Gå til innhold

Atarax

Gjest God jul!

Anbefalte innlegg

Gjest God jul!
Skrevet

En legevikar jeg var hos for noen dager siden mener at jeg sliter med angst/panikkangst pga PTSD. I steden for Vival (som jeg tidligere har nektet å bruke) skrev han ut resept på Atarax. Disse skulle visstnok ikke være vanedannende, sa legen.

Stemmer det?

Virker de fort?

Han anbefalte også antidepressiva. Men blir ikke det feil.....Jeg er ikke deprimert, bare veldig mye redd (katastrofeangst).

Noen som har gode/dårlige erfaringer med Atarax?

Skrevet

Jeg fikk Atarax på samme grunnlag som deg, men på meg virket dem ikke, tok 25mg. Angst og uro, sykdomsangst plager meg.

Har ei venninne som bruker 10mg. med effekt. Det er for angst for ikke å få puste.

Gjest fruitcake
Skrevet

Synes Atarax fungerer ok. :) Tar den for anspenthet før leggetid. Ikke vanedannende, men om du bruker den hver dag, vil effekt avta etter få uker. Ta da et opphold på 3-4 dager for å få tilbake effekten.

Depresjon og angst kan ofte henge ihop, og medisiner som virker på depresjon kan også ha effekt på angst. F.eks. SSRI. Hvordan man har det med angst avgjøres ikke bare av angsten selv, men også hva man tenker om den. Her kommer AD til sin rett.

Ellers kan jeg gi deg et godt råd mht angst. Fysisk trening. Det vil bidra til en lavere hvilepuls som virker preventivt på nye "angstanfall" og du blir sterkere/mer utholden. (Angst tar mye krefter, og om du trener vil du greie å holde ut angsten lettere som igjen fører til mindre angst). Må også nevne i sammenhengen at det er viktig å ha et godt, regelmessig og tilstrekkelig kosthold. OBS! Ikke bruk røyk, snus eller andre nikotinprodukter. Minimer inntak av koffein. (Dette kan trigge panikkangstanfall).

Skrevet

Jeg brukte 5mg i en kort periode, medisinen ga meg ekstremt mye uro, jeg klarte omtrent ikke sitte stille. har hørt andre også som har hatt det slik.

Så om angsten din blir forsterket eller du opplever "kribleuro" så er det nok Ataraxen.

Lykke til!

Gjest God jul!
Skrevet

Jeg brukte 5mg i en kort periode, medisinen ga meg ekstremt mye uro, jeg klarte omtrent ikke sitte stille. har hørt andre også som har hatt det slik.

Så om angsten din blir forsterket eller du opplever "kribleuro" så er det nok Ataraxen.

Lykke til!

Uff da, og jeg som trodde jeg skulle bli rolig av Ataraxen. Får håpe jeg ikke reagerer slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...