Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

''Men de spiller falskt!!

Hvorfor, fordi de ser på notene og ikke kjenner musikken i hjertet sitt.

De spiller så falskt og "tror" de spiller rent, fordi ingen ber dem lære stykker utenat på gehør, det er mulig, det tar tid, det gjør at musikken blir en del av ens indre så man kjenner at her er det mer enn teknikk, slik blir musikken levende.''

Madelenemie - her mener jeg du har ikke forstår sammenhengen. Får å lære et kompleks stykke, så må de aller fleste kunne lese notene for å få med seg alle tonene. Ta for eksempel Sonate pathetique, 1- sats av Beethoven (som jeg spilte daj jeg var 13-14 år) eller Toccata og fuge av Bach (som min sønn spiller nå): Det er så mange toner som skal spilles samtidig og med forskjellig rytme og melodi at en er nødt til å kunne lese notene.

MEN - når en har lært seg det tekniske - da kommer arbeidet me å uttrykke dette med følelser og med hjertet, som du sier. Da må en bruke gehør, varme, hjertet, men også musikkteori, for å forstå hvordan komponisten hadde tenkt det, men også legge ens egen toklning i det. Spillelæreren min var veldig opptatt av det musikalske uttrykket mitt når jeg spilte - og det var alt annet enn notelære.

Det med å spille falskt på f.eks. en klarinett eller en fiolin har med øving av både gehør, teknikk og modenhet. Og det er derfor både skolekorps og de fleste barneorkestere og samspillgrupper med barn, ikke spille helt rent. De må øve seg på sitt eget instrument, og lære seg til å lytte til sin egen melodig og til de andres - samtidig som de ser på dirigenten, leser notene (evt husker stykket utenat) og legger personlig innlevelse i det.

''Madelenemie - her mener jeg du har ikke forstår sammenhengen. Får å lære et kompleks stykke, så må de aller fleste kunne lese notene for å få med seg alle tonene. Ta for eksempel Sonate pathetique, 1- sats av Beethoven (som jeg spilte daj jeg var 13-14 år) eller Toccata og fuge av Bach (som min sønn spiller nå): Det er så mange toner som skal spilles samtidig og med forskjellig rytme og melodi at en er nødt til å kunne lese notene.''

Jeg er tildels enig med Madeleinemie her. Jeg synes heller ikke barn trenger å lære noter fra begynnelsen av. Jeg er også vokst opp med tilnærmet absolutt gehør, og jeg spilte også ganske avanserte stykker uten noter. Derimot ser jeg at jeg ville vært en mye bedre pianist dersom jeg hadde lært noter da jeg ble litt eldre. Istedet var det lettere å ta det på øret og lære det den veien.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • cathlin

    8

Det kommer jo veldig an på hvordan man lærer best og hvilke ambisjoner man har.

For meg er og var noter et utmerket verktøy til å få med meg detaljer i musikken og ikke minst rytmen, som ville gått meg hus forbi ellers. Å lære noter og musikkteori gjorde musikk mye mer interessant for meg.

Nå er jeg bare en allminnelig hobbymusiker som spiller til glede for kun meg selv og har null behov for publikum. Hadde jeg vært et musikalsk talent, hadde jeg kanskje sett annerledes på det.

Poenget mitt er at siden både barn og voksne lærer forskjellig, kan det være greit å ikke ha en for bastant mening om hvordan man skal tilnærme seg stoffet.

mvh

Hei!

Pielill :)

Jeg er bastant, jeg jobber med saken, det bør jeg :)

Takk for at du er mild likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor tror du mine barn har absolutt gehør?

Pga av gener? nei!

Fordi de vokste opp med musikk som sitt første språk, det er mitt språk, det er mine barns morsmål, det var der jeg kunne møte dem.

''

Det stemmer nok ikke, Madeleinemie. Et absolutt gehør er medfødt. Et tilnærmet absolutt er også medfødt - og kan trenes opp til å bli nesten absolutt.

Hei!

Ja kanskje har du rett, jeg vet ikke nok om det til å uttale meg så skråsikkert :)

Vil bare ofte tenke at barn er født med evner til alt og at bare miljøet ødelegger og former dem.

Jeg tror det er mer gener også enn jeg først sa.

Forresten er det mange med autisme som har aborlutt gehør leste det tror jeg på wikipedia en gang.

Jeg hører om et instrument i Oslofirlahrmonien blir ustemt, kanskje andre hører det også, men det er til tider plagsomt.

