Gå til innhold

Flere bivirkninger etter svineinfluensavaksine

Anbefalte innlegg

''Vaksinen mot svineinfluensa, Pandemrix, kan ha forårsaket flere bivirkninger enn narkolepsi, som allerede er kjent, ifølge det svenske legemiddelverket.

De som er vaksinert mot svineinfluensa, har ikke bare økt risiko for å bli rammet av narkolepsi, men kan også være mer utsatt for ansiktslammelser og endret følsomhet, ifølge en svensk studie.''

Les mer:

http://www.aftenbladet.no/utenriks/Flere-bivirkninger-etter-svineinfluensavaksine-2909165.html

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• laban

13

• Persille1365381127

13

• PieLill

11

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med bivirkninger av de som IKKE vaksinerte seg, men fikk influensaen?

Bivirkninger som død, for eksempel...

Nå må du snart forstå dette Sør:

Bivirkninger er det vi frykter. Død av sykdom er en bagatell i denne sammenheng.

Persille1365381127

Hva med bivirkninger av de som IKKE vaksinerte seg, men fikk influensaen?

Bivirkninger som død, for eksempel...

I Norge er det vel så langt flere friske mennesker som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen enn som har dødd av influensaen - det er jo ganske ille...

Jeg er tilhenger av vaksiner normalt sett, men denne var lite gjennomtenkt og utprøvd. Og man kan kanskje gjennomføre et slikt vaksinasjonsprogram i et land med høy dødelighet for denne type virus, og hvor narkolepsi ikke er en reell problemstilling fordi mange barn dør før de blir 10 år likevel. Men her, hvor de langt fleste er friske, og ikke i noen form for fare for å dø dersom man får denne influensaen - så er dette det nærmeste vi kommer medisinsk skandale egentlig....

I Norge er det vel så langt flere friske mennesker som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen enn som har dødd av influensaen - det er jo ganske ille...

Jeg er tilhenger av vaksiner normalt sett, men denne var lite gjennomtenkt og utprøvd. Og man kan kanskje gjennomføre et slikt vaksinasjonsprogram i et land med høy dødelighet for denne type virus, og hvor narkolepsi ikke er en reell problemstilling fordi mange barn dør før de blir 10 år likevel. Men her, hvor de langt fleste er friske, og ikke i noen form for fare for å dø dersom man får denne influensaen - så er dette det nærmeste vi kommer medisinsk skandale egentlig....

''I Norge er det vel så langt flere friske mennesker som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen enn som har dødd av influensaen - det er jo ganske ille...''

Men grunnen til det er jo nettopp at Norge vaksinerte saa mange.

Annonse

Kombinasjonen pandemi (dvs. et virus / en sykdom vi ikke har immunforsvar eller medisin mot) og en "utprøvd vaksine", er nødvendigvis umulig.

Man kan selvfølgelig la være å vaksinere, det var også helt frivillig å ta den. Men det går ikke an å kreve en "utprøvd vaksine" mot en pandemi.

Persille1365381127

''I Norge er det vel så langt flere friske mennesker som har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen enn som har dødd av influensaen - det er jo ganske ille...''

Men grunnen til det er jo nettopp at Norge vaksinerte saa mange.

Ehm, nei.

Av de friske menneskene som ikke tok vaksinen er dødeligheten null (såvidt meg bekjent). Av de samme friske menneskene som ikke tok vaksinen har flere fått alvorlige bivirkninger.

Risikoutsatte grupper er noe helt annet, for de er også allerede i risiokosonen for andre ting - så der vet jeg ikke om vaksinen har hatt negativ eller positiv effekt.

Persille1365381127

Kombinasjonen pandemi (dvs. et virus / en sykdom vi ikke har immunforsvar eller medisin mot) og en "utprøvd vaksine", er nødvendigvis umulig.

Man kan selvfølgelig la være å vaksinere, det var også helt frivillig å ta den. Men det går ikke an å kreve en "utprøvd vaksine" mot en pandemi.

Det går fint an å kreve større varsomhet enn det som ble utvist i denne "planen". Det har de også fått en del kritikk for i ettertid.

Ehm, nei.

Av de friske menneskene som ikke tok vaksinen er dødeligheten null (såvidt meg bekjent). Av de samme friske menneskene som ikke tok vaksinen har flere fått alvorlige bivirkninger.

Risikoutsatte grupper er noe helt annet, for de er også allerede i risiokosonen for andre ting - så der vet jeg ikke om vaksinen har hatt negativ eller positiv effekt.

Broren min laa i koma i nesten en uke og svevde mellom liv og doed i flere dager. Jeg tror definitivt han hadde valgt vaksinen om han kunne.

Foroevrig har jeg ikke tallene her, sitter paa feil datamaskin, men Norge kom godt ut av svineinfluensaen. Om Norge hadde kommet godt ut av det uavhengig av massevaksinering vet du ikke.

Det går fint an å kreve større varsomhet enn det som ble utvist i denne "planen". Det har de også fått en del kritikk for i ettertid.

