Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke asperger, men jeg er ganske enig med deg. :-)

Hei!

Takk,

det er flott for meg å vite,

da er det meningsforskjeller her og ikke noen fasit, eller :)

Man bør jo jobbe hardt med studiene.

Og det er en glede som lønner seg på sikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

Gjest Mr. Remlow

Du og dette gruppenivået ditt.

Javel, da tenker jeg at du bør starte NHD's vekkepatrulje, så kan du redde verden. Bare stå opp, så går det bra.

Ja, det er bare å gjøre sånn og sånn, så blir alt bra, og alle psykiatere og psykologer blir arbeidsledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)

samt at det av og til jo er slik at man MÅ jobbe ekstra for å klare å gjøre bra på prosjekt/prøven. Marerittet er jo norsk/skriving det er jo ofte umulig å vite hvor man skal begynne.

:)

''Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)''

Men nå må ikke du glemme at du og dine barn helt tydelig har andre interesser enn de fleste andre. For andre er ikke matematikk en hyggelig familiebegivenhet som skal utføres i helga. Her i huset legger vi opp til at leksene gjøres i løpet av uka, og det er ytterst sjelden at det gjøres lekser i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)

samt at det av og til jo er slik at man MÅ jobbe ekstra for å klare å gjøre bra på prosjekt/prøven. Marerittet er jo norsk/skriving det er jo ofte umulig å vite hvor man skal begynne.

:)

''Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)''

De aller færreste synes matte er så koselig at de har det som familieaktivitet i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hei jeg baserer dette på den forferdelige opplevelsen jeg har 17 mai da jeg går med ørepropper hele dagen for ikke å lage synlige grimaser over de falske tonene som går inn gjennom øregangene mine og treffer basilarmembranen og videre innover, på siden og opp over, det er MEGET ubehagelig!

17. mai er noe helt annet enn å spille i korps resten av året.

På 17. mai er som regel de som spiller kjempeslitne, på en vanlig korpskonsert låter det helt annerledes og mye penere.

Det finnes jo også profesjonelle korps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)

samt at det av og til jo er slik at man MÅ jobbe ekstra for å klare å gjøre bra på prosjekt/prøven. Marerittet er jo norsk/skriving det er jo ofte umulig å vite hvor man skal begynne.

:)

''Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)''

Hehe, nei, dette forstår jeg ikke helt, men jeg blir nesten litt misunnelig :-). Mine barn synes lekser er noe herk, og må ofte mases i gang, selv om de ligger godt an faglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mine barn slekter på meg, så kommer de til å nekte å spille i korps. Takk og lov for det. Ellers skal de få delta på alt annet som har med musikk og idrett å gjøre. ;-)

Har du prøvd sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe av den beste forebyggingen er å selv la være og røyke''

Evt. å røyke så mye at ungene dine skyr det som pesten. Det var akkurat det som skjedde hjemme hos oss.

Mine foreldre røykte så tett at man kunne "skjære lufta med kniv" på stua - alle vi unger skyr røyking som pesten!

Hos oss røykte foreldrene våre som skorsteiner. 3 av oss 4 røyker også.

Jeg er altså den eneste fornuftige - som aldri har smakt røyk-

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, to øvinger. Det holdt. Synes korpsmusikk er no herk.

''Synes korpsmusikk er no herk''

håper det er ok for deg at jeg og mange med meg synes det motsatte? Det er faktisk en veldig fin hobby for oss som liker det.

-hadde du likt hvis jeg snakket nedsettende om noe du er glad i å drive med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss røykte foreldrene våre som skorsteiner. 3 av oss 4 røyker også.

Jeg er altså den eneste fornuftige - som aldri har smakt røyk-

.

''Jeg er altså den eneste fornuftige - som aldri har smakt røyk- .''

Jeg har heller aldri prøvd å røyke, ble mer enn nok innrøkt i barndommen og ungdommen!

Hadde en venninne som begynte å røyke i mer eller mindre voksen alder. Må innrømme at jeg ser på akkurat det som mindre intelligent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes korpsmusikk er no herk''

håper det er ok for deg at jeg og mange med meg synes det motsatte? Det er faktisk en veldig fin hobby for oss som liker det.

-hadde du likt hvis jeg snakket nedsettende om noe du er glad i å drive med?

Selvfølgelig er det greit at andre er uenig med meg. Men personlig synes jeg korpsmusikk er fælt å høre på. Men jeg skjønner at andre liker det og synes det er en fin hobby. Det er fint for DEM!

Selv hender det jeg snakker med folk som hater det som er mine interesser og hobbyer. Da tenker jeg bare "ja vel, vi er forskjellige". Og takk og lov for det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

Jeg har heller ikke særlig sans for korpsmusikk, egentlig, men synes det er et flott tilbud til barn, også de som ikke er så veldig musikalske. Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps, eller gjerne noe i tillegg til korps.

