Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest regnbuene

Jeg klarer ikke lenger og ta hensyn til hva som forårsaker hva. Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser. Og ikke gå rundt som en fjernstyrt robot kontrollert av helsemyndighetene.

Er jeg dum? Er jeg modig og selvstendig? Ikke vet jeg:-).

Dumdristig er ikke det samme som modig.

Det er mange om reagerer slik på røyk, jeg også. Det virket som om du velger å tro at vi lyver?

Jeg tror dere innbiller dere syke noen ganger. Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. Jeg tror det der er noe som bare skjer i et land med mennesker som er så overbeskyttet som her.

Og misforstå meg ikke, jeg tror ikke røyking er det minste bra for noen, men sånne reaksjoner greier jeg ikke å ta på alvor. Det må være noe hysterigreier.

Jeg klarer ikke lenger og ta hensyn til hva som forårsaker hva. Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser. Og ikke gå rundt som en fjernstyrt robot kontrollert av helsemyndighetene.

Du er i fornektelse.

Du velger ikke å forholde deg til det, fordi sannheten passer ikke med det du ønsker.

Du skriver at du er opptatt av å trives. Det er det mange som er (inkl. de som ikke trives når du røyker på dem), men mer grunnleggende - jeg kan garantere deg at du ikke vil "trives" hvis du får KOLS eller lungekreft.

Det er en virkelighet, og det er ikke "psykologisk" i det hele tatt.

Gjest regnbuene

Jeg tror dere innbiller dere syke noen ganger. Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. Jeg tror det der er noe som bare skjer i et land med mennesker som er så overbeskyttet som her.

Og misforstå meg ikke, jeg tror ikke røyking er det minste bra for noen, men sånne reaksjoner greier jeg ikke å ta på alvor. Det må være noe hysterigreier.

Jeg har vokst opp med en røykende far og vi rundt var i høyeste glad plaget av hans konstante røyking. Vi syntes det luktet grusomt. Vi hostet og harket når han fyrte opp og i bilen ble vi alltid bilsjuke pga hans røyking. Og nå røyker jeg selv og håper virkelig at jeg klarer å slutte snart. Jeg er også glad for at jeg som røyker forstår at dette er noe som for mange er plagsomt og at jeg derfor evner å se viktigheten av å ta hensyn til nettopp dem selv om det er fullt lovlig å trekke driten inn selv.

Du er i fornektelse.

Du velger ikke å forholde deg til det, fordi sannheten passer ikke med det du ønsker.

Du skriver at du er opptatt av å trives. Det er det mange som er (inkl. de som ikke trives når du røyker på dem), men mer grunnleggende - jeg kan garantere deg at du ikke vil "trives" hvis du får KOLS eller lungekreft.

Det er en virkelighet, og det er ikke "psykologisk" i det hele tatt.

Tror du ikke jeg har hørt om disse sykdommene? Dette blir så dumt, og omtrent som man snakker til og oppdrar barn....

Men jeg har i det minste sluppet og sitte i rullestol gjennom livet, og det er jeg takknemlig for :-)

Annonse

''Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser.''

Greit nok om du tar en kalkulert risiko, men hvis du ikke ser at forskningen entydig sier at røyking er direkte helsefarlig er det bare snakk om fornektelse.

Da ville jeg slippe å forklare XXX (på 13 år) hvorfor faren hans ikke kommer tli å være der for ham i ungdomsårene.

Og det offentlige ville spart utgifter på KOLS, lungekreft, og hjerte-karsykdommer.

Med vennlig hilsen

Faren min døde av KOLS og han kostet ikke samfunnet et øre, han fikk aldri noe behandling og var aldri på sykehuset og det er bare seks år siden. Det samme skjedde med tanta mi og hun døde for 4 år siden. Fetteren min døde av lungekreft for tre år siden og han fikk hjelp. Egentlig døde ingen av dem av sigarettrøyk, faren min av sølvstøv og tanta mi og fetteren min av asbestiose.

Jeg har vokst opp med en røykende far og vi rundt var i høyeste glad plaget av hans konstante røyking. Vi syntes det luktet grusomt. Vi hostet og harket når han fyrte opp og i bilen ble vi alltid bilsjuke pga hans røyking. Og nå røyker jeg selv og håper virkelig at jeg klarer å slutte snart. Jeg er også glad for at jeg som røyker forstår at dette er noe som for mange er plagsomt og at jeg derfor evner å se viktigheten av å ta hensyn til nettopp dem selv om det er fullt lovlig å trekke driten inn selv.

Jeg er helt enig i at det er plagsomt hvis man får det rett i ansiktet, men at det skal være så ille at halsen snører seg og man får pusteproblemer? Det har jeg vansker med å tro på med mindre man er allergiske eller noe. Jeg er ingen fan av røyking, men jeg tror ikke det er mer skadelig å måtte gå forbi en gjeng røykende røykere enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer. Jeg tror det sitter i hodet ofte.

''Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser.''

Greit nok om du tar en kalkulert risiko, men hvis du ikke ser at forskningen entydig sier at røyking er direkte helsefarlig er det bare snakk om fornektelse.

Kall det hva du vil:-) Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)

''Jeg klarer ikke lenger og ta hensyn til hva som forårsaker hva. Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser. Og ikke gå rundt som en fjernstyrt robot kontrollert av helsemyndighetene.

Er jeg dum? Er jeg modig og selvstendig? Ikke vet jeg:-).''

Jeg tror på forskningen. Forskningen viser imidlertid hva som gjelder på gruppenivå, ikke individnivå. Det at røyking gir økt tendens til f.eks kreft eller kols, betyr så avgjort ikke at alle får helseplager som følge av sin røyking.

Jeg ønsker at flest mulig er røykfrie - og har aldri røkt selv. Allikevel reagerer jeg negativt på det jeg oppfatter som en form for "hetsing" av folk som røyker (eller begår andre livsstilsmessige dødssynder).

Begge mine foreldre begynte å røyke svært unge. Min far døde allerede som 63-åring, mens min mor fortsatt lever og er helt frisk. Hun er forøvrig yngst i en søskenflokk på åtte hvor alle begynte å røyke tidlig. Eldstemann er døde for noen måneder siden, i en alder av 90 år. Resten av søskenflokken er fortsatt friske og selvhjulpne. Dette beviser selvfølgelig ikke at røyking ikke er farlig - men det viser at det ikke er like farlig for alle.

Så lenge du ikke plager andre med din røyking og du forøvrig tar rimelig godt vare på deg selv, så synes jeg nok fortsatt at det må få være et personlig valg om man vil røyke eller ikke. (Men merker også at jeg synes det er litt vanskelig å ikke moralisere over røyking, noe jeg egentlig synes er litt rart...*s*)

Du må da så gjerne ta dine egne valg for ditt liv. Men skjønner du ikke at du tar valg for andre som de ikke ønsker når du påfører andre passiv røyking?

Har du virkelig ikke noe annet enn disse oppbrukte argumentene og by på? Forskere er ikke en gang enige om at passiv røyking er farlig.

Jeg er lei av dobbeltmoral. Man skal behandles og betraktes som "jeg vet ikke hva", fordi men benytter en vare som selges i dagligvarebutikker. Hvis det er så helsefarlig som det påstås, så bør man slutte og selge det. Eller tjener man for gode penger på salget? La oss si nei til sigaretter, øl, sukker, salt og alt annet som skader oss - hvis vi ser bort fra at dette skaper trivsel for mange mennesker. Men det har kanskje ikke noen betydning lenger.

Kanskje kunne man solgt sigaretter på resept? Det ville jo vært ganske håpløst å slutte å selge det med tanke på alle som er avhengige... men man kunne unngått at folk begynte å røyke ved å innføre resept på røyk?

Det er jo ingen tvil om at røyk er meget skadelig, og at røykere påfører også andre mennesker skader dersom de røyker i andre menneskers nærvær. Ikke moro å høre dette for røykere, men forskning bekrefter jo dette ganske så entydig. Det viktigste er dog å unngå at yngre mennesker starter å røyke, og da er det supert om røykere også bidrar til å hindre enda flere i å starte. Tror det er en bra vei å gå :)

Annonse

Nei, det er ikke vanesak. Jeg tålte ikke røyk den gang det var vanlig heller, jeg kunne ikke gå på utesteder. Så jeg fikk et nytt sosialt liv da røykeloven kom.

Det var litt sånn for meg også... Jeg kunne gå ut, men likte det ikke fordi det tok tid før jeg vente meg til røyken. Jeg slet også med rennende øyne, så jeg så slett ikke særlig lekker ut på fest :P Pr. idag er det ganske utrolig å tenke på hvor mye røyk vi egentlig pustet inn på den tida - for ikke å snakke om i oppveksten ;)

Gjest regnbuene

Jeg er helt enig i at det er plagsomt hvis man får det rett i ansiktet, men at det skal være så ille at halsen snører seg og man får pusteproblemer? Det har jeg vansker med å tro på med mindre man er allergiske eller noe. Jeg er ingen fan av røyking, men jeg tror ikke det er mer skadelig å måtte gå forbi en gjeng røykende røykere enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer. Jeg tror det sitter i hodet ofte.

Det er klart det ikke er skadelig å rase forbi en gjeng som røyker, men for noen er det forbundet med plager og det er bare det de forteller om i dette innlegget. Jeg synes også parfyme er minst like grusomt å dra inn når det er mye av den i et lokale. Heller ikke det farlig, men plagsomt kan det da virkelig være. Og hvorfor er det ikke lov å si det uten at noen skal påstå at det er psykisk. Jeg røyker selv og kan selv oppleve røyking og mye av den som plagsomt og det er ikke psykiske reaksjoner når man hoster, øya renner og du har tungt for å puste. Det er klart fysisk , men ikke farlig. Passiv røyking over tid er derimot farlig og det har mange blitt utsatt for i åresvis av røykere som mente at det var deres rett å røyke der de ville røyke. Så kom røykeloven og hurra for den sier jeg, selv om jeg selv røyker.

