Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøp deg en verktøykoffert som denne (håper linken funker etter en stund) på nettauksjon. Jeg ga under tusenlappen med frakt.

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=28042627

Jeg har en slik en i bilen min, jeg har stooor SUV ( ikke småsuv'er som Volvo og BMW og lignende), så jeg har stor plass. Fungerer utmerket til det meste og lett å ta med seg, så kan du også låse den:-)

Jeg bruker den når jeg reparerer løpsbilene våre under løp også og det er ikke så mye mer jeg trenger.

Er det greit verktøy? Som tåler å bli brukt?

Tenker litt sånn som at Biltema har mye bra, men koser meg mer når jeg handler på Tools. ;-) Men må sies at mann som regel handler på Biltema til garasjen hjemme, mens jeg handler på Tools til jobb.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

10

• Katt-ja

6

• Axcia

6

• jubalong70

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jeg har vanlig verktøy :o)
Skrevet

Jeg har mistet omtrent alt mitt - har igjen 1 stjerneskrutrekker og en skiftnøkkel...

Tenkte rosa verktøy ville gi et kraftig signal om det ikke var hans! Men gidder ikke bruke penger på verktøy som ikke takler litt i alle fall. Tar jo ikke de kraftigste jobbene, men noe må det nå tåle :)

Sjekk dem ut, mener det skal være "vanlig" kvalitet. Bra nok til de fleste jobber for vanlige folk :) Alternativt, rosa teip rundt en runde eller to, nesten like bra :P

Skrevet

Er det greit verktøy? Som tåler å bli brukt?

Tenker litt sånn som at Biltema har mye bra, men koser meg mer når jeg handler på Tools. ;-) Men må sies at mann som regel handler på Biltema til garasjen hjemme, mens jeg handler på Tools til jobb.

Verktøykufferten jeg kjøpte på Nettauksjonen er helt grei kvalitet, ikke av det beste, men jeg har hatt mitt nå i 3 år og det brukes endel på sommeren når vi kjører billøp og det har da holdt ennå.

Jeg hadde ikke kjøpt dette for proffbruk, men helt greit til hobbybruk.

Det er faktisk mange bilverksteder som bruker Biltemaverktøy, men det som har 10 års garanti. Mulig at det ikke holder like godt som proffverktøy ellers, men det er såpass billig at de kan kjøpe ett par sett og enda tjener de på det.

Bilmekanikerne må ofte holde sitt eget håndverktøy selv og får en viss sum pr. måned som de skal bruke på verktøy og ønsker selvsagt lavest mulig utgifter.

Jeg har brukt mye Biltemaverktøy og har ikke noe å klage på det og det har holdt i årevis.

Skrevet

''Når hører du lyden? Hører du den når den går på tomgang eller når du ruser den opp eller er det kun under kjøring? Er det konstant lyd eller varierende?''

Jeg hører lyden hele tiden, som en litt hard tikking. Men ikke inne i bilen. Hører den utenfor bilen og enda mer når jeg åpner panseret.

''Rådebank vil du aldri ha over lang tid og mange kjørte mil, det forverrer seg ganske raskt hvis du har fått det. Det betyr at du ikke alltid kan ha hatt den lyden hvis det skyldes rådelagrene. Det verste som kan skje hvis du har rådebank er at lagerskålene går i stykker og stempel med stempelstang går tvers i gjennom motoren og da snakker vi om totalhavari av motor.''

Dette er en bil som alltid har hatt en litt "spesiell" lyd. Men er usikker på om det er samme lyden. Jeg ble egentlig litt forskrekka når jeg lukket opp panseret for å høre etter selv. Ikke ofte jeg har hodet under der hehe. Jeg tror nok den lyden som er der nå har vært der i måneder. Jeg bruker bilen lite og mest på korte turer, så det er vanskelig å si. Jeg er ikke så opptatt av lyder, og denne er ikke spesielt hørbar inne i bilen og på høyt turtall. Jeg hører den bedre på lavt turtall og med hodet inne i motoren og utenfor ;)

''Jeg vet ikke helt hva de mener med rammelager, men det er vel veivlager som menes tenker jeg. De kan holde lenger etter at lyden oppstår enn rådelagrenene. Er rådelagrene dårlige så blir det en bankende lyd i motoren som øker med turtallet.''

Det står rammelager på lappen, mer vet jeg dessverre ikke.

''Veivlagrene får du en mer gnagende lagerlyd og som også øker med turtallet.Dårlige vevlager kan du kjøre lenger med og det har sjeldent så store konskvenser om du kjører litt med det, men det er heller ikke å anbefale.''

Den gnager ikke.

''Jeg mener at rådebank bør en bilmekaniker kjenne igjen ganske raskt i alle fall etter noen mil etter at lyden har oppstått.''

Som sagt de sier mistenker og den mistanken vil koste mye.

