Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

På barneskolen og ungdomsskolen? Han skulle sikkert ikke skrive avhandling om vikinger da han gikk i første klasse på barneskolen heller og lese seg opp på vikinger på internett etter to mnd på skolen. Noen steder er det sånn. Det er drøyt. Eldste min har aldri gjort lekser i helga, dattera mi har nok gjort det på videregående, men hun er ambisiøs så hun gjorde det helt frivillig.

Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)

'' På barneskolen og ungdomsskolen?''

På ungdomskolen og videregående.

''Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)''

Hva mener du? En kamp mellom søskene om å gå ut av videregående med høyest poengsum?

Det har det ikke vært mellom mine to nei ;-) Det hadde ikke vært mulig for sønnen og nå opp til datteren som fikk 5,6 poeng. Han ligger litt over 4, tenker jeg.Hun er mer ambisiøs på brorens vegne enn det han er på egne vegne, så hun blir helt fortvilet og kjefter og maser på han for å få han til å slå av data`n, men hun har så mye bein i nesa at han faktisk hører mer på søsteren enn på meg. Hun hjelper han mye også, fordi han også har valgt realfag. Hun flytter etter jul for å studere, så nå mister han mattelærerer, fysikklæreren og kjemilæreren sin:-( Er spent på hvordan det vil gå fremover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

Jeg følger jevnlig et nettforum der det i hovedsak dreier seg om jakt.

Jeg synes ikke dette forumet viser (psykisk)sunnhet i positiv retning. Jeg heller mer til det motsatte. Jeg må dog ta forbehold om at forumdeltagerne ikke er representative for norske jegere.

NHD, jeg har to unger som aldri sto opp før 10 om morgenen i helga, som begge snuser og drakk alkohol før fyllte 18 og som begge jakter og har tatt høyere utdanning og klarer seg veldig bra, selv med meg som mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' På barneskolen og ungdomsskolen?''

På ungdomskolen og videregående.

''Det har tydelig vært en intern kamp i huset her når det gjalt karakterer på videregående og hun vant men 0,1 poeng ;)''

Hva mener du? En kamp mellom søskene om å gå ut av videregående med høyest poengsum?

Det har det ikke vært mellom mine to nei ;-) Det hadde ikke vært mulig for sønnen og nå opp til datteren som fikk 5,6 poeng. Han ligger litt over 4, tenker jeg.Hun er mer ambisiøs på brorens vegne enn det han er på egne vegne, så hun blir helt fortvilet og kjefter og maser på han for å få han til å slå av data`n, men hun har så mye bein i nesa at han faktisk hører mer på søsteren enn på meg. Hun hjelper han mye også, fordi han også har valgt realfag. Hun flytter etter jul for å studere, så nå mister han mattelærerer, fysikklæreren og kjemilæreren sin:-( Er spent på hvordan det vil gå fremover nå.

Ja, de har en konkurranse gående tydeligvis. Nå var eldste ferdig med master i sommer og nå begynte hun på en mastergrad som ga mere poeng og som lå høyere enn hans. Viktig det skjønner du.

Haha, jeg har meldt meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, de har en konkurranse gående tydeligvis. Nå var eldste ferdig med master i sommer og nå begynte hun på en mastergrad som ga mere poeng og som lå høyere enn hans. Viktig det skjønner du.

Haha, jeg har meldt meg ut.

He he, jeg henger meg på skrytinga. Mi eldste begynner på medisinstudiet i Danmark etter jul, men hun snuser og ligger til langt på dag i helga ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

NHD, jeg har to unger som aldri sto opp før 10 om morgenen i helga, som begge snuser og drakk alkohol før fyllte 18 og som begge jakter og har tatt høyere utdanning og klarer seg veldig bra, selv med meg som mor ;)

Du har ikke litt for lave tanker om deg selv nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

det samme med meg, hvis jeg gjorde noen, jeg glemte dem og tenkte heller på ting jeg hadde som interesse.

