Gå til innhold

Hva er det som er usunt med lett-produkter?


Gjest spiser brelett med god samvittighet

Anbefalte innlegg

Gjest spiser brelett med god samvittighet

Jeg har ikke giddet å engasjere meg i smør-debatten og har ikke lest noe om det heller. Ser i dag en artikkel der kostholdseksperter ber en om å kaste "usunt" margarin, lett-majones og lett-rømme.

Hva konkret er så farlig med disse produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 186
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    73

  • Lillemus

    9

  • jubalong70

    5

  • hidi, the scorpion

    3

Mest aktive i denne tråden

Fettet som fjernes må jo erstattes med noe og da erstattes det gjerne med fyllstoffer i form av karbohydrater i en eller annen form og da ikke spesielt sunne karbohydrater. Naturlig fett er mye bedre for kroppen. Dette gjelder ikke margariner for de er ikke laget av smør hvor man har fjernet en del av fettet, men består av et sammensurium av mye rart. Her er innholdsfortegnelsen på Brelett:

Skummetmelk, kjernemelk, fløte, rapsolje, kokosolje, palmeolje, modifisert potetstivelse, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Til sammenligning har du her innholdsfortegnelsen på smør:

Fløte, salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet som fjernes må jo erstattes med noe og da erstattes det gjerne med fyllstoffer i form av karbohydrater i en eller annen form og da ikke spesielt sunne karbohydrater. Naturlig fett er mye bedre for kroppen. Dette gjelder ikke margariner for de er ikke laget av smør hvor man har fjernet en del av fettet, men består av et sammensurium av mye rart. Her er innholdsfortegnelsen på Brelett:

Skummetmelk, kjernemelk, fløte, rapsolje, kokosolje, palmeolje, modifisert potetstivelse, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Til sammenligning har du her innholdsfortegnelsen på smør:

Fløte, salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet som fjernes må jo erstattes med noe og da erstattes det gjerne med fyllstoffer i form av karbohydrater i en eller annen form og da ikke spesielt sunne karbohydrater. Naturlig fett er mye bedre for kroppen. Dette gjelder ikke margariner for de er ikke laget av smør hvor man har fjernet en del av fettet, men består av et sammensurium av mye rart. Her er innholdsfortegnelsen på Brelett:

Skummetmelk, kjernemelk, fløte, rapsolje, kokosolje, palmeolje, modifisert potetstivelse, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Til sammenligning har du her innholdsfortegnelsen på smør:

Fløte, salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)

''Naturlig fett er mye bedre for kroppen.''

Offentlig dokumentasjon?

=====

''Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)''

Det er så, men det betyr ikke at du har rett i at smør er tryggere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024789

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Naturlig fett er mye bedre for kroppen.''

Offentlig dokumentasjon?

=====

''Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)''

Det er så, men det betyr ikke at du har rett i at smør er tryggere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024789

Med vennlig hilsen

Lavkarbo er for de aller, aller fleste ikke synonymt med at man spiser to pakker bacon og en halvkilo smør til frokost.

Derimot spiser man mye rent kjøtt, ren fisk, egg, kylling, massevis av grønnsaker (mye mer enn gjennomsnittsnordmannen!), bær og frø av ulike typer og en del melkeprodukter, da helst de heltfete utgavene av hvite oster, kesam, creme fraiche, rømme osv.

Ernæringsrådet sa forøvrig i sin rapport som kom i januar 2011 om fett i kosten at:

''Usannsynlig at totalt inntak av fett påvirker risiko for koronar hjertesykdom og død av koronar hjertesykdom''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo er for de aller, aller fleste ikke synonymt med at man spiser to pakker bacon og en halvkilo smør til frokost.

Derimot spiser man mye rent kjøtt, ren fisk, egg, kylling, massevis av grønnsaker (mye mer enn gjennomsnittsnordmannen!), bær og frø av ulike typer og en del melkeprodukter, da helst de heltfete utgavene av hvite oster, kesam, creme fraiche, rømme osv.

