Gå til innhold

Noen her med erfaring fra Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Gjest veier for og imot
Skrevet

Jeg ønsker ikke svar fra folk som bare "synser" masse negativt om Steinerskolen uten å ha førstehånds kjennskap til den.

Det jeg lurer på er: Vil dere anbefale at et barn med ADHD går på Steinerskolen (liten skole) eller lokal skole (diger), med de ulike oppleggende disse skolene har? Ingen av skolene er langt unna oss. På begge skolene vil barnet få rett til assistent.

Skrevet

Steinerskolen har tidligere blitt kraftig kritisert for å ikke håndtere elever med ADHD på en spesielt god måte.

Gjest veie for og imot
Skrevet

Steinerskolen har tidligere blitt kraftig kritisert for å ikke håndtere elever med ADHD på en spesielt god måte.

Vet du noe mer om dette? Evt link?

Skrevet

Kompetansen på ADHD varierer fra skole til skole, og det er ikke slik at en Steinerskole automatisk er verre eller bedre enn en offentlig skole, eller for den saks skyld at en liten skole automatisk er bedre enn en stor skole. Det avhenger mye av enkeltpersoner med riktig innstilling og fagkompetanse.

Jeg ville forhørt meg i lokalmiljøet om akkurat de to spesifikke skolene som er aktuelle for dere, for å prøve å finne den beste løsningen. Og skulle det ikke fungere godt på den skolen dere velger, så går det an å bytte skole etter skolestart.

Skrevet

Jeg er enig meg mallet i at det er veldig vanskelig å generalisere.

Enkelte Steinerskoler har blitt kritisert for at de har problemer med elever som ikke passer inn i deres opplegg. Den offentlige skolen er vant med å måtte ta imot absolutt alt, og det kan variere hvor godt de takler det - men de er nødt, og de må derfor være fleksible. På enkelte Steinerskoler har foreldre fortalt at de gis følelsen av at skolens opplegg er riktig og passer for alle - hvis ikke, er det barnet og / eller foreldrene det er noe galt med. (Litt folkelig uttrykt, og jeg mener ikke å være flåsete.)

Jeg har en nær venninne med en sønn som ikke har noen diagnose, men som nok er litt "spesiell" hva interesser angår. Ikke noe ekstremt, men han spiller f.eks. klassisk piano i stedet for fotball og er litt kunsterisk og kanskje litt under gjennomsnittet motorisk. Han vantrivdes fryktelig på Steinerskolen, bl.a. fordi det var enkelte ting han ikke mestret på det tidspunktet skolen hadde bestemt at han skulle det. F.eks. lagde de en kjempesak av at han ikke klarte å hekle det året alle skal hekle.

Foreldrene er fornuftige og ressurssterke, én av dem har en sønn som gikk på samme skole for mange år siden, og den andre er pedagog. De kom ingen vei (med f.eks. forslag om at han kanskje kunne få vente et år med heklingen), og til slutt måtte de ta ham ut.

En her på DOL hadde også en sønn som var litt spesiell uten å ha noen diagnose. De hadde fire andre barn, så de hadde litt bakgrunn for å si at han skilte seg litt ut. De prøvde Steinerskolen nettopp fordi de tenkte han ville trives med litt annerledes opplegg. Men han passet heller ikke inn og fikk det bedre da han begynte på en offentlig skole. Dette var et annet sted i landet.

Prøv å forhør deg om de enkelte skolene slik mallet skriver. Det er sikkert mange skoler, både de med alternativ pedagogikk og de "vanlige", som vil være helt OK for sønnen din - og så er det kanskje noen få der de mangler erfaring og fleksibilitet.

Skrevet

Har du forsøkt å søke på steinerskole og ADHD? Her er et treff.

http://blogg.aftenposten.no/sid/2009/03/23/farvel-steinerskole/

Jeg vet ikke noe om noen av disse delene. Men ser du får en del treff på disse søkene i alle fall.

Ja, jeg har gått der. Jeg har bare erfaringer fra steinerskolen og derfor er det vanskelig å sammenligne med vanlig skole.

