Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

Alle må begynne et sted, og korpsene har ikke så stor rekruttering at de har råd til å sparke ut alle som ikke viser talent helt fra start.

Instrumenter der tonene ikke ligger "ferdig" - altså der man må høre hva som er rent og justere selv, som strykeinstrumenter og der man bruker leppene til å bestemme tonen - er vanskelige hvis man ikke har gehør. Men alle kan øve opp gehøret, selv om ikke alle starter med samme forutsetninger. Det blir som med idrett - alle kan bli bedre, men ikke alle kan bli vinnere.

Da Arve Tellefsen spilte offentlig for første gang, sto det i avisa at "spillegleden nok var høyere enn kvaliteten på prestasjonen" eller noe sånt. I dag ville man nok ikke skrevet slikt om smågutter :-)

Når det er sagt, er jeg enig i at det kan være en prøvelse å overvære enkelte opptredener. Men det er ikke så dumt å ha vært gjennom det å stå på en scene og spille eller synge, selv om man aldri kommer til å bli profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

Hei!

Gehør og rytmesans kan innøves ganske bra hvis man begynner når et barn er mellom 1-3 år, en spesielt viktig alder. Barn som spiller i korps begynner ofte ikke før 8-10 år, da er mye av forutsetningene for denne utviklingen ikke lenger til stedet og da mener jeg de som ikke har det i seg medfødt eller hva man skal si.

Man kan lære å spille på senere tidspunkt også, men jeg hører en merkbar forskjell fra de som har startet som treåringer, de som spiller først etter gehør (det viktigste) og senere blir inntrodusert for noter.

Mine barn lærte feks stykker utanet, de trenger fortsatt ikke noter og har oppøvd et eget indre øre for toner, samt hukkomelsen blir også skjerpet, ikke ved å SE noter,noter er et hjelpemiddel ikke noe man skal spille etter.

(håper du forstår hva jeg mener)

Jeg forstår hva du mener - og jeg er enig i at det er en fordel at barn blir introdusert for musikkens verden lenge før 8-10 års alderen. Jeg er derimot ikke sikker på om det er heldig for alle å begynne med planmessig undervisning så tidlig som du sier. Da kan det bli veldig prestasjonsaktig, og at de mister det sosiale med musikk-kulturen, pluss at de kanskje fratas noe av den viktige frie leketiden der banra utvikler sosial kompetanse og andre ting gjennom lek.

Jeg har alltid sunget masse for barna mine, og lekt meg på pianoet sammen med dem - spesielt han eldste - og han var ganske liten (3-4 kanskje) da han hørte forskjell på moll og dur, og satt og klimpret og laget fine melodier på pianoet. Han var også tidlig med på konserter og lærte seg å gjenkjenne de ulike instrumenters klang. Han tar pianotimer på 5. året og spiller i rockeband.

Hun mellomste har ikke vist samme interesse, men da hun første begynte i korps, lærte hun noter veldig raskt. Klarinett er et litt vanskelig instrument å spille rent på, og dersom en ikke har absolutt gehør, vil det ta noe tid (noen år?) før en finner helt ut hvordan munnen skal tilpasses de ulike tonene for at det skal bli helt rent. Nå synger hun i kor, og er rask til å lære nye sanger, både til å herme melodi og tekst.

Hun minste (7) sitter en del ved pianoet og leker seg med toner og klanger, slik broren gjorde. hun vil begynne i korpset neste år og spille kornett - og jeg håper det vil funke bra. Hun er typen som absolutt kunne ha spilt f.eks piano eller fiolin eller cello - men hun har nå lyst til å begynne i korpset, og da blir det det. Det er også det enkleste praktisk sett, fordi korpset er på skolen, mens kulturskolen er i byen.

Jeg har ingen ambisjoner om at barna skal velge musikk som yrke, men jeg håper de vil få glede av musikk, slik jeg gjorde (jeg tok pianotimer fra jeg var 7 til jeg var 19 år, sang i kor flere år, var dirigent for et studentkor ett år osv). Min mor lærte meg solfa da jeg var 5-6 år, og jeg spilte melodier på pianoet etter solfa mens jeg gikk på banrehagen. Pappa tok meg med på klassiske konserter og opera fra jeg var 7-8 år, og det var alltid mye klassisk musikk på radio og på plater hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal man få gjort alt dette så forstår ikke jeg hvordan man får til det hvis man sover til kl 12.00''

Du setter ikke litt for strenge krav til barna dine da? Det kan vel ikke være meningen at hele helga skal gå med til skolearbeid og plikter?

