Gå til innhold

Julemiddag i flere dager?

Anbefalte innlegg

Gjest hjulenissekona

Vi har mine og dine voksne og halvvoksne barn, og julen har hittil vært et puslespill å få til. Man er redd for å gjøre forskjell og strekker seg langt for å gjøre alle fornøyde. Min samboer sier bare ja og ha og engasjerer seg lite i dette. Han mener at "barna" får komme når de har tid og lyst og det går sikkert bra uansett. Besøk innebærer oftest overnatting en eller flere dager.

I år hadde jeg tenkt å gjøre ting annerledes. Og enklere. Alle er bedt på julemiddag og julefeiring med overnatting. Det blir trangt ,men koselig. Og ikke minst, man får det overstådd og kan nyte litt egentid i mellomjula.

Men, for noen passer det ikke julaften, men kommer gjerne å blir i romjula...jeg har lyst til å si nei, men det er min samboers voksne sønn med samboer og jeg er redd det vil skape dårlig stemning.

Vi har diskutert det mange ganger, min samboer og jeg. Er det riktig å be sine barn på middag og feiring i høytidene (og ellers), eller skal dem komme og gå som det passer dem?

Jeg er redd for å virke firkantet, men jeg blir sliten og lei av mye besøk og matlaging i jula. Og denne jula hadde jeg bestemt meg for skulle bli annerledes.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373635-julemiddag-i-flere-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan hadde du reagert om det var ett av dine barn?

Kan ikke mannen din lage maten denne dagen? Jeg mener at man trenger da ikke stå på pinne og være perfekt vertinne om det er ens egne barn (stebarn) som kommer hjem en natt eller to? Da kan det vel være adskillig mer avslappet? Og besøket kan vel lage noen måltider de også? Du kan kanskje stikke bort en tur eller to i besøk hos andre om du synes det blir mye styr hjemme?

Jeg forstår deg veldig godt. Det er mange som skal tidfredstilles i jule, og det er mye mas og tjas.

Og det er ikke alltid det passer eller en føler en orker med besøk.

Men jeg mener nok at en bør strekke seg langt når det kommer til barna, selv om de er voksne og ute av rede.

Når barna flytter/ flyttet har jeg sagt at de alltid kan komme hjem, og at dørene alltid står åpne. Og jula er jo spesiell i så måte. Og juleaften kan en ikke forvente at de kan komme hvert år. De rulleres vel på sine parteneres familie og deres, og hvis man er skilt er det enda flere en skal besøke.

Jeg tror jeg hadde prøvd så langt det lot seg gjøre å tatt i mott dem i romjula.

Jeg ville ha tenkt akkurat de samme tankene som deg. Er introvert, og vil helst være mest mulig alene. Derfor ville en ideell situasjon for meg vært som du skisserer - Julaften + 1. dag inkludert overnatting, og så resten av romjula alene.

Men i praksis innser jeg at julen ikke bare er min ;-) og blir med på selskapeligheter og lar mannen invitere sine barn og sine foreldre i romjulen. For meg er det aller mest slitsomt, men jeg har bare innfunnet meg med at jeg er en minoritet når det kommer til sosialt behov, og tar hensyn til flertallet :-)

Gjest hjulenissekona

Kan ikke mannen din lage maten denne dagen? Jeg mener at man trenger da ikke stå på pinne og være perfekt vertinne om det er ens egne barn (stebarn) som kommer hjem en natt eller to? Da kan det vel være adskillig mer avslappet? Og besøket kan vel lage noen måltider de også? Du kan kanskje stikke bort en tur eller to i besøk hos andre om du synes det blir mye styr hjemme?

''Hvordan hadde du reagert om det var ett av dine barn?

''

Det samme gjelder hvem sitt barn der er. Forskjellen er at min samboer sier at det er greit uansett hva vi har snakket om eller avtalt. Og det er han som har dialogen med sine. Jeg ønsker ikke å være vrien eller vanskelig. Men det er jeg som blir sliten. Derfor ser jeg nødvendigheten med litt struktur i julen. Til syvende og sist kommer det alle til gode.

Gjest hjulenissekona

''Hvordan hadde du reagert om det var ett av dine barn?

''

Det samme gjelder hvem sitt barn der er. Forskjellen er at min samboer sier at det er greit uansett hva vi har snakket om eller avtalt. Og det er han som har dialogen med sine. Jeg ønsker ikke å være vrien eller vanskelig. Men det er jeg som blir sliten. Derfor ser jeg nødvendigheten med litt struktur i julen. Til syvende og sist kommer det alle til gode.

Annonse

For en fattig verden vi blir når vi ikke vil ha våre barn på besøk en gang. Kanskje en gylden middelvei kan være at dere reiser bort foreksempel nyttårshelgen, eller sier at da skal dere bare slappe av uten besøk. Om dere får voksne barn på besøk i romjulen trenger dere slett ikke å servere julemat. Alle er vel lei julematen ganske fort.

Jeg synes barna skal være velkommen hele romjula - og det er kanksje like greit at de sprer seg litt? Men julemat trenger du ikke å ha etter 2. juledag hvis du ikke har lyst til det.

Dersom en av dem kommer 4. juledag og blir et par dager, så er vel det bare hyggelig?

Vi har alltid vært noe hos svigers (de bor 45 mil fra oss), enten fra ca 23.-ca 27. des, eller fra ca 27.des - 1 jan.

Gjest hjulenissekona

Jeg synes barna skal være velkommen hele romjula - og det er kanksje like greit at de sprer seg litt? Men julemat trenger du ikke å ha etter 2. juledag hvis du ikke har lyst til det.

Dersom en av dem kommer 4. juledag og blir et par dager, så er vel det bare hyggelig?

