Gå til innhold

Dusjkabinett vs. bare dører

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott

Vi har overtatt et hus der de ikke har gjort noe som helst med badet, bare dusjet rett på gulvet(bygd i 2009). Vi vil selvsagt forbedre badet. Både vegger og gulv er flislagt. Vi ser for oss et budsjett på ca 5000 kr med montering.

Plassmessig og prismessig er det beste alternativet å montere dusjdører man kan slå inn mot veggen etter bruk. Men da vil vi jo fortsatt dusje rett på flisene i det hjørnet, i motsetning til et dusjkabinett der man har en plastplate vannet renner på. Fliser er ikke vanntett og et flisgulv er ikke laget for å vætes ut to-tre ganger om dagen, og vi har jo tenkt å bo her lenge.

Noen som vet/tenker noe om hvor mye vi reduserer levetiden på flisene ved å bare sette inn dører?

Og i tillegg: noen som vet om bra vakumbaserte baderomstilbehør som ikke løsner? Vi har ikke lyst å bore hull i flisene for å få opp toalettrullholder, håndkleholder, knagger osv, men er litt lei av vakumløsninger som løsner hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373686-dusjkabinett-vs-bare-d%C3%B8rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mammmmmmmms

På Jernia selger de stilige stativ, både til håndkler og doruller, så du slipper å bore i veggene. Ellers har vi jo det såkalte everlocksystemet som skal være så supert til å feste på veggene... Det som er viktig er å vaske flisene grundig og med aceton der du skal feste, la tørke skikkelig så trykker du sugekoppene godt inntil, vrir på den greia, er ikke sikker - spørs vel på type (les bruksanvisningen). Det skal ikke komme noe luft inni sugekoppen: Da skal den holde bra.

Ang dusj på gulv anbefales det å ha kabinett, selv med membran holder det ikke evig...

Jeg er sikkert hysterisk, men jeg hadde ikke tatt sjansen på en løsning der man dusjer rett mot flisene, foretrekker kabinett med gulv + vegger på alle sider (og dør da).

Dusjkabinett finnes i mange prisklasser, men om dere skal bruke "kun" 5000,- og i tillegg få det montert er det nok ikke rare kabinettet dere får. Mitt kostet 8500,- + montering og det er ikke spesielt luksuriøst, men jeg er veldig fornøyd med det. :o) Det har bl.a. integrerte hyller i "søylen" som blandebatteriet og dusjarmaturen sitter på og det er veldig praktisk.

Jeg er sikkert hysterisk, men jeg hadde ikke tatt sjansen på en løsning der man dusjer rett mot flisene, foretrekker kabinett med gulv + vegger på alle sider (og dør da).

Dusjkabinett finnes i mange prisklasser, men om dere skal bruke "kun" 5000,- og i tillegg få det montert er det nok ikke rare kabinettet dere får. Mitt kostet 8500,- + montering og det er ikke spesielt luksuriøst, men jeg er veldig fornøyd med det. :o) Det har bl.a. integrerte hyller i "søylen" som blandebatteriet og dusjarmaturen sitter på og det er veldig praktisk.

Helt enig, Lillemus. Aldri i livet om jeg ville ha hatt dusj som gjorde at vannet rant/sprutet utover vegger og gulv. Ikke minst så er det utrivelig når alt blir vått. Jeg har dusjkabinett, men er enig med deg i at man ikke kommer langt med 5000 kr. Mitt kabinett kostet 12.000.

Gjest mammmmmmmmmmms

Helt enig, Lillemus. Aldri i livet om jeg ville ha hatt dusj som gjorde at vannet rant/sprutet utover vegger og gulv. Ikke minst så er det utrivelig når alt blir vått. Jeg har dusjkabinett, men er enig med deg i at man ikke kommer langt med 5000 kr. Mitt kabinett kostet 12.000.

Vi kjøpte et supert kabinett til ca. 5000 på Coop Bygg tror jeg det var, ser flott og moderne ut og med massasjedusjhode...

Annonse

Vi kjøpte et supert kabinett til ca. 5000 på Coop Bygg tror jeg det var, ser flott og moderne ut og med massasjedusjhode...

