Gå til innhold

Det er synd på ABB

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• fedup

6

• Colette

4

• meg__123!

2

hidi, the scorpion

Det overrasker meg faktisk at akkurat du sier det, nettopp fordi du har stått fram som personlig kristen her inne (eller tar jeg feil av deg og en annen nå?)

Jeg trodde personlig kristne ba for alle uansett handlinger, og at de hadd i minne fortellingen om den utro kvinnen - der den første som aldri hadde synda kunne få kaste den første steinen (tror fortellingen var omtrent sånn?)

Man kan selvsagt synes 100 % synd på ofrene samtidig som man kan synes synd på ABB dersom oppveksten hans har vært så grusom for ham at han ble alvorlig psykisk syk, og dermed ikke er ved sine fulle fem. Man kan synes synd på på ulike måter.

Jeg går ikke rundt og tenker at det er synd på ABB, men når historier fra oppveksten hans kommer opp i media, så kjenner jeg at det gjør vondt at barn skal oppleve slik - og jeg forstår at noen kan bli så alvorlig psyke av det at de gjør umenneskelige ting. Da kan jeg kjenne at det gjør meg vondt at han måtte oppleve dette, og for noen grusomme ringvirkninger det fikk...

''Det overrasker meg faktisk at akkurat du sier det, nettopp fordi du har stått fram som personlig kristen her inne (eller tar jeg feil av deg og en annen nå?)''

Hvorfor er det så vanskelig å tro? I følge Bibelen, så skal de som angrer oppriktig tilgis, men de som _ikke_ føler anger, kan vi be for.

En av grunnene til at jeg hater dødsstraff, et at hvert menneske må få sjansen til å angre og innse hva de virkelig har gjort!

Man skal elske synderen, men ikke synden... Jeg er et menneske, som har problemer med å tilgi Hitler, Lenin, Mao og andre despoter, dessverre:(

Jeg kan godt be for ABB, men likevel håpe at han aldri slipper ut.

hidi, the scorpion

''Vil du påstå at Hitler, Lenin, Mao og andre despoter var sinnsyke..? ''

Det er det mye som tyder på.

''Jeg blåser en lang mars i ABB sin syke!''

Kristen nestekjærlighet i praksis?

''Han drepte 72 mennesker, og jeg håper han _aldri_ slipper ut igjen.''

Det gjør han heller ikke med et første, diagnose eller ikke.

''Kristen nestekjærlighet i praksis?''

Jeg kan be for ABB, men jeg ønsker ikke den mannen ut på gata igjen, dessverre.

Her er noe å lese på, som ikke angår ABB;

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Det-udelte-mennesket-6728808.html

''Det overrasker meg faktisk at akkurat du sier det, nettopp fordi du har stått fram som personlig kristen her inne (eller tar jeg feil av deg og en annen nå?)''

Hvorfor er det så vanskelig å tro? I følge Bibelen, så skal de som angrer oppriktig tilgis, men de som _ikke_ føler anger, kan vi be for.

En av grunnene til at jeg hater dødsstraff, et at hvert menneske må få sjansen til å angre og innse hva de virkelig har gjort!

Man skal elske synderen, men ikke synden... Jeg er et menneske, som har problemer med å tilgi Hitler, Lenin, Mao og andre despoter, dessverre:(

Jeg håper selvsagt han blir innesperra for resten av livet jeg også - både for sin egen og for alle andres del - men det er ingen motsetninger i det og det å kunne synes synd i en som har gjort en grusom ugjerning han mest sannsynlig ikke vil skjønne den dagen han "våkner" (om han noen gang gjør det).

hidi, the scorpion

''''Jøss, hva skjedde med kristen nestekjærlighet??''

Hva er "kristen nestekjærlighet" i dine øyne? Skal vi tilgi og elske alle despoter i verden eller bør vi tenke på ofrene?

Vil du at kristne skal tilgi Hitler, Lenin, Mao etc. Det kan ikke jeg, dessverre. Her går min nestekjærlighet til ofrene.''

Det finnes faktisk ingen grenser for krav på tilgivelse i kristen tro. Det betyr ikke at samfunnet slag la være å straffe despoterer og terrorister. Vi trenger ikke å meske oss i forakt for ugjerningsfolk, men vi kan forakte ondskapen de har utført, og det er noe helt annet! Vår oppgave er å vise omtanke både til ofre og ugjerningsfolk. Jesus fikk en røver til å vende om på korset. Og han sa om folkene som korsfestet ham at Gud måtte tilgi dem fordi de ikke vistte hva de gjorde. Breivik er syk, og kunne derfor ikke forstå fullt ut hva han gjorde. Det bygger vårt rettsvesen på. Og det burde være til ettertanke for alle.

''Det finnes faktisk ingen grenser for krav på tilgivelse i kristen tro''

Det gjør det faktisk, den som anfrer av et oppriktig hjerte skal tilgis, står det i Bibelen.

Resten kan vi be for!

