Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Det er heldigvis ingen hos oss som plages så mye av røyken. Jeg har full forståelse for at andre må gjøre det annerledes. Men vi velger altså å ikke lage rabalder og familiestrid av det.

Noen ganger må man bare velge sine kamper med omhu ;) Jeg skjønner godt at dere har valgt å gjøre det sånn selv om jeg aldri hadde greid det (men det handler om at jeg blir fysisk dårlig av røyklukt) ;)

Fortsetter under...

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Noen ganger må man bare velge sine kamper med omhu ;) Jeg skjønner godt at dere har valgt å gjøre det sånn selv om jeg aldri hadde greid det (men det handler om at jeg blir fysisk dårlig av røyklukt) ;)

''Jeg skjønner godt at dere har valgt å gjøre det sånn selv om jeg aldri hadde greid det (men det handler om at jeg blir fysisk dårlig av røyklukt) ;)''

Det forbauser meg oppriktig at det finnes voksne mennesker som ser det som sin soleklare rett å forpeste andre hus og helse?!

''Jeg skjønner godt at dere har valgt å gjøre det sånn selv om jeg aldri hadde greid det (men det handler om at jeg blir fysisk dårlig av røyklukt) ;)''

Det forbauser meg oppriktig at det finnes voksne mennesker som ser det som sin soleklare rett å forpeste andre hus og helse?!

Det kan du godt si! Er helt enig med deg i det... men noen idioter/egoister er det umulig å "oppdra" uten at det blir familiefeide ut av det, så da får man finne ut hvilke to onder man skal velge dersom man fysisk sett tåler røyken ;)

Samme her. Det er det som gjør det så utrolig. At man ikke vil komme til andre fordi man ikke får forpeste huset??

''Det forbauser meg oppriktig at det finnes voksne mennesker som ser det som sin soleklare rett å forpeste andre hus og helse?!''

Men de fleste av dem er vel av en alder slik at man ikke ser på "røyk" som "å forpeste andre hus og helse". Det har vært en ekstrem holdningsendring (heldigvis) for røyking i Norge og andre land, men det er fremdeles en del av befolkningen som ikke henger med. Spesielt hvis de tilbringer mye tid hjemme (pensjonister, osv) og ikke går ute blant folk.

Det du beskriver var jo helt vanlig for 30 år siden.

Med vennlig hilsen

''Det forbauser meg oppriktig at det finnes voksne mennesker som ser det som sin soleklare rett å forpeste andre hus og helse?!''

Men de fleste av dem er vel av en alder slik at man ikke ser på "røyk" som "å forpeste andre hus og helse". Det har vært en ekstrem holdningsendring (heldigvis) for røyking i Norge og andre land, men det er fremdeles en del av befolkningen som ikke henger med. Spesielt hvis de tilbringer mye tid hjemme (pensjonister, osv) og ikke går ute blant folk.

Det du beskriver var jo helt vanlig for 30 år siden.

Med vennlig hilsen

''Men de fleste av dem er vel av en alder slik at man ikke ser på "røyk" som "å forpeste andre hus og helse".''

Nåja. De har ikke unngått å få med seg røykeloven og alt som har stått om røykingens skadevirkninger i media de siste 20-30-40 årene! Jeg husker meget godt at vi så anti-røykefilmer de tidlige årene på barneskolen og det var på slutten av 70-tallet.

Selv min storrøykende mor gjennom 40-50 år gikk ut og røykte da hun var hos oss på besøk, vi trengte ikke engang be henne om det - og hun var ikke av dem som hadde best utbygde sosiale antenner...

Annonse

''Men de fleste av dem er vel av en alder slik at man ikke ser på "røyk" som "å forpeste andre hus og helse".''

Nåja. De har ikke unngått å få med seg røykeloven og alt som har stått om røykingens skadevirkninger i media de siste 20-30-40 årene! Jeg husker meget godt at vi så anti-røykefilmer de tidlige årene på barneskolen og det var på slutten av 70-tallet.

Selv min storrøykende mor gjennom 40-50 år gikk ut og røykte da hun var hos oss på besøk, vi trengte ikke engang be henne om det - og hun var ikke av dem som hadde best utbygde sosiale antenner...