De stopper ikke så spille likevel, men tror nok de hører det.

Det kan være en ørliten svakhet med stemmeskruen også glir denne bare litt fei og vips skjærer det i ørene.

Jeg syns jeg uttalte meg bastant og til dels sårende mot enkelte og jeg angrer bør jeg be dem om unnskyldning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja kanskje har du rett, jeg vet ikke nok om det til å uttale meg så skråsikkert :)

Vil bare ofte tenke at barn er født med evner til alt og at bare miljøet ødelegger og former dem.

Jeg tror det er mer gener også enn jeg først sa.

Forresten er det mange med autisme som har aborlutt gehør leste det tror jeg på wikipedia en gang.

Jeg hører om et instrument i Oslofirlahrmonien blir ustemt, kanskje andre hører det også, men det er til tider plagsomt.

De stopper ikke så spille likevel, men tror nok de hører det.

Det kan være en ørliten svakhet med stemmeskruen også glir denne bare litt fei og vips skjærer det i ørene.

Jeg syns jeg uttalte meg bastant og til dels sårende mot enkelte og jeg angrer bør jeg be dem om unnskyldning?

''Jeg syns jeg uttalte meg bastant og til dels sårende mot enkelte og jeg angrer bør jeg be dem om unnskyldning?''

Det tror jeg nok ikke. Det var en interessant diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns jeg uttalte meg bastant og til dels sårende mot enkelte og jeg angrer bør jeg be dem om unnskyldning?''

Det tror jeg nok ikke. Det var en interessant diskusjon. :)

Hei!

Okey, da gjør jeg ikke det, tror det var GA jeg tenkte på, for tror liker korps og mente ikke såre, GA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey, da gjør jeg ikke det, tror det var GA jeg tenkte på, for tror liker korps og mente ikke såre, GA.

Det går helt fint Madelenemie, du trenger ikke ¨å be om unnskyldning. Jeg tåler helt fint å diskutere korps selv om jeg jobber i korpsbevegelsen.

(-og jeg vet at det ikke alltid låter helt rent, men jeg har etter mange år utviklet et slags filter i ørene så det ikke gjør så vondt å høre nybegynnere spille lenger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint Madelenemie, du trenger ikke ¨å be om unnskyldning. Jeg tåler helt fint å diskutere korps selv om jeg jobber i korpsbevegelsen.

(-og jeg vet at det ikke alltid låter helt rent, men jeg har etter mange år utviklet et slags filter i ørene så det ikke gjør så vondt å høre nybegynnere spille lenger..)

Hei!

Okey.

Det filteret har ikke jeg, men jeg skal i fremtiden tenke litt mer nyansert og mindre bastant, jeg får jo nå snart nye silikonørepropper fra hjelpemiddelsentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns jeg uttalte meg bastant og til dels sårende mot enkelte og jeg angrer bør jeg be dem om unnskyldning?''

Det tror jeg nok ikke. Det var en interessant diskusjon. :)

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

Jeg så at NHD skrev noe om at temaet ikke hører hjemme i Psykiatriforum, og at emnet har blitt diskutert her på DOL nesten månedlig.

Han skrev at han snart ville slette tråden. Så da er det nok det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

Jeg var innom såvidt det var tidligere i dag, og da skrev NHD at han snart kom til å slette den tråden.

Hvis jeg forsto det riktig, var det både litt fordi den lå på Psykiatri og litt fordi noen startet en krangel som var lite effektiv - den gikk bare fram og tilbake i kjente spor. Men jeg leste bare litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

NHD slettet den fordi den lå på psykiatri.

Vil du ha linkene på nytt, så lag en tråd på Åpen, så skal jeg poste dem for deg der. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

Tråden ble slettet fordi temaet ikke har noe med psykiatri å gjøre.(I tillegg er det også et tema som har vært debattert gjentatte ganger på dol de siste månedene. ) Hvis du ønsker å drøfte temaer som ikke er relevante på et forum for psykiatri, så må du velge et av våre andre forum, f.eks. Åpent.

Vi har ikke mulighet til å flytte en tråd fra et forum til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er langt viktigere å få barn interessert i musikk og å like musikk istedet for å bare lese "tørre" noter. Notelæring er noe man kan putte inn etterhvert. Mestring, at barnet føler det kan noe og liker dette er nok det viktigste.''