Faren min døde av KOLS og han kostet ikke samfunnet et øre, han fikk aldri noe behandling og var aldri på sykehuset og det er bare seks år siden. Det samme skjedde med tanta mi og hun døde for 4 år siden. Fetteren min døde av lungekreft for tre år siden og han fikk hjelp. Egentlig døde ingen av dem av sigarettrøyk, faren min av sølvstøv og tanta mi og fetteren min av asbestiose.

Jo, men røyking er jo ikke de eneste årsaken til kreft.

Mange koster jo samfunnet mer enn det de betalte i sigarettavgifter (siden det var avgiftene som var poenget jeg svarte på).

Med venlig hilsen

''Jeg klarer ikke lenger og ta hensyn til hva som forårsaker hva. Jeg tror ikke lenger på forskningen i ett og alt. Jeg er opptatt av og trives, på mine egne premisser. Og ikke gå rundt som en fjernstyrt robot kontrollert av helsemyndighetene.

Er jeg dum? Er jeg modig og selvstendig? Ikke vet jeg:-).''

Jeg tror på forskningen. Forskningen viser imidlertid hva som gjelder på gruppenivå, ikke individnivå. Det at røyking gir økt tendens til f.eks kreft eller kols, betyr så avgjort ikke at alle får helseplager som følge av sin røyking.

Jeg ønsker at flest mulig er røykfrie - og har aldri røkt selv. Allikevel reagerer jeg negativt på det jeg oppfatter som en form for "hetsing" av folk som røyker (eller begår andre livsstilsmessige dødssynder).

Begge mine foreldre begynte å røyke svært unge. Min far døde allerede som 63-åring, mens min mor fortsatt lever og er helt frisk. Hun er forøvrig yngst i en søskenflokk på åtte hvor alle begynte å røyke tidlig. Eldstemann er døde for noen måneder siden, i en alder av 90 år. Resten av søskenflokken er fortsatt friske og selvhjulpne. Dette beviser selvfølgelig ikke at røyking ikke er farlig - men det viser at det ikke er like farlig for alle.

Så lenge du ikke plager andre med din røyking og du forøvrig tar rimelig godt vare på deg selv, så synes jeg nok fortsatt at det må få være et personlig valg om man vil røyke eller ikke. (Men merker også at jeg synes det er litt vanskelig å ikke moralisere over røyking, noe jeg egentlig synes er litt rart...*s*)

Dette var et veldig klok innlegg, frosken:) Men nå var det jo ikke slik i utgangspunktet at jeg trodde at du ikke var en av dem som kunne tenke selv:-) Jeg reagerer på at de aller fleste gir inntrykk av og ta all informasjon som sannhet, og ikke er i stand til og tenke selv. Da opponerer jeg :-)

Jeg har akkurat samme erfaringer som deg når det gjelder hvor skadelig røyking er.

Kanskje kunne man solgt sigaretter på resept? Det ville jo vært ganske håpløst å slutte å selge det med tanke på alle som er avhengige... men man kunne unngått at folk begynte å røyke ved å innføre resept på røyk?

Det er jo ingen tvil om at røyk er meget skadelig, og at røykere påfører også andre mennesker skader dersom de røyker i andre menneskers nærvær. Ikke moro å høre dette for røykere, men forskning bekrefter jo dette ganske så entydig. Det viktigste er dog å unngå at yngre mennesker starter å røyke, og da er det supert om røykere også bidrar til å hindre enda flere i å starte. Tror det er en bra vei å gå :)

Nicorette-tyggegummi og nikotinplaster dekker vel det kjemiske behovet, tror jeg.

Med vennlig hilsen

Kall det hva du vil:-) Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)

Jeg vet om en fedreløs gutt på 13 - faren døde av lungekreft etter røyking.

Det er ikke nødvendigvis bare snakk om at du dør ved 85 fremfor 90 år.

Faren min røkte inntil for femten år siden. Han er fortsatt ganske "sjokka" over at han ikke evnet å ta spesielle hensyn overfor oss barna når det gjaldt sigarettrøyk;) Fortsatt husker jeg at han røkte når han kjørte bil, og to av oss søstre krangla alltid om hvem som skulle slippe å sitte bak pappa i bilen (han røkte med åpent vindu for å "skåne" oss ;)).

Vi fikk etterhvert en søster med astma, og pappa begynte å kun røyke på peisestua - og ingen kunne skjønne hva astmaplagene hennes kom av før han kutta røyken helt og hun ble mye friskere enn før ;)

Det var nok svært mange som plagdes den gangen også, men man skyldte heller på andre ting;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...