Gå til innhold

IA-bedrift og sykefravær

Anbefalte innlegg

Gjest painintheneck
Skrevet

Warning: langt innlegg!

Noen som kan reglene rundt sykefravær hos IA-bedrifter?

Jeg har hatt store plager med nakke/skuldersmerter og mye spenningshodepine pga ensidig arbeidsstilling og høyt arbeidspress. Jeg er en sånn som alltid strekker meg i det lengste for å være på jobb, så jeg har nok gått på jobb dager jeg burde vært hjemme. Jeg har hatt noen egenmeldingsdager, og noen dager der hodepinen har blitt for sterk så jeg har måttet gå hjem. I januar har jeg til sammen 6 dager med egenmelding deler av dag eller hel dag. Vet ikke tallene for desember, men var en del plaget da også.

Forrige uke tok sjefen meg til side for en samtale om sykefravær. De er selvsagt ikke fornøyd med sykefraværet mitt, det er ikke jeg heller. Han sier jeg ikke har flere egenmeldingsdager igjen, blir jeg syk nå må jeg til legen. Ser frem til neste migreneanfall, legekontor er kjempemorsomt da... Så kommer rosinen i pølsa: de vil at jeg går ned igjen til 50% stilling. De er ikke interessert i å la meg gå 50% sykemeldt med mindre det garanterer at jeg kommer tilbake i 100%. Hvordan skal jeg kunne garantere det? Det vil jo ikke på noen måte komme bedriften tilgode om jeg går ned til 50%, for da må jeg kombinere den jobben med en annen jobb og det gir mye mer stress og usikkerhet. Om målet er å få meg til å yte mer og bli mer engasjert på jobb, hvordan kan de da si at de ikke går med på tiltak som vil gi meg muligheten til å yte bedre? NAV overtar jo utbetaling av lønna mi etter en stund uansett, det har jo ikke noe å si for bedriften? Etter denne samtalen var jeg helt nedbrutt, 50% stilling vil ødelegge hele økonomien vår. Jeg dro til legen samme dag, ble 50% sykemeldt i tre uker. Det har allerede hjulpet å jobbe halv dag og ha mer tid til trening, nå våkner jeg uten hodepine og opplever sjeldnere at skuldrene "fryser" helt.

De har fysio tilknyttet bedriften, men desverre var det fryktelig lite å hente der. Fikk en samtale med mange selvfølgeligheter om hvor viktig det var å bevege seg mye, spise riktig og sove nok, samt løfte om noen øvelser jeg aldri fikk. Jeg har bestilt time hos egen fysio men kommer ikke inn der før om et par uker, i mellomtiden trener jeg som før.

Jeg skjønner jo at bedriften ønsker å ha ansatte som er maks motivert og engasjert, og jeg skjønner at de fokuserer på økonomien. Men kan de virkelig bruke sykefravær til å presse meg til å gå ned i stillingsprosent? De godtok sykemelding nå kun fordi det er en midlertidig løsning så jeg kan finne ut av situasjonen. Begynner å bli litt deppa av hele greia, kan ikke akkurat si at det øker motivasjonen for min del...

Noen tanker rundt dette? Er det jeg som har helt feil forventninger/holdninger her?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt helt, så jeg skal prøve å få klarhet i det før jeg svarer på det juridiske:

Har du helse til å jobbe 100%? Eller har du jobbet 50% tidligere, og så gått opp til 100% pga dårlig økonomi?

Jeg leser at du sier du ikke vil være ansatt i 50% stilling, du vil ha 100% stilling - men samtidig vil du ikke jobbe mer enn 50%, du vil være 50% sykemeldt i tillegg.

Så 50% jobb og 50% sykemeldinger er greit - men 50% jobb alene er ikke greit. Stemmer det?

Jeg leser også at arbeidsgiver ikke har sagt noe om at du gjør en dårlig jobb eller tilsvarende, de har bare kommentert fraværet ditt - og foreslår redusert stilling som et tiltak for at du skal fungere bedre. Stemmer det?