Også barn som ikke er spesielt musikalske kan ha stor glede av å lære seg noter og det grunnleggende på et instrument. I tillegg lærer de samspill og får forståelse for musikk.

Hører godt at korpset spiller litt falskt på 17. mai, men det hører liksom med :). "Perfekt" storbandmusikk er ikke det jeg forbinder med 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Ja om jeg ikke hadde fått fnatt (det skjønte jeg ikke helt) så hadde jeg ikke likt det.

Jeg blir svært rastløs hvis noen sover for lenge også i helgene.

Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)

Da våre venner sov lenger !! ble jeg urolig og jeg gikk frem og tilbake etter som minuttene gikk og minnet dem på at tiden gikk og at dette var brudd på avtalen.

Min venninne ble ganske sjokkert den sommeren over min rigiditet på tider og avtaler, hun lo av meg foran meg, og jeg skjønte ikke hvorfor, i etter tid som min mann minnet meg om at "det er jo sommerferie" forstår jeg at mens de tok det med ro, ble jeg styrt av klokken.

jeg kan fortsatt ikke forstå !!! At når man avtaler avgang fra sommerhuset kl 07.00 så betyr dette kl 07.08 og gjerne mer for andre ? min venninne sa da jeg etter at vi kom hjem til Norge måtte be om unnskyldning for min rigiditet at for henne var det allerede hengt på asperger knaggen og mens hun sa dette lo hun. Min mann sa det til tider blir humoristisk å høre om mine avganger og kolkkeslett og avtaler....

Det er svært vitkig for meg med tidene! jeg prøver å være romslig, men da Nav kom 8 min for sent til en avtale på mandag gikk jeg frem og tilbake og gjentok nedtellingen og hvor underlig dette var.

Jeg sliter med det med andre ord.

Takk for at du forstår :)

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

Godt vi ikke skal på ferie sammen!! For meg og mange jeg kjenner er ferie tid for avslapping og slippe rigide tidsregimer, som en har nok av i hverdagen. Ikke dermed sagt at man ikke skal oppleve noe, men det trenger ikke begynne kl. 6 eller 7!

Vi har vært på ferie med venner flere ganger, og da sover gjerne enkelte av oss (litt på skift) til 9-10, mens enkelte står opp tidligere med barna. Ingen står opp 6 eller 7. Skal man på en helt spesiell utflukt, kan man jo gjøre en avtale om å stå opp tidlig, men det skjer unntaksvis.

Uansett er jo kommunikasjon tingen, man må ha en viss enighet om dagsrytme om man skal ha ferie sammen. Man må ikke nødvendigvis stå opp samtidig, men man må vite hva man forventer av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja om jeg ikke hadde fått fnatt (det skjønte jeg ikke helt) så hadde jeg ikke likt det.

Jeg blir svært rastløs hvis noen sover for lenge også i helgene.

Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)

Da våre venner sov lenger !! ble jeg urolig og jeg gikk frem og tilbake etter som minuttene gikk og minnet dem på at tiden gikk og at dette var brudd på avtalen.

Min venninne ble ganske sjokkert den sommeren over min rigiditet på tider og avtaler, hun lo av meg foran meg, og jeg skjønte ikke hvorfor, i etter tid som min mann minnet meg om at "det er jo sommerferie" forstår jeg at mens de tok det med ro, ble jeg styrt av klokken.

jeg kan fortsatt ikke forstå !!! At når man avtaler avgang fra sommerhuset kl 07.00 så betyr dette kl 07.08 og gjerne mer for andre ? min venninne sa da jeg etter at vi kom hjem til Norge måtte be om unnskyldning for min rigiditet at for henne var det allerede hengt på asperger knaggen og mens hun sa dette lo hun. Min mann sa det til tider blir humoristisk å høre om mine avganger og kolkkeslett og avtaler....

Det er svært vitkig for meg med tidene! jeg prøver å være romslig, men da Nav kom 8 min for sent til en avtale på mandag gikk jeg frem og tilbake og gjentok nedtellingen og hvor underlig dette var.

Jeg sliter med det med andre ord.

Takk for at du forstår :)

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.

Med mindre denne parken er noe helt, helt spesielt som man MÅ ha med seg av en eller annen grunn hadde jeg ikke trodd på deg om du sa vi måtte dra kl. 7 for å være der en time før åpningstid.

Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.

Med mindre denne parken er noe helt, helt spesielt som man MÅ ha med seg av en eller annen grunn hadde jeg ikke trodd på deg om du sa vi måtte dra kl. 7 for å være der en time før åpningstid.

Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.

''I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.''

Jeg har hatt flere ferier med tidskjema lagt opp på forhånd, der å slappe av, ligge lenge og ta livet med ro ikke var en del av det hele:-) Så hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter innlegget ditt retorisk, men likevel: Etter all sannsynlighet dreier det seg om en samvariasjon, ikke en årsaksforklaring, altså at foreldre som er strenge mht. røyking/legging også er det på andre områder. Eller en egenskap ved barn som står tidlig opp og ikke liker røyk, for den saks skyld.

Hvorfor ikke slenge på en link til forskningen så kan folk her dømme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke særlig sans for korpsmusikk, egentlig, men synes det er et flott tilbud til barn, også de som ikke er så veldig musikalske. Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps, eller gjerne noe i tillegg til korps.

Også barn som ikke er spesielt musikalske kan ha stor glede av å lære seg noter og det grunnleggende på et instrument. I tillegg lærer de samspill og får forståelse for musikk.

Hører godt at korpset spiller litt falskt på 17. mai, men det hører liksom med :). "Perfekt" storbandmusikk er ikke det jeg forbinder med 17. mai.

''Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps''

Det er veldig veldig veldig mange profesjonelle musikere som har begynt sin karriere i korps. I skolekorpset jeg kommer fra er vi 7-8 profesjonelle musikere bare i min generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja om jeg ikke hadde fått fnatt (det skjønte jeg ikke helt) så hadde jeg ikke likt det.

Jeg blir svært rastløs hvis noen sover for lenge også i helgene.

Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)

Da våre venner sov lenger !! ble jeg urolig og jeg gikk frem og tilbake etter som minuttene gikk og minnet dem på at tiden gikk og at dette var brudd på avtalen.

Min venninne ble ganske sjokkert den sommeren over min rigiditet på tider og avtaler, hun lo av meg foran meg, og jeg skjønte ikke hvorfor, i etter tid som min mann minnet meg om at "det er jo sommerferie" forstår jeg at mens de tok det med ro, ble jeg styrt av klokken.

jeg kan fortsatt ikke forstå !!! At når man avtaler avgang fra sommerhuset kl 07.00 så betyr dette kl 07.08 og gjerne mer for andre ? min venninne sa da jeg etter at vi kom hjem til Norge måtte be om unnskyldning for min rigiditet at for henne var det allerede hengt på asperger knaggen og mens hun sa dette lo hun. Min mann sa det til tider blir humoristisk å høre om mine avganger og kolkkeslett og avtaler....

Det er svært vitkig for meg med tidene! jeg prøver å være romslig, men da Nav kom 8 min for sent til en avtale på mandag gikk jeg frem og tilbake og gjentok nedtellingen og hvor underlig dette var.

Jeg sliter med det med andre ord.

Takk for at du forstår :)

Jeg har ikke asberger, men liker likevel at avtaler overholdes. Jeg kommer svært skjelden forsent selv, men de fleste er ikke som oss der. Jeg reagerer ikke på samme måte som deg med å bli stresset og vandre i rommet, men tidligere ble jeg irritert - spesielt når dette gjentok seg ofte med samme person. Nå preller det mer av, men jeg har blitt veldig bestemt på å avslutte til avtalt tid selv om dette betyr at vi får knappere tid, og kanskje ikke rekker gjennom det vi skulle. Møter jeg leder starter jeg selv om alle ikke har kommet, og rekker vi ikke gjennom alt delegerer jeg ansvar for resten av agendaen til alle. Dette har fått flere forseintkommere til å føle seg beklemt og har fungert oppdragende på flere av dem faktisk :)

Det jeg beskriver overfor er mest knyttet til jobb eller til litt mer formelle avtaler på privaten, type middagselskap, kafébesøk, kino etc, mens i ferier er jeg nok langt mer laidback enn deg. Jeg ville nok som din venninne satt reaksjonen din på 8 minutters forsinkelse kl 7 om morgenen i ferien på asberger-kontoen, som hun sa :) Dette mener ingen av oss vndt, det betyr bare at vi skjønner at din diagnose styrer din atferd på dette området. Jeg liker heller ikke å sove bort dagene på ferie, men sover gjerne til 9- halv 10 også da :)

Ps. Fnatt betyr å bli irritert og frustrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps''

Det er veldig veldig veldig mange profesjonelle musikere som har begynt sin karriere i korps. I skolekorpset jeg kommer fra er vi 7-8 profesjonelle musikere bare i min generasjon.

Hvorfor klipper du bort halve setningen min?

Les igjen siste del, jeg skrev:

''Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps, eller gjerne noe i tillegg til korps.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...