Gå til innhold

Oss røykere i mellom! God artikkel

Anbefalte innlegg

Gjest sangsol
Skrevet

Da får du skrive og foreslå at de skal ha en kampanje mot det også.

Det er dog en forskjell - røyk er en av de få tingene som er farlig, selv om det er i små antall. Alkohol, fet mat, osv - kan man spise en del av, uten at det er farlig.

Med vennlig hilsen

''Det er dog en forskjell - røyk er en av de få tingene som er farlig, selv om det er i små antall. Alkohol, fet mat, osv - kan man spise en del av, uten at det er farlig.''

Enig.

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

29

• Sør

27

• hidi, the scorpion

18

• Dorthe

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol
Skrevet

De er nok redde for foreldrene sine allerede.

Med vennlig hilsen

Ja, det tror jeg også.

jeg husker selv hvor redd jeg var for mine foreldre... Og jeg fikk "rett". En av dem døde altfor tidlig pga røyking.

Skrevet

Jeg snakker kun om hva som bra/ikke bra, for MEG. Og jeg er møkk lei av hvordan våre liv skal styres av myndighetene fra vugge til grav. Noe dette forumet deltar aktivt i, og som gjør at jeg ikke helt vet hva jeg synes om og delta her.

Det er rett og slett skremmende.

''Jeg snakker kun om hva som bra/ikke bra, for MEG.''

Er røyking BRA for DEG? Hva med oss andre som skal betale for konsekvensene av dine uvaner? Røyking koster samfunnet - dvs oss alle - enorme beløp.

''Røyking like dyrt som sykelønn''

http://www.aftenposten.no/jobb/article3516069.ece

''Røykerne - koster oss dyrt''

http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/danmark/138747

Gjest Elextra
Skrevet

''Du er en klok kvinne, Colette!

Jeg lar meg ikke skremme av noen ting, men tar til meg gode råd;)''

Det er du også, hidi:-) Jeg prøver og si til meg selv at jeg ikke lar meg skremme, men jeg gjør nok det allikevel. Som om jeg skulle være et lite barn under oppdragelse:-( Det smyger seg inn. Siden jeg uansett ikke slutter og røyke, fordi samfunnet VIL det slik, sitter jeg igjen med 2 alternativer: Ta meg en røyk med god samvittighet, for og kose meg. Eller: Ta meg en røyk med lungekreft, kols, hjerneslag osv. i tankene. Regner med at det siste alternativet er mest skadelig for meg.

Jeg overraskes over ditt selvbedrag, Colette.

Men kan hende er du blant de heldige som kan røyke til du er 90 uten å ta skade - disse finnes.

Skrevet

Det virker som om du har en del vansker med å godta virkeligheten av at røyking er farlig?

I stedet for å angripe en kampanje som bare forteller sannheten (som viser hva røyking gjør med deg), burde du kanskje angripe røykingen? Det er den som er farlig, ikke informasjon.

Med vennlig hilsen

Jeg har ingen problemer med og innse at røyking er farlig. Men den ensidige propagandaen er ikke bra. Jeg liker og ta beslutninger om mitt liv på egen hånd. Det datt ned en takstein på huset mitt her om dagen, og jeg kunne ha fått den i hodet. Min 92-årige nabo, som røkte og drakk som en svamp døde da han fikk taket over utbygget sitt over seg....

hidi, the scorpion
Skrevet

''Du er en klok kvinne, Colette!

Jeg lar meg ikke skremme av noen ting, men tar til meg gode råd;)''

Det er du også, hidi:-) Jeg prøver og si til meg selv at jeg ikke lar meg skremme, men jeg gjør nok det allikevel. Som om jeg skulle være et lite barn under oppdragelse:-( Det smyger seg inn. Siden jeg uansett ikke slutter og røyke, fordi samfunnet VIL det slik, sitter jeg igjen med 2 alternativer: Ta meg en røyk med god samvittighet, for og kose meg. Eller: Ta meg en røyk med lungekreft, kols, hjerneslag osv. i tankene. Regner med at det siste alternativet er mest skadelig for meg.

''Regner med at det siste alternativet er mest skadelig for meg.''

LOL

Det er derfor vi er så kloke, for vi vet hva utfallet kan bli! Vi luller oss ikke inn en tro på å leve til vi blir hundre;)))

Ikke vil jeg bli så gammel heller:( Et verre helvete en å havne gammel og syk på en institusjon kan jeg ikke tenke meg!