Ernæringsrådet sa forøvrig i sin rapport som kom i januar 2011 om fett i kosten at:

''Usannsynlig at totalt inntak av fett påvirker risiko for koronar hjertesykdom og død av koronar hjertesykdom''

Ernæringsrådet, og snart nesten 100% av eksperter, sier at man skal spise karbohydrater flere ganger daglig.

Flere og flere har uttalt seg mot lavkarbo, av helsemessige årsaker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Naturlig fett er mye bedre for kroppen.''

Offentlig dokumentasjon?

=====

''Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)''

Det er så, men det betyr ikke at du har rett i at smør er tryggere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024789

Med vennlig hilsen

Hva med den "gyldne middelvei", som Aristoteles så perfekt sa det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den "gyldne middelvei", som Aristoteles så perfekt sa det?

"Middelvei" mellom hva og hva?

Det er jo ikke slik at å kjøre i midten er smart når man kjører! ;-)

Det finnes offentlige kostholdsråd, utarbeidet av folk som vet hva de snakker om, som er "den gyldne middelvei".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Middelvei" mellom hva og hva?

Det er jo ikke slik at å kjøre i midten er smart når man kjører! ;-)

Det finnes offentlige kostholdsråd, utarbeidet av folk som vet hva de snakker om, som er "den gyldne middelvei".

Med vennlig hilsen

Nå visste jo faktisk ikke Aristoteles om motoriserte kjøretøy eller andre tekniske oppfinnelser, så vi kan trygt anta han mente liv og helse.

Og jeg tror faktisk at mange leger, er enig med Aristoteles! Ikke for mye og ikke for lite:))

Lavkarboekspertene, vil muligens protestere, det får så være, jeg holder meg til en gammel filosof;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå visste jo faktisk ikke Aristoteles om motoriserte kjøretøy eller andre tekniske oppfinnelser, så vi kan trygt anta han mente liv og helse.

Og jeg tror faktisk at mange leger, er enig med Aristoteles! Ikke for mye og ikke for lite:))

Lavkarboekspertene, vil muligens protestere, det får så være, jeg holder meg til en gammel filosof;)

Selv under romerriket kjørte de på venstresiden av veien. Hva de gjorde der han bodde har jeg ikke sjekket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selv under romerriket kjørte de på venstresiden av veien. Hva de gjorde der han bodde har jeg ikke sjekket.

Med vennlig hilsen

Forsøk Hellas;)

Men opplysende, var svaret ditt;) Hvem i svarte fant opp høyrekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet som fjernes må jo erstattes med noe og da erstattes det gjerne med fyllstoffer i form av karbohydrater i en eller annen form og da ikke spesielt sunne karbohydrater. Naturlig fett er mye bedre for kroppen. Dette gjelder ikke margariner for de er ikke laget av smør hvor man har fjernet en del av fettet, men består av et sammensurium av mye rart. Her er innholdsfortegnelsen på Brelett:

Skummetmelk, kjernemelk, fløte, rapsolje, kokosolje, palmeolje, modifisert potetstivelse, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Til sammenligning har du her innholdsfortegnelsen på smør:

Fløte, salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæringsrådet, og snart nesten 100% av eksperter, sier at man skal spise karbohydrater flere ganger daglig.

Flere og flere har uttalt seg mot lavkarbo, av helsemessige årsaker.

Med vennlig hilsen

Men kjære sør, det er jo forskjell på lavkarbo og LCHF (Low Carb High Fat).

Et lavkarbokosthold inneholder karbohydrater, men i moderate mengder, og komplekse karbohydrater.

LCHF inneholder særdeles lite karbohydrater og mye fett.

Det irriterer meg at så mange ikke vet forskjellen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Men kjære sør, det er jo forskjell på lavkarbo og LCHF (Low Carb High Fat).

