Gå til innhold

Hvis du vil at dine barn......


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.

Med mindre denne parken er noe helt, helt spesielt som man MÅ ha med seg av en eller annen grunn hadde jeg ikke trodd på deg om du sa vi måtte dra kl. 7 for å være der en time før åpningstid.

Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.

Det ble vel en litt voldsom konklusjon. Saken er vel bare at Madelenemie og du ikke hadde vært noe til match som reisepartnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    51

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Dorthe

    11

  • PieLill

    8

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.

Med mindre denne parken er noe helt, helt spesielt som man MÅ ha med seg av en eller annen grunn hadde jeg ikke trodd på deg om du sa vi måtte dra kl. 7 for å være der en time før åpningstid.

Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.

''Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.''

Jeg ville ikke ha store problemer med at reiseselskapet stod opp kl. 6 - så lenge de var stille om morgenen og ikke forventet at jeg skulle holde dem med selskap på det tidspunkt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klipper du bort halve setningen min?

Les igjen siste del, jeg skrev:

''Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps, eller gjerne noe i tillegg til korps.''

Leste den siste også, men det tillegget kommer i de fleste tilfellene jeg kjenner til ganske seint, f.eks på videregående og da er det gjerne ungdommen som velger tillegget til korps og ikke de ambisiøse foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.''

Jeg ville ikke ha store problemer med at reiseselskapet stod opp kl. 6 - så lenge de var stille om morgenen og ikke forventet at jeg skulle holde dem med selskap på det tidspunkt :-).

''Jeg ville ikke ha store problemer med at reiseselskapet stod opp kl. 6 - så lenge de var stille om morgenen og ikke forventet at jeg skulle holde dem med selskap på det tidspunkt :-).''

Madeleinemie forventet jo nettopp det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus i dag gitt

Jeg både røkte og sov lenger enn 10 før jeg fikk barn som 24-åring og du har helt rett: det tok ikke lange tiden etter at jeg sluttet før doktorgraden var i boks ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)''

Men nå må ikke du glemme at du og dine barn helt tydelig har andre interesser enn de fleste andre. For andre er ikke matematikk en hyggelig familiebegivenhet som skal utføres i helga. Her i huset legger vi opp til at leksene gjøres i løpet av uka, og det er ytterst sjelden at det gjøres lekser i helga!

Hei!

Min datter syns ikke matematikk er gøy, hun sier faktisk at hun hater det særlig fordi alle her i huset skal bare like det.

Men jeg hører ikke på det øret (som man sier, hun overdriver dette for hun er på nivå 3 og spiller dum fordi hun skal provosere meg tror jeg) (dette henger sammen med noe annet hun mener hun måtte like som liten, feks astronomi, det er også en liten overdrivelse, jeg kjøpte planetene i taket hennes fordi jeg syns det var gøy og lærerikt og de lyser i mørket, hun syns dette var plagsomt sier hun nå. (jeg vet ikke hva jeg skal tro)

Jeg har sagt det er i orden at hun ikke setter dette som hennes hovedinteresse, men hun overdriver sterkt når hun sier matematikk ikke er gøy, (det er egentlig noe av det verste hun kan si til meg og jeg lurer på om det er derfor hun sier det, for hun erter meg også en god del, mest hyggelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste den siste også, men det tillegget kommer i de fleste tilfellene jeg kjenner til ganske seint, f.eks på videregående og da er det gjerne ungdommen som velger tillegget til korps og ikke de ambisiøse foreldrene.

Slik er det ikke her, flere av korpsbarna tar privattimer i tillegg, da gjerne et annet instrument, f.eks. piano eller fiolin.

Har selv en sønn som har hatt stor glede av korps til tross for noe manglende musikalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville ikke ha store problemer med at reiseselskapet stod opp kl. 6 - så lenge de var stille om morgenen og ikke forventet at jeg skulle holde dem med selskap på det tidspunkt :-).''