Hei!

Nei jeg tror ikke det.

Jeg er mindre streng enn min mann faktisk,

Og de setter ikke spørsmålstegn ved å jobbe med skolearbeide, de er vant til det fra de er små.

De trives også best hjemme, bryr seg sjelden med å dra bort.

Noe som er hyggelig og de foreslår nå stadig oftere ting vi kan gjøre sammen. Det har utvidet min horisont litt det at barna blir større og selv bestemmer mer og får meg med på ting jeg nok ellers ikke ville kommet på.

Men på astrofestivalen ville feks ikke de to eldtse bli med fordi de har andre interesser og syns det er deilig når de får huset litt for seg selv. Jeg maste litt på å få de med, for tenk på alt de ikke får med seg, men tror nå de syns andre ting også er gøy.

Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gehør og rytmesans kan innøves ganske bra hvis man begynner når et barn er mellom 1-3 år, en spesielt viktig alder. Barn som spiller i korps begynner ofte ikke før 8-10 år, da er mye av forutsetningene for denne utviklingen ikke lenger til stedet og da mener jeg de som ikke har det i seg medfødt eller hva man skal si.

Man kan lære å spille på senere tidspunkt også, men jeg hører en merkbar forskjell fra de som har startet som treåringer, de som spiller først etter gehør (det viktigste) og senere blir inntrodusert for noter.

Mine barn lærte feks stykker utanet, de trenger fortsatt ikke noter og har oppøvd et eget indre øre for toner, samt hukkomelsen blir også skjerpet, ikke ved å SE noter,noter er et hjelpemiddel ikke noe man skal spille etter.

(håper du forstår hva jeg mener)

Jeg skjønner hva du mener og er nok enig i at det er gunstig å lære å spille etter gehør. Mine barn har lært noter tidlig, men er også forholdsvis flinke til å spille etter gehør og å lære stykker utenat. Jeg tror den noteopplæringen de får, nemlig at de lærer en tone og så lærer de noten som hører til samtidig, er bedre enn den opplæringen jeg selv fikk i sin tid.

Jeg mener at å lære å spille et instrument og å spille sammen med andre er en berikelse uansett om man har særlige anlegg for musikk eller ikke.

Mine unger går i korps og kulturskole og jeg har gjennom årene opplevd enorm utvikling hos barn som man de første par årene skulle tro ikke hadde noe som helst anlegg for musikk, gehør eller rytmesans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må begynne et sted, og korpsene har ikke så stor rekruttering at de har råd til å sparke ut alle som ikke viser talent helt fra start.

Instrumenter der tonene ikke ligger "ferdig" - altså der man må høre hva som er rent og justere selv, som strykeinstrumenter og der man bruker leppene til å bestemme tonen - er vanskelige hvis man ikke har gehør. Men alle kan øve opp gehøret, selv om ikke alle starter med samme forutsetninger. Det blir som med idrett - alle kan bli bedre, men ikke alle kan bli vinnere.

Da Arve Tellefsen spilte offentlig for første gang, sto det i avisa at "spillegleden nok var høyere enn kvaliteten på prestasjonen" eller noe sånt. I dag ville man nok ikke skrevet slikt om smågutter :-)

Når det er sagt, er jeg enig i at det kan være en prøvelse å overvære enkelte opptredener. Men det er ikke så dumt å ha vært gjennom det å stå på en scene og spille eller synge, selv om man aldri kommer til å bli profesjonell.

Hei!

Arve Tellefsen har forstått at barn må begynne å spille etter gehør. :)

Den japansek pedagogen og fiolinisten Suziki har utviklet en metode som heter morsmålsmetoden etter denne lærer barna å HØRE musikk, ikke LESE noter. Noter er et hjelpemiddel, musikken må komme fra hjertet, små barn kan lære musikk ved å høre og ta etter og utvikle sitt gehør, slik man lærer et språk.

