Gjest Flau drammenser Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Er vi helt sikre på at avisen ikke har overdrevet en smule? Er det virkelig slik at skolen har nektet elever nisselue for å ta hensyn til andre kulturer, eller er dette noe a'la "en fjær blir til fem høns"? Media elsker slike saker da dette er noe som engasjerer voldsomt (det ser man på svarene i denne tråden også ) Forøvrig er jeg enig i at dersom dette ble gjort for å ta hensyn til de som ikke feirer jul som oss, så blir det for drøyt. Barna fikk beskjed om å ta av seg nisseluene, så det er en sannhet. Begrunnelsen, derimot er det vel egentlig ingen som har helt fått klarhet i.. Vage uttalelser fra skolen, gjør jo at media spekulerer, og da blir det fort opphetede debatter som kan spore av.. Uansett, det er jo greit å kommunisere skikkelig fra skolens side i god tid. Ikke skrive at det er juleavslutning og med bilde av nisse og greier, for deretter å si at "fra nå av skal vi ikke kalle det juleavslutning lenger" Forstår jo at folk reagerer da - drammensere er jo glade i julen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Flau drammenser Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det der var litt av en suppe. Her tror jeg det er mye sladder og journalistikk - men kanskje en kjerne av misforståelser og uforstand i bunnen. Min erfaring er at ikke-kristne, erke-etniske nordmenn er de som reagerer mest på at det blandes inn tro og forkynnelse i skolen. Nissen er grei nok, til nød Lucia, men Jesusbarnet er en privatsak. Så jeg tror ikke han som etterlyser "julens budskap og julesanger", skal forvente mer enn Musevisa og denslags. Men jeg har aldri hørt at noen har vært negative til f.eks. "På låven sitter nissen" av religiøse årsaker. Nissen er en blanding av førkristen tradisjon, norske fjøsnisser, en gavmild helgen og gavehysteri, så han burde gå greit. Det er temmelig misforstått at han er spesielt kristen - men kanskje litt vestlig. Men det er også mange som synes nissen får breie seg for mye på bekostning av det kristne innholdet i julen, så her er det mange hensyn å ta. Det er helt sikkert noen som mener at hvis Jesusbarnet skal ut, kan nissen gå samme veien. Så jeg har _litt_ sympati for at man ikke skal la nissen være julens absolutte hovedperson - og dermed ikke la enhver juleavslutning være en nissefest - men det har ingenting med religion eller (anti-)rasisme å gjøre. Men jeg synes det er like merkelig å forby nisseluer som å påby dem. Jo mere styr som lages rundt sånt, desto tydeligere blir jo forskjellene. Derimot har jeg ingen forståelse for at juleavslutninger skal kalles vintermarkering. Vi har ferie fordi det er jul, i andre land har man andre helligdager, og når skolen slutter til jul, er det juleavslutning. Om sommeren er det ingen helligdager, men sommeravslutning. Det er ingenting å skamme seg over, vi tvinger ingen til å "jule" på vår måte av den grunn. Hvis lærerne virkelig har forbudt nisseluer og ordet juleavslutning med "andres kultur og tro" som begrunnelse, synes jeg de bør finne på noe bedre. Og jeg tillater meg å tvile på at alt dette er korrekt framstilt. Det skulle ikke forundre meg om det kommer noen modererende kommentarer etter hvert. Absolutt ingen nissefest, kun en tradisjonell juleavslutning. Men, hovedproblemet er god og tydelig kommunikasjon fra skolens side. Da ville dette vel aldri ha skjedd. Foreldrene og barna ville selvsagt ha sagt ifra at de gjerne ville ha fortsatt med juleavslutning. Også de som ikke er etnisk norske, men med unntak av Jehovas selvsagt. Men det er svært få av de på denne skolen. Litt pussig om man skal ta mindre hensyn til 60 elever enn en håndfull elever.. Pussig at det kun er FAU leder som står fram og synes det er greit, mens ingen andre foreldre har gjort det samme. Tyder vel på at foreldrene og barna helst vil ha den gode gamle juleavslutningen..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Absolutt ingen nissefest, kun en tradisjonell juleavslutning. Men, hovedproblemet er god og tydelig kommunikasjon fra skolens side. Da ville dette vel aldri ha skjedd. Foreldrene og barna ville selvsagt ha sagt ifra at de gjerne ville ha fortsatt med juleavslutning. Også de som ikke er etnisk norske, men med unntak av Jehovas selvsagt. Men det er svært få av de på denne skolen. Litt pussig om man skal ta mindre hensyn til 60 elever enn en håndfull elever.. Pussig at det kun er FAU leder som står fram og synes det er greit, mens ingen andre foreldre har gjort det samme. Tyder vel på at foreldrene og barna helst vil ha den gode gamle juleavslutningen..? Som jeg skrev i hovedsvaret mitt - jo mer styr man lager rundt slike effekter som noen har lange tradisjoner med, og andre ikke har samme forhold til - desto tydeligere blir forskjellene. Og det kan umulig være meningen. Helt enig i at kommunikasjonen virker amatørmessig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forhåndsdømming Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor snakker du om rasisme, som om dette er snakk om u-t-l-e-n-d-i-n-g-e-r , når det i dette tilfellet er snakk om en religiøs gruppe som feks Jehovas Vitner?