Madeleinemie forventet jo nettopp det. :o)

''Madeleinemie forventet jo nettopp det. :o)''

Det skjønner jeg, og det kan hun ikke forvente, men mye kan ordnes med litt kommunikasjon underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er noe helt annet enn å spille i korps resten av året.

På 17. mai er som regel de som spiller kjempeslitne, på en vanlig korpskonsert låter det helt annerledes og mye penere.

Det finnes jo også profesjonelle korps.

Hei!

Ja profesjonelle korps snakker jeg ikke om.

Jeg snakker om at så mange umusikalske mennesker skal gå sammen og spille på instrumenter når de verken har rytmesans eller spiller rent. Men med ørepropper klarer jeg meg, men jeg syns flere burde drevet med sport ikke spilt i korps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fri til å gjøre noe hyggelig ja, men lekser kan jo være hyggelig, spesielt å øve til matteprøve og jobbe seg gjennom bøkene og fremover og videre (håper du forstår)''

Hehe, nei, dette forstår jeg ikke helt, men jeg blir nesten litt misunnelig :-). Mine barn synes lekser er noe herk, og må ofte mases i gang, selv om de ligger godt an faglig.

Hei!

Ja fint du er missunnelig for vi strever med andre ting.

Men lekser og helger med jobbing setter ingen spørsmålstegn ved. Alle sitter og jobber.

Våre barn må det for å være på faglig på topp, har lurt på om de er borte vekk mentalt på skolen, og en er det for han har en sterk interesse og om det handler alt.

Det er til tider et strev å motivere til de forferdelige fagene , norsk og andre skrivearbeider, vi må kanskje mer enn andre jobbe dette inn til noe man gjør selv om man ikke vil.

Jeg vegrer meg selv når jeg ser norsk stilskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke særlig sans for korpsmusikk, egentlig, men synes det er et flott tilbud til barn, også de som ikke er så veldig musikalske. Har man musikalske ambisjoner for barna, velger man noe annet enn korps, eller gjerne noe i tillegg til korps.

Også barn som ikke er spesielt musikalske kan ha stor glede av å lære seg noter og det grunnleggende på et instrument. I tillegg lærer de samspill og får forståelse for musikk.

Hører godt at korpset spiller litt falskt på 17. mai, men det hører liksom med :). "Perfekt" storbandmusikk er ikke det jeg forbinder med 17. mai.

Hei!

jeg tror problemet mitt er at jeg får vondt inni kroppen av sure/falske toner, det er litt smertefult på et vis, jeg må liksom spenne musklene i kroppen for det er så ubehagelig.

Jeg ser jo som deg spillegleden eller gleden ved å delta kanskje, gå i tog, men syns de kunne gjort noe annet, hoppet rundt og vært drilljenter og sparkepiker og kanskje kunne man videreutviklet dette til hopp, spark, sjonglering eller turnøvelser, så kunne alle fått vist glede uten å spille på instrumenter de ikke kan spille på. Skal man spille rent krever det jo øvelse for alle og er ikke interessen der så blir det sikkert ikke motiverende å øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg oppfatter innlegget ditt retorisk, men likevel: Etter all sannsynlighet dreier det seg om en samvariasjon, ikke en årsaksforklaring, altså at foreldre som er strenge mht. røyking/legging også er det på andre områder. Eller en egenskap ved barn som står tidlig opp og ikke liker røyk, for den saks skyld.

Hvorfor ikke slenge på en link til forskningen så kan folk her dømme selv?

Nei, det var ikke retorisk ment.

Dette ble presentert på et seminar jeg deltok på i dag. Blant temaene var forebyggende helsearbeid. Jeg fikk ikke med meg referansen, men den kan sikkert skaffes.

Jeg undrer meg over at så mange tror forskere som får publisert i tidsskrift samt tidsskriftenes redaksjonsmedarbeidere er komplett udyktige. Selvsagt har de undersøkt om dette kun er samvariasjon med foreldrenes generelle holdninger og atferd, eller om det også er en egen faktor som påvirker risikoen. Det er klart at det også er en generell faktor inne i bildet her, men ikke kun det.

