Gå til innhold

Gutter og sykepleieutdanning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gift med mannlig sykepleier

Det er iallefall flere gutter som tar helsefag på videregående nå enn bare for noen få år siden. Det er nok også flere gutter/menn som tar sykepleier/vernepleier enn tidligere. Innen enkelte deler av helsesektoren er det nok noe lettere å få jobb som mann, f.eks hjemmesykepleien, akuttmedisin og i en del tyngre grupper, bl.a innen psykiatrien. Men generelt sett er det nok "noe" lettere for menn da man ønsker flere menn i yrket. Er selv gift med en sykepleier og han ble oppringt og spurt om han kunne ta en jobb i hjemmesykepleien.

Gjest Hilsen professoren

Virker som det blir mer vanlig og akseptert med gutter, men fremdeles er jentene sterkest representert.

Jeg tror noe av grunnen til at få gutter velger sykepleierutdanningen er lønnsnivået

og arbeidstidene, man er ikke garantert en 8-16-jobb her, man må kanskje jobbe natt, helg, høytider...

ofte må man bare ta det man får, ikke sikkert er man garantert full jobb heller.

Da forstår jeg godt de fleste gutter heller vil velge ingeniøryrker.

Det ligger vel litt genetisk også (bare en teori altså)...

menn er mer matematisk anlagt, dertil er ingeniøryrket med fysikk og matematikk perfekt for de, her strever ofte jentene mer,

samtidig er de mer empatiske og omsorgsfulle - og har derfor en tendens til å velge omsorgsyrker.

Annonse

Gjest Dama til sykepleieren

Kjæresten min er sykepleier og han har også mange kolleger/kompiser som er sykepleiere. Tror det blir mer og mer vanlig og akseptert for gutter.

Gutter velger nok derimot mer "kjønnsnøytrale" jobber, som innen psykiatrien eller en sykehusavdeling med "status", som hjerteavdeling eller intensiven/akutten.

Ser også at mange mannlige sykepleiere velger å jobbe i vikarbyrå hvor de tjener mer. Eller som selstendig næringsdrivende (feks selger sine tjenester i eget "byrå")

Mannlige sykepleiere er også ofte flinkere å lønns forhandle enn kvinnelige sykepleiere, og tjener derfor i mange tilfeller mer enn kvinner i de samme jobbene :-/

Det sistnevnte gjelder også kjæresten min. Sykepleierene fikk mer omfattende ansvarsområder på arbeidsplassen hans. Så han gikk til lederen og sa han kom til å si opp om, om han ikke gikk opp i lønn mtp på økt arbeidsmengde. Han fikk det som han ville. Han fikk samtidig munnkurv fordi kollegaene ikke måtte få vite han fikk bedre lønn enn dem :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...