Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alle psykiatere også farmakologer? Hvis nei, burde de ikke være det? Man må jo ha bred kjennskap til farmakologien for å kunne behandle en pasient riktig? Eller holder Felleskatalogen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Klinisk farmakologi er en egen spesialitet. Ikke mange leger som har denne spesialiteten.

Psykiatere må ha meget gode kunnskaper om farmakologi, men det er ikke nødvendig å være farmakolog.

Skrevet

Klinisk farmakologi er en egen spesialitet. Ikke mange leger som har denne spesialiteten.

Psykiatere må ha meget gode kunnskaper om farmakologi, men det er ikke nødvendig å være farmakolog.

Nei vel. Da tilhører jeg en eksklusiv pasientgruppe. Synes det er betryggende jeg da. Er du klinisk farmakolog? Du trenger ikke svare på det altså. Skal ikke snoke.

Skrevet

Jeg kjenner en psykiater som også er farmakolog. Vel, kjenner og kjenner, jeg hadde en samtale med vedkommende på legevakten i fjor. Han er til gjengjeld meget skeptisk til psykofarmaka og sverger til fiskeolje. :-)

Skrevet

Hei!

Egentlig er det synd man ikke i større grad bruker farmakologer, spesielt har jeg tenkt i forhold til geriatri.

Min bestemor gikk på så enorme mengder medisiner utskrevet fra ulike hold at jeg tenkte, "vet de nå hvordan alt dette går sammen", noen år senere bemerket en foreleser det samme han sa at han som fastlege tenkte at i mange sammenhenger blir eldre syke av bivirkninger fra en medisin-lapskaus.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Nei vel. Da tilhører jeg en eksklusiv pasientgruppe. Synes det er betryggende jeg da. Er du klinisk farmakolog? Du trenger ikke svare på det altså. Skal ikke snoke.

Liste over alle leger i Norge som er farmakologer finner du på http://legeforeningen.no/id/1729

NHD står ikke på den.

Skrevet

Liste over alle leger i Norge som er farmakologer finner du på http://legeforeningen.no/id/1729

NHD står ikke på den.

Det er korrekt. Så må en kjøre denne mot listen av psykiatere. Jeg fant kun 2 som jeg vet også er psykiatere: Pål Sandvik og Lars Tanum.

Skrevet

Det er korrekt. Så må en kjøre denne mot listen av psykiatere. Jeg fant kun 2 som jeg vet også er psykiatere: Pål Sandvik og Lars Tanum.

Du kan skrive opp Håvard Bentsen også. En hyggelig mann, forresten. :-)

Skrevet

Du kan skrive opp Håvard Bentsen også. En hyggelig mann, forresten. :-)

Enig. HB er en meget hyggelig og klok mann.

Skrevet

Enig. HB er en meget hyggelig og klok mann.

Ha - har vi felles kjente? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...