Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nei, det var ikke retorisk ment.

Dette ble presentert på et seminar jeg deltok på i dag. Blant temaene var forebyggende helsearbeid. Jeg fikk ikke med meg referansen, men den kan sikkert skaffes.

Jeg undrer meg over at så mange tror forskere som får publisert i tidsskrift samt tidsskriftenes redaksjonsmedarbeidere er komplett udyktige. Selvsagt har de undersøkt om dette kun er samvariasjon med foreldrenes generelle holdninger og atferd, eller om det også er en egen faktor som påvirker risikoen. Det er klart at det også er en generell faktor inne i bildet her, men ikke kun det.

Som jeg av og til har skrevet før, forventer jeg (muligens er jeg for naiv), at leserne forstår hva dette handler om.

Dette er på gruppenivå. Blant de som krasjer i trafikken er dødeligheten langt større for de som ikke bruker bilbelte enn for de som bruker det. Det betyr ikke at det ikke finnes døde blant bilbeltebrukerne. Det betyr heller ikke at det ikke finnes overlevende blant de som ikke brute bilbelte.

For mange av de som kommer med avvisende kommentarer, har jeg en mistanke om at dette ikke skyldes mangel på kompetanse til å forstå budskapet, men at årsaken er at det pirker i noe som vi ikke liker bli nevnt. Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.

''Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.''

Hvis det er min tråd med tittelen Forsknings"nytt" du mente, så kom det vel fram at det var først og fremst overskriften, ikke forskningen (som det ikke var referert så mye fra at det gjorde noe) jeg reagerte på: "Agressive barn er mammas feil" er en typisk "alt er alltid morens feil, så alle vi andre (f.eks. pappa) kan ta det helt med ro"-forenkling.

Å se bort fra alt annet er like unyansert som å henge seg opp i om avkommet står opp kl. 10 eller 1015. (Hva hvis tidspunktet varierer veldig, avhengig av om det står idrett på programmet eller er en "ren" fridag - kommer da ungen halvveis utpå skråplanet?)

De gangene jeg står opp etter 10 i løpet av et år, kan telles på én hånd, så jeg føler meg ikke det minste truffet. Jeg synes likevel det er lov å harselere litt når tabloidene tolker forskning ned på tegneserienivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • cathlin

    8

Jeg spilte i korps som barn...men så bar det galt av sted likevel, hehehe. Men så vokste jeg opp i en heller belastet drabantby i Oslo på 70/80-tallet også da...og det er vel forklaring nok ;D

Nettopp, man kan skylde på det meste ;) Hmm. tør ikke å tenke på min og mine barns liste - men alt er relativt!

Summa summarum er vi utrolig priviligerte, men betviler ikke ett sekund at andre opplever det anderledes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke, ikke drikke eller drikke i svært moderate mengder og selv være ute av senga før 10.00.''

Da glemmer du at for noen kan det å røyke være motiverende for å stå opp. -Jeg må stå opp for å ta en røyk.. ;-)

''Da glemmer du at for noen kan det å røyke være motiverende for å stå opp. -Jeg må stå opp for å ta en røyk.. ;-''

OK, men da er du ikke kvalifisert for å oppdra barn, vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke retorisk ment.

Dette ble presentert på et seminar jeg deltok på i dag. Blant temaene var forebyggende helsearbeid. Jeg fikk ikke med meg referansen, men den kan sikkert skaffes.

Jeg undrer meg over at så mange tror forskere som får publisert i tidsskrift samt tidsskriftenes redaksjonsmedarbeidere er komplett udyktige. Selvsagt har de undersøkt om dette kun er samvariasjon med foreldrenes generelle holdninger og atferd, eller om det også er en egen faktor som påvirker risikoen. Det er klart at det også er en generell faktor inne i bildet her, men ikke kun det.

Som jeg av og til har skrevet før, forventer jeg (muligens er jeg for naiv), at leserne forstår hva dette handler om.

Dette er på gruppenivå. Blant de som krasjer i trafikken er dødeligheten langt større for de som ikke bruker bilbelte enn for de som bruker det. Det betyr ikke at det ikke finnes døde blant bilbeltebrukerne. Det betyr heller ikke at det ikke finnes overlevende blant de som ikke brute bilbelte.

