Gå til innhold

Å ta en vanskelig telefon - hvordan forberede?

Anbefalte innlegg

Gjest må jeg utdype?

Jeg må ta en vanskelig telefon idag. Hele saken har tatt "knekken" på meg og jeg ikke har lyst til å ta opp saken mer, den tar veldig mye krefter fra meg. I hvertfall ikke enda, men jeg har ikke noen valg.

Hvordan ville du forberedt deg til en slik samtale?

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Innsett, som du har gjort at det må gjøres og at det blir ubehagelig.

I tillegg ville jeg hatt det som gulerot den "gode" følelsen når det er gjort.

Jeg ville forberedt meg med stikkord og spørsmål på et ark. Da er det lettere å ikke bli vippet av pinnen.

Tenkt deg hva eventuelle motspørsmål kan være, dette er viktig!, og svar på disse.

Lykke til!

(ikke utsett tlf hele dagen, bestem deg for å gjøre det ved første anledning!)

Gjest må jeg utype?

Innsett, som du har gjort at det må gjøres og at det blir ubehagelig.

I tillegg ville jeg hatt det som gulerot den "gode" følelsen når det er gjort.

Jeg ville forberedt meg med stikkord og spørsmål på et ark. Da er det lettere å ikke bli vippet av pinnen.

Tenkt deg hva eventuelle motspørsmål kan være, dette er viktig!, og svar på disse.

Lykke til!

(ikke utsett tlf hele dagen, bestem deg for å gjøre det ved første anledning!)

Ubehaget er ikke det som plager meg mest, greia er at jeg skal på et viktig møte på jobb idag og denne saken her tar så godt som all energi fra meg, jeg orker ikke en gang nevne her inne hva saken går ut på.. Jeg måtte ha full avstand fra hele saken for å komme til hektene igjen og jeg blir sliten bare av tanken på å skulle rippe opp i den igjen...

Gjest Psyk av alt

Ubehaget er ikke det som plager meg mest, greia er at jeg skal på et viktig møte på jobb idag og denne saken her tar så godt som all energi fra meg, jeg orker ikke en gang nevne her inne hva saken går ut på.. Jeg måtte ha full avstand fra hele saken for å komme til hektene igjen og jeg blir sliten bare av tanken på å skulle rippe opp i den igjen...

Ok, men jeg kan ikke si noe mer enn det jeg har foreslått.

Er det mulig å utsette det møtet du i tillegg har på jobb i dag siden du blir så utmattet av denne tlf samtalen?

Gjest ikke så lett men

Jeg pleier å notere stikkord på et ark på det jeg vil si....

så går jeg på do, tar en avslapningsbæsj....

så tar jeg meg en kopp kaffe eller litt cola,

puster rolig inn og ut, slår nr og prøver å ikke tenke på det jeg har å si....

Så begynner jeg rolig og hilser...

så tar jeg opp det vanskelige....

''Hvordan ville du ha forberedt deg på en slik samtale? ''

I allefall ikke ved å fortelle meg selv det som du skriver litt lenger ned:

''Ubehaget er ikke det som plager meg mest, greia er at jeg skal på et viktig møte på jobb idag og denne saken her tar så godt som all energi fra meg, jeg orker ikke en gang nevne her inne hva saken går ut på.. Jeg måtte ha full avstand fra hele saken for å komme til hektene igjen og jeg blir sliten bare av tanken på å skulle rippe opp i den igjen...''

For det første: Hvis du må ha full avstand og ikke orker nevne her inne hva saken går ut på, hvorfor starter du da en slik tråd som dette? Det blir jo omtrent som å fortelle seg selv hele tiden at "jeg må ikke tenke på den blå elefanten, jeg må ikke tenke på den blå elefanten" - noe som helst sikkert fører til at du tenker på den blå elefanten.

For det andre: Slutt å fortell deg selv hele tiden at du ikke tåler ting, at du mister _all_ energi, at ting er _helt forferdelig_ osv. Du tåler livets utfordringer, du som de fleste andre.

For det tredje. Just do it!

Annonse

Gjest må jeg utdype?

''Hvordan ville du ha forberedt deg på en slik samtale? ''

I allefall ikke ved å fortelle meg selv det som du skriver litt lenger ned:

''Ubehaget er ikke det som plager meg mest, greia er at jeg skal på et viktig møte på jobb idag og denne saken her tar så godt som all energi fra meg, jeg orker ikke en gang nevne her inne hva saken går ut på.. Jeg måtte ha full avstand fra hele saken for å komme til hektene igjen og jeg blir sliten bare av tanken på å skulle rippe opp i den igjen...''

For det første: Hvis du må ha full avstand og ikke orker nevne her inne hva saken går ut på, hvorfor starter du da en slik tråd som dette? Det blir jo omtrent som å fortelle seg selv hele tiden at "jeg må ikke tenke på den blå elefanten, jeg må ikke tenke på den blå elefanten" - noe som helst sikkert fører til at du tenker på den blå elefanten.

For det andre: Slutt å fortell deg selv hele tiden at du ikke tåler ting, at du mister _all_ energi, at ting er _helt forferdelig_ osv. Du tåler livets utfordringer, du som de fleste andre.

For det tredje. Just do it!

Beklager at jeg startet tråden.

Gjest Kusinen

Jeg pleier å notere stikkord på et ark på det jeg vil si....

så går jeg på do, tar en avslapningsbæsj....

så tar jeg meg en kopp kaffe eller litt cola,

puster rolig inn og ut, slår nr og prøver å ikke tenke på det jeg har å si....

Så begynner jeg rolig og hilser...

så tar jeg opp det vanskelige....

Det var faktisk noen veldig bra råd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...