Jada, det går alltid an å gjøre ting annerledes. Jeg bare reagerte på kritikken av at vaksinen var "lite utprøvd". Man kan dessverre ikke kreve utprøvde vaksiner (noe som tar mange år) ved en pandemi.

Gjest har tatt den

Det er vel som i lotto...

Men nå skal det sies at de fleste som fikk vaksinen ikke fikk noen form for bivirkning.

Selv tok både jeg og datteren min på ca. 2 den og har ikke merket noen bivirkninger.

Gjest Shira :o)

Broren min laa i koma i nesten en uke og svevde mellom liv og doed i flere dager. Jeg tror definitivt han hadde valgt vaksinen om han kunne.

Foroevrig har jeg ikke tallene her, sitter paa feil datamaskin, men Norge kom godt ut av svineinfluensaen. Om Norge hadde kommet godt ut av det uavhengig av massevaksinering vet du ikke.

Håper det gikk bra med han.

Jeg hadde ei som peset meg ganske mye fordi jeg vaksinerte meg, jeg diskuterte ikke vaksinen så mye da, jeg måtte jo forholde meg til mine leger osv, men hun var ganske krass i uttalelsene sine om meg og mine valg.

Hun var frisk. Plutselig ble hun syk, av svineinfluensaen og var alvorlig syk og i koma lenge. Det har vært en tøff vei tilbake for henne.

Jeg kom bare på det nå når jeg kikket i denne tråden. Jeg angrer fremdeles ikke på mine valg, heldigvis får en vel si. Og fikk enda en påminnelse om å gjerne diskutere, men ikke kritisere.

Annonse

Gjest har tatt den

Der ser du. Vet om flere jeg kjenner som ble alvorlig syk av svineinfluensaen,

normalt friske folk.

Men må innrømme at å ta vaksinen føltes som å velge mellom pest og kolera.

Gjest ikke frykt

Jeg vil ikke gå rundt og bekymre meg for dette. Jeg tok vaksinen fordi sykdommen kunne være dødelig og for å ta hensyn til de rundt meg.

Blir jeg syk p.g.a bivirkninger så går jeg til legen. De hjelper ikke med slik skremselspropaganda når vaksinen allerede er tatt. Ser ikke hva som er poenget med det.

Man kan ikke få en ferdig utprøvd vaksine for en pandemi, men man vet en god del om ulike måter å fremstille denne typen vaksine på. Og hvordan dette påvirker risikoen for bivirkninger.

Fra myndighetenes side ble det hevdet at vaksinen var lik eller nesten lik vanlig influensavaksine. Dette var ikke riktig. Jeg savnet balansert informasjon fra helsemyndighetene om antatt effekt og mulige bivirkninger på vaksinen.

http://www.dagensmedisin.no/debatt/avhengig-av-rene-og-effektive-vaksiner/

Norge var det nordiske landet med høyest vaksinasjonsgrad, tror jeg. Derfor blir det påfallende at andre nordiske land satser mer på å kartlegge bivirkninger av denne vaksinen enn Norge.

mvh

Jeg vil ikke gå rundt og bekymre meg for dette. Jeg tok vaksinen fordi sykdommen kunne være dødelig og for å ta hensyn til de rundt meg.

Blir jeg syk p.g.a bivirkninger så går jeg til legen. De hjelper ikke med slik skremselspropaganda når vaksinen allerede er tatt. Ser ikke hva som er poenget med det.

Dette er ikke skremselspropaganda, men en saklig nyhet.

Selvsagt er det viktig å kartlegge både positive og negative effekter av slik massevaksinasjon.

Her er forresten en beskrivelse av hvordan A(H1N1)v-vaksinen som ble tilbudt i Norge var annerledes enn vanlige influensavaksiner.

http://www.dagensmedisin.no/debatt/avhengig-av-rene-og-effektive-vaksiner/

mvh

Persille1365381127

Jada, det går alltid an å gjøre ting annerledes. Jeg bare reagerte på kritikken av at vaksinen var "lite utprøvd". Man kan dessverre ikke kreve utprøvde vaksiner (noe som tar mange år) ved en pandemi.

Men da kan man heller ikke anbefale et helt land å ta den så ukritisk som de gjorde.

Det verste med dette er at neste gang det er snakk om viktig vaksine, så er folk dritlei av å føle at de er lurt av legemiddelindustrien som bare vil tjene penger. At de dropper hele greien uten å engang sjekke nærmere.

Jeg vaksinerte meg og barna etter å ha snakket med fastlegen om det. Vi er heldigvis friske som fisk enda, men neste gang står jeg over og tar sjansen!

Persille1365381127

For de som blir rammet, så sier det seg selv at de heller ville valgt vaksinen om de kunne.

Men dette handler mer om forholdstall enn enkeltpersoner. Når man anbefaler et helt land å vaksinere seg, og så mange får til dels alvorlige bivirkninger av vaksinen i forhold til hvor mange av de som ikke vaksinerte seg som ble rammet av sykdommen - så er det noe galt i forundersøkelsene, eller gjennomføringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...