For mange av de som kommer med avvisende kommentarer, har jeg en mistanke om at dette ikke skyldes mangel på kompetanse til å forstå budskapet, men at årsaken er at det pirker i noe som vi ikke liker bli nevnt. Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.

Det er mange som har deltatt i denne tråden, men i rettferdighetens navn er det ikke så skrekkelig mange som stiller seg komplett avvisende til det du sier i hoveinnlegget. Imidlertid har diskusjonen tatt sine egne veier, slik den ofte gjør her inne. Ofte kommer det nyttige nyanseringer på det viset, også.

Det er ikke det samme som at vi mener at røykevaner og døgnrytme er irrelevant for ungdommers forhold til alkohol og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min datter syns ikke matematikk er gøy, hun sier faktisk at hun hater det særlig fordi alle her i huset skal bare like det.

Men jeg hører ikke på det øret (som man sier, hun overdriver dette for hun er på nivå 3 og spiller dum fordi hun skal provosere meg tror jeg) (dette henger sammen med noe annet hun mener hun måtte like som liten, feks astronomi, det er også en liten overdrivelse, jeg kjøpte planetene i taket hennes fordi jeg syns det var gøy og lærerikt og de lyser i mørket, hun syns dette var plagsomt sier hun nå. (jeg vet ikke hva jeg skal tro)

Jeg har sagt det er i orden at hun ikke setter dette som hennes hovedinteresse, men hun overdriver sterkt når hun sier matematikk ikke er gøy, (det er egentlig noe av det verste hun kan si til meg og jeg lurer på om det er derfor hun sier det, for hun erter meg også en god del, mest hyggelig)

Dette var jo noe HELT annet enn det jeg snakket om... jeg svarte på dette med matematikk som en hyggelig fritidssyssel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

''Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.''

Enig - jeg gikk på speideren selv som barn, og var speiderleder en periode som voksen. Nå har den ene jenta mi begynt på speideren. Synes det er bra!

''Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

''

Her synes jeg du er veldig kategorisk og negativ. Som GA sier, så er jo barn som holder på å lære noter, som holder på å lære blåseteknikk og rytme, og som holder på å lære samspill. En kan ikke forvente proff spilling fra 9-13 åringer (aspirant- og juniorkorps).

Jenta mi valgte selv å spille i korps i to år. Jeg var mektig imponert over hvordan de øvde på samspill og rytme, lytting til hverandres stemmer osv. Selvsagt spilte de ikke perfekt, men jeg var mektig imponert over nivået - og jeg kan temmelig mye om musikk - både teori og praksis, men har ikek erfaring med korps fra før.

I løpet av de to årene var jeg også på flere konserter med hovedkorpset, og voksenkorps, og en ny verden innen musikken ble åpnet for meg. Jeg hadde IKKE noe forhold til blåsere tidligere, eller til perkusjon - men du verden så mye flott musikk som finnes og som blir spilt.

Som GA sier, så er korpsmusikk på 17 mai ikke alltid rent og vakkert - men det hører med. Ungene er jo ofte slitne og sultne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hindre tidlig debut på tobakk og alkohol er bra. Det handler ikke bare om å unngå at ungdommen blir glad i rus, men handler om å ta en viss kontroll over ungdommens sosiale miljø. (Kan vel være lettere sagt enn gjort, men handler om oppdragelse, der elementer som respekt, omsorg og en dose maktbruk ofte må inn.)

Jeg er i 30-åra og når jeg ser tilbake på hvem som stod og røkte på ungdomsskolen og som i tillegg debuterte tidlig med fyll, fest og sex, så hadde mange foreldre som ikke hang godt nok på unga. En del av disse ungdommene hadde allerede det vanskelig på skolen og hjemme og havna i en subkultur. Det kunne vært unngått at disse senere datt ut fra videregående, fikk problemer med rus og kriminalitet, mistet omsorg for barn osv... (Kanskje! Om noen tok tak i dem, gjerne da de var barn.)

