Gå til innhold

Risting på hodet - sykdom?

Anbefalte innlegg

En kvinne jeg kjenner på rundt 60 har plutselig begynt å riste litt på hodet når hun snakker, skriver på mobilen etc. Det kan virke som hun gjør det spesielt når hun konsentrerer seg. Hun var selv ikke klar over ristingen før hun ble oppmerksom på det. Noen som vet hva dette kan være?

(hun har forøvrig ikke skjelvinger i hendene e.l.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374281-risting-p%C3%A5-hodet-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser du skriver lenger ned at hun har FM, jeg rister også på hodet i visse tilfeller (og har jo FM). Jeg forestiller med at det er muskulært, altså spenn i nakkemusklene som fører til en slags krampe som får hodet til å riste... Kanskje det kan være det samme? Men uansett sikkert greit å sjekke (kanskje for min del også?) for å utelukke evt. andre grunner til dette...?

Annonse

Min mor rister også på hodet ved visse anledninger. Hun er 70 år og veldig sprek. Hennes mor gjorde det også. Vet ikke hva det er. Regner med å begynne og riste jeg og. :-)

Godt å høre at det ikke var noe farlig iallefall ;) Damen jeg snakker om er også meget oppegående og sprek :)

Jeg ser du skriver lenger ned at hun har FM, jeg rister også på hodet i visse tilfeller (og har jo FM). Jeg forestiller med at det er muskulært, altså spenn i nakkemusklene som fører til en slags krampe som får hodet til å riste... Kanskje det kan være det samme? Men uansett sikkert greit å sjekke (kanskje for min del også?) for å utelukke evt. andre grunner til dette...?

Takk for svar, for jeg har faktisk tenkt det samme! Hun plages av stive nakkemuskler.. og rister ikke hele tiden.. merker det er mest når hun konsentrerer seg (og sikkert spenner nakken mer). Hun vurderer å få en time hos naprapat for å få løst opp nakkemusklene sine. Nå er ikke hun like plaget som deg av FM (slik jeg har oppfatta deg), og det starta vel for få år siden. Handler mest om at hun sliter med vonde bein og man har fått påvist nevrologiske avvik(?). Skal fortelle henne det du sier her :)

Takk for svar, for jeg har faktisk tenkt det samme! Hun plages av stive nakkemuskler.. og rister ikke hele tiden.. merker det er mest når hun konsentrerer seg (og sikkert spenner nakken mer). Hun vurderer å få en time hos naprapat for å få løst opp nakkemusklene sine. Nå er ikke hun like plaget som deg av FM (slik jeg har oppfatta deg), og det starta vel for få år siden. Handler mest om at hun sliter med vonde bein og man har fått påvist nevrologiske avvik(?). Skal fortelle henne det du sier her :)

''Skal fortelle henne det du sier her :)''

Gjør det, men sørg samtidig for å presisere at jeg ikke sitter med noen fasit altså, når det kommer til det nevrologiske er det best å få sjekket det ut;-)

''Skal fortelle henne det du sier her :)''

Gjør det, men sørg samtidig for å presisere at jeg ikke sitter med noen fasit altså, når det kommer til det nevrologiske er det best å få sjekket det ut;-)

Hun har vært sjekket på alle bauger og kanter før hoderistinga starta for et par-tre uker siden, så jeg antar de hadde sett noe om det var noe unormalt.... men skal si fra ;)

Min oldemor hadde slike rykninger i nakken og ristet på hodet. Jeg husker det, og nå når datteren hennes (min bestemor) også har fått det samme, spurte jeg for en stund siden hva det er.

Hun svarte at legen sier det er arvelig og ga meg navnet på sykdommen/fenomenet, men jeg klarer bare ikke å huske hva det heter.

Jeg tror ikke det er Bechterew som noen under her nevner, for da er jeg ganske sikker på at jeg ville husket det. -Mener at det var noe jeg ikke hadde hørt om før. Jeg skal ringe og spørre henne i morgen.

Oldemor ble forøvrig 94 år, og min oppegående bestemor fylte nettopp 90 :-)

Annonse

Min oldemor hadde slike rykninger i nakken og ristet på hodet. Jeg husker det, og nå når datteren hennes (min bestemor) også har fått det samme, spurte jeg for en stund siden hva det er.

Hun svarte at legen sier det er arvelig og ga meg navnet på sykdommen/fenomenet, men jeg klarer bare ikke å huske hva det heter.

Jeg tror ikke det er Bechterew som noen under her nevner, for da er jeg ganske sikker på at jeg ville husket det. -Mener at det var noe jeg ikke hadde hørt om før. Jeg skal ringe og spørre henne i morgen.

Oldemor ble forøvrig 94 år, og min oppegående bestemor fylte nettopp 90 :-)

Takk for beroligende svar:)

Flott om du sjekker opp navnet på "sykdommen" :)

Litt tidlig å få det når man er bare 63 kanskje? Hennes foreldre hadde det ikke....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...