Gå til innhold

Om å bryte kontrakt

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som kan skje om jeg bryter kontrakten med jobben min. Det står at jeg ikke kan gå over til konkurrerende virksomhet (spesifikke begrensninger), men ingenting om hva som skjer hvis jeg trosser dette.

Jeg har altså visse planer om å gå over til konkurrent, har jeg noe å frykte? Kan jeg bli saksøkt? Jobben min sliter litt økonomisk, jeg tror ikke de har ressurser (tid, penger) til å gå i gang med advokat?

For å være ærlig er jeg ikke særlig redd for å få problemer, er det naivt av meg? Tonen på jobben min er ikke så god som den har vært, jeg har vært lei lenge. Og gresset er helt klart grønnere over på den andre siden. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374103-om-%C3%A5-bryte-kontrakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verdsetter virkelig din eventuelt nye arbeidsgiver slik illojalitet?

Jeg har gitt uttrykk for at jeg mener jobben min også har trådd over en del grenser. Ikke kontraktsbrudd, men definitivt ang personalhåndtering. Så det virker som jeg får forståelse, at det er to sider av en sak.

Ingen kan da nekte deg å si opp og søke ny jobb (eller vice versa) så lenge du jobber ut oppsigelsestiden?

Med forbehold om at jeg aldri har hatt en så betydningsfull jobb at dette har vært et tema, kan jeg ikke skjønne at det er problematisk med mindre du misbruker informasjon fra din forrige arbeidsgiver.

Annonse

Gjest trådstarter

Det er ikke uvanlig med en karanteneklausul, men jeg tror ikke en kontrakt med evig forbud om å gå til konkurrerende virksomhet ville stå seg i retten.

Det er ikke evigvarende, men i ett år etter at arbeidsforholdet har opphørt. Jeg vet det vil bli tatt ille opp, men er altså usikker på hva defaktisk har ressurser til å gjøre/kan gjøre, siden ingen eksakte konsekvenser er beskrevet.

Det er ikke evigvarende, men i ett år etter at arbeidsforholdet har opphørt. Jeg vet det vil bli tatt ille opp, men er altså usikker på hva defaktisk har ressurser til å gjøre/kan gjøre, siden ingen eksakte konsekvenser er beskrevet.

Hva de har ressurser til og hva de vil gjøre, kan ikke noen her uttale seg om, men at de _kan_ lage litt trøbbel for deg er utvilsomt.

Pussig å skrive under på en kontrakt om slik karantene uten en kompensasjon, forresten, vanligvis vil en vel da enten få en solid startbonus eller en etterlønn.

Gjest trådstarter

Hva de har ressurser til og hva de vil gjøre, kan ikke noen her uttale seg om, men at de _kan_ lage litt trøbbel for deg er utvilsomt.

Pussig å skrive under på en kontrakt om slik karantene uten en kompensasjon, forresten, vanligvis vil en vel da enten få en solid startbonus eller en etterlønn.

Er slik kompensasjon vanlig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...