Når det gjelder døgnrytme så syns jeg "å stå opp kl 10" blir et litt for strengt råd, litt moralistisk - men skjønner poenget. Men en viss normalitet over døgnrytmen hele uka, er jeg enig i. Det ALLE foreldre bør være obs på er barnas tv og spill- og pc- vaner. Mange ungdommer sitter oppe til langt på natt og spiller og sitter oppe med dataen og fungerer ikke på skolen av den grunn. De kan også komme i en situasjon der de mestrer kun på spill-arenaen og der de tyr mer og mer til dette og blir avhengige og detter ut av skolen. Er mange eksempler på onde sirkler rundt dette. Se feks Thrana m.fl sin forskning om ungdom som detter ut av videregående. http://nordlandsforskning.no/files/Rapporter%202009/rapp_06_09.pdf

Jeg studerer helse og sosialfaglig arbeid med barn og unge. (Masterstudie). Det jeg så langt har forstått er viktige faktorer som er viktigst ift om ungdom detter ut fra videregående så er familieforholdene og grunnskolekaraktererene to av dem. Det er også et alvorlig problem at mange barn og unge har atferdsproblemer, psykiske problemer og søvnproblemer. Mye av dette kan henge sammen med hvordan skolesystemet fungerer, spesielt for de svake elevene og for gutta. Svake resultater i norsk skole samt store uro og disiplinproblemer må det være grunn til å stille spørsmål ved om i stor grad er samfunnsskapt? Duller vi for mye og setter for lite grenser? Er skolen for humanistisk og demokratisk? Har barn og unge egentlig pannelapp-funskjoner til å regulere atferden tilstrekkelig selv? En del mener jo nei.

Interessant innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i mange tilfeller er det nok pianotimer i tillegg, jeg kverulerer mest altså.

Litt fordi det liksom er så legitimt å snakke nedsettende om korpsbevegelsen blant dem som ikke har peiling på hva det innebærer og hvor mye positivt man får med seg ved å være i korpsmiljøet.

-det var absolutt ikke mest til deg :-)

For å gjøre klart hva jeg mener: Personlig liker jeg ikke korpsmusikk, derfor ville det aldri være noe for meg. Men alt annet som å være med i et korps innebærer, er kjempebra. Og hvis man i tillegg faktisk liker korpsmusikken, da er jo korps et kjempebra sted å tilbringe deler av sin tid i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

''Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?''

En av de fine tingene med korps etter min mening, er at de har plass til alle. Man kan faktisk ha glede av å spille et instrument sammen med andre selv om man ikke er spesielt talentfull. Gehør og rytmesans kan oppøves ganske kraftig, likhet med de fleste andre ferdigheter. Jeg ville syntes det var synd om man skulle begynne å stille strenge krav til ferdigheter i skolekorpsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke retorisk ment.

Dette ble presentert på et seminar jeg deltok på i dag. Blant temaene var forebyggende helsearbeid. Jeg fikk ikke med meg referansen, men den kan sikkert skaffes.

Jeg undrer meg over at så mange tror forskere som får publisert i tidsskrift samt tidsskriftenes redaksjonsmedarbeidere er komplett udyktige. Selvsagt har de undersøkt om dette kun er samvariasjon med foreldrenes generelle holdninger og atferd, eller om det også er en egen faktor som påvirker risikoen. Det er klart at det også er en generell faktor inne i bildet her, men ikke kun det.

Som jeg av og til har skrevet før, forventer jeg (muligens er jeg for naiv), at leserne forstår hva dette handler om.

Dette er på gruppenivå. Blant de som krasjer i trafikken er dødeligheten langt større for de som ikke bruker bilbelte enn for de som bruker det. Det betyr ikke at det ikke finnes døde blant bilbeltebrukerne. Det betyr heller ikke at det ikke finnes overlevende blant de som ikke brute bilbelte.

For mange av de som kommer med avvisende kommentarer, har jeg en mistanke om at dette ikke skyldes mangel på kompetanse til å forstå budskapet, men at årsaken er at det pirker i noe som vi ikke liker bli nevnt. Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.

At jeg antok dette dreide seg om en korrelasjonsstudie betyr ikke at jeg mener forskerne/redaktørene er udyktige. Reine korrelasjonsstudier er legitim og verdifull forskning og ofte første trinn i leitingen etter årsakssammenhenger. Funnet av en sammenheng mellom lavt serotoninnivå i hjernen og derpresjon er ett av utallige eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.''