Som jeg av og til har skrevet før, forventer jeg (muligens er jeg for naiv), at leserne forstår hva dette handler om.

Dette er på gruppenivå. Blant de som krasjer i trafikken er dødeligheten langt større for de som ikke bruker bilbelte enn for de som bruker det. Det betyr ikke at det ikke finnes døde blant bilbeltebrukerne. Det betyr heller ikke at det ikke finnes overlevende blant de som ikke brute bilbelte.

For mange av de som kommer med avvisende kommentarer, har jeg en mistanke om at dette ikke skyldes mangel på kompetanse til å forstå budskapet, men at årsaken er at det pirker i noe som vi ikke liker bli nevnt. Den samme reaksjonen observerte jeg på et innlegg om mødre og barnas sinne som sto for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

Godt vi ikke skal på ferie sammen!! For meg og mange jeg kjenner er ferie tid for avslapping og slippe rigide tidsregimer, som en har nok av i hverdagen. Ikke dermed sagt at man ikke skal oppleve noe, men det trenger ikke begynne kl. 6 eller 7!

Vi har vært på ferie med venner flere ganger, og da sover gjerne enkelte av oss (litt på skift) til 9-10, mens enkelte står opp tidligere med barna. Ingen står opp 6 eller 7. Skal man på en helt spesiell utflukt, kan man jo gjøre en avtale om å stå opp tidlig, men det skjer unntaksvis.

Uansett er jo kommunikasjon tingen, man må ha en viss enighet om dagsrytme om man skal ha ferie sammen. Man må ikke nødvendigvis stå opp samtidig, men man må vite hva man forventer av hverandre.

Hei!

ja det er jeg enig med deg i.

Det var mere det at en avtale er en avtale og de var jo enig, men når man står opp over kl 06.00 og etter mye masing fra meg og vi ender med å kjøre tror det var ca kl 07.10 etter også mye masing fra meg så blir det slitsomt. hadde ikke jeg mast hadde vi endt opp kanskje med å kjøre kl 08.00 eller 10.00 når avtalen var kl 07.00 og kommet i den verste køen.

Jeg syns avtale er avtale jeg liker ikke at man bryter slike klare avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Da vi var i utlandet med noen venner, sa jeg at kl 06.00 og kl 07.00 skulle vi opp for å kjøre til en park slik at vi kunne være der ca en time før åpningstid. ( våre venner viste ikke hva kl 06.00 og kl 07.00 betyr og sov videre, det gikk ikke bra for meg)''

I ferien står man vanligvis ikke opp kl. 6 eller 7 for å dra noe sted - ferie er tiden for å slappe av, ligge litt lenger enn vanlig i det minste, spise en lang frokost og ta livet med ro.

Med mindre denne parken er noe helt, helt spesielt som man MÅ ha med seg av en eller annen grunn hadde jeg ikke trodd på deg om du sa vi måtte dra kl. 7 for å være der en time før åpningstid.

Hvis du skal ha så rigide og grytidlige tider i ferien så kan dere ikke dra på ferie med andre, rett og slett.

Hei!

Nei men jeg kan stå opp og være for meg selv jeg, eller gå en tur, eller dra på tur alene.

Jeg liker bare ikke at man er så slapp med avtaler.

Da nav kom 8 minutter for sent på mandag sa min mann "sett deg ned nå og slapp av" det gjorde jeg, men jeg blir rastløs av å tenke på at tiden ikke overholdes.

Er avtalen ikke noe bestemt forlanger jeg ikke at noen skal stå opp samtidig med meg.

Ja de har problemer med tidene det oppdaget jeg, og da jeg skulle ta dette opp på et tidspunkt i plenum ble det latter og snakk om ferie og slapp av osv...Min mann lo også, jeg ble da sur og gikk for meg selv.