Skrevet

"de vil at jeg går ned igjen til 50% stilling. De er ikke interessert i å la meg gå 50% sykemeldt med mindre det garanterer at jeg kommer tilbake i 100%. "

Arbeidsgiver har ikke lov å forlange at du skal gå ned i lavere stillingsprosent enn den du er ansatt etter! Det er viktig at dette gjøres på en ryddig måte så du ikke taper lønn på sikt. De kan høres ut som du trenger en delvis sykemelding over tid, fordi det blir for mye for deg å jobbe fullt. Arbeidsgiver kan ikke bestemme at du ikke skal bli 50% sykemeldt! Det er viktig at du blir delvis sykemeldt framfor å gå ned i stillingsprosent, dersom årsaken er din helse. Ellers taper du penger og rettigheter.

Er du syk, har du krav på sykepenger (evt delvis sykepenger hvis det er snakk om delvis sykemelding) i et år, og deretter permisjon (tilsvarende det du er sykemeldt) med AAP i et år til. En IA-arbeidsplass plikter å legge til rette for deg.

Du bør snakke med legen din, saksbehandler i NAV, HMS tjenesten på jobben, samt din fagforening.

Gjest Magdalenas
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt helt, så jeg skal prøve å få klarhet i det før jeg svarer på det juridiske:

Har du helse til å jobbe 100%? Eller har du jobbet 50% tidligere, og så gått opp til 100% pga dårlig økonomi?

Jeg leser at du sier du ikke vil være ansatt i 50% stilling, du vil ha 100% stilling - men samtidig vil du ikke jobbe mer enn 50%, du vil være 50% sykemeldt i tillegg.

Så 50% jobb og 50% sykemeldinger er greit - men 50% jobb alene er ikke greit. Stemmer det?

Jeg leser også at arbeidsgiver ikke har sagt noe om at du gjør en dårlig jobb eller tilsvarende, de har bare kommentert fraværet ditt - og foreslår redusert stilling som et tiltak for at du skal fungere bedre. Stemmer det?

Trådstarter synes sikkert at om hun ikke er frisk nok til å jobbe 100 prosent, er det naturlig å være sykemeldt resten. Istedenfor å gå ned i stilling. Det er ingen som kan for at de er syke.

Gjest Magdalenas
Skrevet

Det er vel ikke bedriften din som bestemmer men regelverkte i Norge. Kan du høre med Nav eller legen. Hva sa legen din? Også tror jeg at jeg hadde spurt arbeidsgiver på en pen måte om de er IA bedrift eller ikke. De høres ikke helt inkluderende ut.

Gjest Magdalenas
Skrevet

Men man kan sies opp hvis man har vært sykemeldt mer enn et år tror jeg.

Gjest painintheneck
Skrevet

Vanligvis har jeg god helse og stor arbeidskapasitet, har ofte hatt flere jobber samtidig eller jobbet ved siden av studier. Jeg har jobbet i denne bedriften i 2 år i 50% stilling fordi det var det som var ledig da jeg begynte. Jeg søkte om 100% stilling i november ifjor, først og fremst pga økonomi men også fordi jeg så absolutt trodde jeg ville håndtere en 100% stilling helt fint. Jeg hadde ingen anelse om at jeg skulle få de plagene jeg har nå.

Bedriften vil gjerne ha meg i 100% stilling, men da vil de ha meg like engasjert, opplagt og frisk som jeg var da jeg jobbet halvt. De har ikke sagt noe om resultater, men har sagt at de anser meg som en ressurs bare jeg fungerer bedre enn jeg gjør nå.

Hadde økonomien tillatt det kunne jeg godt gått ned i stillingsprosent, men det går bare ikke! Da tror jeg ikke vi vil klare å beholde leiligheten...

Det jeg tror selv er at om jeg nå får et par måneder med 50% sykemelding, hyppig behandling hos fysio og riktig trening, vil jeg bli såpass bra at jeg kan jobbe 100% bare jeg får jevnlig fysio. Noe av utfordringen er at jeg pga pendling sliter med å få tid til trening, men det må jeg jo bare prioritere. Jeg syns ikke det er en lettvint løsning å sykemelde meg, jeg er en sånn som VIL jobbe og gjerne går på jobb småsyk, men denne hodepinen har virkelig slått meg ut...