Jeg trivdes på barneskolen men hadde problemer på videregående. jeg tror jeg gikk glipp av mye pensum fordi de ikke har lærebøker. De forventer at barnet skal ta til seg mest mulig av pensum ut i fra det læreren forteller.Dette ble vanskelig for meg.

Har mange positive minner fra steinerskolen også og det er at jeg har lært å like kunst og klassisk musikk. Det er noe jeg føler at jeg forstår og som hjelper meg mye. siden jeg er psykisk syk. (noe som sannsynligvis ikke har noe med steinerskolen å gjøre :-) )

De aller fleste som gikk i klassen min har greid seg bra og fått seg en utdannelse . De har greid seg fint, men om det er til det beste for et ADHD-barn tror jeg varierer veldig fra skole til skole.

Du bør undersøke om de har nok kunnskap om ADHD-barn.

Gjest veie for og imot
Skrevet

Ja, jeg har gått der. Jeg har bare erfaringer fra steinerskolen og derfor er det vanskelig å sammenligne med vanlig skole.

Jeg trivdes på barneskolen men hadde problemer på videregående. jeg tror jeg gikk glipp av mye pensum fordi de ikke har lærebøker. De forventer at barnet skal ta til seg mest mulig av pensum ut i fra det læreren forteller.Dette ble vanskelig for meg.

Har mange positive minner fra steinerskolen også og det er at jeg har lært å like kunst og klassisk musikk. Det er noe jeg føler at jeg forstår og som hjelper meg mye. siden jeg er psykisk syk. (noe som sannsynligvis ikke har noe med steinerskolen å gjøre :-) )

De aller fleste som gikk i klassen min har greid seg bra og fått seg en utdannelse . De har greid seg fint, men om det er til det beste for et ADHD-barn tror jeg varierer veldig fra skole til skole.

Du bør undersøke om de har nok kunnskap om ADHD-barn.

Takk for svar. En av grunnene (blant mange andre) til at jeg tenker steinerskolen, er at de ikke bruker datamaskiner i grunnskolen. På den lokale skolen er dette flittig i bruk. Mange barn med ADHD kan bli mer urolige av pcér, og i ungdomstiden kan de lettere bli hekta på dataspill enn andre barn. Jeg tenker at det kan være godt å være på en skole hvor det med pc blir nedtonet og hvor ikke "alle" kameratene er spill-hekta, og hvor (endel av) foreldrene er litt mer restriktive på dette området enn andre foreldren.

En annen grunn er dette med et generelt roligere tempo og mindre klasser.

Gjest veie for og imot
Skrevet

Takk for svar. En av grunnene (blant mange andre) til at jeg tenker steinerskolen, er at de ikke bruker datamaskiner i grunnskolen. På den lokale skolen er dette flittig i bruk. Mange barn med ADHD kan bli mer urolige av pcér, og i ungdomstiden kan de lettere bli hekta på dataspill enn andre barn. Jeg tenker at det kan være godt å være på en skole hvor det med pc blir nedtonet og hvor ikke "alle" kameratene er spill-hekta, og hvor (endel av) foreldrene er litt mer restriktive på dette området enn andre foreldren.

En annen grunn er dette med et generelt roligere tempo og mindre klasser.

En ting som taler mot, er at det er lengre sommerferie (altså at SFO varer 2 uker kortere, slik at det er 6 ukers full ferie istedenfor 4 som på den vanlige skolen, der SFO varer lenger og starter tidligere). Dette er nok ikke viktig for min sønn, men veier ganske tungt for meg selv.

Skrevet

Jeg synes det er helt umulig å anbefale noe så lenge vi ikke kjenner noe til de enkelte skolene - for det er enorm variasjon, og veldig avhengig av personene som jobber der. Vår lokale steinerskole har blitt sterkt kritisert for håndtering av bl.a adhd-barn, og en bekjent tok ut sine barn derfra på dagen etter noen ganske hårreisende episoder. Men det trenger jo ikke gjelde for andre skoler.

