Gå til innhold

Oss røykere i mellom! God artikkel

Anbefalte innlegg

Gjest sangsol

''Røykerne blir da færre og færre, og dør etter hvert ut.''

Det er mitt ønske også! Ingen av mine tre barn røyker, og de er alle over 18 år. Tror jeg har skremt dem litt med min egen avhengighet....

Mistet en av mine foreldre tidlig pga røyk/dårlig livsstil. Alle vi barna og etterhvert barnebarna er godt informert om årsak til tidlig dødsfall av vår kjære og dypt savnede forelder/besteforelder.

Fortsetter under...

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

29

• Sør

27

• hidi, the scorpion

18

• Dorthe

10

Mest aktive i denne tråden

''Jeg blir ikke klok på denne dobbeltmoralen, og klarer derfor heller ikke og respektere den.''

Du er en klok kvinne, Colette!

Jeg lar meg ikke skremme av noen ting, men tar til meg gode råd;)

''Du er en klok kvinne, Colette!

Jeg lar meg ikke skremme av noen ting, men tar til meg gode råd;)''

Det er du også, hidi:-) Jeg prøver og si til meg selv at jeg ikke lar meg skremme, men jeg gjør nok det allikevel. Som om jeg skulle være et lite barn under oppdragelse:-( Det smyger seg inn. Siden jeg uansett ikke slutter og røyke, fordi samfunnet VIL det slik, sitter jeg igjen med 2 alternativer: Ta meg en røyk med god samvittighet, for og kose meg. Eller: Ta meg en røyk med lungekreft, kols, hjerneslag osv. i tankene. Regner med at det siste alternativet er mest skadelig for meg.

hidi, the scorpion

''Eller oss "oppviglere" som tør og foreta oss den forbrytelsen det er og utføre en lovlig handling? Som og røyke sigaretter man får kjøpt i dagligvaren?''

Er det en ulovlig forbrytelse????

''Er det en ulovlig forbrytelse????''

Ikke enda, men folk ser jo på oss som forbrytere, i forhold til andre menneskers "perfekthet", de som drikker seg i hjel eller dreper andre i fylla, og de som dreper seg selv av overvekt, narkomane, fyllekjørere, pillemisbrukere og andre perfekte sjeler...

Glemte misbruk mot barn, noe som bør være høyest på verst-listen!

''spille på folks følelser er akkurat det tobakksreklame har gjort i årevis. Men da for å få folk til å gjøre noe som skader dem.''

For en tåpelig argumentasjon. Hvis myndighetene ønsker at folk skal slutte og røyke, så får de forby det da? I stedet for og prøve og knekke folks psyke, og skremme vettet av dem. Eller er det helsebringende og påføre folk dårlig psykisk helse?

Røykingen blir gradvis "forbudt" - den blir dyrere, den skjules, den selges kun til voksne, osv.

Skade gjennom røyking er veldokumentert.

Du har ingen holdepunkter for at skadene gjennom kampanjen er farligere enn røykingen.

Kampanjen forteller sannheten. Røyking er farlig.

Annonse

Gjest Elextra

Det jeg snart tror tar livet av meg er alle opplysningene om hvor farlig alt er. Bare nå i forbindelse med julen som var: De elektriske advenstakene er i grunnen bare en brannfelle. Gløggen kan bli giftig hvis du tilbereder den i feil kjele. Ribbefettet ødelegger både rørene i huset og selvfølgelig årene våre.Osv, osv.

Alt er farlig. Røyking orker jeg ikke og diskutere mer.

''Bare nå i forbindelse med julen som var: De elektriske advenstakene er i grunnen bare en brannfelle. Gløggen kan bli giftig hvis du tilbereder den i feil kjele. Ribbefettet ødelegger både rørene i huset og selvfølgelig årene våre.''

Må innrømme at jeg ikke har fått med meg noe særlig av disse advarslene.

Men alle vet at røyking er unødvendig og farlig.

Kampanje meg her og kampanje meg der....Tror du virkelig at godt voksne mennesker lar sitt liv styre av kampanjer? Tviler på det, for de aller fleste av oss.

''Tror du virkelig at godt voksne mennesker lar sitt liv styre av kampanjer?''

Kampanjene virker jo åpenbart.

''Du er en klok kvinne, Colette!

Jeg lar meg ikke skremme av noen ting, men tar til meg gode råd;)''

Det er du også, hidi:-) Jeg prøver og si til meg selv at jeg ikke lar meg skremme, men jeg gjør nok det allikevel. Som om jeg skulle være et lite barn under oppdragelse:-( Det smyger seg inn. Siden jeg uansett ikke slutter og røyke, fordi samfunnet VIL det slik, sitter jeg igjen med 2 alternativer: Ta meg en røyk med god samvittighet, for og kose meg. Eller: Ta meg en røyk med lungekreft, kols, hjerneslag osv. i tankene. Regner med at det siste alternativet er mest skadelig for meg.

