Gå til innhold

Stresser så hun mister mensen

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Har alltid synes at eldstedatteren virker så stresset. Hun snakker på innpust og utpust. Hun skal rekke over alt og mestre alt. Hun har stor omgangskrets og kan ikke gå glipp av en ting. Hun prater fort og anstrengt. Tør nesten ikke ta en telefon til henne fordi samtalen skal foregå raskt og effektivt og sier hade før jeg omtrent har fått sagt et ord.

Skal jeg fortelle en historie, har hun ikke tid til å høre på om jeg ikke kommer til poenget med en gang:)

Det er ikke bare jeg som har lagt merke til dette, mine foreldre sier det samme. Hun er lettantennelig og spesielt mot faren sin. De krangler så det nesten er uutholdelig for oss andre. Han hisser opp henne og hun hisser opp han.

Hun tar på seg mye ansvar. Hun har veldig omsorg for broren sin og jobber hardt for at han skal komme seg gjennom videregående på en ok måte. Hun har sagt at hun vil lage hele jula i år, pga min situasjon akkurat nå.

I dag lager vi jul her da hun har en fridag, jeg hjelper henne selvfølgelig der jeg kan bidra. ( akkurat nå har vi en pause)

I dag fortalte hun meg at hun innimellom hopper over mensen i flere måneder pga. stress. Da ble jeg virkelig bekymret. Dette kan da ikke være normalt? Jeg har da vært stresset mange ganger jeg også, men aldri hatt uregelmessig mens.

Ellers virker hun å være i godt humør og fornøyd med livet, men det jeg fikk høre i dag bekymrer meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373803-stresser-s%C3%A5-hun-mister-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

4

• Lillemus

1

• tonie

1

• PieLill

1

Mest aktive i denne tråden

Det der hørtes ikke helt bra ut, og jeg skjønner godt at du er bekymra. Samtidig høres det jo ut som dere kan snakke ganske åpent om ting, selv om det bør gjøres kjapt og effektivt;)

Hun høres ut som en av disse flinke pikene med skyhøye krav til seg selv, din datter. Hvis hun var min tror jeg at jeg rett og slett ville holdt tilbake litt informasjon om ting som må gjøres, og problemer som ikke har med henne å gjøre. Jeg ville dekket over og jugd litt for å skjerme henne litt. Har hun noen avkoblende interesser? Kanskje dere kan prøve å legge tilrette for at hun kan drive med dem, og sørge for at hun ikke får mulighet til å vri seg unna og heller løse alles problemer?

Høres ut som ei flott jente, bare litt for flink for sitt eget beste:)

Ikke alle har like regelmessig mens uten at dette er noen katastrofe.

Virker som dattera di først og femst er positiv og målbevisst. Men kan sikkert være greit å ikke la henne få vite om alle behov om hun tenderer mot å påta seg for mye.

Jenter/kvinner blir stemplet med 'flink-pike-syndrom', der menn ville blitt kallt sterke, målbevisste og ambisiøse.

mvh

Gjest Nickløsheletida

Det der hørtes ikke helt bra ut, og jeg skjønner godt at du er bekymra. Samtidig høres det jo ut som dere kan snakke ganske åpent om ting, selv om det bør gjøres kjapt og effektivt;)

Hun høres ut som en av disse flinke pikene med skyhøye krav til seg selv, din datter. Hvis hun var min tror jeg at jeg rett og slett ville holdt tilbake litt informasjon om ting som må gjøres, og problemer som ikke har med henne å gjøre. Jeg ville dekket over og jugd litt for å skjerme henne litt. Har hun noen avkoblende interesser? Kanskje dere kan prøve å legge tilrette for at hun kan drive med dem, og sørge for at hun ikke får mulighet til å vri seg unna og heller løse alles problemer?

Høres ut som ei flott jente, bare litt for flink for sitt eget beste:)

''Det der hørtes ikke helt bra ut, og jeg skjønner godt at du er bekymra.''

Nei, det gjør ikke det.

''Hun høres ut som en av disse flinke pikene med skyhøye krav til seg selv, din datter''

Både ja og nei fordi hun aldri har latt noe stå i veien for venner, fester og det sosiale.