Da spiller barna straks renere hvis man tar vekk notene og introduserer de nå barna har lært å høre dem

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Arve Tellefsen har forstått at barn må begynne å spille etter gehør. :)

Den japansek pedagogen og fiolinisten Suziki har utviklet en metode som heter morsmålsmetoden etter denne lærer barna å HØRE musikk, ikke LESE noter. Noter er et hjelpemiddel, musikken må komme fra hjertet, små barn kan lære musikk ved å høre og ta etter og utvikle sitt gehør, slik man lærer et språk.

Da spiller barna straks renere hvis man tar vekk notene og introduserer de nå barna har lært å høre dem

:)

For en del av oss er det vel så viktig at barna skal oppleve glede ved musikk som at de skal spillehelt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Nei jeg tror ikke det.

Jeg er mindre streng enn min mann faktisk,

Og de setter ikke spørsmålstegn ved å jobbe med skolearbeide, de er vant til det fra de er små.

De trives også best hjemme, bryr seg sjelden med å dra bort.

Noe som er hyggelig og de foreslår nå stadig oftere ting vi kan gjøre sammen. Det har utvidet min horisont litt det at barna blir større og selv bestemmer mer og får meg med på ting jeg nok ellers ikke ville kommet på.

Men på astrofestivalen ville feks ikke de to eldtse bli med fordi de har andre interesser og syns det er deilig når de får huset litt for seg selv. Jeg maste litt på å få de med, for tenk på alt de ikke får med seg, men tror nå de syns andre ting også er gøy.

Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert.

''Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert''

Inspirert til å gjøre det samme? Inspirert til å bli hva da? Jeg synes du høres litt for ambisiøs ut på ungenes vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert''

Inspirert til å gjøre det samme? Inspirert til å bli hva da? Jeg synes du høres litt for ambisiøs ut på ungenes vegne.

Hei!

Tror ikke vi kan holde det tempoet, pga av en del andre ting, men det viser hvor mye tid man egentlig har og kapasitet, jeg syns det er tankevekkende og inspirerende å lese om så flinke mennesker.

Det var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Tror ikke vi kan holde det tempoet, pga av en del andre ting, men det viser hvor mye tid man egentlig har og kapasitet, jeg syns det er tankevekkende og inspirerende å lese om så flinke mennesker.

Det var det jeg mente.

Jo, men livet består av andre ting også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Arve Tellefsen har forstått at barn må begynne å spille etter gehør. :)

Den japansek pedagogen og fiolinisten Suziki har utviklet en metode som heter morsmålsmetoden etter denne lærer barna å HØRE musikk, ikke LESE noter. Noter er et hjelpemiddel, musikken må komme fra hjertet, små barn kan lære musikk ved å høre og ta etter og utvikle sitt gehør, slik man lærer et språk.

Da spiller barna straks renere hvis man tar vekk notene og introduserer de nå barna har lært å høre dem

:)

''Den japansek pedagogen og fiolinisten Suziki har utviklet en metode som heter morsmålsmetoden etter denne lærer barna å HØRE musikk, ikke LESE noter. Noter er et hjelpemiddel, musikken må komme fra hjertet, små barn kan lære musikk ved å høre og ta etter og utvikle sitt gehør, slik man lærer et språk.

Da spiller barna straks renere hvis man tar vekk notene og introduserer de nå barna har lært å høre dem

''

Ja, jeg husker dette helt fra jeg var barn, at det på konserter var grupper med fiolinister, og de danset liksom med fiolinen, og det var tydelig at de skulle bruke hele kroppen og leke med musikken for å få den fra hjertet som du sier.

Jeg ble aldri flink til å lære utenat, har alltid vært sterkt bundet til noter. Fordelen min er at jeg leser noter veldig godt, og kan jo da kjapt lære meg nye ting. Men jeg ser at sønnen min har den friheten jeg ikke hadde, at han spiller utenat og lytter mer etter tonene, og er også mye mer flink enn jeg til å lage ting selv og akkompagnere andre.

Ja til begge deler, mener nå jeg. jeg var flinkere enn ham teknisk da jeg var 12 (husker omtrent hvilke stykker jeg spilte på den tiden), mens han komponerer selv, og setter til klanger og leker seg mer med musikken enn jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei jeg tror ikke det.