Vi har alltid vært noe hos svigers (de bor 45 mil fra oss), enten fra ca 23.-ca 27. des, eller fra ca 27.des - 1 jan.

Barna er selvsagt velkommen. Men det som gjør det litt spesielt er at ingen bor lengre unna enn en halvtimes kjøretur. Likevel er en dagstur ikke for besøk å regne. Det blir gjerne flere dager, med det som hører med.

Det hadde vært noe annet hadde de bodd en dagsreise unna og vi bare hadde sett dem et par ganger i året.

Gjest hjulenissekona

For en fattig verden vi blir når vi ikke vil ha våre barn på besøk en gang. Kanskje en gylden middelvei kan være at dere reiser bort foreksempel nyttårshelgen, eller sier at da skal dere bare slappe av uten besøk. Om dere får voksne barn på besøk i romjulen trenger dere slett ikke å servere julemat. Alle er vel lei julematen ganske fort.

''For en fattig verden vi blir når vi ikke vil ha våre barn på besøk en gang.''

Håper det ikke ble oppfattet slik at jeg ikke ville ha barna på besøk. For slik er det ikke. Men ingen av barna bor mer enn en halvtimes biltur unna, og vi ser dem titt og ofte ellers. De får både god mat og oppvartning når de kommer. Alltid. Men det blir mye ekstra med jula, og jeg ønsker å ha litt fri til å gjøre andre ting.

Jeg synes begge må ta litt hensyn til hverandre. Sett deg ned og ta en ordentlig prat med din mann. Sett dere ned og avtal en ekstra dag i romjulen som det passer med besøk, men ellers ikke. Forklar at ditt behov for å være i ro og for å planlegge også må tas hensyn til.

Jeg foreslår at du og din mann sammen skriver et hyggelig brev til barna (på begge sider) og forteller dem at de to dagene (julaften til 1.dag, samt feks 4.juledag) er de velkommen til middag, og de andre dagene har dere andre planer, eller behov for å ha julefreden sammen bare dere to (eller hvordan dere vi formulere dere).

Det kan også hende du kan ta en hyggelig førjulstelefon til barna hans og forklare litt av situasjonen, legg da vekten på de to datoene dere gjerne vil se dem.

Mine foreldre bor en halvtimes kjøretur fra oss og er invitertert til oss på julaften. Vi skal til dem den 2. juledag sammen med mine bror og hans familie. Ellers sees vi ikke i løpet av julen og det synes jeg er helt greit. Vi sees jevnlig ellers i året. Jeg trives godt med min kjernefamilie og har ikke behov for å farte mye rundt i julen. Da vil jeg slappe av med min ex mann, mine barn og meg.

Respekter deg selv for den du er. Du har behov for ro. Hva er galt med det? Barn og stebarn burde forstå dette. Kan du ordlegge deg slik at alle forstår og ingen blir snurt?

Annonse

At de bor så nært er et vesentlig poeng, syns jeg, for da kan du med god samvittighet si "ja, dere kan godt komme på brunsj 5. juledag, men overnatting har vi dessverre ikke anledning til".

Jeg syns det er helt fint å sette grenser, jeg, høres ut som disse "ungene" har høye krav når de kommer.

Det du skisserer er helt utenkelig både i min manns og mitt barndomshjem, og det samme skal også Kayia jr kunne si i framtiden :) Vi er alltid velkomne, trenger knapt si fra at vi kommer, sengene står alltid oppredde og klare til å ta i mot oss, og er ikke foreldrene våre hjemme vet vi at vi finner nøkkel på "plassen sin" både i min manns og mitt sitt barndomshjem. Vi hjelper til med å lage mat om de vil, ingen m å stå på pinne for oss, men slipper oss egentlig ikke særlig til. Både min mor og svigermor liker å stelle og stulle for oss og skulle nok ønske at vi kom oftere og ble lenger enn vi er. Nå som jeg skjønner at dette ikke er en selvfølge er jeg enda mer glad for at vi er heldige mottakere av denne rausheten. Dette skal jeg virkelig huske å fortelle dem begge denne jula! :)

Det du skisserer er helt utenkelig både i min manns og mitt barndomshjem, og det samme skal også Kayia jr kunne si i framtiden :) Vi er alltid velkomne, trenger knapt si fra at vi kommer, sengene står alltid oppredde og klare til å ta i mot oss, og er ikke foreldrene våre hjemme vet vi at vi finner nøkkel på "plassen sin" både i min manns og mitt sitt barndomshjem. Vi hjelper til med å lage mat om de vil, ingen m å stå på pinne for oss, men slipper oss egentlig ikke særlig til. Både min mor og svigermor liker å stelle og stulle for oss og skulle nok ønske at vi kom oftere og ble lenger enn vi er. Nå som jeg skjønner at dette ikke er en selvfølge er jeg enda mer glad for at vi er heldige mottakere av denne rausheten. Dette skal jeg virkelig huske å fortelle dem begge denne jula! :)

''og er ikke foreldrene våre hjemme vet vi at vi finner nøkkel på "plassen sin" både i min manns og mitt sitt barndomshjem''

Vi har nøkkel til begge barndomshjemmene :-)

''og er ikke foreldrene våre hjemme vet vi at vi finner nøkkel på "plassen sin" både i min manns og mitt sitt barndomshjem''

Vi har nøkkel til begge barndomshjemmene :-)

Vi har fått tilbudet vi også, men føler meg som en vaktmester med jobb-, hjem- bil- og sykkelnøkler på knippet fra før :)

Vi har fått tilbudet vi også, men føler meg som en vaktmester med jobb-, hjem- bil- og sykkelnøkler på knippet fra før :)

*he he* Nøklene hennger bare hjemme hos oss. Og det er kjekt for svigers også (som bor nærme) hvis vi skal ta inn post el lign.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...