Gjest Magdalenas
Skrevet

Vanligvis har jeg god helse og stor arbeidskapasitet, har ofte hatt flere jobber samtidig eller jobbet ved siden av studier. Jeg har jobbet i denne bedriften i 2 år i 50% stilling fordi det var det som var ledig da jeg begynte. Jeg søkte om 100% stilling i november ifjor, først og fremst pga økonomi men også fordi jeg så absolutt trodde jeg ville håndtere en 100% stilling helt fint. Jeg hadde ingen anelse om at jeg skulle få de plagene jeg har nå.

Bedriften vil gjerne ha meg i 100% stilling, men da vil de ha meg like engasjert, opplagt og frisk som jeg var da jeg jobbet halvt. De har ikke sagt noe om resultater, men har sagt at de anser meg som en ressurs bare jeg fungerer bedre enn jeg gjør nå.

Hadde økonomien tillatt det kunne jeg godt gått ned i stillingsprosent, men det går bare ikke! Da tror jeg ikke vi vil klare å beholde leiligheten...

Det jeg tror selv er at om jeg nå får et par måneder med 50% sykemelding, hyppig behandling hos fysio og riktig trening, vil jeg bli såpass bra at jeg kan jobbe 100% bare jeg får jevnlig fysio. Noe av utfordringen er at jeg pga pendling sliter med å få tid til trening, men det må jeg jo bare prioritere. Jeg syns ikke det er en lettvint løsning å sykemelde meg, jeg er en sånn som VIL jobbe og gjerne går på jobb småsyk, men denne hodepinen har virkelig slått meg ut...

Har du lang pendlevei? Kan du få hjemmekontor en dag i uken?

Kanskje du kan få noe trening i arbeidstiden?

Gjest painintheneck
Skrevet

Har du lang pendlevei? Kan du få hjemmekontor en dag i uken?

Kanskje du kan få noe trening i arbeidstiden?

Bruker en time hver vei, og kan desverre ikke ha hjemmekontor. Trening i arbeidstiden er det ikke tilrettelagt for, men fysiotjenesten jeg snakka med gjennom jobb mente jeg burde bruke lunsjpausen til å gå tur inne på området til bedriften. Når skal jeg liksom spise lunsj da, mens jeg går?

Persille1365381127
Skrevet

Ok.

De kan si deg opp pga hyppig sykefravær, fordi det skaper vanskeligheter for bedriften. Mange tror de ikke kan bli oppsagt mens de er sykemeldt, men det stemmer bare delvis. Man kan ikke bli oppsagt FORDI man er sykemeldt, men man kan bli sagt opp pga hyppig sykdomsfravær - fordi dette skaper vansker for bedriften. Dette kommer også litt an på bedriften, og på stillingen din. En leder vil ligge dårligere an enn en resepsjonist i en sånn diskusjon.

Det fordrer selvfølgelig at de har forsøkt å legge til rette for deg osv.

Jeg vet ingenting om hva slags jobb du har, så jeg vet ikke om det er vanskelig for dem å tilrettelegge for 50% arbeid og 50% sykemelding. Dette fordi 50% sykemelding kan være svært vanskelig å få inn vikar for, mens en 50% stilling kan være lettere å ansette noen i. Her vil det også være avgjørende om du skal jobbe annenhver dag, halve dager, to dager fast og en tredje dag annenhver uke osv.

Det er vanskeligere å finne vikar for å ta resten av en halv dag, enn for å ta to/tre faste dager i uken f.eks.

Og arbeidsgiver har faktisk noe å si ifht om du skal være 50% sykemeldt eller ikke - i motsetning til hva de andre her sier. Du er ikke part alene i sykemeldingssaker, arbeidsgiveren din er også en part - og om 50% sykemelding over tid ikke fungerer for dem, så kan du enten måtte være 100% sykemeldt - eller 100% i jobb. Det er ikke noe arbeidsgiveren din kan bestemme alene, men om de har en god forklaring på hvorfor dette kan være vanskelig for dem (selv om du ikke ser den grunnen nå, så kan det fortsatt være en god grunn - selv om du ikke nødvendigvis er enig) - så kan de få "medhold" i dette hos NAV og legen din.

