Gå til innhold

Bør vi snart avvikle julegaver

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

12

• Mammantil3

9

• morsan

8

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønte ikke helt hva du huffet over - i hvert fall ikke hva som hadde med oppdragelse å gjøre?

Ikke tro at han psyko-Mørch forvalter sannheten. Han har sagt mye tull i årenes løp

synes

''Ikke tro at han psyko-Mørch forvalter sannheten. Han har sagt mye tull i årenes løp

''

Jeg kommer neppe aldri til å få stor tiltro til ting han sier; forhistorien innhenter ham...

Gjest i alle dager

Jeg skjoenner da godt at et barn kan bli lei seg om de sammenligner seg med andre og alltid er den som faar minst. Det har da lite med barneoppdragelse aa gjoere.

Min mening er at det har noe med oppdragelsen å gjøre, en skal da ikke sammenligne med hva andre får, en skal sette pris på det en får, og der har vel foreldrene litt å lære bort syns nå jeg.

Jeg skjønte ikke helt hva du huffet over - i hvert fall ikke hva som hadde med oppdragelse å gjøre?

Ikke tro at han psyko-Mørch forvalter sannheten. Han har sagt mye tull i årenes løp

synes

''Ikke tro at han psyko-Mørch forvalter sannheten. Han har sagt mye tull i årenes løp''

Det var min første tanke også da jeg så artikkelen - og ikke gadd å lese den...

Annonse

Gjest i alle dager

synes

Min mening er at det har noe med oppdragelsen å gjøre, en skal da ikke sammenligne med hva andre får, en skal sette pris på det en får, og der har vel foreldrene litt å lære bort syns nå jeg.

Joda, men verden er ikke nødvendigvis sånn selv om han sier det. Dessuten er det en tabloidfaktor inne i bildet her.

Dette er samme fyren som foreslo å belønne barn for hver hylle de klarer å passere i butikken uten å få raserianfall. Han forveksler ofte barn og hundevalper

føler

Joda, men verden er ikke nødvendigvis sånn selv om han sier det. Dessuten er det en tabloidfaktor inne i bildet her.

Dette er samme fyren som foreslo å belønne barn for hver hylle de klarer å passere i butikken uten å få raserianfall. Han forveksler ofte barn og hundevalper

føler

''Dette er samme fyren som foreslo å belønne barn for hver hylle de klarer å passere i butikken uten å få raserianfall.''

Sant? Har han unger sjøl?

Gjest i alle dager

føler

Såpass "useriøs" ja .... da skal jeg overse hans meninger :o)

''Dette er samme fyren som foreslo å belønne barn for hver hylle de klarer å passere i butikken uten å få raserianfall.''

Sant? Har han unger sjøl?

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3842604

Kjenner ikke familieforholdene hans. Men han har typiske adferdsterapeut-trekk som ikke gjør ham til noen stor guru i mine øyne.

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3842604

Kjenner ikke familieforholdene hans. Men han har typiske adferdsterapeut-trekk som ikke gjør ham til noen stor guru i mine øyne.

Den diskusjonen husker jeg når jeg tenker meg om ja. :o) *rister på hodet* Underlig skrue...

Den oppfatningen at "alle andre er så rike" eller "alle andre får så dyre gaver" er nok til dels medieskapt.

Det er ikke nødvendigvis sånn at alle vasser i penger. Det er heller ikke sånn at alle kjøper dyre gaver til barna selv om de har råd til det. Jeg synes ikke vi skal synes synd på unger bare fordi det finnes andre unger som får mer. Det viktigste er jo at man har det grunnleggende materielle som man trenger, og de fleste barn i Norge har tross alt det. Og så er det viktig med kjærlighet, omsorg og tid med familien.

For en generasjon eller to siden hadde folk generelt langt mindre ting, og de manglet ting som vi i dag ser på som selvfølgeligheter. Det er ikke SÅ lenge siden det var gyldig fraværsgrunn fra skole/jobb når skoene var hos skomakeren, fordi folk ikke hadde to par sko, så jeg synes en del av den sytingen om "fattigdom" virker litt historieløs. Man kan jo også se på hvordan folk har det i andre deler av verden.

Annonse

Her får jeg høre at de andre får pc og dyre mobiler. Jeg hadde syntes 1000 kr var nok i gave, men lurer på om vi må strekke oss litt lengre....

Hvorfor det? Hvis 1000,- er det dere har råd til, så bruker dere 1000,-. Sånn er det, realiteter kan man ikke gjøre noe med.

Det er nå engang slik i verden at noen tjener mer enn andre, og har man mer kan man også bruke mer.

Også er det sånn, da, at noen bruker mer penger i hverdagen, mens andre bruker mindre. Noen barn får gaver titt og ofte, andre får oftere. Det er ikke sikkert de som får dyre julegaver får så mye ellers i året - kanskje.

Man vet ikke nødvendigvis hvorfor akkurat det barnet får PC eller iPod eller mobil, og det spiller heller ingen rolle. Man må sette tæring etter næring. Hvis 1000,- er det som er greit hos dere for å slippe å spise posesuppe i hele januar, så er det mye bedre enn å bruke mer på julegaver og kutte ned på det daglige.

Kjenner jeg blir litt lei meg, jeg, når folk føler de må strekke seg etter andre. Vi er ulike. Vi velger ulikt. Det må vi lære oss å leve med. Det betyr ikke nødvendigvis at de som får mer har et bedre liv enn de som får mindre.

''Min mening er at det har noe med oppdragelsen å gjøre, en skal da ikke sammenligne med hva andre får''

Unger har da alltid snakket sammen om hva de har fått til jul. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke er glade for det de får selv.

føler

''Han forveksler ofte barn og hundevalper''

*fnis*

Hva er det egentlig du akker deg over? Er det galt at de rikere foreldrene kjøper dyrere julegaver enn de fattigere, eller?

Det er jo engang slik at folk har ulik økonomi, og det å lære seg å leve med det er en del av livets realiteter.

Her får jeg høre at de andre får pc og dyre mobiler. Jeg hadde syntes 1000 kr var nok i gave, men lurer på om vi må strekke oss litt lengre....

Hvorfor det, du mener vel ikke å være med på galloppen?

Uansett hva man kjøper til barna, vil en alltid kunne høre om andre barn som får helt fantastiske gaver. Skulle ta seg ut om en alltid skulle forsøke å følge etter eller kanskje til og med overgå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...