Gjest mamma med mange spm.. Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Dattra mi på 11år trenger kanskje tannregulering.. Er helt grønn på dette men har fått en henvisning fra tannlegen.. Er det bare å ringe en hvilken som helst kjeveortoped å bestille time?? Er det forskjell på offentlige og private, eller er alle private? Må vi selv betale for time hos k.ortoped og reguleringen? Veldig takknemlig for svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Bare be om å få en liste over hvem som har avtale, og så kan du i prinsipp ringe hvem du vil på den listen. Listen får du av skoletannlegen. Du må betale noe selv, men alt etter hvor mye hun trenger regulering - så dekkes inntil 75%. Datteren min har hatt kryssbitt og måtte ha regulering pga bitt, pust og et par andre ting - så fikk dekket 75%. Om det er mer kosmetisk enn fysisk, så må du betale en større andel selv. Men dette vet tannlegen. "Rabatten" er trukket fra når du betaler hos tannlegen, så du må ikke legge ut og søke om refusjon eller noe. Det er tannlegen som avgjør hvor stor prosenten skal være. Om dere holder til i Oslo anbefaler jeg Colosseumklinikken. De er kjempeflinke, og ikke spesielt dyre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/#findComment-3292388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 ''Er det bare å ringe en hvilken som helst kjeveortoped å bestille time?? Er det forskjell på offentlige og private, eller er alle private?'' Ja, det er bare å ringe og jeg tror alle er private. Regn med litt ventetid så det er bare å ringe med en gang. ''Må vi selv betale for time hos k.ortoped og reguleringen?'' NAV gir støtte til tannregulering for barn om behandlingen er påbegynt før barnet fyller 18 år. 40 - 75% av kostnadene dekkes, avhengig av "diagnose". Jeg tror guttungen her får dekket 75%, men tanngarden hans så ikke ut og han måtte bl.a. trekke 6 tenner for å få plass til resten! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/#findComment-3292390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 ''Er det bare å ringe en hvilken som helst kjeveortoped å bestille time?? Er det forskjell på offentlige og private, eller er alle private?'' ''Må vi selv betale for time hos k.ortoped og reguleringen?'' Jeg svarer med utgangspunkt i min erfaring så langt. Jeg har ei på ni og et halvt som har vært inne flere ganger det siste året og som ved neste konsultasjon skal starte reguleringen... Ja, det er bare å velge å vrake blandt kjeveortopedene dere har i regionen. Dere ringer og bestiller time og tar med henvisningen dere har fått til første konsultasjon. Slik var det iallfall for oss. Ved første konsultasjon opplevde vi at de så på tennene + tok avstøpning av munnen med en slags masse som stivnet fort og som de senere brukte til å lage nøyaktig gipsavstøpning av tennene. På samme besøk ble det også tatt masse bilder. Røntgenbilder fra alle retninger+ vanlige fotografier både av ansiktsprofil og tenner. Vi fikk med oss en regning ved første konsultasjon som var på et par tre hundrelapper. (Ved hjelp av avstøpning og bilder finner tannlegen ut hva som er beste måte å regulere tennene på, og hvordan de går frem. og informerer om hva de tenker ved neste konsultasjon) Etterpå har vi ikke betalt noe, men jeg får en kjemperegning etter neste konsultasjon når reguleringen har startet. Jeg aner ikke hva den blir å beløpe seg på, men en nabo som er kommet litt lenger enn oss tror jeg fikk regning på 14 tusen. Tannstillingsfeilens alvorlighetsgrad avgjør om man får dekket noe fra det offentlige, og hvor mye man evt får dekket. Ettersom dere er blitt henvist regner jeg med graden av feilstilling er av en slik art at dere vil få dekket noe. Dette er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg når jeg får regning ved neste konsultasjon må betale regningen selv, for deretter søke om å få tilbetalt den prosenten staten blir å dekke. Men dette er jeg absolutt ikke sikker på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/#findComment-3292423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 ''Er det bare å ringe en hvilken som helst kjeveortoped å bestille time?? Er det forskjell på offentlige og private, eller er alle private?'' ''Må vi selv betale for time hos k.ortoped og reguleringen?'' Jeg svarer med utgangspunkt i min erfaring så langt. Jeg har ei på ni og et halvt som har vært inne flere ganger det siste året og som ved neste konsultasjon skal starte reguleringen... Ja, det er bare å velge å vrake blandt kjeveortopedene dere har i regionen. Dere ringer og bestiller time og tar med henvisningen dere har fått til første konsultasjon. Slik var det iallfall for oss. Ved første konsultasjon opplevde vi at de så på tennene + tok avstøpning av munnen med en slags masse som stivnet fort og som de senere brukte til å lage nøyaktig gipsavstøpning av tennene. På samme besøk ble det også tatt masse bilder. Røntgenbilder fra alle retninger+ vanlige fotografier både av ansiktsprofil og tenner. Vi fikk med oss en regning ved første konsultasjon som var på et par tre hundrelapper. (Ved hjelp av avstøpning og bilder finner tannlegen ut hva som er beste måte å regulere tennene på, og hvordan de går frem. og informerer om hva de tenker ved neste konsultasjon) Etterpå har vi ikke betalt noe, men jeg får en kjemperegning etter neste konsultasjon når reguleringen har startet. Jeg aner ikke hva den blir å beløpe seg på, men en nabo som er kommet litt lenger enn oss tror jeg fikk regning på 14 tusen. Tannstillingsfeilens alvorlighetsgrad avgjør om man får dekket noe fra det offentlige, og hvor mye man evt får dekket. Ettersom dere er blitt henvist regner jeg med graden av feilstilling er av en slik art at dere vil få dekket noe. Dette er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg når jeg får regning ved neste konsultasjon må betale regningen selv, for deretter søke om å få tilbetalt den prosenten staten blir å dekke. Men dette er jeg absolutt ikke sikker på. Jeg ser at andre svarer at "rabatten" er trukket fra når man får regningen fra tannlegen, så da antar jeg det stemmer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/#findComment-3292425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Tror vi kom opp i 17000-19000 i egenandel. Hvor mye som ble dekket av resten vet jeg faktisk ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375234-tannregulering-spm/#findComment-3292432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.