Gå til innhold

Hvor mye å leve for etter husleie/lån?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest snaut med penger?

Når har du tenkt å svare,eller har du flere navn/nick?

Hadde mange før,men nå bare ett.

Jeg hadde tenkt å svare når jeg fikk litt flere svar ;) Jeg bruker litt ulike nick, men ikke flere i samme tråd.

Bra at du og katten klarer dere fint :)

Gjest snaut med penger?

Hvilke andre utgifter har du og er du enslig?

vi er en familie på 4 og vi setter av 5000 til mat

og 2000 til klær og diverse, litt til sparing.

Vi har en felles konto jeg og mannen min hvor jeg fører over 12000 hver mnd og han mellom 16-20 tusen alt ettersom hvor mye han tjener den måneden.

Så har han kanskje 2-4 tusen igjen som han bruker til drivstoff, bilvask og diverse utgifter.

Vi klarer oss egentlig helt greit.

Å sitte igjen med 8000 som enslig skal vel gå helt greit, spørs vel hvor mye du har i utgifter ellers. Tar du opp dyrt billån er det jo noe... Kanskje se på hvor dyr bil du har, kan du bytte til en billigere bil?

Selv har vi to nedbetalte biler som vi kjøpte for sparepenger, har enda litt sparepenger på bok.

Jeg har 8000 igjen og det skal gå til strøm, litt studielån, bilutgifter, klær, mat, mobil, internett osv. Kan ikke skaffe en billigere bil egentlig. Jeg føler at jeg ikke sløser, men at 50 % ufør er problemet :-/

Gjest snaut med penger?

Det varierer nok veldig hvor mye nordmenn har til å leve for. Denne tråden er ikke representative for gjennomsnittet av den norske befolkningen.

Hvis noen kommer nå og sier at h*n har 65000 kr. etter at bolig- og studielån er betalt så blir det ramaskrik her. Det finnes nok noen som har det, men om de er på dol så kan jeg ikke tenke meg at de har lyst å røpe det i en slik tråd.

Neida, jeg vet at jeg ikke finner noe gjennomsnitt her inne. Intensjonen min var bare å høre hva folk flest er fornøyd med :)

Gjest snaut med penger?

Jeg er 100% ung ufør og har hatt gunstig bostøtte som ikke ble redusert etter at jeg gikk over fra sosialstønad. Leier leilighet. Et raskt overslag viser at jeg sitter igjen med nesten 10000 eller 12000 kroner etter husleien (inkl strøm og kabel-tv) er betalt, avhengig av hva som skjer med bostøtten (det er ikke helt avklart).

Oj, da er du heldig! Jeg har nesten 5000 utbetalt fra NAV og det er 50 %. Ville altså hatt litt under 10 000 hvis jeg hadde vært 100 % ufør. Men jeg hadde ikke rukket å tjene opp noe først og er ikke ung ufør. Jeg kjenner en som er ung ufør og han har bare utbetalt 11 000 faktisk.

Annonse

Gjest snaut med penger?

Takk for svar alle sammen! Jeg ser at det er store forskjeller i hvor mye folk tjener og hva man sier seg fornøyd med. Jeg er ikke helt fornøyd med egen inntekt, men håper på å komme meg tilbake i 100 % og da klarer jeg med greit :) Men det vil nok ta noen år...

Oj, da er du heldig! Jeg har nesten 5000 utbetalt fra NAV og det er 50 %. Ville altså hatt litt under 10 000 hvis jeg hadde vært 100 % ufør. Men jeg hadde ikke rukket å tjene opp noe først og er ikke ung ufør. Jeg kjenner en som er ung ufør og han har bare utbetalt 11 000 faktisk.

Det er en forbannet situasjon å bli "mistepensjonist". Jeg håper du tjener bra i jobben din...!

Det kan være skattefuten som sitter på din venns penger. Hvis det gjelder uføretrygd og ikke AAP? H*n kan be kemneren om å sette ned skatteprosenten - for trygd skal skattes lavere enn arbeidsinntekt - eller bruke "få-igjen-på-skatten" som sparekonto. Beløpet skal være noenlunde likt for alle unge uføre, det er jo ikke basert på tidligere opptjente pensjonspoeng.

Det er en forbannet situasjon å bli "mistepensjonist". Jeg håper du tjener bra i jobben din...!

Det kan være skattefuten som sitter på din venns penger. Hvis det gjelder uføretrygd og ikke AAP? H*n kan be kemneren om å sette ned skatteprosenten - for trygd skal skattes lavere enn arbeidsinntekt - eller bruke "få-igjen-på-skatten" som sparekonto. Beløpet skal være noenlunde likt for alle unge uføre, det er jo ikke basert på tidligere opptjente pensjonspoeng.

Hmf, det ble et utilsiktet ordspill der... Kunne vært morsomt, om det ikke hadde vært såpass treffende.

Gjest snaut med penger?

Ja, ikke noe særlig å bli minstepensjonist tidlig i livet...

Det er uføretrygd vennen min har ja. Aner ikke noe om skatt. Men det er jo nesten som å være minstepensjonist...

Annonse

Ja, ikke noe særlig å bli minstepensjonist tidlig i livet...

Det er uføretrygd vennen min har ja. Aner ikke noe om skatt. Men det er jo nesten som å være minstepensjonist...

Nei - det er ikke fullt så ille å være ung ufør, som å være minstepensjonist. Litt mer romslig (ja, alt er relativt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...