Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 HVA skal en fortvilet mor gjøre???? Det går mest i hasj og alkohol, men har fått vite at han også tar piller innimellom. Siste halvår har han gått en del ned i vekt, såpass mye at alle kommenterer det. Han har endret oppførsel, særlig ovenfor meg, med et voldsomt sinne og motbydelig oppførsel med drittslenging, gi faen-holdning osv. Jeg sleper han opp om morgenen så han stort sett rekker bussen kl 7, så er han hjemme igjen i 23-24 tiden om kvelden. Ofte går han rett ned på rommet sitt og legger seg, mange ganger uten å spise noe først. Han har mye fravær på skolen, men har gode karakterer, mot alle odds. Og foreløpig ingen varsel om nedsatt/manglende karakter pga fravær. Foreløpig har han tenkt å stå løpet ut, iallefall dette skoleåret (1 året på vgs). Han får ingen lommepenger fra meg lenger, annet enn litt nå og da. Han får ca 1800 i mnd i stipend. Like over nyttår fortalte han meg at han hadde søkt om lån i lånekassa. For han har ikke ORK til å få seg en jobb, samme hva jeg sier eller foreslår, så ORKER han ikke. Han har nok med å gå på skolen, sove, være med venner og gjøre litt husarbeid hjemme sa han (dvs rydde litt på kjøkkenet og ta ut søpla...) De nesten 2000 kr i mnd holder overhodet ikke, og ALLE ANDRE får hjelp av sine foreldre med penger. Han GIDDER IKKE være en "fattigunge" som aldri har råd til å være med på noe. Jeg nekter å skrive under på en lånesøknad, da jeg mener det er helt hårreisende å ta opp et sånt lån kun for eget forbruk, fordi han VIL ha mer penger i mnd enn han har nå. Han har kaldt kalkulert med at dette er det billigste lånet han kan ta, osv. Han har venner med lignende erfaringer som "gode" rådgivere.... Han røyker, bruker ca 900 i mnd på det? Er ikke med på noen fritidsaktiviteter enn å synge i band. Har ikke hørt eller sett noe til bandet, annet enn at han er svært hes de dagene han kommer hjem fra bandøving. Jeg har mye annet som utgjør et massivt psykisk stress i hverdagen, blant annet svært alvorlig sykdom i nærmeste familie. Når dette nå har blitt avdekket i høst/vinter, har jeg håpt at han kunne ta lærdom av det vi har snakket om og kutte det ut. Men neida. Både nyttårshelgen, og en helg seinere i januar, har han festet seg ut over alle støvleskaft, blant annet reist på heisatur en hel helg til Danmark uten å gi ordentlig beskjed hvor han var, og ikke minst lånt nesten 2000 kr til det (400 av meg, før jeg visste hva han skulle med dem, og 1500 fra en kompis). Jeg er redd han har mer gjeld enn dette, at det er en av grunnene til at han så desperat trenger lån fra lånekassa. Nå blir han straks 18, og kan gjøre "som han vil". Jeg kjenner at jeg IKKE kan han en som ruser seg i huset mitt!! Samtidig vet jeg at hvis jeg kaster han ut, eller ber han flytte, kan det bli svært katastrofalt og tippe helt over! Dette er jo overhodet ikke noe jeg ønsker for min (eneste) sønn! ( Vi har tidligere vært i kontakt med både politi (forebyggende) og barnevern, uten at det førte frem til noe som helst. Det er ikke så veldig mye håp om bedring ved å kontakte dem igjen. Pappa er ikke inne i bildet lenger, har flyttet til andre siden av kloden, ingen kontakt (så vidt jeg vet). Har vurdert å ta kontakt og "sende" sønnen over til han, (enveisbillett), for å se om det kan åpne noen øyner og kanskje bli litt voksen. Er bare redd for at han skal føle det som en avvisning... Og jeg vet heller ikke hvordan faren vil ta det, om han vil håndtere sønnen (som nå er per definisjon voksen), og hjelpe han med de problemene han har fått, hjelpe han til å endre vei i livet.. Landet han bor i, er vel ikke akkurat kjent for lite stoff heller, så jeg er jo redd for at vondt skal bli værre... Men det å komme seg HELT vekk fra det normale livet og vennene, og faktisk få både "ferie" og øyeåpner (kanskje må han jobbe for returbilletten?) på en gang... hadde absolutt vært noe... Men jeg vet ikke om pappaen er rustet til, eller interessert i, å hjelpe han.. Har dere erfaringer? Råd?