Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger ei verktøykasse. Kanskje en eller annen DOL-sjel har et tips å dele.

Den bør være mannfolksikker, slik at verktøyet ikke forsvinner. ;-)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

10

• Katt-ja

6

• Axcia

6

• jubalong70

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv
Skrevet

Kjøp rosa verktøy og oppbevar det i rosa verktøykasse.

Skrevet

Kjøp rosa verktøy og oppbevar det i rosa verktøykasse.

Jeg har endel skikkelig verktøy, og det er ikke rosa ;-)

Gjest Jeg har vanlig verktøy :o)
Skrevet

Eneste idiotsikre kassen må være å ha en diger hengelås på den, vær du sikker ;)

Men får å gjøre den litt mindre attraktiv, det kan jo hende du glemmer å låse en dag eller noe, så kjøp rosa verktøy.

Av en eller annen merkelig grunn, synes nå jeg, så lager de nemmelig det i dag.

Kassa får du kjøpt til god pris på feks. Biltema. Det rosa stæsjet også.

Good løck :P

Gjest erfaringen tilsier...
Skrevet

[quote name=Jeg har vanlig verktøy :o)' timestamp='1327333622' post='4710119]

Eneste idiotsikre kassen må være å ha en diger hengelås på den, vær du sikker ;)

Men får å gjøre den litt mindre attraktiv, det kan jo hende du glemmer å låse en dag eller noe, så kjøp rosa verktøy.

Hengelås hjelper ikke...

Skrevet

Hengelås hjelper ikke...

*ler*, neivel. Da tror jeg ikke rosa verktøy eller andre små lure knep gjør det heller ;)

Da blir det å ha gjemmested da. Et sted du antar mannen i kåken aldri vil komme til å lete. Og sørge for at han ikke henger over skuderen på en når en skal hente noe av stæsjet *ler*

Jeg for min del knørrer, det holder lenge her ;)

Skrevet

Kjøp deg en verktøykoffert som denne (håper linken funker etter en stund) på nettauksjon. Jeg ga under tusenlappen med frakt.

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=28042627

Jeg har en slik en i bilen min, jeg har stooor SUV ( ikke småsuv'er som Volvo og BMW og lignende), så jeg har stor plass. Fungerer utmerket til det meste og lett å ta med seg, så kan du også låse den:-)

Jeg bruker den når jeg reparerer løpsbilene våre under løp også og det er ikke så mye mer jeg trenger.

Skrevet

Kjøp deg en verktøykoffert som denne (håper linken funker etter en stund) på nettauksjon. Jeg ga under tusenlappen med frakt.

Jeg har en slik en i bilen min, jeg har stooor SUV ( ikke småsuv'er som Volvo og BMW og lignende), så jeg har stor plass. Fungerer utmerket til det meste og lett å ta med seg, så kan du også låse den:-)

Jeg bruker den når jeg reparerer løpsbilene våre under løp også og det er ikke så mye mer jeg trenger.

Jeg får negative vibber når jeg hører om netthandelen.

Gjest rosento
Skrevet

Spm til deg som virker å kunne bil. Har akkurat hatt bilen min på EU-kontroll hvor de oppdaget en ulyd. De sjekket motoren utvendig, men fant der dessverre ingen årsak til "ulyden".

På papiret jeg fikk med står det mistenker slitte/defekte rådelager og eller rammelager. Jeg spørr så om dette er noe jeg kan kjøre med, ikke noe svar. Jeg spørr om de ikke har noe mer å komme med en en mistanke, da de presenterer en pris på rundt 5-6.000 på å finne ut av om det er noe hold i "mistanken" deres. Er ikke rådebank noe en som jobber med bil burde gjenkjenne lyden av? Hva gjør jeg med dette? Kan bilen kjøres når det er "mistanke" om rådebank? Hva er det værste som kan skje om det er det lyden skyldes? Har du noen formening om prisen de presenteres for å søke etter mulig rådebank? Burde jeg oppsøke et annet verksted for en second opinion?