Et lavkarbokosthold inneholder karbohydrater, men i moderate mengder, og komplekse karbohydrater.

LCHF inneholder særdeles lite karbohydrater og mye fett.

Det irriterer meg at så mange ikke vet forskjellen!!!

Tror svært mange vet forskjellen, men at begrepet lavkarbo brukes/misbrukes om "all" kosthold hvor andel karbohydrater er redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TanteKarit

Fettet som fjernes må jo erstattes med noe og da erstattes det gjerne med fyllstoffer i form av karbohydrater i en eller annen form og da ikke spesielt sunne karbohydrater. Naturlig fett er mye bedre for kroppen. Dette gjelder ikke margariner for de er ikke laget av smør hvor man har fjernet en del av fettet, men består av et sammensurium av mye rart. Her er innholdsfortegnelsen på Brelett:

Skummetmelk, kjernemelk, fløte, rapsolje, kokosolje, palmeolje, modifisert potetstivelse, melkesyrekultur, salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat, dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Til sammenligning har du her innholdsfortegnelsen på smør:

Fløte, salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)

Enkelt valg for meg og når man tenker på all den dritten vi putter i oss, takke meg til ekte greier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TanteKarit

''Naturlig fett er mye bedre for kroppen.''

Offentlig dokumentasjon?

=====

''Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)''

Det er så, men det betyr ikke at du har rett i at smør er tryggere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024789

Med vennlig hilsen

De kildene du ref til er fra VG, som regel. Og VG leter land og strand rundt etter lavkarb motstandere, fordi VG har sin vektklubb og tjener drøssevis av penger derfra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TanteKarit

''Naturlig fett er mye bedre for kroppen.''

Offentlig dokumentasjon?

=====

''Jeg er ikke ett sekund i tvil om hvilket av de to produktene jeg vil spise. :o)''

Det er så, men det betyr ikke at du har rett i at smør er tryggere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024789

Med vennlig hilsen

"En ny stor studie med nesten 350 000 personer, viser at naturlig fett ikke utgjør noen helserisiko – snarere tvert i mot. For de som enda måtte være usikker på om naturlig mettet fett, som finnes mye av i blant annet animalsk mat og kokosfett, bør nå ha fått de bevisene de trenger. En av verdens ledende innen lipidforsking, Ronald Krauss, er en av medforfatterne i den nye studien."

http://www.eatclub.no/post/2010/01/Naturlig-mettet-fett-er-ikke-farlig.aspx

"Frikjenner melkefettet

- Kosthold med mye melkefett kan øke kolesterolinnhold i blodet, men de senere årene har en i stedet for å fokusere på totalverdiene sett mer på forholdet mellom det "farlige" og det "gode" kolesterol, sier førsteamanuensis Anna Haug ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB)."

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

Inntak av melk og meieriprodukter er vist å kunne redusert risiko for hjerte-kar- sykdommer (ref. Soedamah-Muthu, Am. J. Clin. Nutr. 2010). Studier viser at forholdet mellom “farlig” og “godt” kolesterol er den viktigste risikofaktoren for hjerte- og karsykdommer. Dette forholdet blir ikke forandret av melkefett. (ref. INTERHEART-studien 2004) http://beritnordstrand.no/2011/05/31/riktige-mengder-melkefett-er-sunt/

"En ny svensk studie fra Lunds universitet viser at smør fører til en betydelig mindre økning av fettstoffer i blodet etter et måltid enn olivenolje og en ny type raps- og linfrøolje, særlig hos menn, melder forskningsnettstedet AlphaGalileo.

Er smør likevel ikke den store skurken?

Mye fettstoffer i blodet øker vanligvis kolesterolnivået, noe som igjen øker risikoen for åreforkalkning og hjerteinfarkt.