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg har selv sett invitasjonen, og den var ikke til å misforstå. Det stod "Velkommen til juleavslutning" og med bilde av nisse. Altså, forventningene fra barn og foreldre tilsier en tradisjonell juleavslutning med julepynt, julesanger og da gjerne røde nissekjoler og nisseluer. Dagen før får barna beskjed om at de ikke får ha med nisseluer og at det er en vintermarkering. Dette er altså ikke noe som lærerne på trinnet har blitt enige med barna om. Kommunikasjonen rundt juleavslutningen har ikke vært tydelig, og forstår jo at folk blir skuffet når de får kastet på seg samme kveld at det heretter er vintermarkering og ikke juleavslutning. Man har sine minner og juleavslutning i den form vi er vant til, er jo blitt en tradisjon for mange, så synes det er litt drøyt og lærerne tar litt lett på det og må på død og liv forandre formen... Men juleavslutningene som har vært etter denne omstridte, har vært tradisjonelle juleavslutninger. Det er tre klasser på samme trinn som hadde felles underholdning, og de tre lærerne har nok ikke hatt det så morsomt de siste dagene.. Rektor var veldig utydelig og vag. FAU leder også. Går det barn av Jehovas vitner i denne klassen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forhåndsdømming Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Gosj, dette er misforstått "toleranse" som kun bidrar til intoleranse! Hvor skal jeg begynne? Vel, nisseluer har svært lite med religion å gjøre, ei heller nisser generelt, men kanskje kulturelt betinget?. OK, jeg blir provosert til tross for at jeg tilhører en annen kulturbakgrunn! Som vi ofte snakker om (og særlig i desember): Forskjellige trossamfunn har forskjellige helligdager og tradisjoner med alt det innebærer. Nisser er ikke et hett tema.. Personlig har jeg ikke truffet EN negativ ikke-etnisk-norsk, men det faller kanskje på sin egen urimelighet? Min erfaring er dessuten at flerkulturelle i Norge i dag ikke lager "problemer" ved dette, det er det etnisk norske 'misforstått-enerett-på-sannheten' som gjør, eller fanatikere av ymse slag (et marginalt problem i denne sammenhenmg, tror jeg). Støtter følgende sitat fra artikkelen: ''Stortingets visepresident Akhtar Chaudhry (SV) mener julenisser og nisseluer symboliserer noe av kjernen ved julen. – Juletradisjonen er en viktig del av vår felles arv, og jeg ser ikke noen som reagerer på at denne vises fram i skolen, sier Chaudhry, som mener at man må være åpne om tradisjoner og kulturarv. '' Som sagt enig ift min erfaring, og hallo: Nisser??!!?? ....psst....dette handlet ikke om fremmedkulturelle utlendinger.... Det finnes norske religiøse grupper som ikke feirer jul.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forhåndsdømming Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hva e det som holder på å skje i dette landet? Skal vi ta bort våre eldgamle tradisjoner også nå? Nei, nå må det bli slutt på idiotiet med å etterkomme utlendingene. Får vi i det hele tatt feire jul i årene som kommer, eller er det også støtende for enkelte grupper i dette flerkulturelle kaoset? Du er på villspor. NRK har meldt at dette var snekk om norske, med en annen religiøs tilknytning. IKKE utlendinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunta Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 ....psst....dette handlet ikke om fremmedkulturelle utlendinger.... Det finnes norske religiøse grupper som ikke feirer jul.... *Kremt* - dette har gått meg hus forbi... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forhåndsdømming Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 *Kremt* - dette har gått meg hus forbi... ja, om du er ikke alene om det ........det samme ble sakt 22.juli, de første timene Har man virkelig lært noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Hvorfor snakker du om rasisme, som om dette er snakk om u-t-l-e-n-d-i-n-g-e-r , når det i dette tilfellet er snakk om en religiøs gruppe som feks Jehovas Vitner?? ''Hvorfor snakker du om rasisme, som om dette er snakk om u-t-l-e-n-d-i-n-g-e-r , når det i dette tilfellet er snakk om en religiøs gruppe som feks Jehovas Vitner??'' Det var snakk om "unger fra en annen kultur og tro"; det kan vel være så mangt, det sto ikke noe om JV i artikkelen, gjorde det? Dessuten synes jeg det er feil at 1-2-3 JV-unger skal føre til at 25 andre unger ikke får ha en vanlig juleavslutning på skolen. (eller hvor mange de nå var, sannsynligheten er i alle fall stor for at JV-ungene var ekstremt mange færre enn de andre) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/373533-fikk-ikke-ha-nisseluer-p%C3%A5-juleavslutning/page/3/#findComment-3271381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.