Jeg synes denne bilen alltid har hatt en litt sånn blopp-blopp lyd, men jeg hører at den er tydeligere nå. Kan det rett og slett være at bilen nå begynner å bli gammel?

Skrevet

LOL! En mannfolksikker verktøykasse ønsker jeg meg også :)

Skrevet

Jeg får negative vibber når jeg hører om netthandelen.

Ok...

Skrevet

[quote name=Jeg har vanlig verktøy :o)' timestamp='1327333622' post='4710119]

Men er kvaliteten god på de mer feminine verktøyene?

Skrevet

Spm til deg som virker å kunne bil. Har akkurat hatt bilen min på EU-kontroll hvor de oppdaget en ulyd. De sjekket motoren utvendig, men fant der dessverre ingen årsak til "ulyden".

På papiret jeg fikk med står det mistenker slitte/defekte rådelager og eller rammelager. Jeg spørr så om dette er noe jeg kan kjøre med, ikke noe svar. Jeg spørr om de ikke har noe mer å komme med en en mistanke, da de presenterer en pris på rundt 5-6.000 på å finne ut av om det er noe hold i "mistanken" deres. Er ikke rådebank noe en som jobber med bil burde gjenkjenne lyden av? Hva gjør jeg med dette? Kan bilen kjøres når det er "mistanke" om rådebank? Hva er det værste som kan skje om det er det lyden skyldes? Har du noen formening om prisen de presenteres for å søke etter mulig rådebank? Burde jeg oppsøke et annet verksted for en second opinion?

Jeg synes denne bilen alltid har hatt en litt sånn blopp-blopp lyd, men jeg hører at den er tydeligere nå. Kan det rett og slett være at bilen nå begynner å bli gammel?

Når hører du lyden? Hører du den når den går på tomgang eller når du ruser den opp eller er det kun under kjøring? Er det konstant lyd eller varierende?

Rådebank vil du aldri ha over lang tid og mange kjørte mil, det forverrer seg ganske raskt hvis du har fått det. Det betyr at du ikke alltid kan ha hatt den lyden hvis det skyldes rådelagrene.

Det verste som kan skje hvis du har rådebank er at lagerskålene går i stykker og stempel med stempelstang går tvers i gjennom motoren og da snakker vi om totalhavari av motor.

Jeg vet ikke helt hva de mener med rammelager, men det er vel veivlager som menes tenker jeg. De kan holde lenger etter at lyden oppstår enn rådelagrenene.

Er rådelagrene dårlige så blir det en bankende lyd i motoren som øker med turtallet.

Veivlagrene får du en mer gnagende lagerlyd og som også øker med turtallet.Dårlige vevlager kan du kjøre lenger med og det har sjeldent så store konskvenser om du kjører litt med det, men det er heller ikke å anbefale.

Jeg mener at rådebank bør en bilmekaniker kjenne igjen ganske raskt i alle fall etter noen mil etter at lyden har oppstått.

Veivlager kan være litt verre å lokalisere fordi det er en ren lagerlyd som kan skyldes flere ting, f.eks fra dynamo eller andre ting som har lagre. Men de kan lytte på hver enkelt del og eliminere endel ved den metoden.

Skal de ha 5 til 6.000,- bare for å lokalisere lyden eller er det med reparasjonen også?

Selve rådelagrene koster ikke all verden, antagelig under tusningen, avhengig av hvilke biltype det er.

Arbeidet med å skifte dem varierer stort, noen biler kan de skiftes uten altfor store problemer og da bare skrur de av bunnpanna og skifter dem i fra undersiden av motoren, mens andre biltyper må de omtrent ta ut motoren for å skifte dem.

Men hvis selve veiva er skadet så må den også pusses og poleres og da blir det for dyrt.

Jeg vil anbefale deg at du snakker med ett annet verksted i før du gjør noe med dette.

Biltype og årsmodell og km.st. er dette?

Skrevet

Men er kvaliteten god på de mer feminine verktøyene?

De skal være likt annet hverktøy, men helt klart ikke med lik kvalitet som mer profft verktøy.

