Gå til innhold

Trening etter brystreduksjon


Chakira

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utført brystreduksjon for nøyaktig 3 uker siden. Jeg spurte kirurgen om hva med trening etter brystreduksjon. Han svarte at etter 2 uker kunne jeg fint bare trene som jeg ville, (bare unngå å strekke armene over hodet til at det hadde gått 4 uker) og da kunne jeg gjøre alt som vanlig. Etter 2 uker kunne jeg trene knebøy, gå hurtig i oppoverbakker og sykle. Jeg har hatt vanvittig mye smerter, og brystene mine "svir" bortimot hele tiden, i varierende grad. Innimellom opplever jeg også en annen type stikkende smerte. Er dette normalt, selv etter 3 uker? Jeg var veldig rastløs første uken, da det var uvant for meg å sitte stille. har også en hund som må luftes, så man kan vel si at jeg nesten alltid var på farten de første 2 ukene. På dagen etter 2 uker, dro jeg på trenings-senteret og trente TUNG knebøy, biceps curl og mage, som jeg har fortsatt med annenhver dag (for å ikke tape for mye muskelmasse). For 4 dager siden deltok jeg også på en spinning-time. Spinning oppleves nesten bedre for brystene mine, enn hva det oppleves å gå. Når jeg går, og sitter på bussen, kjennes hvert skritt jeg tar, og hver bump i veien, kjennes i brystene mine. Jeg lurte på om jeg hadde fått infeksjon, særlig i det ene brystet, så jeg dro på Legevakten og de tok prøver, men fant ingen tegn til infeksjon. Men legen var enig i at det brystet hvor jeg har annerledes vondt, var litt rosa-farget. Men de fant ingen tegn til infeksjon ellers. Jeg lurer på om det er normalt å ha så mye vondt, er det tegn på at noe er galt, eller om det bare er jeg som har en noe lav smerteterskel. Særlig lurer jeg på hvordan jeg skal forholde meg til treningen. Er det Ok å gjenoppta trening, som tung styrketrening på ben, og Spinning med høy intensitet? Vil dette kunne ha en innflytelse på helings-prosessen? Etter spinning-timen dusjet jeg og byttet plasteret. Da jeg rev av plasteret (forsiktig) var det blødende i streken ned fra brystvorten og til brystet (det brystet jeg har mest vondt i). Kan den økte aktiviteten/intensiteten ha satt igang blødningen selv etter 21/2 uke? Burde jeg kanskje ha latt plasteret sitte på, særlig etter trening med høy intensitet? Kirurgen mente at jeg kunne la plasteret bare sitte på til at det falt av seg selv. Og at det var ikke noe problem å dusje, eller at det ble vått ved dusjing. Andre steder leser jeg at det er viktig å tørke plasteret med hårføner etter dusj. Mine spørsmål, er altså om det det er normalt å oppleve smerter fortsatt, og hvordan forholde meg til trening, da i særdeleshet tung knebøy og spinning. Trening uten intensitet er jo ingen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg har peiling vil jeg tro at det er best for kroppen å få ro til sårene har grodd skikkelig. Spesielt siden du har smerter også. Har du snakket med kirurgen som opererte deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ble helt utslitt av å bare lese innlegget ditt, så jeg synes overhodet ikke det er rart at du har vondt!

En brystreduksjon er en stor operasjon, kroppen bruker mye energi på å hele seg igjen. Hvorfor har du så dårlig tid?!

Det du tenker på som "tap av muskelmasse" er en stresser i hodet på deg som får deg til å overbelaste kroppen. Med mindre du er Marit Bjørgens ukjente kusine så er det "tapet av muskler" så lite at det ikke kan måles engang! Du risikerer å slite så mye på deg selv at du møter veggen og blir sittende i flere år, istedet for noen uker mens du venter på at brystene skal falle på plass igjen.

Slapp av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ble helt utslitt av å bare lese innlegget ditt, så jeg synes overhodet ikke det er rart at du har vondt!

En brystreduksjon er en stor operasjon, kroppen bruker mye energi på å hele seg igjen. Hvorfor har du så dårlig tid?!

Det du tenker på som "tap av muskelmasse" er en stresser i hodet på deg som får deg til å overbelaste kroppen. Med mindre du er Marit Bjørgens ukjente kusine så er det "tapet av muskler" så lite at det ikke kan måles engang! Du risikerer å slite så mye på deg selv at du møter veggen og blir sittende i flere år, istedet for noen uker mens du venter på at brystene skal falle på plass igjen.

