Gå til innhold

Ja til hijab, nei til lue

Anbefalte innlegg

Hm..tro hva som hadde skjedd da om en av "luegutta" dro på seg en hijab for anledningen..?

''Hm..tro hva som hadde skjedd da om en av "luegutta" dro på seg en hijab for anledningen..?''

Det hadde vært så festlig at jeg håper noen snart gjør det.

:-)

I Norge praktiseres det til tider absolutt likestilling i en nesten tåpelig grad. Så å nekte en gutt hijab, ville helt klart vært kjønnsdiskrimminering.

Tar jeg feil, eller var det en eller annen sprø sak om en mann som ville ha skjørt på jobb?

mvh

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

40

• Sør

12

• morsan

10

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

''Hm..tro hva som hadde skjedd da om en av "luegutta" dro på seg en hijab for anledningen..?''

Det hadde vært så festlig at jeg håper noen snart gjør det.

:-)

I Norge praktiseres det til tider absolutt likestilling i en nesten tåpelig grad. Så å nekte en gutt hijab, ville helt klart vært kjønnsdiskrimminering.

Tar jeg feil, eller var det en eller annen sprø sak om en mann som ville ha skjørt på jobb?

mvh

''Så å nekte en gutt hijab, ville helt klart vært kjønnsdiskrimminering.''

Hva sier muslimene om det? At en mann evt. skulle ønske å bruke hijab mener jeg. Er ikke det et plagg forbeholdt kvinner?

''Så å nekte en gutt hijab, ville helt klart vært kjønnsdiskrimminering.''

Hva sier muslimene om det? At en mann evt. skulle ønske å bruke hijab mener jeg. Er ikke det et plagg forbeholdt kvinner?

''Hva sier muslimene om det? At en mann evt. skulle ønske å bruke hijab mener jeg. Er ikke det et plagg forbeholdt kvinner?''

Jeg ville blitt svært overrasket om en muslimsk mann frivillig tok på seg hijab.

Men hvilken som helst gutt/mann som skulle finne det for godt, kan ta på seg hijab og påberope seg kjønnsdiskrimminering om noen nektet ham det. Det ville vært interessant å få en slik sak prøvd ut i beste prinsipprytterstil.

mvh

''Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.

At Bjørn Vesten driver med sånt tull er ikke uventet. Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.''

Fordi det ikke er vanlig folkeskikk å ta av seg en hijab innendørs.

Med vanlig hilsen

Det var det jeg prøvde å uttrykke.

Min bror, som er laerer, har valgt aa godta alle slags hodeplagg inne. Han foeler det mest riktig.

Og tro meg - han har ingenting i mot muslimer eller bedriver muslimhets (slik Soer antyder lenger ned).

Tillatelsen hans forutsetter at guttene ikke drar capsen helt ned i ansiktet, slik at han ikke faar kontakt med de, eller at det foraarsaker andre ordensproblemer.

Der er jeg uenig med din bror. Ser ikke grunnen til at han skal forandre regler etter eget forgodtbefinnende.

''Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.''

Historisk sett var det gutter/menn som skulle ta av lue/hatt når de kom inn. Jenter/kvinner kunne beholde hodeplagget på inne. Noen ganger var det sogar påkrevd. Vi trenger ikke gå mange tiår tilbake i tid for å finne eksempler på det.

Kleskulturen forandrer seg. Kvinner kler seg nå i 'mannsplagget' bukse, og de går med skjørt så korte at man for noen år siden ville dødd av anstendig indignasjon ved synet. Menn på sin side, kan finne på å gå på jobb i dongeri og t-skjorte der dress og slips før var kravet.

Menn kan finne på å ta hull i ørene og mange andre steder i kroppen. Kvinner tatoverer seg. Folkeskikk er ikke statisk.

Jeg kan mene meget og mangt om hva ungdom finner på å tre ned på hodet. Men jeg registerer at for mange er lua, capsen eller hva de nå bruker, veldig viktig for dem. For noen er hodeplaggnekt en minst like sterk inngripen som smikenekt kan være for andre.

Derfor blir det helt feil å si at noen får uttrykke sin religiøse tilhørighet med et hodeplagg, men nekte andre å uttrykke hva det nå er de uttrykker med sine hodeplagg.

Hvorfor skal organisert religion ha forrang foran andre livsanskuelser og uttrykk. Skolen må enten si ja til alle hodeplagg, eller nei til alle. Alt annet vil skape forbitrelse og fiendskap mellom ulike grupper.

Lurer forresten på om den samme skolen også vil forby ikke-religiøse skaut. Hvis ikke har de tillatt et typisk jentehodeplagg, mens de forbyr hodeplagg gutter ofte bruker. Går det an i disse likestillingstider?

mvh

Jeg er fullstendig uenig med deg. Argumentene dine treffer ikke. Typisk dol-tråd å begynne å lure på hva ville skjedd om en gutt tok på hijab og ikke se hvor fjollete det ville vært.