Dersom du ønsker å beholde denne jobben, så tror jeg du vil komme lenger med å diskutere alternative løsninger med arbeidsgiveren din - enn å gå rett i forsvar og lekse opp om rettigheter. Det at du etter så kort tid blir kalt inn til samtale om fraværet ditt tilsier at dette er noe de har hatt utfordringer med siden du gikk over i 100% stilling, og det taler ikke til din fordel. De kan med all sannsynlighet dokumentere at du fungerer godt i 50% stilling, og at du ikke fungerer i 100% stilling.

Du er også antagelig fortsatt i prøvetid for denne stillingen, og da er kravet til tilpasning vesentlig - det har du ikke mestret. Dersom du gjør de samme arbeidsoppgavene på samme sted, så visste du hva du gikk til - dermed kan ikke arbeidsgiver lastes for manglende opplæring el., det er rett og slett bare det at du ikke orker å ha denne jobben i 100% stilling. Ser det ut til.

Og så må du selvfølgelig vurdere om dette er jobben for deg. Det er kanskje ikke optimalt for deg å ha så lang reisevei osv, når det åpenbart ikke fungerer i hverdagen din. Du kan slippe unna en lang sykemeldingsperiode ved å vurdere andre alternativer, som f.eks å bytte jobb.

Til slutt må du huske på at din private økonomi ikke er arbeidsgivers ansvar. At du ikke har råd til å beholde leiligheten om du ikke får jobbe 100% er ikke arbeidsgivers problem - dersom du faktisk ikke kan jobbe mer enn 50%.

En kortvarig sykemelding som den du har nå er selvfølgelig helt greit, men vær obs på at du ikke nødvendigvis har helt rett i at du "selvfølgelig" skal kunne være sykemeldt 50% over tid - uten at du faktisk vet at du kommer tilbake til stillingen. Om du ikke tror du kan håndtere denne jobben 100%, så må du vurdere andre løsninger enn sykemelding - ettersom det uansett ikke kan være lenger enn 12 måneder.

Og ettersom de kan si deg opp etter disse 12 månedene (fordi de trenger noen i 100% stilling), så må du kanskje også vurdere om du heller vil møte dem på å redusere til 50% stilling og 50% noe annet (ufør? annen jobb? attføring? vet ikke hvilke alternativer du har her) - i stedet for å stå helt uten jobb om ett år.

Gjest Magdalenas
Skrevet

Bruker en time hver vei, og kan desverre ikke ha hjemmekontor. Trening i arbeidstiden er det ikke tilrettelagt for, men fysiotjenesten jeg snakka med gjennom jobb mente jeg burde bruke lunsjpausen til å gå tur inne på området til bedriften. Når skal jeg liksom spise lunsj da, mens jeg går?

De som jobber på kontor kan spise mens de sitter og skriver på pc. Men jeg vet ikke om det er en sånn jobb du har.

Skrevet

Du kan spise 15 minutter og gå 15 minutter.

Du sier ikke hva slags arbeid du har, men i de fleste stillesittende jobber vil det være en mulig å ta seg et par minutter i timen til å strekke, bytte arbeisstilling om mulig. Sitter du ved et skrivebord? Er det muligheter for hev/senk?

Er det i det hele tatt noe ved din arbeisstilling som kan tilrettelegges så bør jo det forsøkes.

Pendling med 1 time hver vei er mye, antar du sjekker ut mulighetene for jobb mer lokalt og da vil spare mye tid.

Gjest painintheneck
Skrevet

Ok.

De kan si deg opp pga hyppig sykefravær, fordi det skaper vanskeligheter for bedriften. Mange tror de ikke kan bli oppsagt mens de er sykemeldt, men det stemmer bare delvis. Man kan ikke bli oppsagt FORDI man er sykemeldt, men man kan bli sagt opp pga hyppig sykdomsfravær - fordi dette skaper vansker for bedriften. Dette kommer også litt an på bedriften, og på stillingen din. En leder vil ligge dårligere an enn en resepsjonist i en sånn diskusjon.

Det fordrer selvfølgelig at de har forsøkt å legge til rette for deg osv.