Slapp av!

Takk for svar! Men tap av muskelmasse skjer fort, og jeg var betydelig svakere i styrken da jeg tok første økten med knebøy, og er ennå langt tilbake fra der jeg var før operasjonen, så det der skjer skremmende fort! Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut! Men OK, takk for svaret, jeg ble med ditt svar istand til å se meg i perspektiv. Så jeg tror jeg kanskje dropper den planlagte spinning-økten i dag! (Kanskje..!)

Har meldt meg på Krav Maga trening fra og med 10.januar, og der må jeg kunne regne med trykk og slag også mot brystet..! Men det blir bare å si ifra til trenings-makkeren.

PS: Ja, jeg er livredd for å miste den fysiske formen, da jeg er nylig sertifisert Personlig trener og Gruppetrenings-instruktør, og håper på å komme igang med å jobbe og må være fysisk istand til det så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men tap av muskelmasse skjer fort, og jeg var betydelig svakere i styrken da jeg tok første økten med knebøy, og er ennå langt tilbake fra der jeg var før operasjonen, så det der skjer skremmende fort! Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut! Men OK, takk for svaret, jeg ble med ditt svar istand til å se meg i perspektiv. Så jeg tror jeg kanskje dropper den planlagte spinning-økten i dag! (Kanskje..!)

Har meldt meg på Krav Maga trening fra og med 10.januar, og der må jeg kunne regne med trykk og slag også mot brystet..! Men det blir bare å si ifra til trenings-makkeren.

PS: Ja, jeg er livredd for å miste den fysiske formen, da jeg er nylig sertifisert Personlig trener og Gruppetrenings-instruktør, og håper på å komme igang med å jobbe og må være fysisk istand til det så fort som mulig!

'' Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut!''

At du skulle få en slik effekt av noen få ukers manglende trening, har jeg svært liten tro på. Jeg får tanker om at du har et noe forstyrret kroppsbilde, kanskje er du overfokusert på kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men tap av muskelmasse skjer fort, og jeg var betydelig svakere i styrken da jeg tok første økten med knebøy, og er ennå langt tilbake fra der jeg var før operasjonen, så det der skjer skremmende fort! Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut! Men OK, takk for svaret, jeg ble med ditt svar istand til å se meg i perspektiv. Så jeg tror jeg kanskje dropper den planlagte spinning-økten i dag! (Kanskje..!)

Har meldt meg på Krav Maga trening fra og med 10.januar, og der må jeg kunne regne med trykk og slag også mot brystet..! Men det blir bare å si ifra til trenings-makkeren.

PS: Ja, jeg er livredd for å miste den fysiske formen, da jeg er nylig sertifisert Personlig trener og Gruppetrenings-instruktør, og håper på å komme igang med å jobbe og må være fysisk istand til det så fort som mulig!

''Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut!''

Heller tvilsomt, man forfaller ikke så raskt tross alt. Jeg slutter meg til det frosken sier - kan du ha et noe forvrengt syn på din egen kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Men tap av muskelmasse skjer fort, og jeg var betydelig svakere i styrken da jeg tok første økten med knebøy, og er ennå langt tilbake fra der jeg var før operasjonen, så det der skjer skremmende fort! Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut! Men OK, takk for svaret, jeg ble med ditt svar istand til å se meg i perspektiv. Så jeg tror jeg kanskje dropper den planlagte spinning-økten i dag! (Kanskje..!)

Har meldt meg på Krav Maga trening fra og med 10.januar, og der må jeg kunne regne med trykk og slag også mot brystet..! Men det blir bare å si ifra til trenings-makkeren.

PS: Ja, jeg er livredd for å miste den fysiske formen, da jeg er nylig sertifisert Personlig trener og Gruppetrenings-instruktør, og håper på å komme igang med å jobbe og må være fysisk istand til det så fort som mulig!

Som instruktør er det MYE viktigere at du KAN enn at du kan utføre... Det kan jeg som betalende kunde garantere deg!

Og denne kunnskapen innebærer også det å vite når man bør sette bremsen på, både for seg og for kunden.