Jeg er mindre streng enn min mann faktisk,

Og de setter ikke spørsmålstegn ved å jobbe med skolearbeide, de er vant til det fra de er små.

De trives også best hjemme, bryr seg sjelden med å dra bort.

Noe som er hyggelig og de foreslår nå stadig oftere ting vi kan gjøre sammen. Det har utvidet min horisont litt det at barna blir større og selv bestemmer mer og får meg med på ting jeg nok ellers ikke ville kommet på.

Men på astrofestivalen ville feks ikke de to eldtse bli med fordi de har andre interesser og syns det er deilig når de får huset litt for seg selv. Jeg maste litt på å få de med, for tenk på alt de ikke får med seg, men tror nå de syns andre ting også er gøy.

Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert.

''Jeg syns vi er ganske avslappete nå etter at jeg leste avisen sist helg, der stod det om fiolinisten Guro Kleiven at hun som bare er 17 år er ferdig både med videregående med studiespesialisering samt en 3-åron bachelr. Altså 6 års studier på 2 år ved siden av å øve fiolin tror hun sa 3-4 timer pr dag. Jeg leste dette opp for barna da jeg syns det er inspirerende og jeg tror de ble inspirert.''

Jeg hadde fått prestasjonsangst om jeg hadde fått presentert noe slikt på den alderen og følt at mine foreldre mente jeg jobbet alt for dårlig med skolen. Inspirerende ville jeg nok ikke funnet det, det er jo laaaangt fra hva de aller fleste har muligheten til å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Ja jeg innser at jeg er kategorisk og negativ og burde moderert meg, men jeg syns fortsatt det gjør vondt i ørene.

Jeg mener fortsatt da jeg har vært på konserter der mennesker ikke hører en gang at de har stemt sitt instrument falskt??

Da lurer jeg på hvorfor man ikke får beskjed om at det kanskje er noe annet man burde drive med, eller at man burde bruke lenger tid på å øve inn et stykke ordentlig enn å spille mye, men dårlig.

Jeg sliter også på visse kirkekonserter,

Jeg minner om følgende:

Arve Tellefsen spilte klarinett i et korps i Trondheim. Han spilte så dårlig at de ønsket han ut av korpset. Det ønsket han ikke selv, og han fikk da lov å bære fanen. Ofte vil det være hensiktsmessig å la folk få litt tid. Det kan komme frem ressurser som en ikke umiddelbart får øye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om følgende:

Arve Tellefsen spilte klarinett i et korps i Trondheim. Han spilte så dårlig at de ønsket han ut av korpset. Det ønsket han ikke selv, og han fikk da lov å bære fanen. Ofte vil det være hensiktsmessig å la folk få litt tid. Det kan komme frem ressurser som en ikke umiddelbart får øye på.

Veldig fint at du skrev dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

''vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.''

Hos oss kommer lekseplanene først på mandag, nettopp fordi barna ikke skal sitte med lekser i helgene.

Jeg har spurt om å få lekseplanen til min datter før helgene, ikke for at hun skal gjøre lekser når det er helg, men fordi jeg trenger å være forberedt på hva som skal skje kommende uke.

Det får jeg ikke, fordi de ikke kan gjøre unntak.. ikke en gang for meg med asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss røykte foreldrene våre som skorsteiner. 3 av oss 4 røyker også.

Jeg er altså den eneste fornuftige - som aldri har smakt røyk-

.

Mannen min er et tilsvarende tilfelle. Foreldrene røykte, og alle de tre søsknene begynte også. Noen har sluttet som voksne, i det minste forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke retorisk ment.

Dette ble presentert på et seminar jeg deltok på i dag. Blant temaene var forebyggende helsearbeid. Jeg fikk ikke med meg referansen, men den kan sikkert skaffes.

Jeg undrer meg over at så mange tror forskere som får publisert i tidsskrift samt tidsskriftenes redaksjonsmedarbeidere er komplett udyktige. Selvsagt har de undersøkt om dette kun er samvariasjon med foreldrenes generelle holdninger og atferd, eller om det også er en egen faktor som påvirker risikoen. Det er klart at det også er en generell faktor inne i bildet her, men ikke kun det.