Jeg vet ingenting om hva slags jobb du har, så jeg vet ikke om det er vanskelig for dem å tilrettelegge for 50% arbeid og 50% sykemelding. Dette fordi 50% sykemelding kan være svært vanskelig å få inn vikar for, mens en 50% stilling kan være lettere å ansette noen i. Her vil det også være avgjørende om du skal jobbe annenhver dag, halve dager, to dager fast og en tredje dag annenhver uke osv.

Det er vanskeligere å finne vikar for å ta resten av en halv dag, enn for å ta to/tre faste dager i uken f.eks.

Og arbeidsgiver har faktisk noe å si ifht om du skal være 50% sykemeldt eller ikke - i motsetning til hva de andre her sier. Du er ikke part alene i sykemeldingssaker, arbeidsgiveren din er også en part - og om 50% sykemelding over tid ikke fungerer for dem, så kan du enten måtte være 100% sykemeldt - eller 100% i jobb. Det er ikke noe arbeidsgiveren din kan bestemme alene, men om de har en god forklaring på hvorfor dette kan være vanskelig for dem (selv om du ikke ser den grunnen nå, så kan det fortsatt være en god grunn - selv om du ikke nødvendigvis er enig) - så kan de få "medhold" i dette hos NAV og legen din.

Dersom du ønsker å beholde denne jobben, så tror jeg du vil komme lenger med å diskutere alternative løsninger med arbeidsgiveren din - enn å gå rett i forsvar og lekse opp om rettigheter. Det at du etter så kort tid blir kalt inn til samtale om fraværet ditt tilsier at dette er noe de har hatt utfordringer med siden du gikk over i 100% stilling, og det taler ikke til din fordel. De kan med all sannsynlighet dokumentere at du fungerer godt i 50% stilling, og at du ikke fungerer i 100% stilling.

Du er også antagelig fortsatt i prøvetid for denne stillingen, og da er kravet til tilpasning vesentlig - det har du ikke mestret. Dersom du gjør de samme arbeidsoppgavene på samme sted, så visste du hva du gikk til - dermed kan ikke arbeidsgiver lastes for manglende opplæring el., det er rett og slett bare det at du ikke orker å ha denne jobben i 100% stilling. Ser det ut til.

Og så må du selvfølgelig vurdere om dette er jobben for deg. Det er kanskje ikke optimalt for deg å ha så lang reisevei osv, når det åpenbart ikke fungerer i hverdagen din. Du kan slippe unna en lang sykemeldingsperiode ved å vurdere andre alternativer, som f.eks å bytte jobb.

Til slutt må du huske på at din private økonomi ikke er arbeidsgivers ansvar. At du ikke har råd til å beholde leiligheten om du ikke får jobbe 100% er ikke arbeidsgivers problem - dersom du faktisk ikke kan jobbe mer enn 50%.

En kortvarig sykemelding som den du har nå er selvfølgelig helt greit, men vær obs på at du ikke nødvendigvis har helt rett i at du "selvfølgelig" skal kunne være sykemeldt 50% over tid - uten at du faktisk vet at du kommer tilbake til stillingen. Om du ikke tror du kan håndtere denne jobben 100%, så må du vurdere andre løsninger enn sykemelding - ettersom det uansett ikke kan være lenger enn 12 måneder.

Og ettersom de kan si deg opp etter disse 12 månedene (fordi de trenger noen i 100% stilling), så må du kanskje også vurdere om du heller vil møte dem på å redusere til 50% stilling og 50% noe annet (ufør? annen jobb? attføring? vet ikke hvilke alternativer du har her) - i stedet for å stå helt uten jobb om ett år.

Tusen takk for tilbakemelding!

Tydelig at jeg ikke visste nok her, men jeg har som sagt aldri hatt slike helsemessige utfordringer før. Hadde jeg kunnet bare bytte jobb hadde jeg gjort det for lengst, men det er ikke så mange å velge mellom her. Jeg trenger denne jobben her, så jeg må vel bare legge meg flat og logre. Det er ingen av mine arbeidsoppgaver som ikke kan utføres av andre, jeg er en av over 150 som gjør akkurat det samme samtidig. Nå når jeg er delvis sykemeldt jobber jeg halve dager, er da borte den halvparten av dagen der det er minst trafikk. Konsekvensene for bedriften er dermed veldig små, men det er jo selvsagt negativt for statistikken deres.

