Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Flere i svigerfamilien min har også vært nødt til å stumpe røyken eller kutte ned - pga. sykdommer...

Svigerinnen min (inngiftet, ikke i slekt med noen av oss), som er nevrotisk røyker, damper også mindre enn før. Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for. Det handler bare om noen ganger i året.

''Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for. Det handler bare om noen ganger i året.''

Jeg ville nok gjort som deg, dersom jeg var i tilsvarende situasjon. Ingen her er asmatiske eller annet som er et problem, og ikke har vi baby lenger heller, men jeg er likevel glad jeg slipper å måtte tillate det.

Det har ikke vært røkt i dette huset i de snart 15 årene vi har eid det, så det ville føles veldig rart om det plutselig skulle sitte en her inne og dame i vei :-

Fortsetter under...

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

''Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for. Det handler bare om noen ganger i året.''

Jeg ville nok gjort som deg, dersom jeg var i tilsvarende situasjon. Ingen her er asmatiske eller annet som er et problem, og ikke har vi baby lenger heller, men jeg er likevel glad jeg slipper å måtte tillate det.

Det har ikke vært røkt i dette huset i de snart 15 årene vi har eid det, så det ville føles veldig rart om det plutselig skulle sitte en her inne og dame i vei :-

''Det har ikke vært røkt i dette huset i de snart 15 årene vi har eid det, så det ville føles veldig rart om det plutselig skulle sitte en her inne og dame i vei :-''

Nei, daming skal en ha seg frabedt i stuen.

''At tobakkindustrien tjener store penger er vel ikke noen hemmelighet. Heller ikke at staten nok graver til seg sin del av inntekten.''

Likevel dekker ikke statens inntekter på dette de samfunnsmessige kostnadene ved tobakksrøyk e.g sykefravær, medisinsk behandling mm.

mvh

''Likevel dekker ikke statens inntekter på dette de samfunnsmessige kostnadene ved tobakksrøyk e.g sykefravær, medisinsk behandling mm.''

Nei. Men en del andre helseskader tjener staten heller ikke på. :D

Jeg jobber på et sted hvor jeg er utsatt for dieselutslipp og løsemidler fra bunnstoff til båter. Jeg synes det er plagsomt når det står på som verst, og jeg kjenner at det beste hadde vært og slippe det. Men i og med at dette er nødvendig for inntekts erhvervelse, så må man bare tåle det.

Jeg er uendelig trøtt av at røykere skal angripes så fort det er en anledning til det. Og noen ganger henger ikke angrepene på greip i forhold til virkeligheten. Hvis det er så ille, så får man heller slutte og selge det!

''Jeg er uendelig trøtt av at røykere skal angripes så fort det er en anledning til det. Og noen ganger henger ikke angrepene på greip i forhold til virkeligheten. ''

Selv min mann som selv aldri har røkt, og som er så sterk anti-røyker at han bidro sterkt til at jeg sluttet for mer enn 21 år siden, mener at røykerne har blitt en av de nye hetsgruppene i samfunnet, hvor det snart ikke skal være mulig å røyke i sitt eget hjem eller egen fritid.

Jeg skjønner at du reagerer på alt som skrives om dette, og noe er usaklig. Men annet er nyttig informasjon å ta til seg som man kanskje ikke hadde tenkt på før. Jeg ser ihvertfall tydelig holdningsendring blant folk når det gjelder røyking - ihvertfall i mine omgangskrester.

Røyking hjemme hos ikke-røykere har i løpet av de siste ca 20 årene gått i følgende faser:

1. Tenner seg en røykt, blpser ut, ser seg omkring og spør: "Hvor er askebegeret?"

2. Sitter med røyken i den ene hånda, lighteren i den andre, klar til å tenne på, og spør: "er det ok at jeg røyker"

3. Spør om det er ok å røyke _før_ man finner fram tobakken.

4. Tar det som en selvfølge at man ikke spør, og altså går ut og røyker.

Jeg har lest tilsvarende innlegg som det jeg svarer på nå når det skrives om sigarettsneiper som kastes igjen på strender, lekeplasser osv. Da tenker jeg at det er synd at røykerne ser dette som et angrep, istedenfor en mulighet til å endre adferd: "Ja, det er jo faktiskt riktig at sneiper er å anse som søppel! Best jeg tar dem med meg."