Annonse

''Det finnes faktisk ingen grenser for krav på tilgivelse i kristen tro''

Det gjør det faktisk, den som anfrer av et oppriktig hjerte skal tilgis, står det i Bibelen.

Resten kan vi be for!

Det er heldigvis litt annen viten om menneskesinnet idag enn på den tiden Bibelen ble skrevet..

Visste du at døve i oldtiden ikke fikk gravlegges på kirkegården? Grunnen var at det i Bibelen stå noe om at kun de som hører Guds ord kan bli frelst ;) (bare sånn apropos)

hidi, the scorpion

Jeg håper selvsagt han blir innesperra for resten av livet jeg også - både for sin egen og for alle andres del - men det er ingen motsetninger i det og det å kunne synes synd i en som har gjort en grusom ugjerning han mest sannsynlig ikke vil skjønne den dagen han "våkner" (om han noen gang gjør det).

''det å kunne synes synd i en som har gjort en grusom ugjerning han mest sannsynlig ikke vil skjønne den dagen han "våkner" (om han noen gang gjør det).''

Om han "våkner" en dag og ser sine forferdelige ugjerninger, da vil jeg kunne tilgi, men da vil mannen leve et liv i "helvete":(

Poenget med tilgivelse, er jo at vedkommende innser hva de har gjort! Mer grusom straff kan ingen få.

En gutt som krasjer og venner dør, er ikke det straff i seg selv?

''det å kunne synes synd i en som har gjort en grusom ugjerning han mest sannsynlig ikke vil skjønne den dagen han "våkner" (om han noen gang gjør det).''

Om han "våkner" en dag og ser sine forferdelige ugjerninger, da vil jeg kunne tilgi, men da vil mannen leve et liv i "helvete":(

Poenget med tilgivelse, er jo at vedkommende innser hva de har gjort! Mer grusom straff kan ingen få.

En gutt som krasjer og venner dør, er ikke det straff i seg selv?

Jo, enig med deg i det... Det jeg i utgangspunktet kommenterte var at du ikke syntes synd på ABB i det hele tatt. Helt greit det, forsåvidt.. Jeg ønsker bare ikke at det at jeg kan synes synd på ABB (pga fortiden som tilsynelatende har gitt ham så store psykiske skader) automatisk kan bety at jeg synes mindre synd på hans ofre... for det er jo to helt vidt forskjellige ting.

Gjest Matariki

''men de som _ikke_ føler anger, kan vi be for.''

Hva skjer med de dere ber for? Forandrer de seg, slik at de føler anger og kan bli tilgitt?

Bare lurer for jeg merker når folk ber for meg, og det kan kjennes som healing. Kan se gylldent lys rundt meg og føle meg varm og trygg. Tror bønn er en god ting, men spørs hva det blir bedt om.

Bør ikke personene det blir bedt for vite det?

hidi, the scorpion

Det er heldigvis litt annen viten om menneskesinnet idag enn på den tiden Bibelen ble skrevet..

Visste du at døve i oldtiden ikke fikk gravlegges på kirkegården? Grunnen var at det i Bibelen stå noe om at kun de som hører Guds ord kan bli frelst ;) (bare sånn apropos)

''Visste du at døve i oldtiden ikke fikk gravlegges på kirkegården? Grunnen var at det i Bibelen stå noe om at kun de som hører Guds ord kan bli frelst ;) (bare sånn apropos)''

Nei, det visste jeg ikke, men så har jeg heller ingen tro på å bli begravet på "hellig grunn"! Jeg blåser en lang mars i hvor jeg blir begravet, bare de graver meg ned en plass, ønsker heller ikke kiste som koster en formue, bortkastet penger..

Jeg ønsker baare å bli husket en liten stund av de som elsker meg, så er jeg helt sikkert fornøyd;)

hidi, the scorpion

Jo, enig med deg i det... Det jeg i utgangspunktet kommenterte var at du ikke syntes synd på ABB i det hele tatt. Helt greit det, forsåvidt.. Jeg ønsker bare ikke at det at jeg kan synes synd på ABB (pga fortiden som tilsynelatende har gitt ham så store psykiske skader) automatisk kan bety at jeg synes mindre synd på hans ofre... for det er jo to helt vidt forskjellige ting.

''automatisk kan bety at jeg synes mindre synd på hans ofre... for det er jo to helt vidt forskjellige ting.''

Det hadde jeg aldri trodd om deg, togli, så pass lenge har jeg kjent deg her inne!

hidi, the scorpion

''men de som _ikke_ føler anger, kan vi be for.''

Hva skjer med de dere ber for? Forandrer de seg, slik at de føler anger og kan bli tilgitt?

Bare lurer for jeg merker når folk ber for meg, og det kan kjennes som healing. Kan se gylldent lys rundt meg og føle meg varm og trygg. Tror bønn er en god ting, men spørs hva det blir bedt om.

Bør ikke personene det blir bedt for vite det?

''Hva skjer med de dere ber for? Forandrer de seg, slik at de føler anger og kan bli tilgitt?''

Det vet jeg rett og slett ikke. Vi ber jo får å håpe at noe skal skje, men resten er opptil Gud.

