Gå til innhold

laktoseintoleranse?


mentira

Anbefalte innlegg

Jeg leste i et annet forum et innlegg hvor dette begrepet var tatt med i en bisetning. Det jeg lurer på er hvordan dette vanligvis gir seg utslag. F.eks smerter eller utslett?

For vel ett år siden kuttet jeg ut å drikke melk. Jeg har alltid vært en "melkedrikker", men de siste omkring 4 årene har jeg hatt uforklarlige smerter i mellomgulvet. Jeg har vært hos lege som har satt meg på medisin ved magesår. Etter røntken av magen fant han ut at det ikke var noe sår der. (Han syntes smertebeskrivelsen min lignet)

Ganske tilfeldig forsøkte jeg å teste om det kunne være snakk om melkeallergi. Nå har jeg så og si sluttet med melk. Jeg fant ut at etter en tid med mye melkeprodukter (hvite supper, vafler, sauser oa), fikk smerter av noe så lite som sjokolade (Også faktisk eple, kan det være noe i det?). Jeg har slått meg til ro med at jeg har en slags intoleranse for melk.

Melkeprdukter inntar jeg fortsatt, men i små mengder. Kjenner jeg murringer i magen, så tar jeg det til etteretning.

Er dette noe som kan forsvinne med årene? Har noen hørt om det samme? Hvilke stoffer i melka kan det være jeg reagerer på? Vil produkter med lavt laktoseinnhold være en god idè?

Jeg vil ta med en ting til. For et par år siden fikk jeg plutselig en allergisk reaksjon etter å ha spist kreps. Jeg har alltid vært glad i skalldyr, men kuttet ut umiddelbart etter dette. Jeg fikk utslett og kløe på overkroppen.

De siste dagene har jeg spist rekeost uten å ha opplevd reaksjoner. Kan dette ha vært en forbigående intoleranse?

Jeg har frem til dette aldri hatt allergiske reaksjoner på mat. Ikke andre ting heller for den saks skyld. Jeg regner meg for å være relativt sunn i matveien. Er sjeldent syk, og har ikke engang hatt influensa på mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke veldig god greie på dette, men melkeallergi og laktoseintoleranse er ikke det samme. Allergi er en reaksjon i immunsystemet som kan gi ulike typer reaksjoner, magetrøbbel, kløe, hovne slimhinner mm, mens laktoseintoleranse skyldes at man mangler stoffer som bidrar til nedbrytningen av melkesukkeret (laktosen) i tarmen slik at disse lager trøbbel for magen.

Tror det er svært vanskelig for noen her å si noe om dine problemer- det du sier blir antagelig for generelt, så det kan nok lønne seg å snakke med en lege direkte om det - det må sikkert noen undersøkelser til for å finne ut av såpass diffuse problemer. Men jeg forteller litt om lignende problemer jeg har hatt, så får du se om du får noe ut av det.

Jeg ble testet for laktoseintoleranse i tenårene da dette finnes i familien og jeg hadde symptomer (mye diare, luft og vondt i magen). Jeg fikk ikke ubetinget positiv diagnose, men det ble sagt at "noe er ikke helt som det skal".

Hadde blitt mer eller mindre tvunget til å drikke melk hele oppveksten, etter dette fikk jeg endelig slippe. Holder meg fortsatt (er 33) unna søtmelk som drikke, og magen har blitt bedre.

Ellers hadde jeg i en periode med mye stress store problemer med plutselige magesmerter som ende opp i diare eller oppkast for så å bli bra for å komme igjen etter et par timer (neste dag eller neste uke)- tror ikke det hadde noe med mat å gjøre. Dette gikk over av seg selv etter noen måneder når livet mitt ble litt mer oversiktlig igjen.

Når det gjelder matallergi som plutselig oppstår i voksen alder så er dette ganske vanlig.

Jeg begynte plutselig å reagere på steinfrukter (eple, fersken, kirsebær m.m.) samt bjerkepollen ca. 25 år gammel - det viste seg som kløe i øyne og svelg. Dette var i en periode da jeg bodde i et område med mye forurensing fra biltrafikk. I fjor flyttet jeg til et mindre forurenset område - og er nå mye bedre. Reagerte nesten ikke på bjørk i år, samt at jeg nå kan spise et eple uten reaksjon mens en bit var nok til å få hovne øyne for bare et par år siden.

Jeg har også ved et par tilfeller (i Asia) plutselig reagert på krabbe (annen type enn den norske) - men spiser fortsatt masse skalldyr (reker, krabbe, kreps, hummer) uten noen som helst problemer selv om jeg er litt forsiktig hvis det er langt til lege i tilfelle jeg skulle få en uventet reaksjon.

Faren min er forøvrig sterkt allergisk for reker - men kan spise krabbe og hummer uten problemer - så reaaksjon på en type skalldyr vil ikke si at du ikke tåler noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mentira

Laktoseintoleranse er en reaksjon på melkesukker og gi magesmerter, rumling i magen og noen ganger diare ved inntak av melkeprodukter hvor det er melkesukker. Grunnen til plagene er at man mangler eller har et dårlig fungerende enzym som skal til for å spalte melkesukker og melkesukkeret går da uspaltet gjennom tarmen og fører til gjæring (pga bakteriene som normalt lever i tarmen) som igjen gir boblingen og magesmertene. Det er mye melkesukker i søt melk og brun ost, lite i gul ost og syrnet melk. Yoghurten i Norge er tilsatt tørrmelk og har derved relativt mye melkesukker.

Det går også an å reagere på melkeprotein - da reagerer du på proteinene i melken og derved på alle melkeprodukter, også gul ost. Ved slike intoleranser tåles gjerne litt (margarin med melk i, brød og boller med melk i osv). Hvis du har en laktoseintoleranse vil du kunne unngå plager ved å unngå søt drikkemelk og brun ost samt yoghurt. Laktoseintoleranse kan vare livet ut (hos de som mangler enzymet), men kan også gå over hvis mangelen er som resultat av en annen tarmlidelse som går over. Prøv deg litt frem i forhold til hva og hvor mye du tåler. Når det gjelder reaksjonen du hadde på kreps var det neppe en allergi siden du har tålt skalldyr senere. Av og til kan slike reaksjoner komme uten at det har noe med allergi og gjøre, men snarere er en tilfeldighet, at maten inneholdt noen andre uønskede stoffer, f.eks var "dårlig", eller det kan ha vært en intoleranse der og da som har gått over. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...