Gå til innhold

Spørsmål om skatt

Gjest forskudd på arv til barnebarn

Anbefalte innlegg

Du kan gi en G (?) hvert år uten at det går i fratrekk på arv. Det har ikke noe med de 470.000,- gjøre.

Vi gir jo alle barna penger hvert år og det er det satt en viss øvre sum på uten at det har noe med skatt å gjøre.

Betyr det at når jeg har gitt dattera mi hytte verdt 350 000 på papiret så slipper hun å skatte av det. Hytta er etter foreldrene mine og jeg har bare eid den i de to årene det tok å ordne papirene ;)

Fortsetter under...

Du kan gi barnebarnet det beløpt uten at det skattes av det. Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.

''Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.''

Men umyndige barn kan ikke ha mer enn 75.000,- (?) på konto, da kommer overformynderiet inn i bildet og skal "forvalte" pengene frem til barnet er myndig, selv om barnet har foreldre i live.

Gjest Høstløv

Du kan gi barnebarnet det beløpt uten at det skattes av det. Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.

Fribeløpet er satt til 1/5 G, det blir kr 37.820,50 for år 2011.

http://www.skatteetaten.no/Upload/Brosjyrer%20og%20bok/Avgift_paa_arv_og_gaver_BM.pdf

Betyr det at når jeg har gitt dattera mi hytte verdt 350 000 på papiret så slipper hun å skatte av det. Hytta er etter foreldrene mine og jeg har bare eid den i de to årene det tok å ordne papirene ;)

Ja, men dere må sende inn melding om det, for det skal registreres og gå til fratrekk i fribeløpet på resten av arven etter deg. Og på selvangivelsen skal hun oppgi at hun har mottatt det, det har ingenting med beskatning å gjøre, det er bare for å forklare formuesøkningen.

Kommer litt an på. Hvis hytta videreføres i fra dine foreldre og direkte til datteren, så slipper hun arveavgift, men hvis du har eid hytta i mellomtiden, så er fribeløpet 250.000,-

''Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.''

Men umyndige barn kan ikke ha mer enn 75.000,- (?) på konto, da kommer overformynderiet inn i bildet og skal "forvalte" pengene frem til barnet er myndig, selv om barnet har foreldre i live.

Ja, det er riktig, men overformynderiet gjør ikke annet enn å passe på pengene inntil personen er gammel nok til å ta vare på dem selv.

Annonse

Kommer litt an på. Hvis hytta videreføres i fra dine foreldre og direkte til datteren, så slipper hun arveavgift, men hvis du har eid hytta i mellomtiden, så er fribeløpet 250.000,-

Fribeløpet er 470000, og det årlige gavefribeløpet er 1/2 G.

Ja, men dere må sende inn melding om det, for det skal registreres og gå til fratrekk i fribeløpet på resten av arven etter deg. Og på selvangivelsen skal hun oppgi at hun har mottatt det, det har ingenting med beskatning å gjøre, det er bare for å forklare formuesøkningen.

Jeg virkelig slitt med å få ordnet det. De skal ha nye papirer hele tiden og jeg har ikke fått lov å gi det som forskudd på arv, men som gave. De siste vi må gjøre er å få tinglyst det, skattevesenet er klar over det og jeg har fyllt ut ørten papirer og likevel står hytte på mora mi som døde for 2,5 år siden og hun betaler skatt av det og jeg betaler alle regningene. Men det gjør jeg ikke mer når vi har fått tinglyst det altså, da får hun betale regningene sjøl

Det er jo det jeg har prøvd å gjøre da, men etter 2,5 år så vet jeg ikke hvem som eier hytta lenger, Mora mi som er død, meg som har sagt den fra meg eller dattera mi. Dette er nesten tragikomisk altså. Og jeg var nede på ligningskontoret og fikk dem til å fylle ut papirene for meg, men likevel har det vært bare krøll.

Det er jo det jeg har prøvd å gjøre da, men etter 2,5 år så vet jeg ikke hvem som eier hytta lenger, Mora mi som er død, meg som har sagt den fra meg eller dattera mi. Dette er nesten tragikomisk altså. Og jeg var nede på ligningskontoret og fikk dem til å fylle ut papirene for meg, men likevel har det vært bare krøll.

Ok, men da kan jeg ta den:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...