''Hvis hun var min tror jeg at jeg rett og slett ville holdt tilbake litt informasjon om ting som må gjøres, og problemer som ikke har med henne å gjøre. Jeg ville dekket over og jugd litt for å skjerme henne litt''

Ja, men det er ikke så lett det. Hun ser jo beinet mitt og hvilken tilstand jeg er i. Jeg har nok også uttrykt min fortvilelse over ikke å greie ut med juleforberedelsene i år.. Det er jo hun som også har handlet inn alle julegavene i år. Jeg har bare sendt med visakortet og skrevet opp en liste på hvor mye penger som skal brukes på hver enkelt. Jeg tenkte at faren skulle få ordne gaver til sin egen familie i år, men da sier han bare: - Hva skal jeg kjøpe da, de har jo alt de trenger og siden hun vet at han ikke fikser det, så tar hun på seg ansvaret for det også fordi hun synes det er så flaut hvis faren f.eks kommer en skarve vinflaske til moren sin.

''Har hun noen avkoblende interesser? Kanskje dere kan prøve å legge tilrette for at hun kan drive med dem, og sørge for at hun ikke får mulighet til å vri seg unna og heller løse alles problemer?''

Det mangler ikke på det og hun lar ingenting komme i veien for det. Det er rart for i det ene øyeblikket klager hun over at hun har vært så stresset at hun har mistet mensen, for i neste øyeblikk sette på musikk, synge og og tralle og sier hvor syyyykt mye hun gleder seg til juleballet og at jeg skulle bare sett hvor lekker kjole hun har kjøpt seg ;-)

''Høres ut som ei flott jente, bare litt for flink for sitt eget beste:)''

Jada, både ei glad og flott jente og ei slitsom jente (pga. det plutselige temeramentet som kan komme)

Mye av dette er nok personligheten hennes hvor det er omoggjort å få med seg mest mulig som hun har både etter faren og farmoren, men jeg liker som sagt ikke at hun har mistet mensen og sier at hun også har gjort det før. Hun sier selv at hun liker å ha mye å gjøre, så blir litt forvirret. Det kan jo ikke være sunt når det går ut over det kroppslige.

Gjest Psyk av alt

Og hvor mange år har hun hatt mensen?

Helt i starten, før den kommer skikkelig igang kan man hoppe over en runde i ny og ne.

Men etter ett års tid skal det være regelmessig...å ha mens en gang i mnd er kvinnekroppens svar på at man er sunn og at alt er i orden.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hvordan er det med vekten hennes?

Jeg tipper hun er relativt tynn?

Hvor høy er hun og hvor mye veier hun?

Hun er slank, ikke tynn. Hun er 172 eller 173. Jeg vet ikke hva hun veier, men jeg tipper hun veier litt mer enn meg pga. muskler. Kanskje 55-56. Hun ser sunn og frisk ut og jeg ser hun har et normalt forhold til mat. Hun trener i perioder mer enn andre perioder.Jeg er ikke bekymret for anorexi. Det har hun ikke.

Gjest Nickløsheletida

Helt i starten, før den kommer skikkelig igang kan man hoppe over en runde i ny og ne.

Men etter ett års tid skal det være regelmessig...å ha mens en gang i mnd er kvinnekroppens svar på at man er sunn og at alt er i orden.

I mange år. Siden hun var 13.

Hun er slank, ikke tynn. Hun er 172 eller 173. Jeg vet ikke hva hun veier, men jeg tipper hun veier litt mer enn meg pga. muskler. Kanskje 55-56. Hun ser sunn og frisk ut og jeg ser hun har et normalt forhold til mat. Hun trener i perioder mer enn andre perioder.Jeg er ikke bekymret for anorexi. Det har hun ikke.

Hun er jo så syltynn at det ikke skal store vekttapet til før hun mister mensen pga undervekt. Kan det tenkes at hun vipper opp og ned noen kg i løpet av året?

Gjest Nickløsheletida

Hun er jo så syltynn at det ikke skal store vekttapet til før hun mister mensen pga undervekt. Kan det tenkes at hun vipper opp og ned noen kg i løpet av året?