Lykke til med alt sammen, jeg er helt sikker på at det ordner seg. Bare trekk pusten dyyyypt og TENK at det går bra. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som instruktør er det MYE viktigere at du KAN enn at du kan utføre... Det kan jeg som betalende kunde garantere deg!

Og denne kunnskapen innebærer også det å vite når man bør sette bremsen på, både for seg og for kunden.

Lykke til med alt sammen, jeg er helt sikker på at det ordner seg. Bare trekk pusten dyyyypt og TENK at det går bra. ;0)

Får du lyst til å jobbe for en instruktør i halvdårlig form, med slappe bevegelser? Intensitets-styring av energi-nivået er et av de sterkeste ikke-verbale redskapene en instruktør har! For meg personlig, jobber jeg adskillig bedre for instruktører med et høyt energi-nivå, men hvor av den faglige kunnskapen kanskje er heller mangelfull. Men det er sånne ting som jeg først etter å ha tatt utdannelsen selv har begynt å henge meg opp i, tidligere kjøpte man alt instruktøren sa, og var det noe jeg ikke forstod så var det greit likevel! Men jeg forstår hva du mener. Det er heller ikke trenings-faglig korrekt å alltid kjøre med høy intensitet, og jeg kan jo i starten velge meg timer med lavere intensitet...(hvis jeg får muligheten til det).

Men fortsatt, kun en meget erfaren og dyktig instruktør kan kjøre timer uten å gjøre stort selv. Bare nyskjerrig; hvilken type timer pleier du å gå på? For å kunne sette svaret ditt i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du lyst til å jobbe for en instruktør i halvdårlig form, med slappe bevegelser? Intensitets-styring av energi-nivået er et av de sterkeste ikke-verbale redskapene en instruktør har! For meg personlig, jobber jeg adskillig bedre for instruktører med et høyt energi-nivå, men hvor av den faglige kunnskapen kanskje er heller mangelfull. Men det er sånne ting som jeg først etter å ha tatt utdannelsen selv har begynt å henge meg opp i, tidligere kjøpte man alt instruktøren sa, og var det noe jeg ikke forstod så var det greit likevel! Men jeg forstår hva du mener. Det er heller ikke trenings-faglig korrekt å alltid kjøre med høy intensitet, og jeg kan jo i starten velge meg timer med lavere intensitet...(hvis jeg får muligheten til det).

Men fortsatt, kun en meget erfaren og dyktig instruktør kan kjøre timer uten å gjøre stort selv. Bare nyskjerrig; hvilken type timer pleier du å gå på? For å kunne sette svaret ditt i sammenheng.

Jeg ville ikke gått på en av dine timer. Det kan jeg si med en gang. Du er kun opptatt av deg selv og hva du kan yte, slik jeg leser deg her. Ditt eget utseende, din egen prestasjon.

En god instruktør har kontakt med kundene sine, ser hva de trenger, hvor han/hun bør ta ting med ro, og hvor de kan legge litt innsats. Kunnskap om anatomi, skade, og mest av alt; motivasjon. 90% av kunder får mark av en "perfekt" instruktør med duracellkapasitet og hyperaktivt humør som gneller om å stå på hele tida. ;0)

Eller en som er så opptatt av hvilke effekter treninga har på utseendet at det å ta to uker av beskrives som "ting henger og slenger".

Folk flest er alminnelige mennesker med alminnelige kropper. De trenger som regel å stramme litt opp, få fart på blodpumpa og bedre pust.

De absolutt beste instruktørene jeg har hatt er de som har lagt vekt på at jeg er mer enn god nok som jeg er, og har hjupet meg å bli kvitt vondter og skader. De som er mer opptatt av muskelens funksjon heller enn utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du lyst til å jobbe for en instruktør i halvdårlig form, med slappe bevegelser? Intensitets-styring av energi-nivået er et av de sterkeste ikke-verbale redskapene en instruktør har! For meg personlig, jobber jeg adskillig bedre for instruktører med et høyt energi-nivå, men hvor av den faglige kunnskapen kanskje er heller mangelfull. Men det er sånne ting som jeg først etter å ha tatt utdannelsen selv har begynt å henge meg opp i, tidligere kjøpte man alt instruktøren sa, og var det noe jeg ikke forstod så var det greit likevel! Men jeg forstår hva du mener. Det er heller ikke trenings-faglig korrekt å alltid kjøre med høy intensitet, og jeg kan jo i starten velge meg timer med lavere intensitet...(hvis jeg får muligheten til det).