''Veivlager kan være litt verre å lokalisere fordi det er en ren lagerlyd som kan skyldes flere ting, f.eks fra dynamo eller andre ting som har lagre. Men de kan lytte på hver enkelt del og eliminere endel ved den metoden.''

Lyden høres ut til å komme fra venstre del av motoren når jeg står foran panseret, om det sier deg noe.

''Skal de ha 5 til 6.000,- bare for å lokalisere lyden eller er det med reparasjonen også? Selve rådelagrene koster ikke all verden, antagelig under tusningen, avhengig av hvilke biltype det er. Arbeidet med å skifte dem varierer stort, noen biler kan de skiftes uten altfor store problemer og da bare skrur de av bunnpanna og skifter dem i fra undersiden av motoren, mens andre biltyper må de omtrent ta ut motoren for å skifte dem. Men hvis selve veiva er skadet så må den også pusses og poleres og da blir det for dyrt.''

De snakket om 5-6. for å åpne bunnpanna og få det sjekket, 4-5 timers jobbing. Om det var rådelagere snakket de om en dags jobb for å fikse det 10.12.000, men det kunne bli dyrere om det var mer i tillegg (veivgreier som du nevner eller rammelager som de skriver).

''Jeg vil anbefale deg at du snakker med ett annet verksted i før du gjør noe med dette.''

Jeg skal gjøre det.

''Biltype og årsmodell og km.st. er dette?''

Det er en Opel Astra 1.6 Sport. Gått 94.000. Alltid vært i min eie og jeg har fulgt alle servicer. Jeg vet ikke om det er direkte innsprøytning på den. Noen sier det kan lage lyd som minner om rådebank, men jeg har som sagt fint lite greie på bil. Jeg har sertifikat og kjører og drar på verksted når det er noe. Har du noen mer formening om hva det kan være? Jeg mener også at de burde gjennkjenne rådebank. Jeg husker brødrene mine hadde det i opptil flere biler og det klakket jo villt. Det kan kanskje minne om denne lyden, men mye mer avdempet i tilfelle. Den klakker liksom ikke heller, mer tikk med litt kraft. Aner ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Kanskje begynnende rådebank om det er noe som kalles det?

Beklager til deg som eier tråden, men jeg så mrxx her og tenkte han kanskje ville bistå en dame i nød? :)

Men blir lyden raskere ved høyere turtall? Det er mye som har gjør det, så det sier egentlig ikke så mye.

Du har tydeligvis hørt rådebank selv og det er en hard og bankende lyd, så det høres ikke ut for meg at dette er rådebank.

Som jeg sa, i fra dette oppstår til du hører det veldig godt at det er rådebank, så går det ikke mange milene.

Det er også svært sjeldent at en bil som kun har gått 94.000 har rådebank, hvis du ikke har kjørt den tom for olje eller kjørt det altfor varm, men da har du i tilfelle fått andre problemer også, som f.eks ødelagt toppakning.

Rådebank vil heller ikke høres ut som om det kommer i fra venstre side av motoren, lyden sprer seg overalt.

Innsprutventilene avgir en tikkende lyd, men ikke så høyt at du vil mistenke noe annet, så det høres ikke ut som om det er det heller.

Jeg klarer ikke å komme på hva annet det skal være, men det kan i grunnen være mye rart.

Skrevet

Synes det minner litt om denne lyden.

Hmm, dette hørtes ut som rådebank, men det står undet at det er skiftet, så da er det ikke det.

Vanskelig å si hva dette er, men det hørtes ut som om det kom i fra inne i motoren.

En annen ting det kan være er at kamakselen er slitt, da vil du også få en slik lyd, så jeg tipper på at det vi ser på fillmen er nedslitt kamaksel, men det er heller ikke vanlig etter bare 94.000.

Kamakselen er raskt å sjekke ut og jeg begynner å tro at det er det som er årsaken, da vil du også få en tikkende lyd i tillegg. Du får gi meg beskjed hvis du finner ut av det.

Gjest rosento
Skrevet

Hmm, dette hørtes ut som rådebank, men det står undet at det er skiftet, så da er det ikke det.

Vanskelig å si hva dette er, men det hørtes ut som om det kom i fra inne i motoren.

En annen ting det kan være er at kamakselen er slitt, da vil du også få en slik lyd, så jeg tipper på at det vi ser på fillmen er nedslitt kamaksel, men det er heller ikke vanlig etter bare 94.000.

Kamakselen er raskt å sjekke ut og jeg begynner å tro at det er det som er årsaken, da vil du også få en tikkende lyd i tillegg. Du får gi meg beskjed hvis du finner ut av det.

Takk :)

Jeg bestilte akkurat time borte hos Opelgutta, så får vi se om de kommer noe nærmere en løsning på hva det kan være ved å lytte på den.

Skrevet

Takk :)

Jeg bestilte akkurat time borte hos Opelgutta, så får vi se om de kommer noe nærmere en løsning på hva det kan være ved å lytte på den.