Gud oppfyller ikke alle ønsker, Han gjør det som er best, og det kan tilogmed være en lærepenge!

''Bør ikke personene det blir bedt for vite det?''

Nei, da måtte jeg ha snakket til alle som lider i denne verden, som jeg har bedt for! Og det er umulig!

En bønn er et håp om hjelp, om hjelpen kommer eller ikke, det har jeg ingen oversikt over...

Håper svaret var litt til hjelp for deg, Matariki!

Klem fra

Annonse

''Visste du at døve i oldtiden ikke fikk gravlegges på kirkegården? Grunnen var at det i Bibelen stå noe om at kun de som hører Guds ord kan bli frelst ;) (bare sånn apropos)''

Nei, det visste jeg ikke, men så har jeg heller ingen tro på å bli begravet på "hellig grunn"! Jeg blåser en lang mars i hvor jeg blir begravet, bare de graver meg ned en plass, ønsker heller ikke kiste som koster en formue, bortkastet penger..

Jeg ønsker baare å bli husket en liten stund av de som elsker meg, så er jeg helt sikkert fornøyd;)

Jauda, ser den ;) Men i oldtiden var det nok viktig, så tidene har heldigvis endra seg ;)

''automatisk kan bety at jeg synes mindre synd på hans ofre... for det er jo to helt vidt forskjellige ting.''

Det hadde jeg aldri trodd om deg, togli, så pass lenge har jeg kjent deg her inne!

Hva mener du??

Presisering siden jeg enten blir misforstått eller forklarer meg for dårlig:

1.Jeg synes ufattelig synd på ofrene etter ABB sin massakre. Det de ble utsatt for er så umenneskelig at jeg ikke engang har ord for det...

2. Jeg kan ta meg selv i å synes synd på ABB som sannsynligvis har hatt en så traumatisk oppvekst at han idag rett og slett ikke vet hva han har gjort.

Hva er det som er så forferdelig med det?

hidi, the scorpion

Hva mener du??

Presisering siden jeg enten blir misforstått eller forklarer meg for dårlig:

1.Jeg synes ufattelig synd på ofrene etter ABB sin massakre. Det de ble utsatt for er så umenneskelig at jeg ikke engang har ord for det...

2. Jeg kan ta meg selv i å synes synd på ABB som sannsynligvis har hatt en så traumatisk oppvekst at han idag rett og slett ikke vet hva han har gjort.

Hva er det som er så forferdelig med det?

''Hva er det som er så forferdelig med det?''

Ingenting som er forferdelig med det, togli, du er bare deg og det er fullstendig lovlig i vårt land!

Jeg hadde fanilie som ryddet opp etter massakren, og de lider virkelig.

Har aldri ment et vondt ord om deg, togli, og det vet du!

Klem fra

Gjest Matariki

''Hva skjer med de dere ber for? Forandrer de seg, slik at de føler anger og kan bli tilgitt?''

Det vet jeg rett og slett ikke. Vi ber jo får å håpe at noe skal skje, men resten er opptil Gud.

Gud oppfyller ikke alle ønsker, Han gjør det som er best, og det kan tilogmed være en lærepenge!

Nei, da måtte jeg ha snakket til alle som lider i denne verden, som jeg har bedt for! Og det er umulig!

En bønn er et håp om hjelp, om hjelpen kommer eller ikke, det har jeg ingen oversikt over...

Klem fra

''Håper svaret var litt til hjelp for deg, Matariki!''

Det var det, takk :)

Tror bare det er viktig å bruke ord som "til det høyeste beste for alle".

Klem igjen.

Gjest Matariki

Klem fra

Men det er sant, merker når folk ber for meg...men vet det ikke alltid før etterpå. Som ei stund var det to personer som ba for meg, jeg følte meg nesten forelsket i Jesus og tenkte på han hele tiden. "Jesus i mitt hjertet"

Fikk etterpå vite at de hadde bedt om at jeg måtte ta imot Jesus i hjertet mitt. Så jeg tror bønn har stor virkning, og "følsomme" folk kan merke det på mange måter. Bare tenk på hva onde tanker kan gjøre med folk :(

Tror du på meg ?

hidi, the scorpion

Men det er sant, merker når folk ber for meg...men vet det ikke alltid før etterpå. Som ei stund var det to personer som ba for meg, jeg følte meg nesten forelsket i Jesus og tenkte på han hele tiden. "Jesus i mitt hjertet"

Fikk etterpå vite at de hadde bedt om at jeg måtte ta imot Jesus i hjertet mitt. Så jeg tror bønn har stor virkning, og "følsomme" folk kan merke det på mange måter. Bare tenk på hva onde tanker kan gjøre med folk :(

Tror du på meg ?

''Tror du på meg ?''

Jeg tror absolutt på deg;) Du er en av de heldige som kan "føle" bønn!

Hadde jeg ikke trodd på bønn, så hadde jeg ikke bedt, sant!

Hva du ender opp å tro på, det er totalt opp til deg selv!

Ønsker deg alt godt, Matariki;)

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...