider, vil jeg miste sykepengene, men kjære vene vil da jeg gjerne samarbeide og det er ikke noe jeg heller ønsker enn å komme raskest mulig tilbake til jobb, men jeg har ingen erfaring med hvordan dette fungerer og nå begynner jeg å lure på om jeg skulle tatt iniativ selv? Kan jeg miste sykepengene nå, siden det ikke var noe møte etter 4 uker? Jeg fikk brevet nå.

Ikke at jeg tror jeg vil greie å sitte på en stol så mange timene uten bevegelse, men jeg kan sikkert klare å være på jobb et par timer daglig hvis jeg får en taxiordning frem og tilbake og noe å legge benet på. Tror kanskje det hadde gjort godt sånn rent psykisk også. Ingenting er verre enn å sitte fengslet hjemme. Sjefen ringte meg etter 4 uker, men det ble aldri laget noen oppfølgingsplan.

Fortsetter under...

Det er enkelt: Det er i prinsippet arbeidsgivers oppgave, men det er du som får trøbbelet om det ikke blir gjort. Det fikk jeg et spisst standardbrev om da min ferierende arbeidsgiver ikke hadde fulgt opp sine forpliktelser i tide. Så bare stå på du.

Om du kan begrunne at du regner med å være tilbake i jobb innen rimelig tid, så tror jeg at du kan slippe dialogmøte.

Gjest Nickløsheletida

Det enkleste er jo hvis du ringer sjefen?

Med vennlig hilsen

Ja, skal jo det nå da, men hva med at det ikke ble laget noen oppfølgingsplan etter 4 uker. Er det noe Nav kan ta fra meg sykepengene for? Siden jeg er anonym her, tør jeg si det, men blir gitt oppgitt over sjefen. Det er ikke noe nytt at han er sløv.

Gjest Nickløsheletida

Det er enkelt: Det er i prinsippet arbeidsgivers oppgave, men det er du som får trøbbelet om det ikke blir gjort. Det fikk jeg et spisst standardbrev om da min ferierende arbeidsgiver ikke hadde fulgt opp sine forpliktelser i tide. Så bare stå på du.

Om du kan begrunne at du regner med å være tilbake i jobb innen rimelig tid, så tror jeg at du kan slippe dialogmøte.

Takk for svar :)

Du trenger ikke godkjenning for å utføre arbeid du kjenner at du greier. Jeg er også nyoperert og sykemeldt, men jobber litt hver dag uten at det er nedskrevet og formulert. Jeg skal ikke skrive med hånd eller på tastatur med den skadde hånden, skal ikke løfte og belaste skadestedet, men kan delta på møter inntil det ikke føles belastende. Jeg skal selv sørge for å få tilstrekkelig med ro. Kan ikke du organisere deg likedan?

Annonse

Takk for svar :)

Jeg formulerte "oppfølgingsplanen" selv. Tror det var en rubrikk på sykemeldinga som måtte fylles ut. Noen linjer var nok i mitt tilfelle, for jeg var nede for telling på langsiktigbasis (godt og vel oppe igjen nå!). Det dreide seg bare om å skrive ned noe konkret om utsikter til videre arbeid og evt tilrettelegging og tidsperspektiv.

Gjest Nickløsheletida

Du trenger ikke godkjenning for å utføre arbeid du kjenner at du greier. Jeg er også nyoperert og sykemeldt, men jobber litt hver dag uten at det er nedskrevet og formulert. Jeg skal ikke skrive med hånd eller på tastatur med den skadde hånden, skal ikke løfte og belaste skadestedet, men kan delta på møter inntil det ikke føles belastende. Jeg skal selv sørge for å få tilstrekkelig med ro. Kan ikke du organisere deg likedan?

Jo, siste uka har jeg begynt å føle meg klar for det. Det er stadig små hinder jeg klarer å overstige, men det er et hinder jeg ikke tror jeg vil greie å overstige hele vinteren gjennom og det er å komme meg på jobb, ta buss og alt det der på glattisen. Bussen har det alltid travelt og jeg ser for meg at dørene smeller igjen før jeg er inne og det er heller ikke sikkert jeg får sitteplass alltid. Får jeg en taxiordning, så tror jeg at jeg kan prøve litt og så øke på etterhvert.

Persille1365381127

Ja, skal jo det nå da, men hva med at det ikke ble laget noen oppfølgingsplan etter 4 uker. Er det noe Nav kan ta fra meg sykepengene for? Siden jeg er anonym her, tør jeg si det, men blir gitt oppgitt over sjefen. Det er ikke noe nytt at han er sløv.

Nei, de tar ikke fra deg pengene før du ikke samarbeider med dem.

Du kan bare ringe NAV og si at du gjerne kommer til møte både med dem og med arbeidsgiver, men at du ikke har blitt kalt inn til noe ennå - og at du ikke har fått noe informasjon fra arbeidsgiver om at de har anledning til å møte deg.

Da har du gjort ditt.

Du mister bare sykepengene om det er du som ikke samarbeider :)

Det vil si: om de kaller inn til et møte som du ikke vil møte på, eller ikke sier noe når du er der, eller sier nei til alle forslag de har. For eksempel :)

Nei, det er da ikke ditt ansvar. Det er opptil sjefen å gjøre slikt.