Det sier jeg til legen min hver gang han ber meg om å slutte å røyke;)

Skrevet

Stae godt voksne er neppe målgruppen.

Men å få unge til å ikke starte er virkelig lurt.

Enig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

LOL

Det er derfor vi er så kloke, for vi vet hva utfallet kan bli! Vi luller oss ikke inn en tro på å leve til vi blir hundre;)))

Ikke vil jeg bli så gammel heller:( Et verre helvete en å havne gammel og syk på en institusjon kan jeg ikke tenke meg!

''Et verre helvete en å havne gammel og syk på en institusjon kan jeg ikke tenke meg!''

Det må være enda verre å havne på institusjon ung og syk.

Skrevet

Slike sterke kampanjer fører til holdningsendringer, og er effektivt i å få folk til å forstå hvor farlig røyking er.

Din reaksjon er jo bevis på at de virker. Du engasjerer deg, det synker inn, og selv om du fornekter det igjen og igjen så vet alle at du vet hvor farlig det er.

Med vennlig hilsen

Du og dine arrogante svar...Kampanjene fører ikke til at jeg slutter og røyke, de bare skremmer meg og ødelegger min trivsel med livet. Og slik er det nok for de aller fleste.

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg har ingen problemer med og innse at røyking er farlig. Men den ensidige propagandaen er ikke bra. Jeg liker og ta beslutninger om mitt liv på egen hånd. Det datt ned en takstein på huset mitt her om dagen, og jeg kunne ha fått den i hodet. Min 92-årige nabo, som røkte og drakk som en svamp døde da han fikk taket over utbygget sitt over seg....

og dette beviser...??

Gjest sangsol
Skrevet

''Et verre helvete en å havne gammel og syk på en institusjon kan jeg ikke tenke meg!''

Det må være enda verre å havne på institusjon ung og syk.

''Det må være enda verre å havne på institusjon ung og syk''

Du skrev det jeg tenkte. :)

Skrevet

Det jeg snart tror tar livet av meg er alle opplysningene om hvor farlig alt er. Bare nå i forbindelse med julen som var: De elektriske advenstakene er i grunnen bare en brannfelle. Gløggen kan bli giftig hvis du tilbereder den i feil kjele. Ribbefettet ødelegger både rørene i huset og selvfølgelig årene våre.Osv, osv.

Alt er farlig. Røyking orker jeg ikke og diskutere mer.

''Det jeg snart tror tar livet av meg er alle opplysningene om hvor farlig alt er. Bare nå i forbindelse med julen som var: De elektriske advenstakene er i grunnen bare en brannfelle. Gløggen kan bli giftig hvis du tilbereder den i feil kjele. Ribbefettet ødelegger både rørene i huset og selvfølgelig årene våre.Osv, osv.''

I stor grad enig med deg, og jeg kunne nevne i fleng med andre eksempler. Og jeg er en av Per Fugelli sine største fan, bare så det er klinkende klart ;)

''Alt er farlig. Røyking orker jeg ikke og diskutere mer.''

Enig igjen, mye er farlig, og man må vurdere hva som er troverdig ift egen kompetanse, livssituasjon og "behov".

Men røyking?! For ordens skyld røyker jeg, har gjort det i alt for mange år med noen høyst nødvendige opphold, sliter med ambivalens osv. Ergo er jeg ingen svovelpredikant.. Altså, som ihuga og dedikert røyker fatter jeg ikke hvordan du kan bagatellisere skadevirkningene av røyking?

For min del: Viss jeg ikke orker å ta til meg skadevirkninger "svart på hvitt" i form av f.eks en holdningskampanje, sier det mest om min avhengighet, og min og mine barns angst ift min avhengighet. Det er beintøft, og jeg feiler i prosessen gang på gang. Mine barn og andre barn jeg kjenner til er smertelig klar over helseskadene ved røyking, og de bekymrer seg mye.

Men om dette kan føre til at noen foreldre eller andre slutter å røyke eller lar være å begynne, er det verdt det,

Pr dags dato klamrer jeg meg til en "elektronisk sigarett" der innholdet viser seg å være ulovlig å importere til Norge, så jeg er på ingen måte en besserwisser :-//

Poenget mitt forsvant litt her, føler jeg, men det er litt i tråd med JV-tråden: Det handler bl.a om tro eller ikke tro på forskningsresultater, og vår egen tolkning av det.

Skrevet

Jeg overraskes over ditt selvbedrag, Colette.

Men kan hende er du blant de heldige som kan røyke til du er 90 uten å ta skade - disse finnes.

