Gå til innhold

Hva har du kjøpt til barna dine i julegave? :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Persille1365381127

7

• Axcia

3

• nitty-gritty

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg reagerte på at jeg syns barna i tråden fikk veldig dyre gaver. Det samme så jeg en gang før på dol, da en peron ble trøstet fordi han "bare" gav barna gaver for 1000 kr.

Våre barn får noe til maks 500 fra oss foreldrene. Det er det nivået vi bruker å legge oss på. I år ble det f.eks. et PC-spill til 350 kr til eldstemann, mens den yngste fikk Playstationspill til 500. Regner med at begge blir glade og fornøyde.

''...mens den yngste fikk Playstationspill til 500.''

Men ved et eller annet punkt fikk de vel Playstation?

Jeg synes det holder med gaver til rundt 500 kr pr barn.... det får da være grenser for hvor dyre vaner barna skal få ;)

''det får da være grenser for hvor dyre vaner barna skal få ;)''

Gjelder det året for ørvig, altså pris på sykkel, skiutstyr (nytt elller brukt?) feriereiser osv, eller bare til jul?

Det er da normal at folk tilpasser innkjøpene året rundt, inklusive jul til egen økonomi.

Eller burde dem med bedre økonomi knipe inn på alt året rundt - av prinsipp?

Gjest Monicaen

''...mens den yngste fikk Playstationspill til 500.''

Men ved et eller annet punkt fikk de vel Playstation?

''Men ved et eller annet punkt fikk de vel Playstation?''

Nei, det kjøpte de selv for egne penger for et par år siden.

Gjest Monicaen

Vi har to barn, og de får for omtrent 450-500 kroner hver. Vi har vel strengt tatt råd til å gi dem mer, men det gjør vi ikke - det får være greit som det er. For ordens skyld er vi ganske nøkterne vi voksne, også.

Sånn er det her også. Vi voksne gir hverandre gaver, men det er ikke dyre gaver.

Annonse

Gjelder det året for ørvig, altså pris på sykkel, skiutstyr (nytt elller brukt?) feriereiser osv, eller bare til jul?

Det er da normal at folk tilpasser innkjøpene året rundt, inklusive jul til egen økonomi.

Helt enig.

En annen ting: Noen har mange å kjøpe gaver til, andre har kuttet ned på antallet mottakere = mere penger å bruke på egne barn. Vi er blant de sistnevnte.

Noen folk har dyre interesser og vaner i hverdagen, andre har det ikke. Og så videre. Vi strør ikke om oss med hverken leker eller luksusting.

Vi har ikke noe stor familie på den ene siden, noe mer befolket i den andre storfamilien, etter stadig nye konstellasjoner. Fra mine foreldre får ungene gaver for ca 800-1000 kr hver (de har bare vår unger, tre barnebarn), fra de andre besteforeldrene får de for 300 kr hver (de har (for tiden ;-)) 12).

Ja, jeg mener selvsagt generelt... man trenger ikke det dyreste av alt. Datra mi på fjorten ønska seg smarttelefon, og kunne selvsagt fått en Iphone til 4000, men det synes jeg er unødvendig når det finnes andre like gode telefoner til halve prisen (hun ville forøvrig ikke ha Iphone fordi hun mente det var "tull" med en så dyr tlf).

Jeg kjenner syvåringer som får Ipad under juletreet, og synes det er å gi barna dyre vaner altfor tidlig...

Joda, jeg tror nok det vil gå bra - men jeg tror også at dagens barn altfor ofte får alt de ønsker seg... En dag må de selv ta ansvar for økonomien, og da er det ikke sikkert de har råd til å kjøpe seg alt.

''men jeg tror også at dagens barn altfor ofte får alt de ønsker seg...''

Når jeg tenker etter, tror jeg bare ungene får en ting hver fra ønskelista si. Jeg tror også at dagens julaften blir den første Legofrie jula på 11 år!

Når jeg tenker etter, tror jeg bare ungene får en ting hver fra ønskelista si. Jeg tror også at dagens julaften blir den første Legofrie jula på 11 år!

Det er faktisk ok å ikke få alt man ønsker seg ;) God lærdom i det :)

Mine ønska seg faktisk ikke noe spesielt i år... de har nok det de synes de trenger... Jeg tror garantert Ipad, ny laptop, Iphone etc hadde stått på ønskelista om de var vant til å få så dyre gaver, men tror ikke de har tenkt tanken...

Laptop er ganske nødvendig for eldste på fjorten å ha, så den er grei... jeg synes imidlertid ikke det er nødvendig for en tiåring å ha sin egen laptop (min mening;)) - enkelte nøyer seg ikke med vanlig laptop heller, de skal ha mac... sånne ting skjønner jeg meg ikke helt på og jeg tror jeg ville blitt en smule bekymra om mine barn "krevde" å få slike ting i gaver.

Klart det kan være kjekt å gi barna dyre gaver, og mange av dem - men det er også helt ok å lære barna at de ikke kan få alt de ønsker seg. Det var altså det som var mitt poeng... Ser at jeg nok trigga enkelte foreldre her inne nå, og det var ikke meningen :P

Persille1365381127

Nemlig. Det eneste er at når man først har startet så blir neglene så tynne etterhvert at man må nesten fortsette :)

Testet du hun jeg anbefalte deg?