Med vennlig hilsen

Jo, siste uka har jeg begynt å føle meg klar for det. Det er stadig små hinder jeg klarer å overstige, men det er et hinder jeg ikke tror jeg vil greie å overstige hele vinteren gjennom og det er å komme meg på jobb, ta buss og alt det der på glattisen. Bussen har det alltid travelt og jeg ser for meg at dørene smeller igjen før jeg er inne og det er heller ikke sikkert jeg får sitteplass alltid. Får jeg en taxiordning, så tror jeg at jeg kan prøve litt og så øke på etterhvert.

Så vidt jeg har skjønt skal du ta opp det med taxi på fast basis med sjefen din først, som skal ta dette med nav. Din arbeidsgiver og nav skal på bakgrunn av din arbeidsgivers redegjørelser vurdere hvorvidt det er mest lønnsom å ha deg dels i jobb eller utenfor jobb for perioden det gjelder.

Jeg er ikke berørt av slike problemstillinger. Jeg kan utføre deler av arbeoidet utenfor kontoret, og kommer meg til og fra jobb på samme måte som når jeg er frisk.

'' Ingenting er verre enn å sitte fengslet hjemme. ''

Nåja...det var vel en liten overdrivelse, vil jeg håpe ;-)

''Nåja...det var vel en liten overdrivelse, vil jeg håpe ;-)''

He he... Men apropos: Jeg - som flere - sier "det er det vesrte jeg har hørt" o.l. Det blir liksom litt tamt om man skulle sagt "det er det syttiåttende verste jeg har hørt" ;-)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

'' Ingenting er verre enn å sitte fengslet hjemme. ''

Nåja...det var vel en liten overdrivelse, vil jeg håpe ;-)

Faktisk ikke ;-) Men nå skjer det visst bare drama rundt meg for tiden. Dette har vært den beste dagen jeg har hatt på 7 uker fordi jeg har greid så mye ,vært så aktiv og hatt det så fint:) Har både handlet julegaver, vært ute og spist julemat med kollegaer og en liten tur på pub etterpå. Drakk bare brus da siden jeg går på smertesillende, men følte meg så mye friskere og tenkte at nå kan jeg faktisk greie å jobbe litt :)

Så da jeg holdt på og skrive dette innlegget, kjenner jeg at jeg får kraftige sting i venstre side av brystet. Dette har jeg hatt før, så ble ikke redd. Pleier å gi seg hvis jeg puster rolig, men denne gangen ga det seg ikke. Det økte på og ble verre og verre, fikk panikk, greide ikke puste, begynte og hyperventilere. Ringte 113, De kom. Blodtrykket hadde steget til 140/90. Det pleier være lavt vanligvis, så det kom nok pga. hypeventileringa. De begynte og snakke om blodpropp til lungen. Jeg ble kjørt til legevakta. Der ble jeg overlatt til meg selv så lenge på et rom, at jeg var redd jeg skulle dø.

Langt om lenge begynte smertene gradvis og avta. Jeg hadde tatt 2 100grams nobligan hjemme for sikkerthets skyld. Jeg begynte og puste roligere og fikk det bedre og bedre.

Ingen blodpropp i lunga, ingenting med hjertet, bare noe akutt muskulært som kanskje skyldes overbelasting med krykker i dag.

Vet ikke om jeg skal le eller grine. Glad for at jeg er frisk, men har jeg laget nok dramatikk for en stund nå ;-)

Faktisk ikke ;-) Men nå skjer det visst bare drama rundt meg for tiden. Dette har vært den beste dagen jeg har hatt på 7 uker fordi jeg har greid så mye ,vært så aktiv og hatt det så fint:) Har både handlet julegaver, vært ute og spist julemat med kollegaer og en liten tur på pub etterpå. Drakk bare brus da siden jeg går på smertesillende, men følte meg så mye friskere og tenkte at nå kan jeg faktisk greie å jobbe litt :)

Så da jeg holdt på og skrive dette innlegget, kjenner jeg at jeg får kraftige sting i venstre side av brystet. Dette har jeg hatt før, så ble ikke redd. Pleier å gi seg hvis jeg puster rolig, men denne gangen ga det seg ikke. Det økte på og ble verre og verre, fikk panikk, greide ikke puste, begynte og hyperventilere. Ringte 113, De kom. Blodtrykket hadde steget til 140/90. Det pleier være lavt vanligvis, så det kom nok pga. hypeventileringa. De begynte og snakke om blodpropp til lungen. Jeg ble kjørt til legevakta. Der ble jeg overlatt til meg selv så lenge på et rom, at jeg var redd jeg skulle dø.

Langt om lenge begynte smertene gradvis og avta. Jeg hadde tatt 2 100grams nobligan hjemme for sikkerthets skyld. Jeg begynte og puste roligere og fikk det bedre og bedre.

Ingen blodpropp i lunga, ingenting med hjertet, bare noe akutt muskulært som kanskje skyldes overbelasting med krykker i dag.

Vet ikke om jeg skal le eller grine. Glad for at jeg er frisk, men har jeg laget nok dramatikk for en stund nå ;-)

Uff, så mye dramatikk. Godt det ikke var noe farlig nå da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...