Skolen i dag er helt annerledes, det er virkelig mye, mye krav, svært strengt med fravær osv.. første dag uten melding blir stående på vitnemålet som ugyldig fravær osv...

Mine barn er redde og dette er virkelig litt for masete.

En gutt gjespet i min sønns klasse feks, det er en snill gutt, han har det ganske strengt, læreren ble så rasende at hun ga han 2 anmerkninger for den gjespen.

det syns jeg er alt for strengt.

Hvis det var med hensikt da ville jeg kastet ut vedkommende av klassen, men hvis man ved et uhell gjesper syns jeg to anmerkninger, og 1 også er feil.

men det er mye nå, de leser mye hver dag for å klare å være best, ikke tid til noe sosialt med venner på hvedagene, men i helgene har man jo litt mer tid :)

''Mine barn er redde og dette er virkelig litt for masete. En gutt gjespet i min sønns klasse feks, det er en snill gutt, han har det ganske strengt, læreren ble så rasende at hun ga han 2 anmerkninger for den gjespen. det syns jeg er alt for strengt''

I all verden, dette høres ikke normalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Ja det er jo mange unntak, men det var vel på gruppenivå tenkt.

Min erfaring er at soving og sløvhet avler soving og sløvhet, slik ser det ut for meg.

Jeg forstår ikke hvordan man får tid til alt hvis man ikke står opp tidlig. helgene har man jo ofte ganske fult opp med gjøremål, samt at man skal kose seg litt ekstra kanskje med god mat, og en opplevelse. Skal man få gjort alt dette så forstår ikke jeg hvordan man får til det hvis man sover til kl 12.00

Hvis jeg står opp kl 07.30 fordi jeg er trøtt, forter jeg meg med mange ting fordi jeg vet jeg er forsinket i forhold til helgeplanen, frokost, spilling, lekser og skrive liste til min mann, handleliste stresser meg.

Men jeg er jo ikke så effektiv, jeg trenger tid på alle overganger.

men ser jo veldig mye starter tidlig i helgene alt fra cuper til øvelser så det var mere det jeg tenkte på.

:)

''Skal man få gjort alt dette så forstår ikke jeg hvordan man får til det hvis man sover til kl 12.00''

Du setter ikke litt for strenge krav til barna dine da? Det kan vel ikke være meningen at hele helga skal gå med til skolearbeid og plikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg henger meg på skrytinga. Mi eldste begynner på medisinstudiet i Danmark etter jul, men hun snuser og ligger til langt på dag i helga ;o)

Dattera mi ville ikke det, jeg ville hun skulle studere i Polen, hun har ikke så gode karakterer som din. Etter fem år som sykepleier har hun fått nok av hele helsevesenet, jeg tror faktisk ikke at jeg har smittet henne der. Og hun jobber på en avdeling med mange ansatte og bare sykepleiere, men synes aldri hun får tid til pasientene for alt er så travelt.

Hehe, jeg har lært av mine amerikanske forumvenner at det er lov å skryte av ungene og til og med seg sjøl hvis man har gjort en bragd og nå har alle lagt seg så nå kan vi skryte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke litt for lave tanker om deg selv nå? ;)

Jeg vet vel egentlig hvor mye innflytelse jeg har hatt, jeg har latt dem bestemme mye sjøl, bare prøvd å holde dem på riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Dattera mi ville ikke det, jeg ville hun skulle studere i Polen, hun har ikke så gode karakterer som din. Etter fem år som sykepleier har hun fått nok av hele helsevesenet, jeg tror faktisk ikke at jeg har smittet henne der. Og hun jobber på en avdeling med mange ansatte og bare sykepleiere, men synes aldri hun får tid til pasientene for alt er så travelt.