Men akkurat dette med at det er mye røyk utenfor shoppingsenter må være et ekstremt marginalt problem. Det er jo bare å gå fort forbi.

Veldig spesielle holdninger i den familien, må jeg si. Selv ikke min storrøykende svigermor var noen gang inne på tanken å røyke inne hos oss, det var ikke engang tema.

Folk er veldig forskjellige, ja.

Alle deres egne barn vokste opp med røyking inne (dette var før noe annet var naturlig), og da orket ikke vi som var senere ute, å være de fanatiske bråkmakerne.

Men igjen - dette handler om noen få treff i året, og alle tåler det helt greit. De som antakelig tåler det dårligst, er de som selv har sluttet.

Annonse

Kall det hva du vil:-) Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)

''Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)''

Åhh, Granneman-vibber!! ;-)

Jeg tror dere innbiller dere syke noen ganger. Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. Jeg tror det der er noe som bare skjer i et land med mennesker som er så overbeskyttet som her.

Og misforstå meg ikke, jeg tror ikke røyking er det minste bra for noen, men sånne reaksjoner greier jeg ikke å ta på alvor. Det må være noe hysterigreier.

''Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. ''

Jeg har sm deg vokst opp i en tid med svært lite restriksjoner på røyking. Jeg husker reklamebilder fra bladene med Roald Øyen smilende "Nå røyker også jeg Prince".

Men heldigvis røykte ingen av foreldrene mine, så jeg har blitt forskånet for daglig røyking hjemme og i bil osv. Jeg husker hvor vondt jeg syntes det luktet da moren min hadde syklubben på besøk, og flere av damene satt og røyket i stua. Det sev inn på soverommet, selv med doble lukkede dører.

En ting som ihvertfall er sikkert, er at vi i tiden før røykerestriksjonene kom for fullt var mye mer vant til sigarettrøyk over alt. De fleste klaget jo den gangen også over stanken fra hår og selv undertøy etter en tur på byen. Men det var liskom bare "slik det var".

Jeg merker godt hvor utrolig mye mer sensitiv jeg har blitt på lukten av røyk i løpet av de siste årene, hvor det blir færre og færre arenaer der jeg utsettes for dette.

Jeg kjenner/omgås ingen som er i parforhold og/eller har barn som røyker inne lenger, og nå røykes det jo heller ikke på utesteder eller restauranter. Det er helt opplagt at man da blir mar var på røyklukt enn man var i f eks 1988 da det var lov å røyke over alt.

Jeg er helt enig i at det er plagsomt hvis man får det rett i ansiktet, men at det skal være så ille at halsen snører seg og man får pusteproblemer? Det har jeg vansker med å tro på med mindre man er allergiske eller noe. Jeg er ingen fan av røyking, men jeg tror ikke det er mer skadelig å måtte gå forbi en gjeng røykende røykere enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer. Jeg tror det sitter i hodet ofte.

''enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer.''

Personlig vemmes jeg mye mer ved å gå forbi (eller sitte ved siden av på buss/tog) folk som stinker svette og/eller uvasket hår og/eller har ytterjakker som lukter surt osv. Skjønner ikke denne parfymehetsen som enkelte til stadighet drar fram i diskusjoner, med mindre man er allergisk, så er det da nokså lite parfymeskyer ute i det offentlige rom.

Jeg vet ikke hva som skjer. Men hva med min reaksjon på frityrolje? Er den meningsløs og ubetydelig? Eller gjelder den bare meg?

Jeg vet ikke om det er forsket på dette og om det er skadelig å innånde lukt fra frityrolje. Men jeg er enig med deg i at det ikke lukter godt, og at stanken fra klær osv er skrekkelig.

''enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer.''