Hun er ikke syltynn nei, men hun vipper helt sikkert opp og ned litt slik alle gjør. Jeg veide 52 i samme alder uten å miste mensen. Jeg vet det høres lite ut, men tro meg hun ser sunn og frisk ut, er rund i aniktet og er ikke tynnere nå enn hun har vært. Hun ser virkelig helt normalvektig ut.

Derimot synes jeg hun alltid har stresset.

Hun er like høy som meg og har omtrent samme vekta som meg. Jeg er ikke syltynn, men slank... så hun trenger altså ikke være for tynn med den vekta hun har..

Det trenger ikke å være stress som er årsaken til at hun hopper over mensen noen måneder. Det kan ta mange år før hormonnivået stabiliserer seg slik at mensen blir helt regelmessig. Selv var jeg nok godt over 20 før mensen stabiliserte seg, jeg hoppet også over flere måneder rett som det var. Jeg husker jeg snakket med en lege om det og han sa at det ikke var unormalt og ikke noe å bekymre seg for.

Annonse

''Men etter ett års tid skal det være regelmessig...å ha mens en gang i mnd er kvinnekroppens svar på at man er sunn og at alt er i orden.''

Det der er en blanding av forenkling og myte.

Det kan ta mange flere år enn ett å få helt stabil mens, uten at noe trenger å være galt av den grunn.

Mens er ikke alfa og omega når det gjelder sunnhet. Den er et tegn på reglmessig eggløsning og ikke så mye mer. Man kan f.eks. miste mensen pga. økt treningsmengde (sier ikke at det gjelder trådstarters datter) uten at man er verken usunn eller anorektisk. Omvendt kan man være svært så usunn uten at det skjer noe med mensen.

Gjest Nickløsheletida

Det trenger ikke å være stress som er årsaken til at hun hopper over mensen noen måneder. Det kan ta mange år før hormonnivået stabiliserer seg slik at mensen blir helt regelmessig. Selv var jeg nok godt over 20 før mensen stabiliserte seg, jeg hoppet også over flere måneder rett som det var. Jeg husker jeg snakket med en lege om det og han sa at det ikke var unormalt og ikke noe å bekymre seg for.

Jeg begynte plutselig å tenke på en ting. Hun har brukt disse tablettene i mange år. Lurer på om de kan forstyrre hormonene?

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Lk-01-infeksjon-1959&b_start=1

Gjest Nickløsheletida

Hun er forresten 21 snart.

Riktig :-) Det er naturlig for henne.

Tror jeg helt klart på :)

Jeg føler meg ikke helt vel når jeg havner under 55 kg, men holder jeg meg på mellom 55 og 57, så trives jeg aller best :) Jeg tror vel egentlig klesstørrelsen sier mer om hvorvidt man er for tynn eller ikke..

Gjest Nickløsheletida

Tror jeg helt klart på :)

Jeg føler meg ikke helt vel når jeg havner under 55 kg, men holder jeg meg på mellom 55 og 57, så trives jeg aller best :) Jeg tror vel egentlig klesstørrelsen sier mer om hvorvidt man er for tynn eller ikke..

Men det jeg ikke har tenkt på er at hun kanskje (uten at jeg kan se det) har en tynre beinbygning enn meg. Ihvertfall har hun lengre fingre og 2 skostørrelser større enn meg,men hun er fortsatt frisk ut altså.

Synes det hele er ganske mysifistisk. Jeg har ikke mistet mensen en eneste måned selv og synes det er veldig rart at hun gjør det.

Gjest ung kvinne fra 80-tallet

''Det der hørtes ikke helt bra ut, og jeg skjønner godt at du er bekymra.''

Nei, det gjør ikke det.

''Hun høres ut som en av disse flinke pikene med skyhøye krav til seg selv, din datter''

Både ja og nei fordi hun aldri har latt noe stå i veien for venner, fester og det sosiale.