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Pappa er ikke inne i bildet lenger, har flyttet til andre siden av kloden, ingen kontakt (så vidt jeg vet). Har vurdert å ta kontakt og "sende" sønnen over til han, (enveisbillett), for å se om det kan åpne noen øyner og kanskje bli litt voksen. Er bare redd for at han skal føle det som en avvisning... Og jeg vet heller ikke hvordan faren vil ta det, om han vil håndtere sønnen (som nå er per definisjon voksen), og hjelpe han med de problemene han har fått, hjelpe han til å endre vei i livet.. Landet han bor i, er vel ikke akkurat kjent for lite stoff heller, så jeg er jo redd for at vondt skal bli værre... Men det å komme seg HELT vekk fra det normale livet og vennene, og faktisk få både "ferie" og øyeåpner (kanskje må han jobbe for returbilletten?) på en gang... hadde absolutt vært noe... Men jeg vet ikke om pappaen er rustet til, eller interessert i, å hjelpe han..'' Dette synes jeg hoeres ut som en svaert desperat og daarlig ide. Enn saa lenge gaar ogsaa gutten paa skolen, saa det er ingen grunn til aa avbryte det. I bunn og grunn synes jeg ikke noe av det du skriver er utrolig alarmerende. 18 aar gamle gutter drikker og de drikker ofte i bulk, slik at de blir temmelig fulle. Hasj er mindre vanlig og fravaeret fra skolen burde opphoere. Er det slik at du ikke har penger til aa stoette han med lommepenger utover stipendet? Litt avhengig av hva han betaler av dette, saa virker det litt lite. Jeg forstaar du ikke vil han skal roeyke, men naar han er nesten voksen er det vel lite du i grunnen kan gjoere med det. Kanskje dere kunne gjort en avtale paa at du hjelper til med 500-1000 kr mer i maaneden om han forbedrer tilstedevaerelsen paa skolen og kutter ut roeyken? Det ville i stor grad loest pengeproblemene hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Pappa er ikke inne i bildet lenger, har flyttet til andre siden av kloden, ingen kontakt (så vidt jeg vet). Har vurdert å ta kontakt og "sende" sønnen over til han, (enveisbillett), for å se om det kan åpne noen øyner og kanskje bli litt voksen. Er bare redd for at han skal føle det som en avvisning... Og jeg vet heller ikke hvordan faren vil ta det, om han vil håndtere sønnen (som nå er per definisjon voksen), og hjelpe han med de problemene han har fått, hjelpe han til å endre vei i livet.. Landet han bor i, er vel ikke akkurat kjent for lite stoff heller, så jeg er jo redd for at vondt skal bli værre... Men det å komme seg HELT vekk fra det normale livet og vennene, og faktisk få både "ferie" og øyeåpner (kanskje må han jobbe for returbilletten?) på en gang... hadde absolutt vært noe... Men jeg vet ikke om pappaen er rustet til, eller interessert i, å hjelpe han..'' Dette synes jeg hoeres ut som en svaert desperat og daarlig ide. Enn saa lenge gaar ogsaa gutten paa skolen, saa det er ingen grunn til aa avbryte det. I bunn og grunn synes jeg ikke noe av det du skriver er utrolig alarmerende. 18 aar gamle gutter drikker og de drikker ofte i bulk, slik at de blir temmelig fulle. Hasj er mindre vanlig og fravaeret fra skolen burde opphoere. Er det slik at du ikke har penger til aa stoette han med lommepenger utover stipendet? Litt avhengig av hva han betaler av dette, saa virker det litt lite. Jeg forstaar du ikke vil han skal roeyke, men naar han er nesten voksen er det vel lite du i grunnen kan gjoere med det. Kanskje dere kunne gjort en avtale paa at du hjelper til med 500-1000 kr mer i maaneden om han forbedrer tilstedevaerelsen paa skolen og kutter ut roeyken? Det ville i stor grad loest pengeproblemene hans. Hallo..... Og dersom det viser seg at han har 30 tusen i knarkgjeld? Du er mer enn naiv altså. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ring folka her og be om råd! http://www.borgestadklinikken.no/sider/tekst.asp?side=7&meny=kompetansesenter Og snakk med skolen han går på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hallo..... Og dersom det viser seg at han har 30 tusen i knarkgjeld? Du er mer enn naiv altså. Det er jo bare spekulasjoner. Om han kun roeyker hasj, saa holder foroevrig 30 000 til et helt aar om han suger i seg et gram per dag... Det er ganske mye. Saa sjansene for en gigantisk gjeld er smaa, med mindre han bruker annen narkotika i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det er jo bare spekulasjoner. Om han kun roeyker hasj, saa holder foroevrig 30 000 til et helt aar om han suger i seg et gram per dag... Det er ganske mye. Saa sjansene for en gigantisk gjeld er smaa, med mindre han bruker annen narkotika i tillegg. Og sjansen for at han bruker andre ting, eller snar vil gjøre det er temmelig stor. Det er ALL grunn til bekymring over denne gutten og mammaen trenger hjelp med en gang før det går over styr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Og sjansen for at han bruker andre ting, eller snar vil gjøre det er temmelig stor. Det er ALL grunn til bekymring over denne gutten og mammaen trenger hjelp med en gang før det går over styr. Jeg forstaar du mener det. Jeg er uenig. Jeg betviler at denne typen reaksjon vil hjelpe, jeg tror det fremdeles er mye aa hente med samarbeid og dialog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 ''Pappa er ikke inne i bildet lenger, har flyttet til andre siden av kloden, ingen kontakt (så vidt jeg vet). Har vurdert å ta kontakt og "sende" sønnen over til han, (enveisbillett), for å se om det kan åpne noen øyner og kanskje bli litt voksen. Er bare redd for at han skal føle det som en avvisning... Og jeg vet heller ikke hvordan faren vil ta det, om han vil håndtere sønnen (som nå er per definisjon voksen), og hjelpe han med de problemene han har fått, hjelpe han til å endre vei i livet.. Landet han bor i, er vel ikke akkurat kjent for lite stoff heller, så jeg er jo redd for at vondt skal bli værre... Men det å komme seg HELT vekk fra det normale livet og vennene, og faktisk få både "ferie" og øyeåpner (kanskje må han jobbe for returbilletten?) på en gang... hadde absolutt vært noe... Men jeg vet ikke om pappaen er rustet til, eller interessert i, å hjelpe han..'' Dette synes jeg hoeres ut som en svaert desperat og daarlig ide. Enn saa lenge gaar ogsaa gutten paa skolen, saa det er ingen grunn til aa avbryte det. I bunn og grunn synes jeg ikke noe av det du skriver er utrolig alarmerende. 18 aar gamle gutter drikker og de drikker ofte i bulk, slik at de blir temmelig fulle. Hasj er mindre vanlig og fravaeret fra skolen burde opphoere. Er det slik at du ikke har penger til aa stoette han med lommepenger utover stipendet? Litt avhengig av hva han betaler av dette, saa virker det litt lite. Jeg forstaar du ikke vil han skal roeyke, men naar han er nesten voksen er det vel lite du i grunnen kan gjoere med det. Kanskje dere kunne gjort en avtale paa at du hjelper til med 500-1000 kr mer i maaneden om han forbedrer tilstedevaerelsen paa skolen og kutter ut roeyken? Det ville i stor grad loest pengeproblemene hans. ''Dette synes jeg hoeres ut som en svaert desperat og daarlig ide.'' Jeg føler meg temmelig desperat også... ''Enn saa lenge gaar ogsaa gutten paa skolen, saa det er ingen grunn til aa avbryte det.'' Tja, han mistrives hver dag, han går i en klasse der han ikke har noen venner (den ene som han hadde sluttet pga stort fravær, og slet også med store rusprobl).. Han vet ikke hva han vil i livet. Han har allerede rotet vekk et år på vgs, og begynte på dette året, fordi han trodde han hadde funnet ut av det, men underveis skifter han jo mening hele tiden, og er egentlig like lost som i fjor.. ''I bunn og grunn synes jeg ikke noe av det du skriver er utrolig alarmerende. 18 aar gamle gutter drikker og de drikker ofte i bulk, slik at de blir temmelig fulle. Hasj er mindre vanlig og fravaeret fra skolen burde opphoere.'' Er ikke bekymret for festingen i seg selv. Det er hasjen jeg er bekymret for. Syns jeg har god grunn til det. Han er erfaren (han sier han har røyka siden 9klasse), og røyker også i hverdagene, senest i går (fant jeg ut på nettet idag). ''Er det slik at du ikke har penger til aa stoette han med lommepenger utover stipendet? Litt avhengig av hva han betaler av dette, saa virker det litt lite.'' Jeg har egentlig ikke råd til å hjelpe han noe særlig, særlig ikke etter han blir 18, da mister jeg både barnetrygd og barnebidrag (selv om det bare er noen få hundrelapper). Tilsammen utgjør dette ca 2.500 i mnd. Går på AAP pga langvarig sykmelding, derfor har jeg gått ned 33% av