Jeg har ikke vært der siden i sommer :( Men jeg kjenner jeg irriterer meg litt over at hun filer så tynt, og at det blir en sånn kant innerst på neglen etter filen. Det blir så stygt når det vokser ut om man ikke fortsetter og fortsetter.

Nemlig. Det eneste er at når man først har startet så blir neglene så tynne etterhvert at man må nesten fortsette :)

Har hatt falske negler før også, og det var det som gjorde at jeg tilslutt greide å slutte å bite negler. Fortsatt biter jeg, men da kun huden rundt (høres helt kvalmt ut når jeg tenker over det :/).

Jeg tror ikke jeg skal ta meg råd til å fylle på og fylle på, men får se hva jeg gjør etterhvert ;)

Annonse

Persille1365381127

Det er faktisk ok å ikke få alt man ønsker seg ;) God lærdom i det :)

Mine ønska seg faktisk ikke noe spesielt i år... de har nok det de synes de trenger... Jeg tror garantert Ipad, ny laptop, Iphone etc hadde stått på ønskelista om de var vant til å få så dyre gaver, men tror ikke de har tenkt tanken...

Laptop er ganske nødvendig for eldste på fjorten å ha, så den er grei... jeg synes imidlertid ikke det er nødvendig for en tiåring å ha sin egen laptop (min mening;)) - enkelte nøyer seg ikke med vanlig laptop heller, de skal ha mac... sånne ting skjønner jeg meg ikke helt på og jeg tror jeg ville blitt en smule bekymra om mine barn "krevde" å få slike ting i gaver.

Klart det kan være kjekt å gi barna dyre gaver, og mange av dem - men det er også helt ok å lære barna at de ikke kan få alt de ønsker seg. Det var altså det som var mitt poeng... Ser at jeg nok trigga enkelte foreldre her inne nå, og det var ikke meningen :P

''Klart det kan være kjekt å gi barna dyre gaver, og mange av dem - men det er også helt ok å lære barna at de ikke kan få alt de ønsker seg.''

Men man kan jo få alt man ønsker seg? Det handler bare om prioritering, og pris. Ikke nødvendigvis penger, men "prisen man betaler".

Ettersom jeg ikke har hatt inntekt på et så har vi omtrent ikke penger, men Billa får likevel alt hun ønsker seg til jul. Mannen fikk Ipad. Så det har kostet. Men hun vet at jeg har spart på andre ting, for at vi skal gjøre dette.

Da hun ble frastjålet sykkelen sin før sommeren måtte hun være med å spleise på ny (den var ikke låst, og det har hun fått beskjed om MANGE ganger). Hun måtte jobbe 15 timer på kafeen (hun er 8), under oppsyn av en annen enn meg. Hun vasket bord, kostet plassen, ryddet oppvask, sorterte bestikk osv. Timelønnen var skyhøy selvfølgelig :P Men effekten i at hun faktisk måtte jobbe for at hun skulle få sykkelen sitter fremdeles godt i :)

Og hun er faktisk en vel så bra oppvaskhjelp som femtenåringene vi har ansatt....

Gjest Har voksne barn

Smykker, penger og dessertskåler. Jeg har to voksne barn. Den ene er student og får penger og øredobber. Den andre er ferdig med studietida og får halskjede og dessertskåler.

Hun som er student får høyere pengebeløp enn jeg bruker på julegaver for den andre.

Gjest Har voksne barn

Joda, ingen regel uten unntak:) Jeg synes allikevel generelt at barn idag krever for mye av julegaver.... jeg er redd vi oppdrar den oppvoksende generasjon til å bli vant til å få det de ønsker seg... en dag skal de stå på egne ben, og vil de da greie å ha styring over økonomien sin?

Det handler også om alle de andre 364 dagene i året, og mye mer enn gaver. Noen gir først og fremst praktiske gaver mens andre gir noe som ikke er nødvendig. Det er en forskjell.

''Jeg tror også at dagens julaften blir den første Legofrie jula på 11 år!''

Hehe, her også :)

Har hatt falske negler før også, og det var det som gjorde at jeg tilslutt greide å slutte å bite negler. Fortsatt biter jeg, men da kun huden rundt (høres helt kvalmt ut når jeg tenker over det :/).

Jeg tror ikke jeg skal ta meg råd til å fylle på og fylle på, men får se hva jeg gjør etterhvert ;)

Falske negler var det som fikk meg til å slutte å bite på huden rundt neglene. ;)

Guttungen: skikkelig tollekniv, ordbok til det fremmedspråket han har på ungdomsskolen, slåbrok, en film, en hjemmestrikket lue, en Unicef-gave, en mellomstor legoeske og et brettspill (sammen med søstra).

Jentungen: tollekmiv (ikke så flott som broren sin), toalettmappe med tilhørende sminkepung - begge deler stappet til bristepunktet med dill og dall, en film, en bok, hjemmestrikket lue, Unicef-gave, en Littlest Pet Shop-eske og spillet sammen med broren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...