Dette stemmer sikkert for et flertall. Men noen kan ha problemer med å lære ting som bare skal puttes inn litt etter hvert. Det blir en håpløst uvorsiktlig mølje. Gi dem hele pakken systematisk, klare definisjoner og lite som henger i løse luften.

Blir det for defust og lite av gangen, får de ikke kunnskapene til å henge sammen. Det som er ment og skulle gjøre det enklere, blir i stedet ullent, vanskelig å huske, uforståelig og demotiverende. Noen ønsker å forstå alt som står på notearket, ikke bare en liten del av det.

mvh

''Dette stemmer sikkert for et flertall. Men noen kan ha problemer med å lære ting som bare skal puttes inn litt etter hvert. Det blir en håpløst uvorsiktlig mølje. Gi dem hele pakken systematisk, klare definisjoner og lite som henger i løse luften.

Blir det for defust og lite av gangen, får de ikke kunnskapene til å henge sammen. Det som er ment og skulle gjøre det enklere, blir i stedet ullent, vanskelig å huske, uforståelig og demotiverende. Noen ønsker å forstå alt som står på notearket, ikke bare en liten del av det.''

Ja - jeg liker mye bedre systematikken i musikken enn det ulne rundt - for å si det litt kategorisk. Selvsagt er jeg glad i musikkopplevelsen også, men ift å lære ny musikk, lærer jeg mye fortere når jeg leser notene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden ble slettet fordi temaet ikke har noe med psykiatri å gjøre.(I tillegg er det også et tema som har vært debattert gjentatte ganger på dol de siste månedene. ) Hvis du ønsker å drøfte temaer som ikke er relevante på et forum for psykiatri, så må du velge et av våre andre forum, f.eks. Åpent.

Vi har ikke mulighet til å flytte en tråd fra et forum til et annet.

''Vi har ikke mulighet til å flytte en tråd fra et forum til et annet.''

Da vet jeg noe dere burde ønske dere i julegave fra IT-avdelingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ble slettet fordi temaet ikke har noe med psykiatri å gjøre.(I tillegg er det også et tema som har vært debattert gjentatte ganger på dol de siste månedene. ) Hvis du ønsker å drøfte temaer som ikke er relevante på et forum for psykiatri, så må du velge et av våre andre forum, f.eks. Åpent.

Vi har ikke mulighet til å flytte en tråd fra et forum til et annet.

Hei!

Okey, men jeg har aldri sett det blitt diskutert før og jeg har sett tråder bli flyttet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD slettet den fordi den lå på psykiatri.

Vil du ha linkene på nytt, så lag en tråd på Åpen, så skal jeg poste dem for deg der. :-)

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg ser da at tråder er blitt flyttet før så at de slettet den helt tror jeg skyldes irritasjon over temaet, en irritasjon jeg ikke forstår meg på.

Jeg har aldri sett dette temaet bli diskutert før, har du?

Jeg har linkene, da jeg skal printe dem ut, ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Hei!

Okey, men jeg har aldri sett det blitt diskutert før og jeg har sett tråder bli flyttet før.

Du kan umulig ha sett tråder ha blitt flyttet da vi aldri har hatt teknisk mulighet til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom såvidt det var tidligere i dag, og da skrev NHD at han snart kom til å slette den tråden.

Hvis jeg forsto det riktig, var det både litt fordi den lå på Psykiatri og litt fordi noen startet en krangel som var lite effektiv - den gikk bare fram og tilbake i kjente spor. Men jeg leste bare litt her og der.

Hei!

Jeg ser da at tråder er blitt flyttet før så at de slettet den helt tror jeg skyldes irritasjon over temaet, en irritasjon jeg ikke forstår meg på.

Jeg har aldri sett dette temaet bli diskutert før, har du?

Ja jeg har vært ute i dag så jeg vet ikke noe om noen krangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig ha sett tråder ha blitt flyttet da vi aldri har hatt teknisk mulighet til å gjøre dette.

Hei!

Okey, det skal jeg tenke på da jeg fortsatt er usikker på det :)

Jeg vet forresten hvem du er, men kanskje bør jeg ikke skrive det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Håper du kan svare meg på dette:

Hvor ble det av tråden i dag der jeg spurte om dette med å gi eller ikke til tiggere, finner ingenting?

Tenkte den sikkert ble flyttet, men alt er borte, vet du hvorfor?

Det veit jeg ikke. Jeg har vært ute noen timer, men jeg ser at den er borte. Kanskje webmaster har sletta den hvis noen har begynt å krangle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...