Gjest skuffet, lei seg og rådvill mor ønsker råd Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg (vi) vet virkelig ikke hvordan jeg/vi skal gripe dette an. Jeg skulle rydde litt på rommet til sønnen (15). Han har hatt to overnattingsgjester i to dager, og jeg skulle bare ta av sengetøyet og legge dynene og putene inn i skapet (vi har alle dyner og puter i et skap på hans rom). Da jeg åpnet skapdøren, fikk jeg nærmest "sjokk". Der lå det en tom vodkaflaske. Det luktet sprit av den. Jeg tror ikke det nytter å bli sint på gutten, er redd det kan virke mot sin hensikt. Vi må snakke med gutten om det på en rolig og saklig måte, tror jeg. Om de hadde drukket mye, så hadde vi vel skulle merket det på dem. Men det gjorde vi ikke. Jeg er livredd dette med alkohol og at ungene skal begynne med det. Så dette vil jeg/vi gripe an med en eneste gang. Jeg kjenner jeg er kjempelei meg og skuffet over gutten, vi hadde en avtale om åpenhet om sånne ting. Vi hadde også en avtale om at vi skulle sponse førekort når barna blir 18 dersom de holder seg unna alkohol. Og jeg stolte på han.. Hjelp, her trenger jeg (vi) gode råd... Mulig vi overreagerer, vi skjønner jo at dette er ungdommer. Dessuten liker jeg ikke å skulle snike i hans privatliv, for det må han få ha, og det får han også i en passe stor porsjon. Han får også tillit, og vi er overhode ingen hysteriske foreldre. Og det var kun tilfeldig vi fant denne vodkaflasken. Hva gjør vi nå? Og bør vi konfrontere de alle tre, elle bare vår sønn? Bør vi ta det opp med de andres foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tydelige grenser Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Ja du bør ta dette på alvor. Ta det opp med andres foreldre. Sett veldig tydelige grenser. Gi konsekvenser om de brytes men ikke for harde straffer. For harde straffer virker mot sin hensikt. En 15 åring trenger ikke ha så mye privatliv enda da de fremdeles er barn og langt fra voksne. Jeg ville også sagt at det nå ikke ble aktuelt med lappen før han fyller 19 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes ikke du skal ta opp dette med de andre foreldrene før du vet hvem dette gjelder. Om det kun er din sønn som har drukket, så blir det pinlig nok både for ham og kameratene om det blir en scene ut av det - til at han hvertfall ikke kommer til å dele noe mer med deg i fremtiden. Når det er sagt, du vet ikke om sønnen din har drukket - eller om flasken tilhører en av de andre... Først må du snakke med ham, og spørre hvorfor du fant en vodka-flaske i skapet. Så må du høre med ham om hvem som har drukket, og hvor mye. Personlig synes jeg det er mindre ille om de har drukket litt på rommet for å teste, enn om de stadig drikker på fest. Du vet best hvordan sønnen din er. Å nekte ham lappen før han er 19 kan du ikke gjøre, han er i sin fulle rett til å ta sertifikat når han fyller 18 dersom han ønsker det - og har råd til det. Jeg synes vel også det er drøyt å forvente at barna ikke drikker før de er 18, som ikke i det hele tatt - men det er greit å forvente at det gjøres med en viss kontroll. For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen. Uansett er første bud å snakke med ham, og høre hva som har skjedd. Så får du finne ut av reaksjonen basert på hva du finner ut da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes ikke du skal ta opp dette med de andre foreldrene før du vet hvem dette gjelder. Om det kun er din sønn som har drukket, så blir det pinlig nok både for ham og kameratene om det blir en scene ut av det - til at han hvertfall ikke kommer til å dele noe mer med deg i fremtiden. Når det er sagt, du vet ikke om sønnen din har drukket - eller om flasken tilhører en av de andre... Først må du snakke med ham, og spørre hvorfor du fant en vodka-flaske i skapet. Så må du høre med ham om hvem som har drukket, og hvor mye. Personlig synes jeg det er mindre ille om de har drukket litt på rommet for å teste, enn om de stadig drikker på fest. Du vet best hvordan sønnen din er. Å nekte ham lappen før han er 19 kan du ikke gjøre, han er i sin fulle rett til å ta sertifikat når han fyller 18 dersom han ønsker det - og har råd til det. Jeg synes vel også det er drøyt å forvente at barna ikke drikker før de er 18, som ikke i det hele tatt - men det er greit å forvente at det gjøres med en viss kontroll. For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen. Uansett er første bud å snakke med ham, og høre hva som har skjedd. Så får du