De er veldig hyggelige mennesker foruten at de ikke forstår hva kl 07.00 betyr for meg og hvor viktig det er at man drar når avtalt, det er bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke asberger, men liker likevel at avtaler overholdes. Jeg kommer svært skjelden forsent selv, men de fleste er ikke som oss der. Jeg reagerer ikke på samme måte som deg med å bli stresset og vandre i rommet, men tidligere ble jeg irritert - spesielt når dette gjentok seg ofte med samme person. Nå preller det mer av, men jeg har blitt veldig bestemt på å avslutte til avtalt tid selv om dette betyr at vi får knappere tid, og kanskje ikke rekker gjennom det vi skulle. Møter jeg leder starter jeg selv om alle ikke har kommet, og rekker vi ikke gjennom alt delegerer jeg ansvar for resten av agendaen til alle. Dette har fått flere forseintkommere til å føle seg beklemt og har fungert oppdragende på flere av dem faktisk :)

Det jeg beskriver overfor er mest knyttet til jobb eller til litt mer formelle avtaler på privaten, type middagselskap, kafébesøk, kino etc, mens i ferier er jeg nok langt mer laidback enn deg. Jeg ville nok som din venninne satt reaksjonen din på 8 minutters forsinkelse kl 7 om morgenen i ferien på asberger-kontoen, som hun sa :) Dette mener ingen av oss vndt, det betyr bare at vi skjønner at din diagnose styrer din atferd på dette området. Jeg liker heller ikke å sove bort dagene på ferie, men sover gjerne til 9- halv 10 også da :)

Ps. Fnatt betyr å bli irritert og frustrert :)

Hei!

Jeg ville gjort nøyaktig som deg hvis jeg var møteleder, jeg ville til og med kanskje låst døren.

:)

Det med feriene er sånn at avtaler og klokkeslett er viktige for meg uansett, enten har man en avtale eller ikke, jeg liker ikke køer og ville være sikker på å stå/komme først i den køen som det var 3 timer å kjøre til. (sommerparker ala legoland)

hadde vi ikke gjort en avtale hadde jeg heller ikke gått frem og tilbake og gjentatt eller telt ned sekunder og minutter.

Når alt dette er sagt, er min venninne snill, hun er en av mine favoritter, hun er romslig og jeg beundrer mye ved henne, derfor sa jeg unnskyld senere, men de der tingene hadde hun gjort med akkurat som du skrev :)

Jeg er fryktelig på klokkeslettene, det er litt dumt, men det er så mye trygghet når man i det minste vet noe.. det er forutsigbart for meg da og det liker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Speideren er veldig bra da man får gode friluftserfaringer, samt lærer en del interessante ting.

Jeg har selv vært speiderleder, men en kort tid, da jeg er lite pedagogisk.

Korps er jeg skeptisk til da de har et nivå på spillingen som er forferdelig lavt. Alle skal vist spille selv de som burde funnet på noe bedre og som ikke har gehør. Hadde jeg vært lærer hadde jeg sagt det rett til visse barn og foreldre at de burde prøve noe annet. har man verken gehør eller rytmesans hva spiller man for da?

Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.

''Det er rett og slett grusomt å høre korps spille.''

*Fnis*! Enig, men turte ikke å "si det høyt" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja det er jeg enig med deg i.

Det var mere det at en avtale er en avtale og de var jo enig, men når man står opp over kl 06.00 og etter mye masing fra meg og vi ender med å kjøre tror det var ca kl 07.10 etter også mye masing fra meg så blir det slitsomt. hadde ikke jeg mast hadde vi endt opp kanskje med å kjøre kl 08.00 eller 10.00 når avtalen var kl 07.00 og kommet i den verste køen.

Jeg syns avtale er avtale jeg liker ikke at man bryter slike klare avtaler.

Helt enig; en avtale er en avtale og bør holdes.

Nå synes jeg ikke ti minutters forsinkelse på morgenen er avtalebrudd, men det burde være unødvendig at du maser på dem, dersom dere først har en klar avtale de har samtykket i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja profesjonelle korps snakker jeg ikke om.