Hehe, jeg har lært av mine amerikanske forumvenner at det er lov å skryte av ungene og til og med seg sjøl hvis man har gjort en bragd og nå har alle lagt seg så nå kan vi skryte ;)

''Hehe, jeg har lært av mine amerikanske forumvenner at det er lov å skryte av ungene og til og med seg sjøl hvis man har gjort en bragd og nå har alle lagt seg så nå kan vi skryte ;)''

Det skrytes jo til stadighet av små unger her inne, så det skulle jo bare mangle at vi ikke kan få lov til å skryte av de store litt også ;-)

Jeg har ingeting jeg kan skryte av når det gjelder meg selv, så da får det bli ungene. Som min datter sa:- Jeg gjør det ikke bra pga dere, men på tross av dere og det verste er at hun har rett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet vel egentlig hvor mye innflytelse jeg har hatt, jeg har latt dem bestemme mye sjøl, bare prøvd å holde dem på riktig spor.

Jeg har gjort mye for sønnen på barneskolenivå, men jeg strekker ikke til lenger dessverre :-(

Faren kunne ha hjulpet, men han er pedagogisk sett helt ute på viddene, så da må det bli søsteren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehe, jeg har lært av mine amerikanske forumvenner at det er lov å skryte av ungene og til og med seg sjøl hvis man har gjort en bragd og nå har alle lagt seg så nå kan vi skryte ;)''

Det skrytes jo til stadighet av små unger her inne, så det skulle jo bare mangle at vi ikke kan få lov til å skryte av de store litt også ;-)

Jeg har ingeting jeg kan skryte av når det gjelder meg selv, så da får det bli ungene. Som min datter sa:- Jeg gjør det ikke bra pga dere, men på tross av dere og det verste er at hun har rett ;-)

Hehe, det er som å høre mine store. Jeg har ikke gjort noe jeg og lite penger har jeg hatt også så alt galt er min skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mye for sønnen på barneskolenivå, men jeg strekker ikke til lenger dessverre :-(

Faren kunne ha hjulpet, men han er pedagogisk sett helt ute på viddene, så da må det bli søsteren da.

Jeg har lest leksene høyt for både dattera mi og minstemann hele barneskolen og ungdomsskolen siden begge har dysleksi. Dattera mi har glemt det og hun har også glemt at jeg har lest over alle skriftlige lekser. Da hun gikk på HiO så leste broren over alle hjemmeeksamene og nå leser kjæresten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen seriøse lesere av slik forskning som mener at det vesentlige er om en sto opp 10.00, 10.15 eller 10.30.

Nei, det tror ikke jeg heller, det trodde jeg kom fram i innlegget.

Det er like feiltolket som å vri den forskningen om at mødre som ikke fikser samspillet med et spebarn, kan påvirke barnets temperament negativt, over til at "(alle) agressive barn er mammas feil".

Men det går også an å "markedsføre" temaene i denne tråden på en litt mer nyansert måte enn at "barna må stå opp før kl. 10 på lørdager og søndager". Det klokkeslettet tar oppmerksomheten bort fra evt. annet innhold i denne forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.''

Enig - jeg gikk på speideren selv som barn, og var speiderleder en periode som voksen. Nå har den ene jenta mi begynt på speideren. Synes det er bra!

''Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

''

Her synes jeg du er veldig kategorisk og negativ. Som GA sier, så er jo barn som holder på å lære noter, som holder på å lære blåseteknikk og rytme, og som holder på å lære samspill. En kan ikke forvente proff spilling fra 9-13 åringer (aspirant- og juniorkorps).

Jenta mi valgte selv å spille i korps i to år. Jeg var mektig imponert over hvordan de øvde på samspill og rytme, lytting til hverandres stemmer osv. Selvsagt spilte de ikke perfekt, men jeg var mektig imponert over nivået - og jeg kan temmelig mye om musikk - både teori og praksis, men har ikek erfaring med korps fra før.

I løpet av de to årene var jeg også på flere konserter med hovedkorpset, og voksenkorps, og en ny verden innen musikken ble åpnet for meg. Jeg hadde IKKE noe forhold til blåsere tidligere, eller til perkusjon - men du verden så mye flott musikk som finnes og som blir spilt.