Personlig vemmes jeg mye mer ved å gå forbi (eller sitte ved siden av på buss/tog) folk som stinker svette og/eller uvasket hår og/eller har ytterjakker som lukter surt osv. Skjønner ikke denne parfymehetsen som enkelte til stadighet drar fram i diskusjoner, med mindre man er allergisk, så er det da nokså lite parfymeskyer ute i det offentlige rom.

Enig.

Sur svette og skitten kroppslukt er grusomt vemmelig.

Vi er så opplyste om mulige helsefarlige effekter av røyk, passiv røyking og dens påvirkning og at folk plages av sigarettrøyk at det for meg er helt uforståelig at vi som røyker ikke forstår at det vi gjør mot oss selv ikke skal påføres andre. Det handler bare om å ta hensyn. Det er også for meg helt uforståelig at jeg røyker ;)

''Det er også for meg helt uforståelig at jeg røyker ;)''

Det er helt bevisst strategi fra tobakksprodusentene å tilsette ymse stoffer i tobakken slik at det blir ekstra avhengighetsskapende.

''Jeg har levd et liv hvor jeg har bestemt meg for at jeg bestemmer selv hva som er bra for meg og ikke.''

Joda, men det er jo fantasi. At røyking er farlig er ikke noe man bestemmer seg for eller ei. Det er slik det ER. Det er ikke valgfritt.

''Joda, men det er jo fantasi. At røyking er farlig er ikke noe man bestemmer seg for eller ei. Det er slik det ER. Det er ikke valgfritt.''

Mener å ha hørt at røyking er dødelig for omtrent halvparten av oss, mens resten kan røyke uten å få alvorlige skader av det. Som du sikkert vet hører en stadig om folk som har røyket til de ble 90 og endte med å dø av noe helt annet.

Problemet er jo at en ikke kan vite hvilken halvpart en tilhører. Og det er ikke tvil om at risikoen ved røyking er stor, og at ubehaget ved de sykdommene en kan få av røyking er betydelig.

Annonse

''Det er også for meg helt uforståelig at jeg røyker ;)''

Det er helt bevisst strategi fra tobakksprodusentene å tilsette ymse stoffer i tobakken slik at det blir ekstra avhengighetsskapende.

Stemmer. De stoffene virket aldri på meg. Jeg røkte som ungjente. Slutta for... ørti år siden uten problemer. Men mannen min er helt hekta, han røyker ikke mer men bruker snus. Og blir dårlig i den grad at han ikke orker tanken på å slutte (enda)

''Jeg er uendelig trøtt av at røykere skal angripes så fort det er en anledning til det. Og noen ganger henger ikke angrepene på greip i forhold til virkeligheten. ''

Selv min mann som selv aldri har røkt, og som er så sterk anti-røyker at han bidro sterkt til at jeg sluttet for mer enn 21 år siden, mener at røykerne har blitt en av de nye hetsgruppene i samfunnet, hvor det snart ikke skal være mulig å røyke i sitt eget hjem eller egen fritid.

Jeg skjønner at du reagerer på alt som skrives om dette, og noe er usaklig. Men annet er nyttig informasjon å ta til seg som man kanskje ikke hadde tenkt på før. Jeg ser ihvertfall tydelig holdningsendring blant folk når det gjelder røyking - ihvertfall i mine omgangskrester.

Røyking hjemme hos ikke-røykere har i løpet av de siste ca 20 årene gått i følgende faser:

1. Tenner seg en røykt, blpser ut, ser seg omkring og spør: "Hvor er askebegeret?"

2. Sitter med røyken i den ene hånda, lighteren i den andre, klar til å tenne på, og spør: "er det ok at jeg røyker"

3. Spør om det er ok å røyke _før_ man finner fram tobakken.

4. Tar det som en selvfølge at man ikke spør, og altså går ut og røyker.

Jeg har lest tilsvarende innlegg som det jeg svarer på nå når det skrives om sigarettsneiper som kastes igjen på strender, lekeplasser osv. Da tenker jeg at det er synd at røykerne ser dette som et angrep, istedenfor en mulighet til å endre adferd: "Ja, det er jo faktiskt riktig at sneiper er å anse som søppel! Best jeg tar dem med meg."