Hvis det er min tråd med tittelen Forsknings"nytt" du mente, så kom det vel fram at det var først og fremst overskriften, ikke forskningen (som det ikke var referert så mye fra at det gjorde noe) jeg reagerte på: "Agressive barn er mammas feil" er en typisk "alt er alltid morens feil, så alle vi andre (f.eks. pappa) kan ta det helt med ro"-forenkling.

Å se bort fra alt annet er like unyansert som å henge seg opp i om avkommet står opp kl. 10 eller 1015. (Hva hvis tidspunktet varierer veldig, avhengig av om det står idrett på programmet eller er en "ren" fridag - kommer da ungen halvveis utpå skråplanet?)

De gangene jeg står opp etter 10 i løpet av et år, kan telles på én hånd, så jeg føler meg ikke det minste truffet. Jeg synes likevel det er lov å harselere litt når tabloidene tolker forskning ned på tegneserienivå.

Det er vel ingen seriøse lesere av slik forskning som mener at det vesentlige er om en sto opp 10.00, 10.15 eller 10.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville gjort nøyaktig som deg hvis jeg var møteleder, jeg ville til og med kanskje låst døren.

:)

Det med feriene er sånn at avtaler og klokkeslett er viktige for meg uansett, enten har man en avtale eller ikke, jeg liker ikke køer og ville være sikker på å stå/komme først i den køen som det var 3 timer å kjøre til. (sommerparker ala legoland)

hadde vi ikke gjort en avtale hadde jeg heller ikke gått frem og tilbake og gjentatt eller telt ned sekunder og minutter.

Når alt dette er sagt, er min venninne snill, hun er en av mine favoritter, hun er romslig og jeg beundrer mye ved henne, derfor sa jeg unnskyld senere, men de der tingene hadde hun gjort med akkurat som du skrev :)

Jeg er fryktelig på klokkeslettene, det er litt dumt, men det er så mye trygghet når man i det minste vet noe.. det er forutsigbart for meg da og det liker jeg.

:)

Du har nok et helt annet behov for forutsigbarhet enn meg, og dermed er det ikke avslappende for deg å ta fri også fritidsskjema når du har ferie. For meg og andre ikke-asbergere er det å ikke skulle noe eller ikke skulle rekke noe det aller deiligste med ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

:)

Ja men søvn avler søvn, men sikkert kan det være sånn også.

Men lekser bør gjøres i helgene uansett!

Det er prosjekter, det er prøver, det er ekstralekser, interesser, fritidaktiviteter (det er jo lekser her også) barna sitter flere timer hver dag med lekser, men til prosjekter brukes helgene, det er jammen mye mer for barn i dag enn da jeg gikk på skolen.

I helgene kan man jo få bedre oversikt også over lekser og prosjekter, vi er så heldige å få lekseplaner på fredag, det syns jeg er fint, ikke alle skoler gjør det, men det er bedr så slipper man stress i hverdagen.

Men det er ikke slik på vanlige skoler som det er der dine går skjønner du. Ungene har ikke så mye lekser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

det samme med meg, hvis jeg gjorde noen, jeg glemte dem og tenkte heller på ting jeg hadde som interesse.

Skolen i dag er helt annerledes, det er virkelig mye, mye krav, svært strengt med fravær osv.. første dag uten melding blir stående på vitnemålet som ugyldig fravær osv...

Mine barn er redde og dette er virkelig litt for masete.

En gutt gjespet i min sønns klasse feks, det er en snill gutt, han har det ganske strengt, læreren ble så rasende at hun ga han 2 anmerkninger for den gjespen.

det syns jeg er alt for strengt.

Hvis det var med hensikt da ville jeg kastet ut vedkommende av klassen, men hvis man ved et uhell gjesper syns jeg to anmerkninger, og 1 også er feil.

men det er mye nå, de leser mye hver dag for å klare å være best, ikke tid til noe sosialt med venner på hvedagene, men i helgene har man jo litt mer tid :)

Har du noen ganger tenkt på at du kanskje skulle sende ungene på en annen skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Har du noen ganger tenkt på at du kanskje skulle sende ungene på en annen skole?

Jeg vet ikke hvilken aldersklasse dere prater om nå, men sønnen min har da lekser hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken aldersklasse dere prater om nå, men sønnen min har da lekser hver helg.