Eneste grunnen til at jeg hadde håpet på litt mer fleksibilitet fra deres side, er at de er IA-bedrift og legger mye vekt på det utad, at de skal være så inkluderende og åpne for alle uansett funksjonsnivå, alder, utdannelse osv. mens man i realiteten blir skjøvet ut om man ikke yter 120% hele tiden. Og det er ikke bare meg, vet om mange som føler det samme. Mye av det en IA-bedrift står for er jo det å kunne utnytte arbeidsevnen til også de ansatte som av en eller annen grunn ikke får til å yte 120%.

Selvsagt vet jeg at bedriften ikke har noe ansvar for min økonomi. Men jeg skjønner ikke hvordan de mener jeg vil bli en bedre ressurs for dem av å måtte dele opp dagen min mellom to jobber, med alt det medfører av ekstra reising, stress og usikkerhet. Men det er vel der jeg har tatt feil, det bryr jo dem midt i ryggen.

Persille1365381127
Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding!

Tydelig at jeg ikke visste nok her, men jeg har som sagt aldri hatt slike helsemessige utfordringer før. Hadde jeg kunnet bare bytte jobb hadde jeg gjort det for lengst, men det er ikke så mange å velge mellom her. Jeg trenger denne jobben her, så jeg må vel bare legge meg flat og logre. Det er ingen av mine arbeidsoppgaver som ikke kan utføres av andre, jeg er en av over 150 som gjør akkurat det samme samtidig. Nå når jeg er delvis sykemeldt jobber jeg halve dager, er da borte den halvparten av dagen der det er minst trafikk. Konsekvensene for bedriften er dermed veldig små, men det er jo selvsagt negativt for statistikken deres.

Eneste grunnen til at jeg hadde håpet på litt mer fleksibilitet fra deres side, er at de er IA-bedrift og legger mye vekt på det utad, at de skal være så inkluderende og åpne for alle uansett funksjonsnivå, alder, utdannelse osv. mens man i realiteten blir skjøvet ut om man ikke yter 120% hele tiden. Og det er ikke bare meg, vet om mange som føler det samme. Mye av det en IA-bedrift står for er jo det å kunne utnytte arbeidsevnen til også de ansatte som av en eller annen grunn ikke får til å yte 120%.

Selvsagt vet jeg at bedriften ikke har noe ansvar for min økonomi. Men jeg skjønner ikke hvordan de mener jeg vil bli en bedre ressurs for dem av å måtte dele opp dagen min mellom to jobber, med alt det medfører av ekstra reising, stress og usikkerhet. Men det er vel der jeg har tatt feil, det bryr jo dem midt i ryggen.

Det at de er IA-bedrift taler til din fordel, det gjør at de har en større forpliktelse til å tilrettelegge enn bedrifter som ikke er det.

Og når de ber deg jobbe 50%, så er ikke det for at du skal jobbe 50% et annet sted (det vil jo ikke blir noe bedre verken for deg eller noen av arbeidsplassene) - men for at du skal ha "fri" den andre 50%. Altså trene, fysio, blir bedre, osv.

Mitt tips er rett og slett å snakke med lederen din, eller den som har ansvaret for dette. Si det som det er. Du er ikke en person som pleier å være syk, du har aldri vært det før - men du er det akkurat nå. Du vil selv bli bedre, og jobber for å få til dette.

Kanskje kan du få en halvtime lenger arbeidsdag mot at du får en times lunsj i stedet for en halvtime - slik at du både kan gå deg en tur og rekke å spise?

Kanskje du kan få litt lenger/oftere pauser slik at du kan få gått litt, strukket, fått frisk luft - eller hva det nå er som hjelper deg.

Poenget er at jo mer åpen og samarbeidsvillig du er, og jo mer innstilt du er på å finne en løsning - jo mindre vil bedriften ha å "bruke mot deg" dersom de er uenige. Om det skulle komme til å bli en sak så har du jo foreslått mange løsninger som kunne fungert, og om de har avslått dem - så er det bedriften som er vanskelig. Og da stiller du sterkt når det er en IA-bedrift.

Forsøk å få i gang en bedre dialog med dem før du gjør noe annet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...