Som jeg av og til har skrevet før, forventer jeg (muligens er jeg for naiv), at leserne forstår hva dette handler om.

Dette er på gruppenivå. Blant de som krasjer i trafikken er dødeligheten langt større for de som ikke bruker bilbelte enn for de som bruker det. Det betyr ikke at det ikke finnes døde blant bilbeltebrukerne. Det betyr heller ikke at det ikke finnes overlevende blant de som ikke brute bilbelte.

For mange av de som kommer med avvisende kommentarer, har jeg en mistanke om at dette ikke skyldes mangel på kompetanse til å forstå budskapet, men at årsaken er at det pirker i noe som vi ikke liker bli nevnt. Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.

Det du skriver i siste avsnitt tenker jeg du har helt rett i.

Husker jeg så Dr Phil en gang. Han sa at var en én ting han var lei av, så var det foreldre som satt som spørsmålstegn og ikke kunne begripe hvorfor barna deres hadde problemer av diverse slag. De hadde jo liksom aldri gjort noe galt og fraskrev seg alt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om følgende:

Arve Tellefsen spilte klarinett i et korps i Trondheim. Han spilte så dårlig at de ønsket han ut av korpset. Det ønsket han ikke selv, og han fikk da lov å bære fanen. Ofte vil det være hensiktsmessig å la folk få litt tid. Det kan komme frem ressurser som en ikke umiddelbart får øye på.

Hei!

Nå spiller hans barn etter Suzukimetoden (morsmålsmetoden) han har kanskje skjønt at man blir ikke musikalsk av å spille etter noter slik man gjør i korps?

Musikk må høres lyttes til, noter er et hjelpemiddel ikke musikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om følgende:

Arve Tellefsen spilte klarinett i et korps i Trondheim. Han spilte så dårlig at de ønsket han ut av korpset. Det ønsket han ikke selv, og han fikk da lov å bære fanen. Ofte vil det være hensiktsmessig å la folk få litt tid. Det kan komme frem ressurser som en ikke umiddelbart får øye på.

Hei!

Glemte:

Det var da enda bra det fins korps som setter grenser det har jeg aldri hørt om før.

Han fant vel så ut at noter ikke fører frem slik det så feilaktig innbilles i musikk-kretser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om følgende:

Arve Tellefsen spilte klarinett i et korps i Trondheim. Han spilte så dårlig at de ønsket han ut av korpset. Det ønsket han ikke selv, og han fikk da lov å bære fanen. Ofte vil det være hensiktsmessig å la folk få litt tid. Det kan komme frem ressurser som en ikke umiddelbart får øye på.

Hei!

Dessuten bor han i Oslo mulig det har åpnet hans horisont litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Glemte:

Det var da enda bra det fins korps som setter grenser det har jeg aldri hørt om før.

Han fant vel så ut at noter ikke fører frem slik det så feilaktig innbilles i musikk-kretser!

''noter ikke fører frem slik det så feilaktig innbilles i musikk-kretser!''

-her har du nok misforstått noe.

1. man kan ikke spille i korps eller symfoniorkester uten å kunne noter. Det aller meste av symfonisk musikk og korpsmusikk er så komplekst at man er nødt til å notere ned det som skal spilles.

2. man KAN derimot drive gehørbasert undervisning i kombinasjon med notelæring. Evt bare gehørbasert, men musikeren har da et stort handicap hvis h*n ikke kan noter. I enkelte sjangre kan det være ok, men selv profesjonelle folkemusikere har en viss notekunnskap (eller sier de gjerne skulle kunnet mer)

3. Noter er som du sier et hjelpemiddel i musikk, som bokstaver er et hjelpemiddel i språk og tall er et hjelpemiddel i matematikk. Man kan til en viss grad klare seg uten både noter, tall og bokstaver, men da kommer man aldri noe særlig i dybden på det man driver med.

4. hvis jeg får et noteark foran meg kan jeg reprodusere musikk som ble notert ned av en annen person i en annet tid i et annet land enn mitt. Kanskje ikke helt likt det komponisten hadde i hodet, men ikke langt unna. jeg skjønner ikke hva du mener er ulempen ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...