Gjest veier for og imot
Skrevet

Jeg synes det er helt umulig å anbefale noe så lenge vi ikke kjenner noe til de enkelte skolene - for det er enorm variasjon, og veldig avhengig av personene som jobber der. Vår lokale steinerskole har blitt sterkt kritisert for håndtering av bl.a adhd-barn, og en bekjent tok ut sine barn derfra på dagen etter noen ganske hårreisende episoder. Men det trenger jo ikke gjelde for andre skoler.

Takk for svar. Kunne du konkretisere hva disse hårreisende situasjonene gikk ut på? (du trenger jo ikke si hvilken skole det gjelder).

Det er viktig for meg å få et bilde av hva som for eksempel kan skje.

Jeg er klar over at det vil varierer fra skole til skole, og ikke minst fra lærer til lærer.

Skrevet

Takk for svar. Kunne du konkretisere hva disse hårreisende situasjonene gikk ut på? (du trenger jo ikke si hvilken skole det gjelder).

Det er viktig for meg å få et bilde av hva som for eksempel kan skje.

Jeg er klar over at det vil varierer fra skole til skole, og ikke minst fra lærer til lærer.

Det er snakk om et urolig barn (som sliter med konsentrasjonen) og som ble tatt _veldig_ hardt for relativt vanlige situasjoner. I det utløsende tilfellet ble han holdt hardt i armene og ristet for å løpe i gangen. Gutten var under ti år gammel. Tilfeldigvis så andre foreldre at det skjedde. Skolen var ikke villige til å gå i dialog eller ta noen kritikk for situasjonene.

Gjest veier for og imot
Skrevet

Det er snakk om et urolig barn (som sliter med konsentrasjonen) og som ble tatt _veldig_ hardt for relativt vanlige situasjoner. I det utløsende tilfellet ble han holdt hardt i armene og ristet for å løpe i gangen. Gutten var under ti år gammel. Tilfeldigvis så andre foreldre at det skjedde. Skolen var ikke villige til å gå i dialog eller ta noen kritikk for situasjonene.

Nei, den siste setningen der er vel den mest vanlige kritikken om steinerskoler dessverre.

Men jeg vet jo ikke om det nødvendigvis er bedre på andre skoler, da. Men bedre klagemuligheter kanskje.

Skrevet

Nei, den siste setningen der er vel den mest vanlige kritikken om steinerskoler dessverre.

Men jeg vet jo ikke om det nødvendigvis er bedre på andre skoler, da. Men bedre klagemuligheter kanskje.

Det er klart at det forkommer kritikkverdige forhold og manglende oppfølging i kommunale skoler også. Men her finnes det i hvert fall flere klageinnstanser, barnet har krav på tilpasset opplæring og man kan slå Opplæringsloven i bordet med stor trygghet. Dersom rektor ikke følger opp, kan man gå videre til skolekontoret osv.

Vi har vurdert alternativ opplæring til ett av barna våre, men selv ville jeg ikke tatt sjansen på å la barnet begynne på steinerskolen. Selv om jeg mot formodning skulle se bort fra at jeg misliker steinerfilosofien, blir det for mye av et sjanseprosjekt.

Gjest veier for og imot
Skrevet

Det er klart at det forkommer kritikkverdige forhold og manglende oppfølging i kommunale skoler også. Men her finnes det i hvert fall flere klageinnstanser, barnet har krav på tilpasset opplæring og man kan slå Opplæringsloven i bordet med stor trygghet. Dersom rektor ikke følger opp, kan man gå videre til skolekontoret osv.

Vi har vurdert alternativ opplæring til ett av barna våre, men selv ville jeg ikke tatt sjansen på å la barnet begynne på steinerskolen. Selv om jeg mot formodning skulle se bort fra at jeg misliker steinerfilosofien, blir det for mye av et sjanseprosjekt.

Takk for svar. Barnet vil få ekstra ressurser uansett hvilken skole det gjelder. På steinerskolen vil han få assistent knyttet til akkurat ham, men på den lokale skolen får rektor en pott å fordele. Dette har jeg sjekket.

Broren hans (eldre) går på samme steinerskole og er veldig fornøyd. Men han har ikke samme problematikk. Det kan være praktisk vanskelig å ha barna på to ulike skoler. Jeg er veldig i tvil, for det er negative og positive ting begge veier...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...