''Jeg overraskes over ditt selvbedrag, Colette.''

Og hva er selvbedragersk over dette? Jeg vet at røyking er farlig. Men samtidig så vet jeg at folk dør uansett...i alle aldre. Samme hvor mye de prøver og unngå det med all verdens forsikringer for og unngå det.

Gjest sangsol
Skrevet

Du og dine arrogante svar...Kampanjene fører ikke til at jeg slutter og røyke, de bare skremmer meg og ødelegger min trivsel med livet. Og slik er det nok for de aller fleste.

''Kampanjene fører ikke til at jeg slutter og røyke....''

Greit nok det. Men veldig fint om kampanjene får ungdom til å ikke begynne.

Gjest sangsol
Skrevet

''Jeg overraskes over ditt selvbedrag, Colette.''

Og hva er selvbedragersk over dette? Jeg vet at røyking er farlig. Men samtidig så vet jeg at folk dør uansett...i alle aldre. Samme hvor mye de prøver og unngå det med all verdens forsikringer for og unngå det.

Les ditt eget svar.

Og så en gang til.

Ser du selvbedraget da?

Skrevet

Og hvorfor gjør det røyking bedre?

Skrevet

LOL

Å havne der FØR man er gammel, men fremdeles syk med KOLS.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg _vet_ hva jeg utsetter kroppen min for. ''

Da er de jo merkelig at du ikke slutter.

''Da er de jo merkelig at du ikke slutter.''

Ikke sant? Jeg har tusen grunner til å slutte, men bare èn grunn til å fortsette, jeg er avhengig og ønsker ikke å slutte enda:)

Skrevet

''Det jeg snart tror tar livet av meg er alle opplysningene om hvor farlig alt er. Bare nå i forbindelse med julen som var: De elektriske advenstakene er i grunnen bare en brannfelle. Gløggen kan bli giftig hvis du tilbereder den i feil kjele. Ribbefettet ødelegger både rørene i huset og selvfølgelig årene våre.Osv, osv.''

I stor grad enig med deg, og jeg kunne nevne i fleng med andre eksempler. Og jeg er en av Per Fugelli sine største fan, bare så det er klinkende klart ;)

Enig igjen, mye er farlig, og man må vurdere hva som er troverdig ift egen kompetanse, livssituasjon og "behov".

Men røyking?! For ordens skyld røyker jeg, har gjort det i alt for mange år med noen høyst nødvendige opphold, sliter med ambivalens osv. Ergo er jeg ingen svovelpredikant.. Altså, som ihuga og dedikert røyker fatter jeg ikke hvordan du kan bagatellisere skadevirkningene av røyking?

For min del: Viss jeg ikke orker å ta til meg skadevirkninger "svart på hvitt" i form av f.eks en holdningskampanje, sier det mest om min avhengighet, og min og mine barns angst ift min avhengighet. Det er beintøft, og jeg feiler i prosessen gang på gang. Mine barn og andre barn jeg kjenner til er smertelig klar over helseskadene ved røyking, og de bekymrer seg mye.

Men om dette kan føre til at noen foreldre eller andre slutter å røyke eller lar være å begynne, er det verdt det,

Pr dags dato klamrer jeg meg til en "elektronisk sigarett" der innholdet viser seg å være ulovlig å importere til Norge, så jeg er på ingen måte en besserwisser :-//

Poenget mitt forsvant litt her, føler jeg, men det er litt i tråd med JV-tråden: Det handler bl.a om tro eller ikke tro på forskningsresultater, og vår egen tolkning av det.

Som vanlig et klokt innlegg fra deg, Angustia. Du er mer nyansert enn de fleste:-)

Disse diskusjonene her inne får meg stort sett bare irritert og sur, dessverre. Fordi jeg ønsker at folk skal ha mulighet til og ta egne valg for egne liv - og noen ganger med stor risiko. Mange misforstår min argumentasjon, men det er i hvert fall tydelig at mine svar engasjerer. Minner meg egentlig litt om når jeg sitter og ser på "luksusfellen", og koser meg litt over at JEG i hvert fall ikke har dårlig økonomi. Det kjennes godt og være bedre enn andre, noen ganger:-)

Skrevet

''Det handler bl.a om tro eller ikke tro på forskningsresultater, og vår egen tolkning av det.''

Forskningsresultater for om røyking er farlig handler ikke om "tro" (som i livssyn), men om fakta. ;-) Det er litt som å diskutere om jorden er flat eller ei. :D

Forresten, glad du er på vei til røykefrihet!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...