Jeg elsker rosa, men har holdt meg langt unna. Her i stua har vi kun ordentlig verktøy, rosafargen får gå igjen andre steder ;)

Men som nevnt, jeg knurrer da, så mitt verktøy får være i fred ;)

Gjest rosento
Skrevet

Når hører du lyden? Hører du den når den går på tomgang eller når du ruser den opp eller er det kun under kjøring? Er det konstant lyd eller varierende?

Rådebank vil du aldri ha over lang tid og mange kjørte mil, det forverrer seg ganske raskt hvis du har fått det. Det betyr at du ikke alltid kan ha hatt den lyden hvis det skyldes rådelagrene.

Det verste som kan skje hvis du har rådebank er at lagerskålene går i stykker og stempel med stempelstang går tvers i gjennom motoren og da snakker vi om totalhavari av motor.

Jeg vet ikke helt hva de mener med rammelager, men det er vel veivlager som menes tenker jeg. De kan holde lenger etter at lyden oppstår enn rådelagrenene.

Er rådelagrene dårlige så blir det en bankende lyd i motoren som øker med turtallet.

Veivlagrene får du en mer gnagende lagerlyd og som også øker med turtallet.Dårlige vevlager kan du kjøre lenger med og det har sjeldent så store konskvenser om du kjører litt med det, men det er heller ikke å anbefale.

Jeg mener at rådebank bør en bilmekaniker kjenne igjen ganske raskt i alle fall etter noen mil etter at lyden har oppstått.

Veivlager kan være litt verre å lokalisere fordi det er en ren lagerlyd som kan skyldes flere ting, f.eks fra dynamo eller andre ting som har lagre. Men de kan lytte på hver enkelt del og eliminere endel ved den metoden.

Skal de ha 5 til 6.000,- bare for å lokalisere lyden eller er det med reparasjonen også?

Selve rådelagrene koster ikke all verden, antagelig under tusningen, avhengig av hvilke biltype det er.

Arbeidet med å skifte dem varierer stort, noen biler kan de skiftes uten altfor store problemer og da bare skrur de av bunnpanna og skifter dem i fra undersiden av motoren, mens andre biltyper må de omtrent ta ut motoren for å skifte dem.

Men hvis selve veiva er skadet så må den også pusses og poleres og da blir det for dyrt.

Jeg vil anbefale deg at du snakker med ett annet verksted i før du gjør noe med dette.

''Når hører du lyden? Hører du den når den går på tomgang eller når du ruser den opp eller er det kun under kjøring? Er det konstant lyd eller varierende?''

Jeg hører lyden hele tiden, som en litt hard tikking. Men ikke inne i bilen. Hører den utenfor bilen og enda mer når jeg åpner panseret.

''Rådebank vil du aldri ha over lang tid og mange kjørte mil, det forverrer seg ganske raskt hvis du har fått det. Det betyr at du ikke alltid kan ha hatt den lyden hvis det skyldes rådelagrene. Det verste som kan skje hvis du har rådebank er at lagerskålene går i stykker og stempel med stempelstang går tvers i gjennom motoren og da snakker vi om totalhavari av motor.''

Dette er en bil som alltid har hatt en litt "spesiell" lyd. Men er usikker på om det er samme lyden. Jeg ble egentlig litt forskrekka når jeg lukket opp panseret for å høre etter selv. Ikke ofte jeg har hodet under der hehe. Jeg tror nok den lyden som er der nå har vært der i måneder. Jeg bruker bilen lite og mest på korte turer, så det er vanskelig å si. Jeg er ikke så opptatt av lyder, og denne er ikke spesielt hørbar inne i bilen og på høyt turtall. Jeg hører den bedre på lavt turtall og med hodet inne i motoren og utenfor ;)

''Jeg vet ikke helt hva de mener med rammelager, men det er vel veivlager som menes tenker jeg. De kan holde lenger etter at lyden oppstår enn rådelagrenene. Er rådelagrene dårlige så blir det en bankende lyd i motoren som øker med turtallet.''

Det står rammelager på lappen, mer vet jeg dessverre ikke.