normalinntekt. Så det blir trangt når han blir 18. ''Jeg forstaar du ikke vil han skal roeyke, men naar han er nesten voksen er det vel lite du i grunnen kan gjoere med det.'' Derfor mener jeg at: hvis en er voksen og skal gjøre som man vil, må man skaffe penger til det på fornuftig vis, altså få seg en liten deltidsjobb. Det hadde ikke krevd mye av han å jobbe inn til røyken om ikke annet. Det er noe med arbeidsmoral, og det å skjønne hvor mye det krever å skaffe penger til livets opphold. ''Kanskje dere kunne gjort en avtale paa at du hjelper til med 500-1000 kr mer i maaneden om han forbedrer tilstedevaerelsen paa skolen og kutter ut roeyken? Det ville i stor grad loest pengeproblemene hans.'' Kutte røyken har jeg prøvd å snakke med han om lenge, i flere år. Jeg har sagt jeg ikke vil kjøpe røyk, men kan kjøpe røyketyggis, plaster etc. I perioder har han vært motivert. Nå driter han i det og gjør som han vil. Jeg kunne nok klart å hoste opp en tusing i mnd, men problemet er at han likevel gjør som han vil, og hva gjør en da? Flere ganger har jeg inngått avtaler som han bryter, og alt koker vekk i kålen. Jeg har ingen garanti for at han faktisk møter på skolen, for jeg har ikke innsyn. Jeg kan ikke snakke med Lånekassen, for det er HAN som er kunden. Jeg kan ikke snakke med HELFO for det er HAN som er pasienten. Det spiller liten rolle om han er mindreårig (dette gjelder jo om barn er 15-16 også), det er HAN som får brevene, og HAN som må ta telefonene. Det er helt SJUKT! Føler vi foreldre har ingen makt lenger. Og jeg har så liten energi til å ta kampene, dette er 5 året med motgang. Men tusen takk for gode innspill, jeg skal ta dem med i vurderingen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 [quote name=oppgitt og fortvilet mamma.... ((' timestamp='1326979749' post='4707963] ''Dette synes jeg hoeres ut som en svaert desperat og daarlig ide.'' Jeg føler meg temmelig desperat også... ''Enn saa lenge gaar ogsaa gutten paa skolen, saa det er ingen grunn til aa avbryte det.'' Tja, han mistrives hver dag, han går i en klasse der han ikke har noen venner (den ene som han hadde sluttet pga stort fravær, og slet også med store rusprobl).. Han vet ikke hva han vil i livet. Han har allerede rotet vekk et år på vgs, og begynte på dette året, fordi han trodde han hadde funnet ut av det, men underveis skifter han jo mening hele tiden, og er egentlig like lost som i fjor.. ''I bunn og grunn synes jeg ikke noe av det du skriver er utrolig alarmerende. 18 aar gamle gutter drikker og de drikker ofte i bulk, slik at de blir temmelig fulle. Hasj er mindre vanlig og fravaeret fra skolen burde opphoere.'' Er ikke bekymret for festingen i seg selv. Det er hasjen jeg er bekymret for. Syns jeg har god grunn til det. Han er erfaren (han sier han har røyka siden 9klasse), og røyker også i hverdagene, senest i går (fant jeg ut på nettet idag). ''Er det slik at du ikke har penger til aa stoette han med lommepenger utover stipendet? Litt avhengig av hva han betaler av dette, saa virker det litt lite.'' Jeg har egentlig ikke råd til å hjelpe han noe særlig, særlig ikke etter han blir 18, da mister jeg både barnetrygd og barnebidrag (selv om det bare er noen få hundrelapper). Tilsammen utgjør dette ca 2.500 i mnd. Går på AAP pga langvarig sykmelding, derfor har jeg gått ned 33% av normalinntekt. Så det blir trangt når han blir 18. ''Jeg forstaar du ikke vil han skal roeyke, men naar han er nesten voksen er det vel lite du i grunnen kan gjoere med det.'' Derfor mener jeg at: hvis en er voksen og skal gjøre som man vil, må man skaffe penger til det på fornuftig vis, altså få seg en liten deltidsjobb. Det hadde ikke krevd mye av han å jobbe inn til røyken om ikke annet. Det er noe med arbeidsmoral, og det å skjønne hvor mye det krever å skaffe penger til livets opphold. ''Kanskje dere kunne gjort en avtale paa at du hjelper til med 500-1000 kr mer i maaneden om han forbedrer tilstedevaerelsen paa skolen og kutter ut roeyken? Det ville i stor grad loest pengeproblemene hans.'' Kutte røyken har jeg prøvd å snakke med han om lenge, i flere år. Jeg har sagt jeg ikke vil kjøpe røyk, men kan kjøpe