Som GA sier, så er korpsmusikk på 17 mai ikke alltid rent og vakkert - men det hører med. Ungene er jo ofte slitne og sultne også.

Hei!

Ja jeg innser at jeg er kategorisk og negativ og burde moderert meg, men jeg syns fortsatt det gjør vondt i ørene.

Jeg mener fortsatt da jeg har vært på konserter der mennesker ikke hører en gang at de har stemt sitt instrument falskt??

Da lurer jeg på hvorfor man ikke får beskjed om at det kanskje er noe annet man burde drive med, eller at man burde bruke lenger tid på å øve inn et stykke ordentlig enn å spille mye, men dårlig.

Jeg sliter også på visse kirkekonserter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?''

En av de fine tingene med korps etter min mening, er at de har plass til alle. Man kan faktisk ha glede av å spille et instrument sammen med andre selv om man ikke er spesielt talentfull. Gehør og rytmesans kan oppøves ganske kraftig, likhet med de fleste andre ferdigheter. Jeg ville syntes det var synd om man skulle begynne å stille strenge krav til ferdigheter i skolekorpsene.

Hei!

Gehør og rytmesans kan innøves ganske bra hvis man begynner når et barn er mellom 1-3 år, en spesielt viktig alder. Barn som spiller i korps begynner ofte ikke før 8-10 år, da er mye av forutsetningene for denne utviklingen ikke lenger til stedet og da mener jeg de som ikke har det i seg medfødt eller hva man skal si.

Man kan lære å spille på senere tidspunkt også, men jeg hører en merkbar forskjell fra de som har startet som treåringer, de som spiller først etter gehør (det viktigste) og senere blir inntrodusert for noter.

Mine barn lærte feks stykker utanet, de trenger fortsatt ikke noter og har oppøvd et eget indre øre for toner, samt hukkomelsen blir også skjerpet, ikke ved å SE noter,noter er et hjelpemiddel ikke noe man skal spille etter.

(håper du forstår hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et helt annet behov for forutsigbarhet enn meg, og dermed er det ikke avslappende for deg å ta fri også fritidsskjema når du har ferie. For meg og andre ikke-asbergere er det å ikke skulle noe eller ikke skulle rekke noe det aller deiligste med ferie :)

Hei!

Ja okey, det ser jeg også hos min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke slik på vanlige skoler som det er der dine går skjønner du. Ungene har ikke så mye lekser heller.

Hei!

tror du det er det som er forskjellen?

Jeg trodde det var kunnskapsløftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen ganger tenkt på at du kanskje skulle sende ungene på en annen skole?

Hei!

JA!

Vi leverte nylig en oppgave pga av den dårlige karakteren 3 + gitt ved vår skole, til den lokale skolen her vi bor, der fikk SAMEE oppgave 5 + !!

Dette var tankevekkende, nå har vi tenkt på at siden skolen er full av strebere så blir kanskje karakter nivået lagt høyere, vi syns dette er så urettferdig og vurderer nå å ta de ut av skolen før siste avgjørende år, 10 ende.

En annen oppgave med karakteren 4 fikk karakteren 6- også på den lokale skolen.

Jeg blir så irritert og tenk hvilken ferie til Thailand eller hvor vi ville vi kunne tatt (som min mann sier) hvis vi ikke hadde betalt så mye i skolepenger pr år!

Hva er din oppfatning om dette med karalterer ved skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mine barn er redde og dette er virkelig litt for masete. En gutt gjespet i min sønns klasse feks, det er en snill gutt, han har det ganske strengt, læreren ble så rasende at hun ga han 2 anmerkninger for den gjespen. det syns jeg er alt for strengt''

I all verden, dette høres ikke normalt ut.

Hei!

Hadde jeg vært guttens mor hadde jeg skrevet en klage.

Min sønn sa læreren ble så provosert samt hadde en dårlig dag mente han, men likevel.

Nå tyder ting på at det er Oslos strengeste skole.

Jeg liker disiplin og orden, men syns man må være rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...