Det virker som om du har en del vansker med å godta virkeligheten av at røyking er farlig?

I stedet for å angripe en kampanje som bare forteller sannheten (som viser hva røyking gjør med deg), burde du kanskje angripe røykingen? Det er den som er farlig, ikke informasjon.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol

Kampanje meg her og kampanje meg der....Tror du virkelig at godt voksne mennesker lar sitt liv styre av kampanjer? Tviler på det, for de aller fleste av oss.

Stae godt voksne er neppe målgruppen.

Men å få unge til å ikke starte er virkelig lurt.

''Er det en ulovlig forbrytelse????''

Ikke enda, men folk ser jo på oss som forbrytere, i forhold til andre menneskers "perfekthet", de som drikker seg i hjel eller dreper andre i fylla, og de som dreper seg selv av overvekt, narkomane, fyllekjørere, pillemisbrukere og andre perfekte sjeler...

Glemte misbruk mot barn, noe som bør være høyest på verst-listen!

Forbrytere bryter loven.

Gjest sangsol

''Tror du virkelig at godt voksne mennesker lar sitt liv styre av kampanjer?''

Kampanjene virker jo åpenbart.

Positivt med kampanjer. Ungdommen blir informert og kan fortelle uvitende og stae foreldre. Ulempen er at de blir redde for sine foreldre...

Men fordelen er at de blir opplyste nok til å ikke starte selv.

Annonse

hidi, the scorpion

Gode råd er akkurat det de kommer med, hidi. Og har kommet med i lang tid.

De kommer med denne typen kampanjer fordi de virker.

Med vennlig hilsen

''De kommer med denne typen kampanjer fordi de virker.''

Forhåpentligvis virker den på de unge, men for innbarka røykere, har den ikke stor påvirkning. Jeg _vet_ hva jeg utsetter kroppen min for.

Hovedpoenget mitt eller artikkelforfatteren sin, var jo ikke bare angående røyk, men at røyk får mye mer oppmerksomhet enn alkohol, fedme og andre potensielle dødsårsaker/skader.

Slike sterke kampanjer fører til holdningsendringer, og er effektivt i å få folk til å forstå hvor farlig røyking er.

Din reaksjon er jo bevis på at de virker. Du engasjerer deg, det synker inn, og selv om du fornekter det igjen og igjen så vet alle at du vet hvor farlig det er.

Med vennlig hilsen

Forhåpentligvis virker den på de unge, men for innbarka røykere, har den ikke stor påvirkning. Jeg _vet_ hva jeg utsetter kroppen min for.

Hovedpoenget mitt eller artikkelforfatteren sin, var jo ikke bare angående røyk, men at røyk får mye mer oppmerksomhet enn alkohol, fedme og andre potensielle dødsårsaker/skader.

''Jeg _vet_ hva jeg utsetter kroppen min for. ''

Da er de jo merkelig at du ikke slutter.

Røykingen blir gradvis "forbudt" - den blir dyrere, den skjules, den selges kun til voksne, osv.

Skade gjennom røyking er veldokumentert.

Du har ingen holdepunkter for at skadene gjennom kampanjen er farligere enn røykingen.

Kampanjen forteller sannheten. Røyking er farlig.

Jeg snakker kun om hva som bra/ikke bra, for MEG. Og jeg er møkk lei av hvordan våre liv skal styres av myndighetene fra vugge til grav. Noe dette forumet deltar aktivt i, og som gjør at jeg ikke helt vet hva jeg synes om og delta her.

Det er rett og slett skremmende.

Da får du skrive og foreslå at de skal ha en kampanje mot det også.

Det er dog en forskjell - røyk er en av de få tingene som er farlig, selv om det er i små antall. Alkohol, fet mat, osv - kan man spise en del av, uten at det er farlig.

Med vennlig hilsen

Gjest sangsol

''Jeg _vet_ hva jeg utsetter kroppen min for. ''

Da er de jo merkelig at du ikke slutter.

Ikke alle røykere _vil_ slutte.

Dette til tross for de vet at røyking er farlig for kroppen.

Så kan vi andre mene hva vi vil om det (mtp egoisme i forhold til barna til røykerne etc).

Positivt med kampanjer. Ungdommen blir informert og kan fortelle uvitende og stae foreldre. Ulempen er at de blir redde for sine foreldre...

Men fordelen er at de blir opplyste nok til å ikke starte selv.

De er nok redde for foreldrene sine allerede.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...