Jeg er selvsagt enig med deg, men poenget er jo at noen av disse dinosaurene tydeligvis eksisterer fremdeles. Hvorvidt de lever i fornektelse, eller er "bevisstløse", kan selvsagt diskuteres, men jeg antar de er normalt høflige på andre områder? Mange er bare for selvopptatte og selvsentrerte til å forstå at det som ikke er et problem for dem selv, faktisk kan være det for andre.

Med vennlig hilsen

''En ting som ihvertfall er sikkert, er at vi i tiden før røykerestriksjonene kom for fullt var mye mer vant til sigarettrøyk over alt. De fleste klaget jo den gangen også over stanken fra hår og selv undertøy etter en tur på byen. Men det var liskom bare "slik det var". ''

En annen grunn til at man ikke sa så mye, tross store plager pga passiv røyking var at det ikke var sosialt akseptabelt. Man oppnådde ikke stort annet enn å bli uglesett som snerpete.

Nå som det har blitt både sosialt akseptabelt og praktisk mulig å motsette seg passiv røyking, er det natrulig nok flere som sier fra. Både av de som plages sterkt av røyk og de som har oppdaget hvor deilig det er å slippe å bli røyklagt.

Når jeg tenker på alle som i årevis ikke har kunnet gå ut å spise, bruke offentlige venterom, tenke seg om før de benyttet offentlig kommunikasjon eller dro i et selskap hos venner, har jeg begrenset med sympati med røkere som hevder seg utstøtt.

Ingen nekter røykere å gå noen steder. De kan bare ikke røyke hvor de vil.

mvh

''Ingen nekter røykere å gå noen steder. De kan bare ikke røyke hvor de vil.''

Nemlig. Røykere kan velge å ikke røyke. Ikke-røykere kan ikke velge å ikke puste.

Men kanskje nettopp pga. røykeloven og andre restriksjoner synes enkelte at i privat sammenheng må de få gjøre som de vil / som de alltid har gjort. Jeg påstår ikke at de har rett, men sånn er det altså med enkelte som har røyket i nesten 40 år og ikke har tenkt å slutte med det.

Når det gjelder svigerfamilien min, har jeg helt klart kortest fartstid, jeg har vært i familien i "bare" ca. 25 år. Vi kunne blitt utstøtt da datteren vår ble født for 21 år siden, det lå visse forventninger i lufta da - om at vi (dvs. jeg ville fått skylden) ville innføre røykeforbud, fordi man jo alltid er hysterisk hvis man får barn etter fylte 30.

Det droppet vi (igjen, det er maks 2-3 ganger i året), og selv om de nok synes jeg er sær på mange måter, har vi fremdeles en fot innenfor fellesskapet. Det er det verd

synes

hidi, the scorpion

Men kanskje nettopp pga. røykeloven og andre restriksjoner synes enkelte at i privat sammenheng må de få gjøre som de vil / som de alltid har gjort. Jeg påstår ikke at de har rett, men sånn er det altså med enkelte som har røyket i nesten 40 år og ikke har tenkt å slutte med det.

Når det gjelder svigerfamilien min, har jeg helt klart kortest fartstid, jeg har vært i familien i "bare" ca. 25 år. Vi kunne blitt utstøtt da datteren vår ble født for 21 år siden, det lå visse forventninger i lufta da - om at vi (dvs. jeg ville fått skylden) ville innføre røykeforbud, fordi man jo alltid er hysterisk hvis man får barn etter fylte 30.

Det droppet vi (igjen, det er maks 2-3 ganger i året), og selv om de nok synes jeg er sær på mange måter, har vi fremdeles en fot innenfor fellesskapet. Det er det verd

synes

''Det droppet vi (igjen, det er maks 2-3 ganger i året), og selv om de nok synes jeg er sær på mange måter, har vi fremdeles en fot innenfor fellesskapet. Det er det verd''

Høres verdt det! Jeg røyker, men røyker aldri hvor små barn er tilstede! Jeg røyker inne, men skal jeg få besøk av småfolk, så ber jeg foreldrene sende mld, slik at jeg kan lufte ut.

Så røyker jeg selvsagt ikke hos ikke-røykere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...