''Hvis hun var min tror jeg at jeg rett og slett ville holdt tilbake litt informasjon om ting som må gjøres, og problemer som ikke har med henne å gjøre. Jeg ville dekket over og jugd litt for å skjerme henne litt''

Ja, men det er ikke så lett det. Hun ser jo beinet mitt og hvilken tilstand jeg er i. Jeg har nok også uttrykt min fortvilelse over ikke å greie ut med juleforberedelsene i år.. Det er jo hun som også har handlet inn alle julegavene i år. Jeg har bare sendt med visakortet og skrevet opp en liste på hvor mye penger som skal brukes på hver enkelt. Jeg tenkte at faren skulle få ordne gaver til sin egen familie i år, men da sier han bare: - Hva skal jeg kjøpe da, de har jo alt de trenger og siden hun vet at han ikke fikser det, så tar hun på seg ansvaret for det også fordi hun synes det er så flaut hvis faren f.eks kommer en skarve vinflaske til moren sin.

''Har hun noen avkoblende interesser? Kanskje dere kan prøve å legge tilrette for at hun kan drive med dem, og sørge for at hun ikke får mulighet til å vri seg unna og heller løse alles problemer?''

Det mangler ikke på det og hun lar ingenting komme i veien for det. Det er rart for i det ene øyeblikket klager hun over at hun har vært så stresset at hun har mistet mensen, for i neste øyeblikk sette på musikk, synge og og tralle og sier hvor syyyykt mye hun gleder seg til juleballet og at jeg skulle bare sett hvor lekker kjole hun har kjøpt seg ;-)

''Høres ut som ei flott jente, bare litt for flink for sitt eget beste:)''

Jada, både ei glad og flott jente og ei slitsom jente (pga. det plutselige temeramentet som kan komme)

Mye av dette er nok personligheten hennes hvor det er omoggjort å få med seg mest mulig som hun har både etter faren og farmoren, men jeg liker som sagt ikke at hun har mistet mensen og sier at hun også har gjort det før. Hun sier selv at hun liker å ha mye å gjøre, så blir litt forvirret. Det kan jo ikke være sunt når det går ut over det kroppslige.

Kan være personlighet, men kan jo også være noe psykiatrisk eller noe som har skjedd her. Ikke godt å si hva atferden og det fysiske _egentlig_ handler om, eller om det ikke handler om noe i det hele tatt.... Hun trenger kanskje å bli sett og lyttet til, kanskje litt hjelp til å roe ned og til å få tillit til å snakke litt? Kanskje reflektere litt høyt sammen med noen om tid, effektivitet, verdier, mål... de viktige tinga i livet, hva hun er opptatt av...

Gjest Nickløsheletida

Kan være personlighet, men kan jo også være noe psykiatrisk eller noe som har skjedd her. Ikke godt å si hva atferden og det fysiske _egentlig_ handler om, eller om det ikke handler om noe i det hele tatt.... Hun trenger kanskje å bli sett og lyttet til, kanskje litt hjelp til å roe ned og til å få tillit til å snakke litt? Kanskje reflektere litt høyt sammen med noen om tid, effektivitet, verdier, mål... de viktige tinga i livet, hva hun er opptatt av...

''Kan være personlighet, men kan jo også være noe psykiatrisk eller noe som har skjedd her''

Jeg vet ikke hvorfor du tenker at det kan være noe psykiatrisk. Det har aldri falt meg inn. Hvis noe har skjedd så må det være forholdet mellom henne og faren. Det var bedre da hun var yngre, men det ser ikke ut til at det stikker så dypt hos henne heller. De kjefter fra seg og så er de ferdige med det.

''Ikke godt å si hva atferden og det fysiske _egentlig_ handler om, eller om det ikke handler om noe i det hele tatt.... Hun trenger kanskje å bli sett og lyttet til, kanskje litt hjelp til å roe ned og til å få tillit til å snakke litt?''

He , ja men det er letterse sagt enn gjort. Hun er ikke beskjeden, så hun skakker om det hun vil og ingeting hemmer henne, men det er skjelden hun orker å bruke tid på det.

''Kanskje reflektere litt høyt sammen med noen om tid, effektivitet, verdier, mål... de viktige tinga i livet, hva hun er opptatt av.''

Nåja, det er ikke så lett det heller med ei som mener at hun har de beste meningene og er så mye klokere enn oss :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...