Men fortsatt, kun en meget erfaren og dyktig instruktør kan kjøre timer uten å gjøre stort selv. Bare nyskjerrig; hvilken type timer pleier du å gå på? For å kunne sette svaret ditt i sammenheng.

''faglige kunnskapen kanskje er heller mangelfull.''

Den er slik jeg ser det viktigst av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått på en av dine timer. Det kan jeg si med en gang. Du er kun opptatt av deg selv og hva du kan yte, slik jeg leser deg her. Ditt eget utseende, din egen prestasjon.

En god instruktør har kontakt med kundene sine, ser hva de trenger, hvor han/hun bør ta ting med ro, og hvor de kan legge litt innsats. Kunnskap om anatomi, skade, og mest av alt; motivasjon. 90% av kunder får mark av en "perfekt" instruktør med duracellkapasitet og hyperaktivt humør som gneller om å stå på hele tida. ;0)

Eller en som er så opptatt av hvilke effekter treninga har på utseendet at det å ta to uker av beskrives som "ting henger og slenger".

Folk flest er alminnelige mennesker med alminnelige kropper. De trenger som regel å stramme litt opp, få fart på blodpumpa og bedre pust.

De absolutt beste instruktørene jeg har hatt er de som har lagt vekt på at jeg er mer enn god nok som jeg er, og har hjupet meg å bli kvitt vondter og skader. De som er mer opptatt av muskelens funksjon heller enn utseende.

Hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''faglige kunnskapen kanskje er heller mangelfull.''

Den er slik jeg ser det viktigst av alt.

Ok, her var det mye kjeft å få. Men tror jeg uansett faktisk dropper treninga i dag. Gi puppene litt ro. Får bare lapse her på sofaen, med internett og dårlig TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva vangoria

Takk for svar! Men tap av muskelmasse skjer fort, og jeg var betydelig svakere i styrken da jeg tok første økten med knebøy, og er ennå langt tilbake fra der jeg var før operasjonen, så det der skjer skremmende fort! Pluss at jeg har merket det tydelig på figuren, alt kjøttet bare henger og slenger, og jeg ser ikke ut! Men OK, takk for svaret, jeg ble med ditt svar istand til å se meg i perspektiv. Så jeg tror jeg kanskje dropper den planlagte spinning-økten i dag! (Kanskje..!)

Har meldt meg på Krav Maga trening fra og med 10.januar, og der må jeg kunne regne med trykk og slag også mot brystet..! Men det blir bare å si ifra til trenings-makkeren.

PS: Ja, jeg er livredd for å miste den fysiske formen, da jeg er nylig sertifisert Personlig trener og Gruppetrenings-instruktør, og håper på å komme igang med å jobbe og må være fysisk istand til det så fort som mulig!

kirurgen din følger deg sikkert opp? Ta en telefon og forhør deg, evt bestill en oppfølgingstime. Jeg fikk det utført privat, og oppfølgingen var helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kirurgen din følger deg sikkert opp? Ta en telefon og forhør deg, evt bestill en oppfølgingstime. Jeg fikk det utført privat, og oppfølgingen var helt super.

Har blitt operert ved et offentlig sykehus, og når jeg ringer nå får jeg automatisk telefonsvarer som ønsker "en riktig god jul"!

Når jeg ringte rett etter operasjonen, fikk jeg heller aldri snakke med kirurgen, men ble satt over til en eller annen tilfeldig sykepleier.

Derfor er det jeg har skrevet dette innlegget, i håp om å få seriøst svar fra en kirurg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva vangoria

Har blitt operert ved et offentlig sykehus, og når jeg ringer nå får jeg automatisk telefonsvarer som ønsker "en riktig god jul"!

Når jeg ringte rett etter operasjonen, fikk jeg heller aldri snakke med kirurgen, men ble satt over til en eller annen tilfeldig sykepleier.

Derfor er det jeg har skrevet dette innlegget, i håp om å få seriøst svar fra en kirurg.

Hm, jeg forstår. Var jeg deg ville jeg tatt det med ro, for sikkerhets skyld. Slik jeg ser du også har gjort :)

At det stikker tror jeg er et godt tegn, noe sånt som at nervene vokser sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...