Gå til innhold

Emosjonelt ustabil pers.forstyrrelse- NHD ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med legen min om det og han har spurt meg hva jeg vil/om diagnosen vil hjelpe meg. Svaret er nok at det ikke vil hjelpe meg på noen måte.

Jeg trenger tilrettelegging ved utdanning pga dårlig konsentrasjon, spesielt ved verbal læring og det holder for meg. Jeg ville aldri brukt ritalin eller andre meds, har prøvd å bruke ritalin, det gjorde ingenting for meg.

Jeg strever mest med lite energi, kludrete følelsesliv, angst og depresjon.

Det var interessant. Jeg prøver ut Ritalin nå, kjenner ingen effekt. Må jo trappe opp, er bare på 30 mg/dag ennå, men det kan hende det ikke er medisinen for meg - at jeg må prøve noe annet. Jeg er innstilt på det. Jeg er generelt skeptisk til medisiner, man akkurat det sentralstimulerende skal hjelpe for, trøtthet og dårlig konsentrasjon, er så sentralt i livet mitt at jeg vil forsøke.

Jeg føler sterkt, både i negativ og positiv retning, men jeg ville aldri gått på medisiner for å dempe dette (jeg ble "lurt" til det av en lege en gang, for noe piss det var).

Samtaler med min veldig flinke og flotte psykolog har mye å si for mitt velvære og min fungering. Jeg har veldig lite angstsymptomer når jeg har ham "i bakhånd" (jeg kan skrive med ham nesten hver dag, og da gjør jeg jo det. Ikke for at det oppstår så mange problemer, men han skriver så morsomt og hyggelig).

For meg var diagnose Asperger det som skulle til for at jeg skulle kunne komme videre i livet (jaja, det ga meg uføretrygd... men også et sosialt liv...), mens ADHD-diagnosen trengte jeg bare for å få forsøke medisiner.

Skrevet

Og jeg bruker ikke en "vanlig" psykolog, men en psykologspesialist :)

De fleste "vanlige" psykologer er psykologspesialister - de må være det for å komme med i refusjonsorningen - alle som får refundert psykologutgifter over trygdekassen, går til psykologspesialister. Den vanligste spesialiseringen er klinisk psykologi - dvs å snakke med pasienter. Altså ikke speseilt spesielt.

Skrevet

På nåværende tidspunkt, pga konflikt med venninnen, tror jeg heller at hun nok har en ubehandlet EUPF i tillegg til eller istedenfor adhd.

Og det er selvfølgelig utelukkende hun som står bak konflikten? ;-)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det var interessant. Jeg prøver ut Ritalin nå, kjenner ingen effekt. Må jo trappe opp, er bare på 30 mg/dag ennå, men det kan hende det ikke er medisinen for meg - at jeg må prøve noe annet. Jeg er innstilt på det. Jeg er generelt skeptisk til medisiner, man akkurat det sentralstimulerende skal hjelpe for, trøtthet og dårlig konsentrasjon, er så sentralt i livet mitt at jeg vil forsøke.

Jeg føler sterkt, både i negativ og positiv retning, men jeg ville aldri gått på medisiner for å dempe dette (jeg ble "lurt" til det av en lege en gang, for noe piss det var).

Samtaler med min veldig flinke og flotte psykolog har mye å si for mitt velvære og min fungering. Jeg har veldig lite angstsymptomer når jeg har ham "i bakhånd" (jeg kan skrive med ham nesten hver dag, og da gjør jeg jo det. Ikke for at det oppstår så mange problemer, men han skriver så morsomt og hyggelig).

For meg var diagnose Asperger det som skulle til for at jeg skulle kunne komme videre i livet (jaja, det ga meg uføretrygd... men også et sosialt liv...), mens ADHD-diagnosen trengte jeg bare for å få forsøke medisiner.

Ja, det finnes flere typer adhd medisin. Jeg har selvsagt bare prøvd en type, relativt høy dose. Fikk bare mer angst av det, mener det kan være en bivirkning.

Min forhenværende venn sa hun måtte ta ritalin for å greie seg på jobb, men da i tillegg vival fordi hun fikk angst av ritalinen. Meget spesielt.

Godt å høre at du har en flott psykolog! Det er alfa omega og har og vært det for meg.

Min psykolog kunne jeg aldri skrevet med på daglig basis, hun er av den gamle skolen og relativt "streng". Men hun har humor, altså. Men en kontakt daglig ville blitt for "nært", både for meg og henne. Men alle er foskjellige!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

De fleste "vanlige" psykologer er psykologspesialister - de må være det for å komme med i refusjonsorningen - alle som får refundert psykologutgifter over trygdekassen, går til psykologspesialister. Den vanligste spesialiseringen er klinisk psykologi - dvs å snakke med pasienter. Altså ikke speseilt spesielt.

Ok...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Og det er selvfølgelig utelukkende hun som står bak konflikten? ;-)

Å nei, hvis det er noe jeg har lært etter 7 år i terapi så er det egenanalysering. Dette var kort versjonen.

Skrevet

Å nei, hvis det er noe jeg har lært etter 7 år i terapi så er det egenanalysering. Dette var kort versjonen.

:-)

Skrevet

F.eks. ble jeg i julen ønsket uvelkommen på 1,dags feiring (både jeg og sønnen min) av min far og min søster fordi jeg sovnet sittende i sofaen på julaften. Dette pga 2 netter uten søvn pga nyresteinsanfall.

Da troppet jeg opp i beste borderline stil hos foreldrene mine, skrek og ba dem ALDRI å kontakte meg igjen!!

vi er blitt venner igjen, min far sendte sjokolade, blomster og et kort med unnskyld.

Det kan helt sikkert forsvares å bli såret og sint. Men ikk å troppe opp hjemme hos dem og skrike.

Hei!

Slike ting hadde jeg ikke akseptert, at noen kom hjem til meg og skrek meg inn i ørene.

Ikke rart jeg vil ha avstand til Personlighetsforstyrrede. (eupf)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Slike ting hadde jeg ikke akseptert, at noen kom hjem til meg og skrek meg inn i ørene.

Ikke rart jeg vil ha avstand til Personlighetsforstyrrede. (eupf)

Du bør være en smule mer forsiktig med hva du sier.

Ting kan bli tatt litt ille opp vet du.

Hva hadde du sagt om jeg sa at ikke syntes det var noe rart at jeg ikke ønsket kontakt med noen med asberger?

Skrevet

Hva hadde du sagt om jeg sa at ikke syntes det var noe rart at jeg ikke ønsket kontakt med noen med asberger?

Enig.

Skrevet

Hei!

Hm.. jeg hadde tenket "så rart",

jeg er bare redd for alle som ikke er i stabilt humør, jeg er mere redd for det enn for kriminelle og våpen.

Jeg tror det sier noe om meg.

Ja jeg bør være mer forsikitg takk for påminnelsen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Hm.. jeg hadde tenket "så rart",

jeg er bare redd for alle som ikke er i stabilt humør, jeg er mere redd for det enn for kriminelle og våpen.

Jeg tror det sier noe om meg.

Ja jeg bør være mer forsikitg takk for påminnelsen.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...