finne ut av reaksjonen basert på hva du finner ut da. ''For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen.'' Det er jeg jo enig i - men dro litt på smilebåndet - "et glass vin til en god middag" er ikke noe jeg forbinder med uttesting av alkohol hos under-18-års guttehvalper ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cxzczx Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes ikke du skal ta opp dette med de andre foreldrene før du vet hvem dette gjelder. Om det kun er din sønn som har drukket, så blir det pinlig nok både for ham og kameratene om det blir en scene ut av det - til at han hvertfall ikke kommer til å dele noe mer med deg i fremtiden. Når det er sagt, du vet ikke om sønnen din har drukket - eller om flasken tilhører en av de andre... Først må du snakke med ham, og spørre hvorfor du fant en vodka-flaske i skapet. Så må du høre med ham om hvem som har drukket, og hvor mye. Personlig synes jeg det er mindre ille om de har drukket litt på rommet for å teste, enn om de stadig drikker på fest. Du vet best hvordan sønnen din er. Å nekte ham lappen før han er 19 kan du ikke gjøre, han er i sin fulle rett til å ta sertifikat når han fyller 18 dersom han ønsker det - og har råd til det. Jeg synes vel også det er drøyt å forvente at barna ikke drikker før de er 18, som ikke i det hele tatt - men det er greit å forvente at det gjøres med en viss kontroll. For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen. Uansett er første bud å snakke med ham, og høre hva som har skjedd. Så får du finne ut av reaksjonen basert på hva du finner ut da. Kan ikke gutten betale førerkortet selv da? Er vel ingen menneskerett å få dette sponset av sine foreldre. Dessuten har han brutt en avtale. At avtalen er urealistisk er nå så.. Det er helt normalt, selv om det ikke er ønskelig at ungdom prøver alkohol før de er 18. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Før jeg tok det opp med ham, ville jeg diskutert medmannen min hva dere egneltig mener med "holde seg unna alkohol til han er 18". Jeg synes det er teit med slike avtaler om betaling av førerkort hvis de ikke gjør slik eller slik, selv om ikke begynne å røyke ihvertfall er noe mer tydelig enn "holde seg unna alkohol". Min mening er at har man råd og anledning til å betale barnas førerkort den dagen de er gamle nok til det, så kan man vurdere det da. Holdningen til rusmidler osv bør komme inn på andre måter. Min erfaring var at det var utrolig mye smugrøyking blant de som hadde "lappen hvis du ikke røyker"-avtale. Men det stopper kanskje noen fra å begynne å røyek fast, jeg vet ikke. Så jjeg ville avklart med mannen min / den som skal være med på å betale førerkortet hvis avtalen innfris, hva dere legger i dette. Er det slik at hvis han smaker en slurk vin når han er 17 år så får han ikke betalt førerkort? Hvis en av vennene har tatt med seg en bitteliten slant sprit fra pappas skap, for smake på overnattingsbesøk, og alle har drukket ca en slurk hver, så er det jo greit om han kan innrømme det uten å gå glipp av mange titalls tusen kroner. Å ha en avtale der en nokså uskyldig smaksprøve får samme reaksjon som å drikke seg full på fest og kanskje utsette seg for farlige situasjoner, er jo nesten å be om at han lyver, ihvertfall får det ikke satt forskjellen på de to situasjonenen i riktig perspektiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 ''For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen.'' Det er jeg jo enig i - men dro litt på smilebåndet - "et glass vin til en god middag" er ikke noe jeg forbinder med uttesting av alkohol hos under-18-års guttehvalper ;-) ''Det er jeg jo enig i - men dro litt på smilebåndet - "et glass vin til en god middag" er ikke noe jeg forbinder med uttesting av alkohol hos under-18-års guttehvalper ;-)'' Jeg flirte også litt. Jeg lot min niese på 17 ha to fester hjemme hos meg i fjor sommer, og skjønte at det var så avgjort ikkevar et glass vin til maten som var det vanligste alternativet... Det som er så vanskelig i mht til ungdom og alkohol er at det er så lett å være prinsipiell inntil du erfarer at de har begynt uttestingen. Etter det begynner en form for glidebane hvor det snarer handler om pragmatiske og konstruktive løsninger... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Har dessverre ingen konkrete råd til deg, men jeg synes nok du overreagerer. Det er veldig vanlig at femtenåringer drikker litt, og det er jo bedre å teste ut litt hjemme enn på fest, tross alt. Det kan jo godt hende det bare var en slant igjen på flasken. Å forvente at ungdom holder seg helt unna alkohol til attenårsdagen er ganske urealistisk, og jeg synes slike avtaler nærmest oppfordrer til hemmelighold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 ''Det er jeg jo enig i - men dro litt på smilebåndet - "et glass vin til en god middag" er ikke noe jeg forbinder med uttesting av alkohol hos under-18-års guttehvalper ;-)'' Jeg flirte også litt. Jeg lot min niese på 17 ha to fester hjemme hos meg i fjor sommer, og skjønte at det var så avgjort ikkevar et glass vin til maten som var det vanligste alternativet... Det som er så vanskelig i mht til ungdom og alkohol er at det er så lett å være prinsipiell inntil du erfarer at de har begynt uttestingen. Etter det begynner en form for glidebane hvor det snarer handler om pragmatiske og konstruktive løsninger... Ja, det er supervanskelig. Jeg har landet på at det aller viktigste for meg er at jeg kan forvente meg å få vite hva som skjer og ikke bli løyet (unødvendig mye) for. At de tør å ringe og fortelle hvis noen er i trøbbel - dem selv eller kamerater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Snakk med ham, pent og rolig før dere gjør noe overilet i alle fall. Det kan jo være en av kompisene som har fått tak i en vodkaflaske med en liten slant på - flaska trenger jo ikke på noen måte ha vært full i utgangspunktet når den kom inn på rommet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Ja, det er supervanskelig. Jeg har landet på at det aller viktigste for meg er at jeg kan forvente meg å få vite hva som skjer og ikke bli løyet (unødvendig mye) for. At de tør å ringe og fortelle hvis noen er i trøbbel - dem selv eller kamerater. Jeg har også prioritert full ærlighet slik at jeg slipper å være redd for ungdommene når de er her. Jeg er tydelig på at jeg hadde ønsket at de hadde ventet til de var 18 med å drikke alkohol, men når de selv ikke synes det er et alternativ så har jeg landet på prinsippet "minst mulig, lengst mulig" i kombinasjon med full åpenhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Snakk med ham, pent og rolig før dere gjør noe overilet i alle fall. Det kan jo være en av kompisene som har fått tak i en vodkaflaske med en liten slant på - flaska trenger jo ikke på noen måte ha vært full i utgangspunktet når den kom inn på rommet! ''Snakk med ham, pent og rolig før dere gjør noe overilet i alle fall.'' Jeg synes ikke man trenger å snakke så veldig pent og rolig når man finner en vodka-flaske på rommet til en femtenåring. Slik jeg forstår trådstarter, så er dette høyst sannsynlig et løftebrudd - og som foreldre synes jeg man har all mulig grunn til å uttrykke skuffelse og frustrasjon over det som sannsynligvis har skjedd. Selv om jeg tror det ofte ikke er realistisk at ungdom venter til de er 18 med å røre alkohol, så synes jeg godt man kan markere grenser mot drikking av vodka for femtenåringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 ''Snakk med ham, pent og rolig før dere gjør noe overilet i alle fall.'' Jeg synes ikke man trenger å snakke så veldig pent og rolig når man finner en vodka-flaske på rommet til en femtenåring. Slik jeg forstår trådstarter, så er dette høyst sannsynlig et løftebrudd - og som foreldre synes jeg man har all mulig grunn til å uttrykke skuffelse og frustrasjon over det som sannsynligvis har skjedd. Selv om jeg tror det ofte ikke er realistisk at ungdom venter til de er 18 med å røre alkohol, så synes jeg godt man kan markere grenser mot drikking av vodka for femtenåringer. ''Selv om jeg tror det ofte ikke er realistisk at ungdom venter til de er 18 med å røre alkohol, så synes jeg godt man kan markere grenser mot drikking av vodka for femtenåringer.'' Jeg mener at man ikke trenger ta ferm flåkjeftingen før ungen i det hele tatt har fått sagt noe. ) Man kommer som regel lenger med en saklig og rolig dialog enn ensidig flåkjeft. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 ''Jeg kjenner jeg er kjempelei meg og skuffet over gutten, vi hadde en avtale om åpenhet om sånne ting. Vi hadde også en avtale om at vi skulle sponse førekort når barna blir 18 dersom de holder seg unna alkohol.'' Den kombinasjonen er litt urealistisk, vel? Litt avhengig av hva du mener med "holde seg unna alkohol", riktignok. Førerkort koster en formue. Jeg synes ikke du skal forvente at tenåringer skal være "åpne" om at de har prøvesmakt litt, dersom det får konsekvenser i den prisklassen. Start med å få klarhet i hva som faktisk har skjedd. Vær streng nok til at kortene kommer på bordet, men ikke gå ut som om han ble kjørt hjem døddrukken av politiet (slikt skjer også). De er tydeligvis ikke drevne nok til å kvitte seg med tomgodset, så antakelig er dette helt i startfasen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg har også prioritert full ærlighet slik at jeg slipper å være redd for ungdommene når de er her. Jeg er tydelig på at jeg hadde ønsket at de hadde ventet til de var 18 med å drikke alkohol, men når de selv ikke synes det er et alternativ så har jeg landet på prinsippet "minst mulig, lengst mulig" i kombinasjon med full åpenhet. Høres lurt ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Franzeska Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 problemet her er at du ikke vet eller har (vil få) bevis på noen ting. mest sannsynlig, så har både han og kompisene utforsket alkohol hjemme hos dere, men dette har dere ikke sett eller lagt merke til. Det vil dermed ikke være noe problem for sønnen din å blånekte på at han har drukket noe. Dermed har du ingenting du skulle ha sagt. du trenger derimot ikke å tollere det fakta at sønnen din mest sannsynlig har oppbevart en flaske vodka med innhold hos deg og at det har blitt drukket av den hjemme hos dere! Synes ellers du gjerne kan holde på "alkoholloven" du har laget sammen med ham. Den vil ikke nødvendigvis hindre ham i smugdrikke, men den vil få ham til å skjerpe seg og kanskje vise større forsiktighet ift alkohol. Han kan jo feks ikke drikke seg merkbart full, for da vil han kunne bli avslørt. Ellers vet jeg ikke hvilken kontakt du har med de andre foreldrene, men du kan jo nevne for dem at du fant en tom vodkaflaske i skapet til sønnen din etter at kompisene hadde vært på overnattingsbesøk. Uten å beskylde noen for noenting, så kan dere ihvertfall bli enige med dem om å passe litt ekstra godt på framover! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Kan ikke gutten betale førerkortet selv da? Er vel ingen menneskerett å få dette sponset av sine foreldre. Dessuten har han brutt en avtale. At avtalen er urealistisk er nå så.. Det er helt normalt, selv om det ikke er ønskelig at ungdom prøver alkohol før de er 18. Selvfølgelig kan han det Jeg mente ikke at de nødvendigvis skulle betale for det, jeg mente at de ikke kunne nekte ham å faktisk ta sertifikatet om han vil det (og har penger til å betale det selv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 ''For meg er det STOR forskjell på grøftefyll på fest, og et glass vin til en god middag - eller en øl til fotballkampen.'' Det er jeg jo enig i - men dro litt på smilebåndet - "et glass vin til en god middag" er ikke noe jeg forbinder med uttesting av alkohol hos under-18-års guttehvalper ;-) Nei, men jeg synes ikke det er noe rart om ungdom får vin eller øl til maten før de fyller 18 Altså, om de sitter en guttegjeng og griller, synes jeg ikke det er veldig rart om de tar seg et par pils - for å bruke en bedre eksempel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest c xczx Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Selvfølgelig kan han det Jeg mente ikke at de nødvendigvis skulle betale for det, jeg mente at de ikke kunne nekte ham å faktisk ta sertifikatet om han vil det (og har penger til å betale det selv). Nei, kan ikke se at de får nektet det om han betaler selv. Det ville vært idiotisk å prøve noe sånt. Ungdommen vil vel bare få foreldrene langt oppi halsen og de har ingen makt til å stoppe det utover eventuelt å varsle politiet om skadelig rusatferd som tilsier utsettelse. Slik som i saken nedenfor så tok politiet førerkortet uten at det var registrert rus og kjøring. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/dalane/1.6586893 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Har dessverre ingen konkrete råd til deg, men jeg synes nok du overreagerer. Det er veldig vanlig at femtenåringer drikker litt, og det er jo bedre å teste ut litt hjemme enn på fest, tross alt. Det kan jo godt hende det bare var en slant igjen på flasken. Å forvente at ungdom holder seg helt unna alkohol til attenårsdagen er ganske urealistisk, og jeg synes slike avtaler nærmest oppfordrer til hemmelighold. Enig med deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374367-ungdom-og-alkohol-r%C3%A5d-%C3%B8nskes/#findComment-3280771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.