Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Tror du ikke jeg har hørt om disse sykdommene? Dette blir så dumt, og omtrent som man snakker til og oppdrar barn....

Men jeg har i det minste sluppet og sitte i rullestol gjennom livet, og det er jeg takknemlig for :-)

Når du skriver: "Hvis det er så helsefarlig som det påstås, " så er det på linje med barn som ikke vet hva som er farlig. Beklager.

Det med rullestor forstod jeg ikke.

Kanskje kunne man solgt sigaretter på resept? Det ville jo vært ganske håpløst å slutte å selge det med tanke på alle som er avhengige... men man kunne unngått at folk begynte å røyke ved å innføre resept på røyk?

Det er jo ingen tvil om at røyk er meget skadelig, og at røykere påfører også andre mennesker skader dersom de røyker i andre menneskers nærvær. Ikke moro å høre dette for røykere, men forskning bekrefter jo dette ganske så entydig. Det viktigste er dog å unngå at yngre mennesker starter å røyke, og da er det supert om røykere også bidrar til å hindre enda flere i å starte. Tror det er en bra vei å gå :)

Jeg er dessverre så kynisk, togli, at jeg ikke tar all forskning høytidelig. Jeg vet at det sitter forskere rundt omkring som får betalt for og komme med de resultatene som er økonomisk gunstige for det samfunnet vi lever i. Det er økonomi som er viktig, ikke folks helse.

Hvorfor foregår det ikke en tilsvarende anti-alkohol-kampanje? Fra USA, som er vårt kapitalisktiske forbilde, og som hele tiden presenterer den 100%-ige sannhet? Alkohol gjør da minst like nye skade som røyking?

Ta deg en pause fra tobakk/sigaretter en ukes tid og du vil bli godt minnet på hvilke reaksjoner kroppen faktisk gir i det du starter igjen. Slike virkninger av sigaretter kjenner ikke vi som røyker daglig.

Jeg er imponert over at du, som røyker selv, greier å se dette:)

Faren min skjønte det ikke før han greide å slutte ;)

Annonse

Jeg er dessverre så kynisk, togli, at jeg ikke tar all forskning høytidelig. Jeg vet at det sitter forskere rundt omkring som får betalt for og komme med de resultatene som er økonomisk gunstige for det samfunnet vi lever i. Det er økonomi som er viktig, ikke folks helse.

Hvorfor foregår det ikke en tilsvarende anti-alkohol-kampanje? Fra USA, som er vårt kapitalisktiske forbilde, og som hele tiden presenterer den 100%-ige sannhet? Alkohol gjør da minst like nye skade som røyking?

At alkohol er farlig gjør da ikke røyking mindre farlig.

Og ja, det er store pengesterke krefter innblandet i røykeforskning, men det er SIGARETTFIRMAENE som forsøker å fremstille det som "kanskje ikke så farlig likevel".

Så påvirkningen du snakker om går den andre veien. Det er farligere enn det man hører om.

Kan godt lage en tråd om skadevirkninger av alkohol, men her snakka vi røyk ;)

Selv kjenner jeg seks mennesker som døde av lungekreft pga mangeårig røyking... de var mellom 45 og 65 år gamle - og hadde levd idag dersom de ikke hadde vært røykere. Jeg har også to i slekta som har kols og det unner jeg ikke min verste fiende :(

Unnskyld at jeg er så frekk og nevne det....Men hvis ikke dette er en psykisk reaksjon, så må det jo være noe alvorlig galt med luftveiene dine? Det er jo ikke normalt og reagere slik på røyk utendørs. Utendørs finnes det jo avgasser fra biler, røyk fra piper osv. Og det reagerer du ikke på?

Jeg røyker, men synes allikevel ikke det er noe særlig behagelig med røykgufs fra andres røyk. Så jeg kan forstå at det er ubehagelig og ekkelt for en ikkerøyker altså.

Det koster meg ingenting å gå litt unna folk når jeg skal ta meg en røyk. Det er jeg som røyker og jeg som må ta støyten for det, ikke andre.

Poenget var at dersom man må ha sigaretter via legen, så begynner man ikke å røyke heller..

Hei,

Enig i det, selvsagt.

Det sagt, da tror jeg heller på et totalforbud, for så lenge noen sigaretter er lovlige, så vil ingen vite om en som røyker faktisk røyker lovlige eller smuglersigaretter. Det blir nærmest ulovlig å håndheve.