På barneskolen og ungdomsskolen? Han skulle sikkert ikke skrive avhandling om vikinger da han gikk i første klasse på barneskolen heller og lese seg opp på vikinger på internett etter to mnd på skolen. Noen steder er det sånn. Det er drøyt. Eldste min har aldri gjort lekser i helga, dattera mi har nok gjort det på videregående, men hun er ambisiøs så hun gjorde det helt frivillig.

Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

På barneskolen og ungdomsskolen? Han skulle sikkert ikke skrive avhandling om vikinger da han gikk i første klasse på barneskolen heller og lese seg opp på vikinger på internett etter to mnd på skolen. Noen steder er det sånn. Det er drøyt. Eldste min har aldri gjort lekser i helga, dattera mi har nok gjort det på videregående, men hun er ambisiøs så hun gjorde det helt frivillig.

Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)

'' På barneskolen og ungdomsskolen?''

På ungdomskolen og videregående.

''Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)''

Hva mener du? En kamp mellom søskene om å gå ut av videregående med høyest poengsum?

Det har det ikke vært mellom mine to nei ;-) Det hadde ikke vært mulig for sønnen og nå opp til datteren som fikk 5,6 poeng. Han ligger litt over 4, tenker jeg.Hun er mer ambisiøs på brorens vegne enn det han er på egne vegne, så hun blir helt fortvilet og kjefter og maser på han for å få han til å slå av data`n, men hun har så mye bein i nesa at han faktisk hører mer på søsteren enn på meg. Hun hjelper han mye også, fordi han også har valgt realfag. Hun flytter etter jul for å studere, så nå mister han mattelærerer, fysikklæreren og kjemilæreren sin:-( Er spent på hvordan det vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

På barneskolen og ungdomsskolen? Han skulle sikkert ikke skrive avhandling om vikinger da han gikk i første klasse på barneskolen heller og lese seg opp på vikinger på internett etter to mnd på skolen. Noen steder er det sånn. Det er drøyt. Eldste min har aldri gjort lekser i helga, dattera mi har nok gjort det på videregående, men hun er ambisiøs så hun gjorde det helt frivillig.

Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)

'' På barneskolen og ungdomsskolen?''

På ungdomskolen og videregående.

''Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)''

Hva mener du? En kamp mellom søskene om å gå ut av videregående med høyest poengsum?

Det har det ikke vært mellom mine to nei ;-) Det hadde ikke vært mulig for sønnen og nå opp til datteren som fikk 5,6 poeng. Han ligger litt over 4, tenker jeg.Hun er mer ambisiøs på brorens vegne enn det han er på egne vegne, så hun blir helt fortvilet og kjefter og maser på han for å få han til å slå av data`n, men hun har så mye bein i nesa at han faktisk hører mer på søsteren enn på meg. Hun hjelper han mye også, fordi han også har valgt realfag. Hun flytter etter jul for å studere, så nå mister han mattelærerer, fysikklæreren og kjemilæreren sin:-( Er spent på hvordan det vil gå fremover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

På barneskolen og ungdomsskolen? Han skulle sikkert ikke skrive avhandling om vikinger da han gikk i første klasse på barneskolen heller og lese seg opp på vikinger på internett etter to mnd på skolen. Noen steder er det sånn. Det er drøyt. Eldste min har aldri gjort lekser i helga, dattera mi har nok gjort det på videregående, men hun er ambisiøs så hun gjorde det helt frivillig.

Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)

'' På barneskolen og ungdomsskolen?''

På ungdomskolen og videregående.

''Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)''

Hva mener du? En kamp mellom søskene om å gå ut av videregående med høyest poengsum?

Det har det ikke vært mellom mine to nei ;-) Det hadde ikke vært mulig for sønnen og nå opp til datteren som fikk 5,6 poeng. Han ligger litt over 4, tenker jeg.Hun er mer ambisiøs på brorens vegne enn det han er på egne vegne, så hun blir helt fortvilet og kjefter og maser på han for å få han til å slå av data`n, men hun har så mye bein i nesa at han faktisk hører mer på søsteren enn på meg. Hun hjelper han mye også, fordi han også har valgt realfag. Hun flytter etter jul for å studere, så nå mister han mattelærerer, fysikklæreren og kjemilæreren sin:-( Er spent på hvordan det vil gå fremover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...