Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere tøy?

Anbefalte innlegg

Det er enormt med tøyvasking i dette huset! Vi er to voksne og tre barn, og dersom jeg hopper over et par dager med tøyvask, hoper det seg opp.

Tipper vi vasker omtrent disse vaskene:

*60 grader - håndklær, underbukser, kluter - 3-4 maskiner pr uke

*40 grader mørkt - 3-4 maskiner pr uke (her er det mye treningstøy)

*40 grader lyst - 1-2 maskiner pr uke

*30 grader ullvask - 2 maskiner pr uke, noen ganger 3-

*60 grader sengetøy - 2-3 maskiner annenhver uke.

---

I tillegg hender det vi slenger inn et par haste-plagg på ekspressvask, hvis det plagget trengs øyeblikeklig. Og så kommer jo noe skittent utetøy i tillgg innimellom.

Guttungen trener 4 ganger pr uke + har gym to ganger pr uke, hun på 10 trener ikke, men dusjer hver dag, vi andre trener ikke, men dusjer innimellom :-)

Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375210-hvor-ofte-vasker-dere-t%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

3

• Katt-ja

3

• Persille1365381127

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Hverdager så vasker jeg en maskin med tøy stort sett hver eneste dag. Når helga kommer blir det gjerne 2-3 maskiner med tøy både lørdag og søndag.

Vi er to voksne og en gutt på 10.

Gutten trener 3 dager i uka, har gym en dag i uka og svømming en dag i uka.

Jeg trener 3-5 ganger i uka.

Mannen i huset trener 1-2 dager i uka.

Mye av treningen er langrenn, og da blir det jo godt med ull-tøy til vask.

Jeg synes jeg vasker, henger opp eller bretter tøy hele tida, og ALLTID er på etterskudd.....

Ferskenblomst

Nå er vi bare tre hjemme, to voksne og en tenåring. Vi vasker vel ca tre - fire ganger pr uke, litt avhengige av sengetøy, håndklær, undertøy, annet kulørt osv. Mesteparten av tøyet som vaskes tilhører frøkena som skifter tre ganger for dag og kaster alt i skittentøyet etterpå. Og det må vaskes, for hun har ennå ikke forstått det der med akkurat passe med parfyme. Det lukter det reneste parfymeri både av klærne og inne på rommet hennes.

vasker tre maskiner annen hver dag.. da fylles tørkestativet opp, og da tøyet er tørkt vasker jeg tre nye maskiner.. Alltid fullt stativ og alltid minst halvfull skittentøyskurv..

Trenger jeg skrive at jeg øsnker meg vaskerom med tørkeskap og trommel? *drømme*

En skolegutt, et bhg-barn og to voksne... (mann med arb.klær)

Maskina mi må gå en gang om dagen dersom det ikke skal hope seg opp. Og vi er jo bare tre. :)

Det er et uendelig sisofysarbeid (er det ikke det det heter)! Prøver å få skittentøykorgene tomme i løpet av helga, men når jeg hopper over mandagen, så er de straks fulle igjen....

Men å vaske er jo en ting. Vi har tørketrommel rett over vaskemaskinen, så håndklær og litt annet går inn der, ellers henger jeg det opp på vaskerommet - og bretter oppå fryseboksen. Så prøver jeg å få ungene til å legge på plass sitt eget tøy, men det går temmelig dårlig.

På vårt soverom har det hopet seg enormt opp nå - og det ksulle jeg egentlig rydde i i dag... Må komme meg opp dit nå.

Annonse

Det er et uendelig sisofysarbeid (er det ikke det det heter)! Prøver å få skittentøykorgene tomme i løpet av helga, men når jeg hopper over mandagen, så er de straks fulle igjen....

Men å vaske er jo en ting. Vi har tørketrommel rett over vaskemaskinen, så håndklær og litt annet går inn der, ellers henger jeg det opp på vaskerommet - og bretter oppå fryseboksen. Så prøver jeg å få ungene til å legge på plass sitt eget tøy, men det går temmelig dårlig.

På vårt soverom har det hopet seg enormt opp nå - og det ksulle jeg egentlig rydde i i dag... Må komme meg opp dit nå.

''Det er et uendelig sisofysarbeid (er det ikke det det heter)! ''

Nei ;-) Sisyfos er det: http://no.wikipedia.org/wiki/Sisyfos

Alle husmødres husgud.

Gjest Elextra

Det var voldsomt til vask. Vi er fire, og tror vi setter på færre enn halvparten maskiner i forhold til deg.

Har barna rene klær hver dag og til hver trening, og skifter dere håndklær mange ganger i uken? Skjønner ikke hvordan det kan bli så mye.

Det var voldsomt til vask. Vi er fire, og tror vi setter på færre enn halvparten maskiner i forhold til deg.

Har barna rene klær hver dag og til hver trening, og skifter dere håndklær mange ganger i uken? Skjønner ikke hvordan det kan bli så mye.

De har alltid rent tøy til hver trening/gymtime ja. Guttungen svetter mye og lukter hest når han kommer fra trening. Det hender imidlertid at vi henger opp ulltøyet han har brukt til lufting og at han bruker det en gang til.

De bytter ikke vanlig innetøy hver dag, nei, men likevel hoper det seg opp. Skjønner det egentlig ikke.