røyketyggis, plaster etc. I perioder har han vært motivert. Nå driter han i det og gjør som han vil. Jeg kunne nok klart å hoste opp en tusing i mnd, men problemet er at han likevel gjør som han vil, og hva gjør en da? Flere ganger har jeg inngått avtaler som han bryter, og alt koker vekk i kålen. Jeg har ingen garanti for at han faktisk møter på skolen, for jeg har ikke innsyn. Jeg kan ikke snakke med Lånekassen, for det er HAN som er kunden. Jeg kan ikke snakke med HELFO for det er HAN som er pasienten. Det spiller liten rolle om han er mindreårig (dette gjelder jo om barn er 15-16 også), det er HAN som får brevene, og HAN som må ta telefonene. Det er helt SJUKT! Føler vi foreldre har ingen makt lenger. Og jeg har så liten energi til å ta kampene, dette er 5 året med motgang. Men tusen takk for gode innspill, jeg skal ta dem med i vurderingen! Ok, jeg forstaar du er sliten og har mye aa tenke paa selv. Siden din oekonomiske situasjon er slik den er hadde det definitivt vaert best om han fikk seg en deltidsjobb. Samtidig er det jo viktig at han har ork og energi til skolegang. Det er mange unge som sliter i disse aarene, men som klarer seg greit senere i livet. Selv om han ikke er videre motivert for videregaaende, saa er det et viktig skritt jeg hadde fortsatt aa oppfordre han til. Saa lenge han gaar paa videregaaende skal du vel ha barnebidrag ogsaa? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes du skal ta kontakt med rustelefonen hvis du ikke har snakket med dem tidligere. Det høres for meg ut som sønnen din har et større misbruk enn bare hasj og alkohol. Pga vektnedgangen og det ustabile humøret kan det også være amfetamin i bildet. http://www.rustelefonen.no/index.php 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ring folka her og be om råd! http://www.borgestadklinikken.no/sider/tekst.asp?side=7&meny=kompetansesenter Og snakk med skolen han går på. Huff, det ser så alvorlig ut. Jeg føler jo det er alvorlig også, men han er mester i å bagatellisere og få meg til å føle meg som en fullstendig idiot som sjekker hva han driver med, og som ønsker at han skal gi lyd fra seg og si fra. Han er arrogant som fy, og mener at jeg kan bestemme reglene når han OPPHOLDER SEG i mitt hus, men når han er UTE, gjelder hans regler... Føler et kort opphold på klinikk KANSKJE kan ha noe for seg, men nå er han jo straks 18, og kan si nei selv. Vil bare gråte av alt dette her... Det er for mye for meg, skulle ønske noen bare kunne komme og ordne opp! Tusen takk for råd, har ringt de, men det var opptatt, så jeg prøver igjen senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes du skal ta kontakt med rustelefonen hvis du ikke har snakket med dem tidligere. Det høres for meg ut som sønnen din har et større misbruk enn bare hasj og alkohol. Pga vektnedgangen og det ustabile humøret kan det også være amfetamin i bildet. http://www.rustelefonen.no/index.php Ja, jeg fikk bekreftet det på nettet i dag, at det hadde vært hasj, piller og alkohol i bildet på en fest 1 eller 2 nyttårsdag. Ble vel en lang fest i 3 dager til ende. Blir kvalm av å tenke på hva han gjør mot seg selv. Og vennene er jo ikke noe bedre, de er helt like. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hvis han ikke har fylt 18 år, så ta kontakt med barneverntjenesten i kommunen og si du ønsker MST. http://www.bufetat.no/barnevern/atferd/mst/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Ok, jeg forstaar du er sliten og har mye aa tenke paa selv. Siden din oekonomiske situasjon er slik den er hadde det definitivt vaert best om han fikk seg en deltidsjobb. Samtidig er det jo viktig at han har ork og energi til skolegang. Det er mange unge som sliter i disse aarene, men som klarer seg greit senere i livet. Selv om han ikke er videre motivert for videregaaende, saa er det et viktig skritt jeg hadde fortsatt aa oppfordre han til. Saa lenge han gaar paa videregaaende skal du vel ha barnebidrag ogsaa? Hvem skal jeg få bidrag fra? For barnefaren har ikke betalt bidrag på flere år, så det er blitt satt til 0,-. Eneste grunn for at jeg fikk NOE var at jeg hadde søkt om forskuddsbidrag, så det får jeg fra NAV/staten. Skal