Jeg snakker om at så mange umusikalske mennesker skal gå sammen og spille på instrumenter når de verken har rytmesans eller spiller rent. Men med ørepropper klarer jeg meg, men jeg syns flere burde drevet med sport ikke spilt i korps.

I korpset jeg jobber i er det 48 barn mellom 9 og 12 år som er i ferd med å lære seg å spille sammen. De aller fleste av dem har gode forutsetninger for å spille både rent og rytmisk, men de er altså barn og ikke ferdig utlært ennå.

Akkurat som en toåring ikke kan snakke perfekt ennå kan ikke en 10-åring spille perfekt ennå. En 10-åring klarer heller ikke å spille tennis like perfekt som en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke her, flere av korpsbarna tar privattimer i tillegg, da gjerne et annet instrument, f.eks. piano eller fiolin.

Har selv en sønn som har hatt stor glede av korps til tross for noe manglende musikalitet.

Ja, i mange tilfeller er det nok pianotimer i tillegg, jeg kverulerer mest altså.

Litt fordi det liksom er så legitimt å snakke nedsettende om korpsbevegelsen blant dem som ikke har peiling på hva det innebærer og hvor mye positivt man får med seg ved å være i korpsmiljøet.

-det var absolutt ikke mest til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goonyjaffa

Å hindre tidlig debut på tobakk og alkohol er bra. Det handler ikke bare om å unngå at ungdommen blir glad i rus, men handler om å ta en viss kontroll over ungdommens sosiale miljø. (Kan vel være lettere sagt enn gjort, men handler om oppdragelse, der elementer som respekt, omsorg og en dose maktbruk ofte må inn.)

Jeg er i 30-åra og når jeg ser tilbake på hvem som stod og røkte på ungdomsskolen og som i tillegg debuterte tidlig med fyll, fest og sex, så hadde mange foreldre som ikke hang godt nok på unga. En del av disse ungdommene hadde allerede det vanskelig på skolen og hjemme og havna i en subkultur. Det kunne vært unngått at disse senere datt ut fra videregående, fikk problemer med rus og kriminalitet, mistet omsorg for barn osv... (Kanskje! Om noen tok tak i dem, gjerne da de var barn.)

Når det gjelder døgnrytme så syns jeg "å stå opp kl 10" blir et litt for strengt råd, litt moralistisk - men skjønner poenget. Men en viss normalitet over døgnrytmen hele uka, er jeg enig i. Det ALLE foreldre bør være obs på er barnas tv og spill- og pc- vaner. Mange ungdommer sitter oppe til langt på natt og spiller og sitter oppe med dataen og fungerer ikke på skolen av den grunn. De kan også komme i en situasjon der de mestrer kun på spill-arenaen og der de tyr mer og mer til dette og blir avhengige og detter ut av skolen. Er mange eksempler på onde sirkler rundt dette. Se feks Thrana m.fl sin forskning om ungdom som detter ut av videregående. http://nordlandsforskning.no/files/Rapporter%202009/rapp_06_09.pdf

Jeg studerer helse og sosialfaglig arbeid med barn og unge. (Masterstudie). Det jeg så langt har forstått er viktige faktorer som er viktigst ift om ungdom detter ut fra videregående så er familieforholdene og grunnskolekaraktererene to av dem. Det er også et alvorlig problem at mange barn og unge har atferdsproblemer, psykiske problemer og søvnproblemer. Mye av dette kan henge sammen med hvordan skolesystemet fungerer, spesielt for de svake elevene og for gutta. Svake resultater i norsk skole samt store uro og disiplinproblemer må det være grunn til å stille spørsmål ved om i stor grad er samfunnsskapt? Duller vi for mye og setter for lite grenser? Er skolen for humanistisk og demokratisk? Har barn og unge egentlig pannelapp-funskjoner til å regulere atferden tilstrekkelig selv? En del mener jo nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...