Likestilling er på linje med religionsfrihet. Kvinner ble ikke forbudt å bruke skaut over håret før i tiden i Norge. Tvertimot var det pålagt. Jeg vet utmerket godt at historisk sett så tok kristne av seg hatten da de gikk inn i kirken for å respektere gud, mens jøder setter på seg kippa for å respektere sin gud. Det er ikke forbudt å ha på turban for sikher eller kippa for jøder. Det er noe helt annet enn lue eller caps.

Annonse

Link?

Det var vel en lærer (ikke en elev) som ble bedt om det én gang for mange år siden.

Link? det var min jødiske venninne som fikk beskjed om å ta av seg davidsstjerna fordi hun provoserte de muslimske elevene, så jeg har ikke noen link!

Hun nektet imidlertidig ta den av og måtte bare leve med mobbingen.

Der er jeg uenig med din bror. Ser ikke grunnen til at han skal forandre regler etter eget forgodtbefinnende.

Det er da hans klasse og hans time. Om andre laerere vil ha andre regler, saa faar de ha det.

De faerreste skoler har ett sett med klasseromsregler. Dette er typisk noe laereren og elevene kommer opp med sammen.

Jeg er fullstendig uenig med deg. Argumentene dine treffer ikke. Typisk dol-tråd å begynne å lure på hva ville skjedd om en gutt tok på hijab og ikke se hvor fjollete det ville vært.

Likestilling er på linje med religionsfrihet. Kvinner ble ikke forbudt å bruke skaut over håret før i tiden i Norge. Tvertimot var det pålagt. Jeg vet utmerket godt at historisk sett så tok kristne av seg hatten da de gikk inn i kirken for å respektere gud, mens jøder setter på seg kippa for å respektere sin gud. Det er ikke forbudt å ha på turban for sikher eller kippa for jøder. Det er noe helt annet enn lue eller caps.

''Jeg er fullstendig uenig med deg. Argumentene dine treffer ikke. Typisk dol-tråd å begynne å lure på hva ville skjedd om en gutt tok på hijab og ikke se hvor fjollete det ville vært.''

Selvfølgelig ville det vært ustyrtelig fjollete. Hele hensikten med et slikt stunt ville være å vise hvor fjollete det er å tillate noen hodeplagg og forby andre. Dumt skal dumt fordrive.

Hadde jeg hatt barn på en aktuell skole, og de ønsket å gjennomføre en slik protest, hadde jeg støttet dem etter å først ha forvisset meg om at de syntes den eventuelle prisen var verdt å betale.

mvh

Link? det var min jødiske venninne som fikk beskjed om å ta av seg davidsstjerna fordi hun provoserte de muslimske elevene, så jeg har ikke noen link!

Fikk hun beskjed eller ble hun bedt om det?

Det er da hans klasse og hans time. Om andre laerere vil ha andre regler, saa faar de ha det.

De faerreste skoler har ett sett med klasseromsregler. Dette er typisk noe laereren og elevene kommer opp med sammen.

Vanligvis så har skolen felles regler og det høres helt merkelig ut hvis han kan ha andre regler enn naboklassen. Det synes jeg er illojalt og gir feil signaler til elevene.

''Jeg er fullstendig uenig med deg. Argumentene dine treffer ikke. Typisk dol-tråd å begynne å lure på hva ville skjedd om en gutt tok på hijab og ikke se hvor fjollete det ville vært.''

Selvfølgelig ville det vært ustyrtelig fjollete. Hele hensikten med et slikt stunt ville være å vise hvor fjollete det er å tillate noen hodeplagg og forby andre. Dumt skal dumt fordrive.

Hadde jeg hatt barn på en aktuell skole, og de ønsket å gjennomføre en slik protest, hadde jeg støttet dem etter å først ha forvisset meg om at de syntes den eventuelle prisen var verdt å betale.

mvh

Det ville bare vært tull og ikke noe annet enn tull. Ingen ville tatt slikt seriøst og de ville gjort seg til latter overfor alle. At foreldre vil støtte slikt får hårene til å reise seg.

Vanligvis så har skolen felles regler og det høres helt merkelig ut hvis han kan ha andre regler enn naboklassen. Det synes jeg er illojalt og gir feil signaler til elevene.

Du jobber kanskje ikke i skolen? Det er helt normalt aa ha egne regler, beloenningssystemer og annet i hver klasse. Dette er noe som styres av klasseforstander og faglaerere.

