Gå til innhold

FU: Måler dere blodtrykket?

Anbefalte innlegg

Måler dere blodtrykket?

Hvor ofte gjøres dette?

Kun hos legen, eller med blodtrykksmåler hjemme?

Går du på blodtrykksmedisin/ evt. fra hvilken alder startet du?

Jeg lurer på om det er vanlig med for høyt blodtrykk? Vi har nylig hatt et par skremmende opplevelser med for høyt blodtrykk i familien (voksne). De det gjelder hadde på ingen måte noen mistanke om at de hadde for høyt blodtrykk, før de maste seg til en sjekk hos legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374044-fu-m%C3%A5ler-dere-blodtrykket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Godt å høre :) De fikk litt panikk sist jeg var på sykehuset og det var 90 over 40. Det var opp å sitte i senga og drikke tre glass vann øyeblikkelig og det var midt på natta for meg ;)

Undertrykk på 40 høres veldig lavt ut, men f.eks. 90/60 er ganske normalt for meg.

Gjest Høstløv

Jeg får målt blodtrykket hver gang jeg er hos legen, det er det første hun gjør hver gang jeg er til konsultasjon.

Blodtrykket mitt har alltid ligget litt lavt på omkring 110 over 60, i mai var det xxx over 45, siste gang var det på 130 over 90, alle verdiene er innenfor normalområdet.

Jeg har aldri brukt blodtrykksmedisin.

Har ikke målt blodtrykket siden jeg gikk gravid med hun som når er 11 år. Burde kanskje gjort det da det har vært i høyt normalområde.

Jeg har heller ikke målt det siden Ålesund brant, sånn ca... Herregud, jeg ble skremt av den blodtrykksmåleren jeg prøvde i dag. Den viste ca 160/100!

Jeg har heller ikke målt det siden Ålesund brant, sånn ca... Herregud, jeg ble skremt av den blodtrykksmåleren jeg prøvde i dag. Den viste ca 160/100!

Du vet det sikkert, men du kan ikke nødvendigvis stole på målinger utført med apparater beregnet på hjemmebruk.

Annonse

''Herregud, jeg ble skremt av den blodtrykksmåleren jeg prøvde i dag. Den viste ca 160/100!''

Jeg stoler ikke på disse hjemmemålerne. Min svigerfar fikk påvist så høyt blodtrykk hos legen (med en sånn "manuell" måler) at han lå i faresonen for diabetes 2, noe han selvfølgelig ikke trodde noe på. Han hadde nemlig målt blodtrykket selv etterpå hos en kjenning med digitale apparat selv og det viste en del mindre.

Min venninne som er sykepleier ble helt oppgitt og kunne fortelle at de manuelle målerne til legene er mye mer nøyaktige og til å stole på enn de digitale som hvermannsen kan kjøpe.

Vi har et tilsvarende her hjemme, men jeg tror allikevel det er viktig å få kontrollmålt hos lege før man tar for gitt at trykket er fullt så høyt. Målte du flere ganger? Satt du stille og holdt munn? Var du avslappet? Og målte du på riktig arm?

Vi har et tilsvarende her hjemme, men jeg tror allikevel det er viktig å få kontrollmålt hos lege før man tar for gitt at trykket er fullt så høyt. Målte du flere ganger? Satt du stille og holdt munn? Var du avslappet? Og målte du på riktig arm?

Jeg var nok ikke helt avslappet. Jeg skal få sjekket det flere ganger om noen dager.

''Herregud, jeg ble skremt av den blodtrykksmåleren jeg prøvde i dag. Den viste ca 160/100!''

Jeg stoler ikke på disse hjemmemålerne. Min svigerfar fikk påvist så høyt blodtrykk hos legen (med en sånn "manuell" måler) at han lå i faresonen for diabetes 2, noe han selvfølgelig ikke trodde noe på. Han hadde nemlig målt blodtrykket selv etterpå hos en kjenning med digitale apparat selv og det viste en del mindre.

Min venninne som er sykepleier ble helt oppgitt og kunne fortelle at de manuelle målerne til legene er mye mer nøyaktige og til å stole på enn de digitale som hvermannsen kan kjøpe.

Ok. Se linken jeg la ut i froskens svar.

Gjest syttentretti

Litt høut blodtrykk er noe alle kan få en gang i blandt men det er det som varer over tid som er skummelt..Som regel merker du det ikke sjøl engang.. Skal du ta en hjemmemålimg ,ligg ned slapp av i ca: 5 min fint hvis du har en som måler 3 ganger etterhverandre da får du gjennomsnittsmåling..Jeg sjøl har hatt slike hjemmemålinger i en periode pg.høyt trykk og feling å prøving av medisiner..Men trykk over 180/100 da bør det ringe en bjelle hvis du blir ør i hodet og generell uvel.. Men ikke mål i tide og utide for da måler du sjøl på deg høyt trykk kom en kan si det sånn... Hørt om hvit-frakks blodtrykk ??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...