DE betale bidrag etter han er 18? Isåfall en god nyhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hvis han ikke har fylt 18 år, så ta kontakt med barneverntjenesten i kommunen og si du ønsker MST. http://www.bufetat.no/barnevern/atferd/mst/ Been there, done that, flere år siden. Jeg skrev kanskje ikke det i hovedinnlegget, men vi har strevd i flere år med trøbbel helt fra starten på u.skolen. Så MST er prøvd, funket en periode. Men det gjelder jo ATFERD og samspill, dette handler mest om rus og er ikke helt i måløyet. Takk for innspill 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg leser at dere har vært i kontakt med barnevernet tidligere uten å få skikkelig hjelp. Jeg mener allikevel at du bør kontakte disse og forklare situasjonen slik den er nå. Jeg tviler på at de ikke vil foreta seg noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt og fortvilet mamma.... :((( Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Og sjansen for at han bruker andre ting, eller snar vil gjøre det er temmelig stor. Det er ALL grunn til bekymring over denne gutten og mammaen trenger hjelp med en gang før det går over styr. Jeg hadde bestemt meg for å ikke gi han penger mer. Heller kjøpe de tingene han trenger penger til. Slutte å være så forbaska godtroende, snill og naiv. Jeg kjøpte en pakke røyk til han forrige uke, burde holde ca en uke. Så kom han i går og ba om penger til mer, hadde bomma vekk så mye. Så glemmer jeg meg og gir han 200 kr. Så finner jeg ut i dag på nettet at han har røykt hasj i går. Gjett hva den 200lappen gikk til. Fortvilende!! Ang gjeld så vet jeg ikke, trolig ikke så mye. Men det er jo en DÅRLIG sirkel å alltid være på etterskudd, og alltid måtte betale gjeld når man endelig får penger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjalala Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 [quote name=oppgitt og fortvilet mamma.... ((' timestamp='1326980879' post='4707973] Been there, done that, flere år siden. Jeg skrev kanskje ikke det i hovedinnlegget, men vi har strevd i flere år med trøbbel helt fra starten på u.skolen. Så MST er prøvd, funket en periode. Men det gjelder jo ATFERD og samspill, dette handler mest om rus og er ikke helt i måløyet. Takk for innspill MST handler jo også om ruaavdekking/russtopp. Og har du hatt MST før, så skal du ikke se bort i fra at du får det kjapt igjen - man vet jo at ting fungerte den gang, og selv om det har glidd ut igjen, så skal man ikke se bort i fra at det kan fungere igjen. Det viktige er at du får hjelp og barnevernet kommer på banen før han blir 18, etter det så gjør han, som du også sier - som han selv vil! Det er flere som har mst flere ganger 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Siden det nå er rus inne i bildet slik som nå og det er uavklart hvor mye er det en mulighet for at kan bli flyttet ut av hjemmet for å få hjelp. Skynd deg før han blir 18. Kommer han inn under barnevernet igjen kan han ha krav på ettervern til han er 23 eller 24, husker ikke helt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 [quote name=oppgitt og fortvilet mamma.... ((' timestamp='1326980668' post='4707970] Ja, jeg fikk bekreftet det på nettet i dag, at det hadde vært hasj, piller og alkohol i bildet på en fest 1 eller 2 nyttårsdag. Ble vel en lang fest i 3 dager til ende. Blir kvalm av å tenke på hva han gjør mot seg selv. Og vennene er jo ikke noe bedre, de er helt like. Jeg kan desverre ikke gi deg noen råd, for hvis de finnes skulle jeg gjerne ha hatt dem selv. Jeg har selv en rusavhengig lillebror som nå er til behandling. For ham startet det på samme alder som din sønn, og har eskalert via hasj og alkohol til amfetamin, diverse piller og tilslutt et lite forsøk på heroin. Nå er han heldigvis inne til behandling og det går bra, men det har vært noen strie år for min mor. Hun fikk god hjelp av rustelefonen til å bearbeide sine egne tanker, men det er ikke så mye man får gjort når ungdommen snart er voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375022-s%C3%B8nn-snart-18-ruser-seg-hjelp-hvor-begynne/#findComment-3289039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.