''Veivlagrene får du en mer gnagende lagerlyd og som også øker med turtallet.Dårlige vevlager kan du kjøre lenger med og det har sjeldent så store konskvenser om du kjører litt med det, men det er heller ikke å anbefale.''

Den gnager ikke.

''Jeg mener at rådebank bør en bilmekaniker kjenne igjen ganske raskt i alle fall etter noen mil etter at lyden har oppstått.''

Som sagt de sier mistenker og den mistanken vil koste mye.

''Veivlager kan være litt verre å lokalisere fordi det er en ren lagerlyd som kan skyldes flere ting, f.eks fra dynamo eller andre ting som har lagre. Men de kan lytte på hver enkelt del og eliminere endel ved den metoden.''

Lyden høres ut til å komme fra venstre del av motoren når jeg står foran panseret, om det sier deg noe.

''Skal de ha 5 til 6.000,- bare for å lokalisere lyden eller er det med reparasjonen også? Selve rådelagrene koster ikke all verden, antagelig under tusningen, avhengig av hvilke biltype det er. Arbeidet med å skifte dem varierer stort, noen biler kan de skiftes uten altfor store problemer og da bare skrur de av bunnpanna og skifter dem i fra undersiden av motoren, mens andre biltyper må de omtrent ta ut motoren for å skifte dem. Men hvis selve veiva er skadet så må den også pusses og poleres og da blir det for dyrt.''

De snakket om 5-6. for å åpne bunnpanna og få det sjekket, 4-5 timers jobbing. Om det var rådelagere snakket de om en dags jobb for å fikse det 10.12.000, men det kunne bli dyrere om det var mer i tillegg (veivgreier som du nevner eller rammelager som de skriver).

''Jeg vil anbefale deg at du snakker med ett annet verksted i før du gjør noe med dette.''

Jeg skal gjøre det.

''Biltype og årsmodell og km.st. er dette?''

Det er en Opel Astra 1.6 Sport. Gått 94.000. Alltid vært i min eie og jeg har fulgt alle servicer. Jeg vet ikke om det er direkte innsprøytning på den. Noen sier det kan lage lyd som minner om rådebank, men jeg har som sagt fint lite greie på bil. Jeg har sertifikat og kjører og drar på verksted når det er noe. Har du noen mer formening om hva det kan være? Jeg mener også at de burde gjennkjenne rådebank. Jeg husker brødrene mine hadde det i opptil flere biler og det klakket jo villt. Det kan kanskje minne om denne lyden, men mye mer avdempet i tilfelle. Den klakker liksom ikke heller, mer tikk med litt kraft. Aner ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Kanskje begynnende rådebank om det er noe som kalles det?

Beklager til deg som eier tråden, men jeg så mrxx her og tenkte han kanskje ville bistå en dame i nød? :)

Gjest rosento
Skrevet

Årsmodell 2000

Gjest rosento
Skrevet

Synes det minner litt om denne lyden.

Skrevet

[quote name=Jeg har vanlig verktøy :o)' timestamp='1327343414' post='4710229]

De skal være likt annet hverktøy, men helt klart ikke med lik kvalitet som mer profft verktøy.

Jeg elsker rosa, men har holdt meg langt unna. Her i stua har vi kun ordentlig verktøy, rosafargen får gå igjen andre steder ;)

Men som nevnt, jeg knurrer da, så mitt verktøy får være i fred ;)

Jeg har mistet omtrent alt mitt - har igjen 1 stjerneskrutrekker og en skiftnøkkel...

Tenkte rosa verktøy ville gi et kraftig signal om det ikke var hans! Men gidder ikke bruke penger på verktøy som ikke takler litt i alle fall. Tar jo ikke de kraftigste jobbene, men noe må det nå tåle :)

Skrevet

Jeg har. Det er en sånn "babuscha" kasse, en stor med en mindre oppi, fra Biltema...tror jeg. Eller Jula. Og så har jeg rosa og lilla verktøy oppi og mannen rører det aldri! :0D

Skrevet

Kjøp ei rosa ei..... gjerne med rosa verktøy... da burde mannen holde seg borte. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...