Gå til innhold

Flere i dialekter i Kristiansand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner flere som er i fra Kristiansand, og jeg synes at de prater så forskjellig. Det høres nesten ut som om det er en byvariant og en bygdevariant av dialekten.

Fortsetter under...

Skrevet

Vennesla- og Søgne-folk prater forskjellig ja.

ok, tenkte ikke at det var så ulikt.

Skrevet

Jeg er Kristiansander, vokst opp nær byen, på vestsiden. Bor nå ei mil øst for byen. Jeg merker ingen forskjell på dialektene blant "unge folk", dvs under 50, blant de som bor i Kristiansand kommune. Eneste unntaket er kanskje de som bor veldig på landet - der snakker de litt bredere. Men i tettbygde strøk, i boligfelt og i byen - der snakker de omtrent likt.

En hører at de gamle snakker bredere enn de yngre, men det er nok likt uansett hvor en bor. Mine besteforeldre snakket bredere enn min far. Og min far snakker bredere enn meg. Og jeg snakker bredere enn mine barn - selv om vi alle har bodd hele vårt liv (bortsett fra studier) i Kristiansand.

Ser en nevner Søgne og Vennesla - det er jo andre kommuner - og de har andre dialekter. Det er veldig stor forskjell mellom Vennesladialekt og kristiansandsdialekt. Ikke så stor forskjell mellom Søgne og Kristiansand, men en hører forskjell.

Skrevet

Jeg er Kristiansander, vokst opp nær byen, på vestsiden. Bor nå ei mil øst for byen. Jeg merker ingen forskjell på dialektene blant "unge folk", dvs under 50, blant de som bor i Kristiansand kommune. Eneste unntaket er kanskje de som bor veldig på landet - der snakker de litt bredere. Men i tettbygde strøk, i boligfelt og i byen - der snakker de omtrent likt.

En hører at de gamle snakker bredere enn de yngre, men det er nok likt uansett hvor en bor. Mine besteforeldre snakket bredere enn min far. Og min far snakker bredere enn meg. Og jeg snakker bredere enn mine barn - selv om vi alle har bodd hele vårt liv (bortsett fra studier) i Kristiansand.

Ser en nevner Søgne og Vennesla - det er jo andre kommuner - og de har andre dialekter. Det er veldig stor forskjell mellom Vennesladialekt og kristiansandsdialekt. Ikke så stor forskjell mellom Søgne og Kristiansand, men en hører forskjell.

Skrevet

Annonse

Skrevet

''Det høres nesten ut som om det er en byvariant og en bygdevariant av dialekten''

Er det ikke slik i alle byer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...