Gå til innhold

Hvilken hund bør vi få?

Anbefalte innlegg

Gjest snart hund.....
Skrevet

Datteren min har ønsket seg hund i lengre tid. Hun er nå snart 13 år og ønsker å etterkomme dette siden hun er blitt så stor. Gjerne en hund som er over valpestadiet. Vi som foreldre har en del kriterier som blant annet er at vi vil ha en hund som er røytefri og har et godt gemytt. Vi er uten erfaring med hunder, og vil gjerne ha tips fra leserne.

Takker for svar

Gjest livet med hund er bra
Skrevet

Hvis dere er åpne for å ta i mot en hund som ikke er valp lenger, så kontakter dere en eller flere orgaisasjoner som driver med omplassering av hunder i den landsdelen dere bor.

her er noen adresser:

http://www.hundefeber.no/hundebloggen/hundehelse-og-stell-av-hunder/hjelp-til-omplassering-av-hunder.html

Da kan dere melde inn deres ønsker og "kriterier", det er enklere enn at dere på forhånd bestemmer dere for en spesiell rase, det er jo ikke så stor sjanse for at det finnes en voksen hund tilgjengelig av akkurat den rasen i år.

Hunder som ikke røyter krever ofte vel så mye pelsstell, noen må trimmes (den døde pelsen nappes ut, et par ganger i året, som oftes i en dertil egnet hundesalong), noen må klippes osv.

Noen røyter litt hele tiden, noen røyter masse en viss periode på året osv..

En 13 åring er stor nok til å ha faste oppgaver med hunden hun skal gjøre hver dag, men det overordnede ansvaret for et dyr skal det være en voksen som har. Og de voksne må også ønske å ha de daglige oppgavene med hunden, feks hvis hun flytter på hybel om 5-6 år.

Skrevet

Det viktigste er å tenke gjennom hvordan dere er som familie og hvilke behov en hund skal matche. Det som passer oss passer derfor ikke nødvendigvis dere, men om vi skulle hatt hund hadde vi helt klart gått for en terrier (en norfolk eller cern). De er nyydelige, kosete, veldig trygge og hyggelige å ha i hus, og alt i alt ville en terrier passet oss godt. Den krever turgåing og omsorg selvsagt, minst en time tur pr dag, men i motsetning til mange andre raser er det ikke nødvendig med spesialtrening på fjellet eller lignende. Det vile nemlig ikke passet oss...

Gjest Elextra
Skrevet

Det viktigste er å tenke gjennom hvordan dere er som familie og hvilke behov en hund skal matche. Det som passer oss passer derfor ikke nødvendigvis dere, men om vi skulle hatt hund hadde vi helt klart gått for en terrier (en norfolk eller cern). De er nyydelige, kosete, veldig trygge og hyggelige å ha i hus, og alt i alt ville en terrier passet oss godt. Den krever turgåing og omsorg selvsagt, minst en time tur pr dag, men i motsetning til mange andre raser er det ikke nødvendig med spesialtrening på fjellet eller lignende. Det vile nemlig ikke passet oss...

Vil ha! :

http://www.petplanet.co.uk/petplanet/breeds/Norfolk_Terrier.htm

Vil også ha avlastningshjem hver gang det passer oss å reise utenlands - gjerne et par ganger i året.

Skrevet

Vil ha! :

Vil også ha avlastningshjem hver gang det passer oss å reise utenlands - gjerne et par ganger i året.

Ikke sant! Til å spise opp vettu :)) I tillegg har de utrolig godt lynne.

Vi har vært avlasningshjem for tre terrierraser; norfolk, cern og jack russel. Alle tre er enkle å ha i hus, men sistnevnte var ubehagelig småhissig overfor andre bikkjer (egentlig mot alt på samme str og opp) og desverre også mot unger. Vi trodde først det handlet om akkurat denne bikkja (som hadde en tøff start på livet) men jeg har hørt mange andre JR-eiere si det samme. Norfolk og cern har jeg aldri hørt et vondt ord om.

Skrevet

Vil ha! :

En sort cern er heller ikke å forakte... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/Cairn_Terrier.jpg/220px-Cairn_Terrier.jpg

Når vi aldri har endt med å anskaffe en av disse søte nurkene handler det om nettopp frihet. Ikke er vi av det slaget som spretter opp og har en halvtime til overs til tur hver morgen heller...

Gjest Elextra
Skrevet

En sort cern er heller ikke å forakte... http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bd/Cairn_Terrier.jpg/220px-Cairn_Terrier.jpg

Når vi aldri har endt med å anskaffe en av disse søte nurkene handler det om nettopp frihet. Ikke er vi av det slaget som spretter opp og har en halvtime til overs til tur hver morgen heller...

''Når vi aldri har endt med å anskaffe en av disse søte nurkene handler det om nettopp frihet. Ikke er vi av det slaget som spretter opp og har en halvtime til overs til tur hver morgen heller...''

Samme her. Har lyst på hund i mellom, men om det overhodet skal bli aktuelt må junior(ene) være modne nok til å virkelig ta ansvaret for storparten av luftingen (selv om jeg må være beredt på uansett å være hovedansvarlig).

Skrevet

Pudler røyter vel lite og finnes i mange størrelser.

Gjest og dachs
Skrevet

Pudler røyter vel lite og finnes i mange størrelser.

Puddel står under rødstreken på lista mi.

Skrevet

''Når vi aldri har endt med å anskaffe en av disse søte nurkene handler det om nettopp frihet. Ikke er vi av det slaget som spretter opp og har en halvtime til overs til tur hver morgen heller...''

Samme her. Har lyst på hund i mellom, men om det overhodet skal bli aktuelt må junior(ene) være modne nok til å virkelig ta ansvaret for storparten av luftingen (selv om jeg må være beredt på uansett å være hovedansvarlig).

Jeg vokste opp med hund selv, og selv om jeg syntes at det var søsteren min og jeg som gjorde jobben så må jeg nok innse at det tross alt var pappa som dro det store lasset. Det samme lasset er jeg nok ikke like villig til å ta selv, ergo ender nok hundedrømmen med besøkshjem innimellom. Passer oss i grunnen fint det og :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vokste opp med hund selv, og selv om jeg syntes at det var søsteren min og jeg som gjorde jobben så må jeg nok innse at det tross alt var pappa som dro det store lasset. Det samme lasset er jeg nok ikke like villig til å ta selv, ergo ender nok hundedrømmen med besøkshjem innimellom. Passer oss i grunnen fint det og :)

Hehe, tenker nesten akkurat det samme om dette. Og er som sagt betenkt mhp reiser, vet det finnes kenneler, men det er jo både tungvint og dyrt, og en er vel også skeptisk på å sette bort hunden en er glad i om en ikke er skråsikker på trivselen der.

Skrevet

Hehe, tenker nesten akkurat det samme om dette. Og er som sagt betenkt mhp reiser, vet det finnes kenneler, men det er jo både tungvint og dyrt, og en er vel også skeptisk på å sette bort hunden en er glad i om en ikke er skråsikker på trivselen der.

Man må nesten finne en som oss; som egentlig ikke har lyst på hund på permanent basis og derfor gjerne passer en søt en innimellom ;-) Jr er 16 og mye på farten han også nå, så her i huset har nok toget gått, hundebarnevakt eller ikke.

Gjest Wheaten terrier

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...