Samtidig, jeg tror holdningsskapende arbeid kanskje er bedre.

Med vennlig hilsen

Jeg røyker, men synes allikevel ikke det er noe særlig behagelig med røykgufs fra andres røyk. Så jeg kan forstå at det er ubehagelig og ekkelt for en ikkerøyker altså.

Det koster meg ingenting å gå litt unna folk når jeg skal ta meg en røyk. Det er jeg som røyker og jeg som må ta støyten for det, ikke andre.

Applaus for deg :)

Jeg har forresten inntrykk av at de fleste røykere forsøker å ta hensyn, så det er bra :)

Når du skriver: "Hvis det er så helsefarlig som det påstås, " så er det på linje med barn som ikke vet hva som er farlig. Beklager.

Det med rullestor forstod jeg ikke.

Da er jeg vel et barn, da:-) Selv om jeg sikkert er eldre enn deg. Jeg har levd et liv hvor jeg har bestemt meg for at jeg bestemmer selv hva som er bra for meg og ikke. Og så får det gå som det går. Garanti har ingen av oss:-) Vi kan bli påkjørt i morgen!

Annonse

Hei,

Enig i det, selvsagt.

Det sagt, da tror jeg heller på et totalforbud, for så lenge noen sigaretter er lovlige, så vil ingen vite om en som røyker faktisk røyker lovlige eller smuglersigaretter. Det blir nærmest ulovlig å håndheve.

Samtidig, jeg tror holdningsskapende arbeid kanskje er bedre.

Med vennlig hilsen

Totalforbud er tross alt vanskelig for de som er helt avhengige av røyken... føler det er å gå for langt.

Uff da....Men han hadde en mor, håper jeg? Eller har det betydning for saken at han var fedreløs?

Faren hans døde av lungekreft pga røyking.

Moren hans er ufør pga. helt andre sykdommer.

Lungekreft og KOLS (som føles som du langsomt drukner over flere år) er grusomme sykdommer. Ikke bare "litt fæle", men grusomme måter å dø på. Også for familien til den syke, som må være vitne til den langsomme døden til et familiemedlem.

Det er mange langt bedre måter å trives på, Colette.

Da er jeg vel et barn, da:-) Selv om jeg sikkert er eldre enn deg. Jeg har levd et liv hvor jeg har bestemt meg for at jeg bestemmer selv hva som er bra for meg og ikke. Og så får det gå som det går. Garanti har ingen av oss:-) Vi kan bli påkjørt i morgen!

''Jeg har levd et liv hvor jeg har bestemt meg for at jeg bestemmer selv hva som er bra for meg og ikke.''

Joda, men det er jo fantasi. At røyking er farlig er ikke noe man bestemmer seg for eller ei. Det er slik det ER. Det er ikke valgfritt.

Kan godt lage en tråd om skadevirkninger av alkohol, men her snakka vi røyk ;)

Selv kjenner jeg seks mennesker som døde av lungekreft pga mangeårig røyking... de var mellom 45 og 65 år gamle - og hadde levd idag dersom de ikke hadde vært røykere. Jeg har også to i slekta som har kols og det unner jeg ikke min verste fiende :(

Jeg kjenner 2 som har kols. Den ene har jobbet med asfaltstøv store deler av livet, og den andre ved svømmebasseng ned klorstank. Men jeg kjenner ingen som har fått det bare av røyking. Bønder er visst også spesielt utsatt:

http://www.siste.no/jobbmagasinet/article5604166.ece

pga dyra.....:-(

Gjest regnbuene

Nicorette-tyggegummi og nikotinplaster dekker vel det kjemiske behovet, tror jeg.

Med vennlig hilsen

For meg er ikke det kjemiske det vanskeligste i forhold til røyking. Det er definitivt det at jeg som røyker ikke opplever noe som kos om jeg ikke får røyken etterpå eller sammen med. Altså mye mer psykisk og vane. Så dette er nok ulikt fra person til person.

Gjest regnbuene

Nicorette-tyggegummi og nikotinplaster dekker vel det kjemiske behovet, tror jeg.

Med vennlig hilsen

For meg er ikke det kjemiske det vanskeligste i forhold til røyking. Det er definitivt det at jeg som røyker ikke opplever noe som kos om jeg ikke får røyken etterpå eller sammen med. Altså mye mer psykisk og vane. Så dette er nok ulikt fra person til person.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...