Jeg ble frarådet og kjøpe dusjkabinett av ukjent merke, pga av problemer med og skaffe deler o.l. Så da gikk jeg for et norsk, kjent merke. Og de er jo dyrere.

Gjest luftslott

Vi tenker på dette konseptet: http://www.badeeksperten.no/shop/duschostar-round-dusjhjoerne-8692p.html der dusjdørene kan slås inn mot veggen etter bruk. Det vil bare bli vått innenfor dørene, ikke noe mer.

Gjest luftslott

Det er egentlig det jeg tenker også, at vi bør gå for dusjkabinett nettopp for å unngå fuktskader. Min kjære ser ikke helt problemet, det er jo fliser der og varmekabler i gulvet så det tørker jo fort. Jeg vil heller bruke mer penger på det nå enn å måtte rive opp hele gulvet om ti år!

Vi tenker på dette konseptet: http://www.badeeksperten.no/shop/duschostar-round-dusjhjoerne-8692p.html der dusjdørene kan slås inn mot veggen etter bruk. Det vil bare bli vått innenfor dørene, ikke noe mer.

Er du sikker på at det ikke vil renne vann under kanten på gulvet? Vannet har lett for og finne sine egne veier.

Er du sikker på at det ikke vil renne vann under kanten på gulvet? Vannet har lett for og finne sine egne veier.

''Er du sikker på at det ikke vil renne vann under kanten på gulvet? Vannet har lett for og finne sine egne veier.''

Det er vel en slags gummilist i underkant av dørene + at golvet jo skal helle nedover mot sluket som jo befinner seg inne bak dørene når de er slått ut til bruk.

Det er egentlig det jeg tenker også, at vi bør gå for dusjkabinett nettopp for å unngå fuktskader. Min kjære ser ikke helt problemet, det er jo fliser der og varmekabler i gulvet så det tørker jo fort. Jeg vil heller bruke mer penger på det nå enn å måtte rive opp hele gulvet om ti år!

Enig med deg. Jo mer vann som kan samle seg på fornuftige steder, jo bedre er det :-)

''Er du sikker på at det ikke vil renne vann under kanten på gulvet? Vannet har lett for og finne sine egne veier.''

Det er vel en slags gummilist i underkant av dørene + at golvet jo skal helle nedover mot sluket som jo befinner seg inne bak dørene når de er slått ut til bruk.

Ok. Men jeg foretekker uansett et dusjkabinett. Har prøvd uten, og det ble for mitt vedkommende et fukthelevete som ødela hele badet.

Annonse

Jeg har sånne dører og det blir vått utenfor også. Dørene rekker ikke helt ned til gulvet pga helningen ned mot sluket og det renner vann ut på undersiden.

Jeg ville helt klart gått for den løsningen.

Jeg liker ikke dusjkabinett.. det tar for mye plass og dessuten synes jeg ikke det er spesielt pent.

Gjest luftslott

Jeg ville helt klart gått for den løsningen.

Jeg liker ikke dusjkabinett.. det tar for mye plass og dessuten synes jeg ikke det er spesielt pent.

Jeg er forsåvidt enig i at dusjhjørne er mye penere enn kabinett! Men jeg vil helst ikke måtte bruke haugevis av penger på å rette opp en fuktskade vi kunne ha unngått ved å bruke dusjkabinett, selv om kabinett koster mer, tar mer plass og ikke ser like bra ut. Fuktskade og full omlegging av fliser er ikke billig!

''Og i tillegg: noen som vet om bra vakumbaserte baderomstilbehør som ikke løsner? Vi har ikke lyst å bore hull i flisene for å få opp toalettrullholder, håndkleholder, knagger osv, men er litt lei av vakumløsninger som løsner hele tiden.''

I stedet for å borre hull i flisene, kan dere forsiktig borre gjennom fugene. Bruk gjerne en spiker eller tynn skrue om det er trangt mellom flisene. Da blir det bare reversible hull i veggen. Pass på å fylle skruehullene med silikon før dere skrur inn skruen. Da blir det tett og sitter i tillegg bedre.

mvh

Har dere våtromssertivikat og vet hvem som sto for arbeidet på badet?

Jeg ville vært fristet til å tenke plass. Så kan man heller være nøye med å tørke opp på gulvet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...