Men akkurat dette med at det er mye røyk utenfor shoppingsenter må være et ekstremt marginalt problem. Det er jo bare å gå fort forbi.

''Men akkurat dette med at det er mye røyk utenfor shoppingsenter må være et ekstremt marginalt problem. Det er jo bare å gå fort forbi.''

Da må man gå forbi hele kjøpesenteret. Røykerne står ofte i inngangspartiet å røyker.

Noen tåler sigarettrøyk svært dårlig. Og bare det å gå gjennom røyketeppet ved inngangen kan være nok til å gjøre dem syke, astma, luftveisinfeksjoner eller end kraftigere reaksjoner. Spesielt om de må gå gjennom mange slike røyklagte områder i løpet av en dag.

Dessuten siver røyken inn i byggningen om man røyker ved inngangspartiet.

Jeg har store problemer med å forstå behovet for og retten til å forpeste andres luft.

mvh

''Men akkurat dette med at det er mye røyk utenfor shoppingsenter må være et ekstremt marginalt problem. Det er jo bare å gå fort forbi.''

Da må man gå forbi hele kjøpesenteret. Røykerne står ofte i inngangspartiet å røyker.

Noen tåler sigarettrøyk svært dårlig. Og bare det å gå gjennom røyketeppet ved inngangen kan være nok til å gjøre dem syke, astma, luftveisinfeksjoner eller end kraftigere reaksjoner. Spesielt om de må gå gjennom mange slike røyklagte områder i løpet av en dag.

Dessuten siver røyken inn i byggningen om man røyker ved inngangspartiet.

Jeg har store problemer med å forstå behovet for og retten til å forpeste andres luft.

mvh

''Jeg har store problemer med å forstå behovet for og retten til å forpeste andres luft.''

Enig. Klarer de ikke å gå noen meter unna inngangen før de må tenne giftpinnen sin?

Jeg er dessverre så kynisk, togli, at jeg ikke tar all forskning høytidelig. Jeg vet at det sitter forskere rundt omkring som får betalt for og komme med de resultatene som er økonomisk gunstige for det samfunnet vi lever i. Det er økonomi som er viktig, ikke folks helse.

Hvorfor foregår det ikke en tilsvarende anti-alkohol-kampanje? Fra USA, som er vårt kapitalisktiske forbilde, og som hele tiden presenterer den 100%-ige sannhet? Alkohol gjør da minst like nye skade som røyking?

Du sier du ikke tar all forskning så høytidelig fordi det sitter folk med penger og "styrer" denne forskningen?

Ok, så hvem tror du står bak de forskningsresultatene som viser at røyk kanskje ikke er så helseskadelig? Det skulle vel ikke være tobakkselskapene vel?

Og for ordens skyld, jeg røyker selv så dette er ikke bunnet i noe anti-røyk-holdning.

Uff da....Men han hadde en mor, håper jeg? Eller har det betydning for saken at han var fedreløs?

Så hvis han hadde en mor, så ble ikke tapet av faren så trist og sørgelig? For en merkelig logikk, Colette...

Helt greit at man selv velger å "ta risikoen" ved å røyke, men å være så i fornektelse som du viser her, er jo bare for dumt...

''Jeg har store problemer med å forstå behovet for og retten til å forpeste andres luft.''

Enig. Klarer de ikke å gå noen meter unna inngangen før de må tenne giftpinnen sin?

Joda, mange av oss klarer fint å gjøre det - ta hensyn i alle tilfeller.

Synes det er viktig å påpeke at (ei heller røykere) er en ensartet gruppe...

''Jeg har levd et liv hvor jeg har bestemt meg for at jeg bestemmer selv hva som er bra for meg og ikke.''

Joda, men det er jo fantasi. At røyking er farlig er ikke noe man bestemmer seg for eller ei. Det er slik det ER. Det er ikke valgfritt.

Nei, man bestemmer seg ikke for om røyking er farlig eller ei, men man kan likevel gjøre valget OM man til tross for dette fortsetter å røyke. Akkurat på det punktet er jeg enig med Colette - men jeg forsøker ikke å overbevise meg selv om at det ikke er "så farlig" :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...