Og glad er jeg for det. Regler for reglenes skyld er latterlig og skaper en aversjon til slikt hos elevene. PieLill sier det riktig: Man kan nok komme paa bedre ting aa krangle om.

Annonse

Mobbing er selvsagt feil, uansett hvilken vei det går. Dtety blir dog ikke bedre av at flere skal rammes av urett.

En annen sak er at kippa, hijab, turban ikke er "misjonerende". Det er noe de er pålagt. Ingen er pålagt smykker, osv. men man skal selvsagt ikke mobbes uansett.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig må læreren selv kunne avgjøre hva som er viktig å bruke tid og krefter på i sine egne timer.

Bruk av hodeplagg er ikke av grunnleggende prinsippiel og moralsk art, men svært kulturelt betinget. Hodeplaggets betydning har endret seg vesentlig bare de siste 50 årene. Før ville det for en gutt/mann være en demonstrasjon av dissrespekt å ikke ta av hodeplagget inne.

Siden har hodeplagg i stor grad fallt i vanry utenom det å skulle holde varmen. For ikke lenge siden var det nesten plent umulig å få lue på en tenåring; alt for barnslig. Og nå har hodeplagg igjen fått diverse symbolske betydninger.

Må innrømme jeg tidvis gremmer meg når jeg ser hva en del ungdommer får seg til å dra nedover ørene. (Selv om det er langt mer tiltalende enn mye av de hårfrisyrene som har vært opp igjennom.)

Men det er ikke vanskelig å se at det er (livs)viktig for dem. Så å tillate noen hodeplagg og forby andre, faller helt på sin egen urimelighet.

mvh

Du jobber kanskje ikke i skolen? Det er helt normalt aa ha egne regler, beloenningssystemer og annet i hver klasse. Dette er noe som styres av klasseforstander og faglaerere.

Og glad er jeg for det. Regler for reglenes skyld er latterlig og skaper en aversjon til slikt hos elevene. PieLill sier det riktig: Man kan nok komme paa bedre ting aa krangle om.

''Regler for reglenes skyld er latterlig og skaper en aversjon til slikt hos elevene.''

Hjertens enig. Dessuten sakper det masse merarbeid og distraksjon for lærerne som skal håndheve tøvet.

mvh

Det ville bare vært tull og ikke noe annet enn tull. Ingen ville tatt slikt seriøst og de ville gjort seg til latter overfor alle. At foreldre vil støtte slikt får hårene til å reise seg.

''Det ville bare vært tull og ikke noe annet enn tull. Ingen ville tatt slikt seriøst og de ville gjort seg til latter overfor alle. At foreldre vil støtte slikt får hårene til å reise seg.''

De ville påvist en inskonsekvens i system og regelverk. Noen ville faktisk blitt svar skyldig.

Det hadde garantert vekt latter. Samtidig som mange tenkte endelig er det noen som tar opp kampen.

Jeg ville støttet mine barn i kamp mot et regelverk som er både inkonsekvent, diskrimminerende og urettferdig. Og som bygger på prinsipper jeg ønsker ut av samfunnet. Særrettigheter på bakgrunn av etnisitet og/eller religion.

Om barna valgte sprø og komiske virkemidler, fikk heller stå sin prøve.

mvh

Selvfølgelig må læreren selv kunne avgjøre hva som er viktig å bruke tid og krefter på i sine egne timer.

Bruk av hodeplagg er ikke av grunnleggende prinsippiel og moralsk art, men svært kulturelt betinget. Hodeplaggets betydning har endret seg vesentlig bare de siste 50 årene. Før ville det for en gutt/mann være en demonstrasjon av dissrespekt å ikke ta av hodeplagget inne.

Siden har hodeplagg i stor grad fallt i vanry utenom det å skulle holde varmen. For ikke lenge siden var det nesten plent umulig å få lue på en tenåring; alt for barnslig. Og nå har hodeplagg igjen fått diverse symbolske betydninger.

Må innrømme jeg tidvis gremmer meg når jeg ser hva en del ungdommer får seg til å dra nedover ørene. (Selv om det er langt mer tiltalende enn mye av de hårfrisyrene som har vært opp igjennom.)

Men det er ikke vanskelig å se at det er (livs)viktig for dem. Så å tillate noen hodeplagg og forby andre, faller helt på sin egen urimelighet.

mvh

Nei det er ikke slik at hver og en lærer kan bestemme ubetinget i sitt klasserom. Det gjelder felles regler på skolene.

Det å måtte tillate luer og caps pga. hijab faller på sin egen urimelighet. Det tror jeg Frp vil være enig med meg i.

Jeg har jobbet i skolen i ca. tyve år og jobber fremdeles i skoleverket. Jeg har god kunnskap til skolen, og til og med til skolen som blir nevnt og driftsstyremedlemmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...