Hovedforklaringen på den relativt lave økningen av nivået av fettstoffer i blodet når man spiser smør er at omtrent 20 prosent av fettet i smør består av korte og middels lange fettsyrer. Disse blir brukt direkte som energi, og de påvirker derfor aldri nivået av fettstoffer i blodet i nevneverdig grad.

Helsevesenet bruker denne typen fettsyrer i behandlingen av pasienter som har problemer med å få i seg næring, så dette dreier seg med andre ord om gode fettsyrer."

http://www.dagbladet.no/pds/1997/10/24/33347.html

http://www.naturdoktor.no/index.php/mettet-fett-er-sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En ny stor studie med nesten 350 000 personer, viser at naturlig fett ikke utgjør noen helserisiko – snarere tvert i mot. For de som enda måtte være usikker på om naturlig mettet fett, som finnes mye av i blant annet animalsk mat og kokosfett, bør nå ha fått de bevisene de trenger. En av verdens ledende innen lipidforsking, Ronald Krauss, er en av medforfatterne i den nye studien."

http://www.eatclub.no/post/2010/01/Naturlig-mettet-fett-er-ikke-farlig.aspx

"Frikjenner melkefettet

- Kosthold med mye melkefett kan øke kolesterolinnhold i blodet, men de senere årene har en i stedet for å fokusere på totalverdiene sett mer på forholdet mellom det "farlige" og det "gode" kolesterol, sier førsteamanuensis Anna Haug ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB)."

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1159433064.4

Inntak av melk og meieriprodukter er vist å kunne redusert risiko for hjerte-kar- sykdommer (ref. Soedamah-Muthu, Am. J. Clin. Nutr. 2010). Studier viser at forholdet mellom “farlig” og “godt” kolesterol er den viktigste risikofaktoren for hjerte- og karsykdommer. Dette forholdet blir ikke forandret av melkefett. (ref. INTERHEART-studien 2004) http://beritnordstrand.no/2011/05/31/riktige-mengder-melkefett-er-sunt/

"En ny svensk studie fra Lunds universitet viser at smør fører til en betydelig mindre økning av fettstoffer i blodet etter et måltid enn olivenolje og en ny type raps- og linfrøolje, særlig hos menn, melder forskningsnettstedet AlphaGalileo.

Er smør likevel ikke den store skurken?

Mye fettstoffer i blodet øker vanligvis kolesterolnivået, noe som igjen øker risikoen for åreforkalkning og hjerteinfarkt.

Hovedforklaringen på den relativt lave økningen av nivået av fettstoffer i blodet når man spiser smør er at omtrent 20 prosent av fettet i smør består av korte og middels lange fettsyrer. Disse blir brukt direkte som energi, og de påvirker derfor aldri nivået av fettstoffer i blodet i nevneverdig grad.

Helsevesenet bruker denne typen fettsyrer i behandlingen av pasienter som har problemer med å få i seg næring, så dette dreier seg med andre ord om gode fettsyrer."

http://www.dagbladet.no/pds/1997/10/24/33347.html

http://www.naturdoktor.no/index.php/mettet-fett-er-sunt

Man finner alle type merkelige "undersøkelser" på nett.

De offentlige kostholdsrådene er meget klare, og er begrunnet vitenskapelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære sør, det er jo forskjell på lavkarbo og LCHF (Low Carb High Fat).

Et lavkarbokosthold inneholder karbohydrater, men i moderate mengder, og komplekse karbohydrater.

LCHF inneholder særdeles lite karbohydrater og mye fett.

Det irriterer meg at så mange ikke vet forskjellen!!!

Hei,

Jeg vet at det er mange varianter, men hvis man ikke (eller nesten ikke) spise karbohydrater, så må man jo nesten spise mer av noe annet - og det er typisk fettholdig mat.

De offisielle kostholdsrådene snakker om hvilken type karbohydrater man skal spise (langsomme), og det er nok en mye bedre strategi, for da kan man lettere unngå så mye fett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...