De bør kunne han en god formening om hva dette er. Jeg begynner å lure på om det er kamakselen. Det blir i tilfelle en mindre reparasjon enn om det er rådelager, selv om det blir dyrt nok det også.

En dårlig kamaksel kan du kjøre mye lenger med og er heller ikke så skadelig å kjøre med som dårlige rådelager.

Gjest rosento
Skrevet

De bør kunne han en god formening om hva dette er. Jeg begynner å lure på om det er kamakselen. Det blir i tilfelle en mindre reparasjon enn om det er rådelager, selv om det blir dyrt nok det også.

En dårlig kamaksel kan du kjøre mye lenger med og er heller ikke så skadelig å kjøre med som dårlige rådelager.

Jeg håper de har "bedre" øre for dette enn han surrehue på det andre verkstedet :).

Jeg må uansett finne ut av det. Nå høres den ut som en blanding av symaskin og en gammel diesel Mercedes Taxi. Skulle komme innom på fredag, så bare å bruke beina inntil videre :)

Skrevet

Jeg håper de har "bedre" øre for dette enn han surrehue på det andre verkstedet :).

Jeg må uansett finne ut av det. Nå høres den ut som en blanding av symaskin og en gammel diesel Mercedes Taxi. Skulle komme innom på fredag, så bare å bruke beina inntil videre :)

Hehe, ok....

Da får du gi lyd i fra deg når de har tatt en diagnose på bilen:-)

Skrevet

Kjøp ei rosa ei..... gjerne med rosa verktøy... da burde mannen holde seg borte. :-)

Ser så mange anbefale rosa verktøy i rosa kasse. Eksisterer dette eller tuller dere bare?

Skrevet

[quote name=Jeg har vanlig verktøy :o)' timestamp='1327350510' post='4710363]

Sjekk dem ut, mener det skal være "vanlig" kvalitet. Bra nok til de fleste jobber for vanlige folk :) Alternativt, rosa teip rundt en runde eller to, nesten like bra :P

Takk, skal sjekke ut. Og tipset om rosa teip (hvor får man tak i det egentlig?), var kjempelurt :)

Gjest Jeg har vanlig verktøy :o)
Skrevet

Takk, skal sjekke ut. Og tipset om rosa teip (hvor får man tak i det egentlig?), var kjempelurt :)

Sjekk på samme sted, Biltema :) Bla sånn rørleggerteip eller sånn, kjempefin myk og klistrete, kommer i mange farger.

Gjest rosento
Skrevet

Hehe, ok....

Da får du gi lyd i fra deg når de har tatt en diagnose på bilen:-)

Skal gjøre det og håper at tusenlapper ikke må flagre for å få den friskmeldt :)

Skrevet

Ser så mange anbefale rosa verktøy i rosa kasse. Eksisterer dette eller tuller dere bare?

Det finnes.

Jeg fikk noen småsett i julegave et år. Rosa multiverktøy og et lite sett med bits og diverse andre småtterier. Min datter har kjøpt tenger som er rosa, og av bedre kvalitet enn mitt. :-)

Har sett rosa hammer og sag også. Så tror du kan få det meste. :-)

Skrevet

Verktøykufferten jeg kjøpte på Nettauksjonen er helt grei kvalitet, ikke av det beste, men jeg har hatt mitt nå i 3 år og det brukes endel på sommeren når vi kjører billøp og det har da holdt ennå.

Jeg hadde ikke kjøpt dette for proffbruk, men helt greit til hobbybruk.

Det er faktisk mange bilverksteder som bruker Biltemaverktøy, men det som har 10 års garanti. Mulig at det ikke holder like godt som proffverktøy ellers, men det er såpass billig at de kan kjøpe ett par sett og enda tjener de på det.

Bilmekanikerne må ofte holde sitt eget håndverktøy selv og får en viss sum pr. måned som de skal bruke på verktøy og ønsker selvsagt lavest mulig utgifter.

Jeg har brukt mye Biltemaverktøy og har ikke noe å klage på det og det har holdt i årevis.

Jeg har litt sånn blanda følelser i forhold til Biltema. Både når det gjelder verktøy og andre ting.

Noe som har blitt kjøpt der, har blitt brukt ei gang og siden havnet rett i søpla. Annet funker til sitt bruk, men brukes jo sjeldent.

Da noen andre hadde ansvar for innkjøp av handverktøyet til operatørene våre, ble det hanslet inn en del på biltema. Billigste type... selv skrujernene har måtte blitt byttet ut. Men... er jo ikke alt fra Tools som varer evig heller. :-)

Mannen i huset holder på å innrede garasjen nå. Det har blitt bygget carport, så nå skal garasjen kun brukes til motorsykler. :-) Og derfor lurer jeg litt på det med verktøy. Alltid kjekt med gode ideer når det nærmer seg bursdag. Eller jul... selv om det er lenge til nå. :-)

Skrevet

Stilig! :-)

...og så er den tung og god - jeg har ikke brukt den mye, men den virker ok... Liten, men brukbar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...