Vi prøver å bruke håndklærne til flere dusjer, men har ikke godt nok system for hvem som er hvem sitt håndkle. Hun midterste er omtrent enerådende på det ene badet og der burde vi få det til - men hun legger som regel håndkllet under skapet på varmekablene, og der ligger det + de påfølgende til jeg skal ha neste 60 graders vask...

Når de to store ungene er hos faren må maskinen gå hele dagen hvis vi skal få unna alt. De produserer enorme mengder vask, for de bytter klær flere ganger daglig, og begge trener daglig. Selv ting de bare har prøvd på og forkastet for dagen havner i vaskekurven, så her er det ikke lett å følge med.

Når det bare er to voksne og åtteåringen holder det å vaske tøy annenhver dag omtrent. Kanskje litt oftere.

Jeg har ikke så god statistikk som deg.. men at den går en gang om dagen, ja det stemmer nok. Seks personer, den ene er riktignok borte halve året da. MYE treningstøy som vaskes her i huset. Og håndklær. Noen har ikke skjønt at de kan brukes på begge sider.. *mumle*

Annonse

Vasker typisk 1-2 lys 60 (håndklær, sengetøy, undertøy), 2 mørk 40 (annet), på en uke. Av og til en vask med yttertøy. Tar det som regel i helgen. To voksne, to barnehagebarn, ingen trener. Vi bruker klær og håndklær om igjen to-tre dager (bortsett fra undertøy). Dongeribukser, ullgensre og sånt brukes lenger.

Gjest Elextra

De har alltid rent tøy til hver trening/gymtime ja. Guttungen svetter mye og lukter hest når han kommer fra trening. Det hender imidlertid at vi henger opp ulltøyet han har brukt til lufting og at han bruker det en gang til.

De bytter ikke vanlig innetøy hver dag, nei, men likevel hoper det seg opp. Skjønner det egentlig ikke.

Vi prøver å bruke håndklærne til flere dusjer, men har ikke godt nok system for hvem som er hvem sitt håndkle. Hun midterste er omtrent enerådende på det ene badet og der burde vi få det til - men hun legger som regel håndkllet under skapet på varmekablene, og der ligger det + de påfølgende til jeg skal ha neste 60 graders vask...

Ok, da skjønner jeg det blir mye håndklevask. Vi bytter hånklene én gang i uken. Har to bad, hver har sitt stativ/knagg, og vi har dessuten ulike håndkler til voksne og barn (gjett hvem som har de fineste - he he).

Alle i huset går/trener på ski flere ganger i uken, men bruker tøyet flere ganger, også ullundertøy og "superundertøy". Om man trener innendørs svetter man vel mer og svetten lukter av en eller annen grunn mye verre.

Ok, da skjønner jeg det blir mye håndklevask. Vi bytter hånklene én gang i uken. Har to bad, hver har sitt stativ/knagg, og vi har dessuten ulike håndkler til voksne og barn (gjett hvem som har de fineste - he he).

Alle i huset går/trener på ski flere ganger i uken, men bruker tøyet flere ganger, også ullundertøy og "superundertøy". Om man trener innendørs svetter man vel mer og svetten lukter av en eller annen grunn mye verre.

Han trener ute tre ganger i uka og inne en gang i uka + inne i gymmen to ganger. Jeg har vel egentlig ikek merket noen forkskjell på lukta mellom innetrening og utetrening.

Når jeg henter tre av disse fotballguttene etter en utetrening, er jeg jammen glad at det ikke er mange minutters kjøring - for det er en uutholdelig lukt i den lille kupéen :-(

Vi er også 2 voksne og 3 barn. Har ikke talt maskinene som kjøres, men det blir noen i uka.

Nå er jeg ikke særlig flink til å ta etterhvert, så det hoper seg litt opp, og så kjører jeg på med noen dager med intensiv vasking (tørketrommel er en fin ting :))

Så blir jeg sittende med en 7-10 maskiner med klær som skal brettes...

At jeg aldri skal lære...

Vi er også 2 voksne og 3 barn. Har ikke talt maskinene som kjøres, men det blir noen i uka.

Nå er jeg ikke særlig flink til å ta etterhvert, så det hoper seg litt opp, og så kjører jeg på med noen dager med intensiv vasking (tørketrommel er en fin ting :))

Så blir jeg sittende med en 7-10 maskiner med klær som skal brettes...

At jeg aldri skal lære...

Å brette tøy og legge det på plass er kjedelig. Ti hakk verre er imidlertig stryking, men det er ikke mye tøy som blir strøket i dette huset!

Vi har system på kluter og håndkler, så det er 60 grader bare én gang i uka - to ganger de ukene jeg skifter sengetøy.

Full 40 grader som tar lang tid (T-trøyer, sokker etc. som er brukt en hel dag): 1 - 2 ganger i uka. Jeg skiller ikke på farger om vinteren. Om sommeren holder jeg mine egne lekre sommertopper unna guttas tøy ;-)

Treningstøy og f.eks. gensere som man ikke har rett inn på kroppen, tar jeg på hurtigprogram. Det kjøres relativt ofte, sikkert 3-4 ganger i uka, men det er altså veldig raskt.

Ullprogrammet vårt er også raskt. Tipper det går 2 ganger pr. uke i snitt. Det er bare junior som bruker ullundertøy, men ullsokker kan alle bidra med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...